|
|
|
|
|
|
|
|
MDF indítvány Leninváros politikai infrastruktúrájának reformjához
"1. Az MSZMP leninvárosi pártbizottságának épületét bocsássák a
tanács rendelkezésére, hogy eredeti funkciójában enyhíthesse a város
lakásgondjait
2. A Tanácsháza váljék Városházává, párhuzamosan a tanácsi
adminisztráció létszám-, eszköz- és helyigényének csökkentésével
3. A Városháza adjon helyet a helyi politikai szervezeteknek is,
rendelkezésükre bocsátva a működésükhöz szükséges, már egyébként is
meglévő infrastruktúrát "
Deutschlandunk:
Hagyományos fegyverek leszerelési egyezménye
"A 23 részt vevő állam - vagyis a NATO és a Varsói Szerződés
tagországai - nemcsak a cél, a módszer és a leszerelési terület -
tehát az Atlanti-óceán és az Urál-hegység közötti térség -
tekintetében, hanem két elvben is egyetértenek: akinek több fegyvere
van, annak többet kell megsemmisítenie, és ahol több fegyver van,
ott kell kezdeni a leszerelést. Vagyis Németországban, éspedig az
Elba folyó mindkét oldalán, ahol - mint közismert - nagy mennyiségű
hagyományos és atomfegyvert halmoztak fel."
|
|
|
|
|
|
|
Parlament - első nap (22. rész)
|
Kereszti Csaba, a jogi, igazgatási és igazságügyi bizottság --------------- előadója - a bizottság állásfoglalását ismertetve - elöljáróban hangsúlyozta: a magyar történelemben talán először van módja a népnek arra, hogy közvetlen szavazatával járuljon hozzá a döntések meghozatalához, ne pedig mások és ne a feje fölött döntsenek. Mint mondotta: a bizottság a népszavazás elrendeléséről szóló határozattervezet megfogalmazásakor olyan jogértelmezésre törekedett, amely vitathatatlanná teszi a Parlament döntését. Igyekeztek felülemelkedni pártpolitikai érdekeken is, módot adva arra, hogy a népakarat manipulálatlanul nyilváníttathassék ki. Miután több kétségbevonhatatlanul hiteles aláírás gyűlt össze, mint amennyi a népszavazás kötelező kiírásához szükséges, a bizottság csupán az SZDSZ által feltett kérdések megfogalmazását és sorrendjét vitatta meg. Kereszti Csaba rámutatott: jóllehet a törvény lehetővé teszi a népszavazást kezdeményezők kérdéseinek átfogalmazását a tartalom megváltoztatása nélkül, a bizottság nem élt ezzel a jogával. Szükségesnek ítélte viszont, hogy a legfontosabb kérdéshez - csak a szabad választások után kerüljön-e sor a köztársasági elnök megválasztására? - fűzzenek magyarázatot, felhívva a figyelmet a szavazás jogkövetkezményeire is. Hiszen annak ellenére, hogy - véleménye szerint - az eredeti kérdés manipulatív jellegű, az állampolgárnak arra egyértelmű választ kell adnia. Utalni kell tehát arra, hogy bár a kérdés az elnökválasztás időpontjára vonatkozik, hátterében az húzódik meg: az első köztársasági elnököt közvetlen szavazással a nép válassza-e meg, vagy pedig az újjáválasztott Parlament? A népnek csak egy ízben adatik meg az a lehetőség, hogy közvetlen szavazással válassza meg a köztársaság elnökét. Ezzel a jogával azonban csak az országgyűlési képviselők választása előtt élhet. A bizottság javasolta, hogy változtassák meg az SZDSZ kérdéseinek sorrendjét. Első helyre tette, mint legfontosabbat és még megválaszolatlant, a köztársaságielnök-választás időpontját. Ezt követi az a három kérdés - kivonuljanak-e a pártszervezetek a munkahelyekről; elszámoljon-e a volt MSZMP a tulajdonában vagy kezelésében lévő vagyonáról; feloszlassák-e a munkásőrséget -, amelyre a Parlament legutóbbi ülésén törvények megalkotásával, illetve a pénzügyminiszteri tájékoztató elfogadásával igenlő választ adott - mutatott rá végezetül Kereszti Csaba. (folyt.köv.)
1989. október 30., hétfő 20:02
|
Vissza »
Folytatásokkal »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
|
|
|