|
|
|
|
|
|
|
|
MDF indítvány Leninváros politikai infrastruktúrájának reformjához
"1. Az MSZMP leninvárosi pártbizottságának épületét bocsássák a
tanács rendelkezésére, hogy eredeti funkciójában enyhíthesse a város
lakásgondjait
2. A Tanácsháza váljék Városházává, párhuzamosan a tanácsi
adminisztráció létszám-, eszköz- és helyigényének csökkentésével
3. A Városháza adjon helyet a helyi politikai szervezeteknek is,
rendelkezésükre bocsátva a működésükhöz szükséges, már egyébként is
meglévő infrastruktúrát "
Deutschlandunk:
Hagyományos fegyverek leszerelési egyezménye
"A 23 részt vevő állam - vagyis a NATO és a Varsói Szerződés
tagországai - nemcsak a cél, a módszer és a leszerelési terület -
tehát az Atlanti-óceán és az Urál-hegység közötti térség -
tekintetében, hanem két elvben is egyetértenek: akinek több fegyvere
van, annak többet kell megsemmisítenie, és ahol több fegyver van,
ott kell kezdeni a leszerelést. Vagyis Németországban, éspedig az
Elba folyó mindkét oldalán, ahol - mint közismert - nagy mennyiségű
hagyományos és atomfegyvert halmoztak fel."
|
|
|
|
|
|
|
Középszintű politikai egyeztető tárgyalások (2. rész)
|
Ezt követően elfogadták Tölgyessy Péter javaslatát, hogy a középszintű megbeszélésen a különböző kérdéseket megvitató bizottságok sorrendjében haladva tárgyalják a vitás témákat. Az alkotmánybírósággal kapcsolatban rövid vita után a felek elfogadták, hogy az alkotmánybírákat a parlament kétharmados, minősített többséggel válassza meg. Egyetértés mutatkozik a felek között abban is, hogy fel kell állítani az állampolgári jogok szószólójának (ombudsman) intézményét. Ezzel kapcsolatban az MSZMP részéről Somogyvári István elmondta, hogy a tervek szerint január 1-jétől megszűnik a Központi Népi Ellenőrzési Bizottság. Ennek gazdasági feladatait átveszi a Legfőbb Állami Számvevőszék, de egyéb hatáskörének ellátásával indokolt az állampolgári jogok szóvivőjét megbízni. Mindehhez az EKA annyit tett hozzá, hogy az általános ombudsman mellett szükség lesz más ombudsman-okra is. Közöttük megemlítette a kisebbség-, a környezet- és az adatvédelmi szószólót. A köztársasági elnök megválasztásával kapcsolatban a középszintű tárgyaláson továbbra sem közeledtek az álláspontok abban a tekintetben, hogy hivatalba lépéséig ki lássa el az államfői teendőket. Az MSZMP azt javasolta, hogy az alkotmánymódosítás hatályba lépésekor szűnjék meg az Elnöki Tanács, ám az új köztársasági elnök megválasztásáig az ET elnöke végezze az államfői feladatokat. Ezt a megoldást a Harmadik Oldal is támogatta, az EKA azonban kitart amellett, hogy az átmeneti időszakban az Elnöki Tanács megszüntetését követően a parlamenti elnök gyakorolja a szűkített államfői jogkört. Mindezt azzal támasztották alá, hogy az ET feloszlatása után az Elnöki Tanács elnökének megbízása az államfői jogkörrel megkérdőjelezné a tárgyaló felek hitelképességét, amennyiben a problémára közjogi megoldást keresnének. Kifejtették: nem vitatják, hogy az Elnöki Tanács jelenlegi elnöke esetében köztiszteletben álló személyről van szó, de nem személyben kell gondolkodni, hanem tiszteletben kell tartani az alkotmánymódosítás szellemét. (folyt. köv.)
1989. szeptember 18., hétfő 18:59
|
Vissza »
Folytatásokkal »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
|
|
|