Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1989 › szeptember 06.
1989  1990
1989. július
HKSzeCsPSzoV
262728293012
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31123456
1989. augusztus
HKSzeCsPSzoV
31123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031123
45678910
1989. szeptember
HKSzeCsPSzoV
28293031123
45678910
11121314151617
18192021222324
2526272829301
2345678
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
MDF indítvány Leninváros politikai infrastruktúrájának reformjához

"1. Az MSZMP leninvárosi pártbizottságának épületét bocsássák a tanács rendelkezésére, hogy eredeti funkciójában enyhíthesse a város lakásgondjait 2. A Tanácsháza váljék Városházává, párhuzamosan a tanácsi adminisztráció létszám-, eszköz- és helyigényének csökkentésével 3. A Városháza adjon helyet a helyi politikai szervezeteknek is, rendelkezésükre bocsátva a működésükhöz szükséges, már egyébként is meglévő infrastruktúrát "
Deutschlandunk:

Hagyományos fegyverek leszerelési egyezménye

"A 23 részt vevő állam - vagyis a NATO és a Varsói Szerződés tagországai - nemcsak a cél, a módszer és a leszerelési terület - tehát az Atlanti-óceán és az Urál-hegység közötti térség - tekintetében, hanem két elvben is egyetértenek: akinek több fegyvere van, annak többet kell megsemmisítenie, és ahol több fegyver van, ott kell kezdeni a leszerelést. Vagyis Németországban, éspedig az Elba folyó mindkét oldalán, ahol - mint közismert - nagy mennyiségű hagyományos és atomfegyvert halmoztak fel."

Pedagógusnapi gondolatok

Nem tudok most virógcsokrokat emlegetni, meghatott hálát
tolmácsolni gyerekek és szülők nevében - annak ellenére, hogy nem
fogyott el a sok szép virág és a hála sem. Nem fogyott el, s tudják,
biztosan tudják, érzik ezt a tanítók, óvónők, tanárok ma is. És a
gyerekek virágainak örülni is tudnak, s egészen biztosan örülnek a
köszöntő szavaknak akkor is, ha esetleg ügyetlenre sikeredik a
szeretet és hála kifejezése.

    De egy kinyomtatható "dolgozat" írójaként ezer - mondhatnám:
terhelő - szempont nehezedik tollamra, zavarban vagyok, mert tudom -
nem tehetek úgy, mintha nem tudnám -, hogy az idei pedagógusnapon
eleve fenntartással olvassák a hivatalos köszöntőket az ünnepeltek.
Tudok olyan iskoláról is, ahol úgy döntött a tantestület, hogy nem
tartják meg a pedagógusnapot, ezzel is kifejezésre juttatva:
elhatárolják magukat ama felettesek elismerésétől, akik "ide
juttatták" az oktatásügyet, a pedagógusokat.

    Kedves pedagógusok, kedves - hálistennek még önérzetes -
tanítók, tanárok, kisgyerekeinket becézgető óvónők
Mindannyiunknak
el kell határolnunk magunkat - s ha botorkálva is, de azt tesszük -
mindazoktól, akik "ide juttattak" bennünket. Az országot, a
társadalmat.

    Nem hiszem, hogy Németh Lászlót bárki sztálinistának,
vulgármarxistának vagy akár csak hurráoptimistának mondhatná,
pedagógiai elvei annál inkább helytállóak ma is. Idézem néhány
mondatát - s előre megmondom: 1960-ban írta:" ... A legjobb módszer,
az anyag leggondosabb tálalása is múló erőfeszítés, ha a tanuló nem
küzd meg érte, s nem nagy, személyes érdek enyvezi oda az agyába.
Ennek az érdeknek az állandósítása, igazolása viszont nemcsak tanuló
és tanár dolga, hanem a társadalomé. Írni-olvasni mindenki megtanul,
mert a mindennapi élet megköveteli, az azonban, amit egy
szenvedélyes pedagógus példákban s ismeretekben rátukmál,
szétmorzsolódik, ha a társadalom követelményeivel szemben kell
tartania".

    Két bekezdéssel odébb ezt írja Németh László A pedagógus hite
című tanulmányában: ... társadalmunkban mindinkább csak egyféle
igazi tekintély van: az alkotó, a szellemi. A vagyongyűjtés
lehetősége megszűnt, akinek túl sok pénze van, inkább gyanús, mint
tiszteletet ébresztő... Olyan társadalomban élünk, ahol az embernek,
még szűk körben is, valódi tiszteletet csak teljesítmény, s
kiválóság szerezhet. (folyt.)


1989. június 1., csütörtök 10:50


Vissza » A hírhez kapcsolódik »


Pedagógusnapi 2.

Hogy más társadalmakban ez nem így volt, elég a Ferenc József-i
korra gondolnunk.Vagy a Nyugatra kerültek tapasztalataira, akik azt
látják, hogy ott az ember valódi értékét is autója, dollárja méri".

    Még egy emberöltő sem telt el, s már nem "olyan", hanem "ilyen"
társadalomban élünk. Ha valaki most megsúgná nekem, hogy ki akarta
ezt, azonnal ideírnám, csupa nagy betűvel. De nem hallok sugallatot.
S majdnem bizos vagyok abban, hogy semmilyen rendű-rangú
feletteseinknek nem is volt ez a célja. De nem hiszem, hogy egy
pedagógusnapi rövid eszmefuttatás feladata volna tisztázni: akkor
miért is?
De igenis feladatunk - közös feladatunk - hogy újra
ráébresszük a társadalmat és főként a felnövekvő generóciókat arra,
hogy "mégis a víz az úr
". Mert a dollár bizony nagyon nagy hatalom,
de mégis csak közönséges "szolga", eszköz, azért van, hogy
megvásárolható legyen rajta a TUDÁS. Nem a pénz az érték, hanem amit
meg lehet szerezni pénzzel.

    Azok a "csúnya" kapitalisták végső soron tudják is ezt és
megfizetik a tudást. Csak nálunk zavarodott össze az értékrend. Ezt
az összekuszált értékrendet kell helyre tennünk tehát, hogy
megszűnjenek azok a feszültségek, amelyek az iskolákban is
elhatalmasodtak.

    De nem lehet - kiszakítva a társadalomból - "meggyógyítani" a
pedagógusok közérzetét, miközben mindenki közérzete rossz. Azonnali,
ötven százalékos vagy ennél is nagyobb fizetésemelést követelni
lehet - de nem érdemes. Nem a kormány pénztárcájában van az a pénz,
amiből béremelést kaphatnának a pedagógusok. A megyei és helyi
tanácsok többet tudnak ma segíteni, mint a kormány. Nem beszélve az
igazgatókról
És nem biztos, hogy általános fizetésemelésre van most
szükség. Hiszen számottevő a különbség az egyes tantestületek
átlagbére között, ami nem a korábbi központi fizetésrendezések,
béremelések eredménye.

    Az új kormány, az új kultuszminiszter meggyőződéssel vallja, s
nem csak deklarálja, hogy anyagiakban is elsőbbséget kíván nyújtani
a humán szférának. De ha nem változik meg a középszintű helyi
vezetők értékítélete, nem válhat gyakorlattá a szándék. Akkor tudnak
saját magukon, saját helyzetükön és az iskolák helyzetén is segíteni
a pedagógusok, ha az értelmiség más rétegeivel összefogva képesek
lesznek odahatni, hogy megváltozzék az értékrend a helyi
politikában, a helyi vezetők gondolkodásában. (folyt.)


1989. június 1., csütörtök 10:51


Vissza » A hírhez kapcsolódik »


Pedagógusnapi 3.

Rendeletekkel ezt nem lehet elérni. Ígérgetésekkel sem. Ezért
lett volna álságos dolog, ha a hagyományos emelkedett ünnepi
hangnemben ilyen-olyan nagyrabecsülésünkről biztosítottam volna a
pedagógusokat. Azt kérem inkább, bízzanak az új művelődési
miniszterben, aki maga is bízik abban, hogy a tárca fokozatosan
nagyobb szerepet kap a kormányzati politikában. Ez a bizakodás,
bizalom adhat erőt a helyi közösségeknek és a tantestületeknek is a
munkához, a felelősségérzet ébrentartásához. (MTI-Press)


1989. június 1., csütörtök 10:53


Vissza » A hírhez kapcsolódik »

Partnereink
Dokumentumok
Lovas Zoltán:

Jöttem, láttam, győztek - A paktum (1989.08.30-09.18)

" A nemzeti kerekasztal szeptember 6-án ülésezett. A sajtó jelen volt, érdemi haladás nem történt. Pozsgay elkezdett kapkodni. Baráti társaságban kijelentette, hogy az egész ügyet legkésőbb szeptember 20-ig be kell fejezni. Az ok látszólag az volt, hogy az állampárt kongresszusát október 5-6-ra hívták egybe. Addigra pedig egyértelmű helyzetet kellett teremteni. De a sietségnek volt egy tágabb összefüggése is, mégpedig elsősorban a fenyegető külpolitikai helyzet."
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB11BUD