|
|
|
|
|
|
|
|
MDF indítvány Leninváros politikai infrastruktúrájának reformjához
"1. Az MSZMP leninvárosi pártbizottságának épületét bocsássák a
tanács rendelkezésére, hogy eredeti funkciójában enyhíthesse a város
lakásgondjait
2. A Tanácsháza váljék Városházává, párhuzamosan a tanácsi
adminisztráció létszám-, eszköz- és helyigényének csökkentésével
3. A Városháza adjon helyet a helyi politikai szervezeteknek is,
rendelkezésükre bocsátva a működésükhöz szükséges, már egyébként is
meglévő infrastruktúrát "
Deutschlandunk:
Hagyományos fegyverek leszerelési egyezménye
"A 23 részt vevő állam - vagyis a NATO és a Varsói Szerződés
tagországai - nemcsak a cél, a módszer és a leszerelési terület -
tehát az Atlanti-óceán és az Urál-hegység közötti térség -
tekintetében, hanem két elvben is egyetértenek: akinek több fegyvere
van, annak többet kell megsemmisítenie, és ahol több fegyver van,
ott kell kezdeni a leszerelést. Vagyis Németországban, éspedig az
Elba folyó mindkét oldalán, ahol - mint közismert - nagy mennyiségű
hagyományos és atomfegyvert halmoztak fel."
|
|
|
|
|
|
|
A Független Jogász Fórum a büntetőjog reformjáról
|
1989. április 22., szombat - Az állam elleni bűncselekmények tényállásainak sürgős felülvizsgálatát, a büntetőjogi szabályozás reformját szorgalmazták a Független Jogász Fórum szombati eszmecseréjén.
Kutrucz Katalin, egyetemi oktató - a téma előadójaként - rámutatott arra, hogy egy új büntetőjogi kódex megalkotásánál tekintetbe kell venni: az egyes pargrafusok mennyiben felelnek meg az ország nemzetközi egyezményekben vállalt kötelezettségeinek. Figyelmeztetett arra is, hogy a szokásjogra nem alapozhat a törvény. Büntetőjogi szabályozásunk legtöbb ellentmondással terhelt területének az állam elleni bűncselekményeket tartotta az előadó. Ezzel összefüggésben kifejtette: lehetelen az éppen aktuális politikai helyzethez igazodva bírói belátásra bízni az állam elleni cselekmény minősítését. Márpedig - tette hozzá - jelenleg az erre vonatkozó jogszabályok megfogalmazása parttalan, kereteik pedig a végtelenségig tágíthatók. Egyszóval: jogbizonytalanság mutatkozik e területen. A Független Jogász Fórum tagjainak egyetértésével találkozott az a vélemény, miszerint a legsürgetőbb feladat a homályos jogi tételek kiszűrése, s ezzel egyidejűleg az adott bűncselekmények tényállásainak pontos törvényi meghatározása. Hiszen - mint a tanácskozáson elhangzott - nem lehet mit érteni az olyan megfogalmazásokkal, mint például: ,,a szocialista rend gyengítése,, vagy ,,a szocializmus ellenében kifejtett tevékenység,,. Ezek ugyanis büntetőjogilag megfoghatalan, értelmezhetetlen kategóriák - szólt az érvelés. A jogászok egyetértettek abban: senkit ne lehessen hazánkban állam elleni bűncselekmény címén halálra ítélni. A Büntető Törvénykönyvnek a lázadásra, illetve az izgatásra vonatkozó kitételeit is idejétmúltnak találták a tanácskozáson. A jelenlegi BTK alapján ugyanis napjaink valamennyi tüntetése lázadásnak minősíthető, az izgatás tényállásaiban pedig ma már a szólásszabadság, a politikai véleménynyilvánítás korlátozása érhető tetten. Ezért az izgatás meghatározási kategória helyett - hangzott el az eszmecserén - az államot szimbolizáló jelképek megsértéséről szóló törvényi rendelkezésre lenne szükség. Egyetértés fogadta azt a javaslatot, hogy az új Büntető Törvénykönyvben szerepeljen: bűncselekményt követ el az az állampolgár, aki idegen ország kormányzatát próbálja arra rábírni, hogy fegyveresen avatkozzon be Magyarország belügyeibe, belpolitikai életébe. (MTI)
1989. április 22., szombat 14:39
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
|
|
|