Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1989 › szeptember 06.
1989  1990
1989. július
HKSzeCsPSzoV
262728293012
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31123456
1989. augusztus
HKSzeCsPSzoV
31123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031123
45678910
1989. szeptember
HKSzeCsPSzoV
28293031123
45678910
11121314151617
18192021222324
2526272829301
2345678
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
MDF indítvány Leninváros politikai infrastruktúrájának reformjához

"1. Az MSZMP leninvárosi pártbizottságának épületét bocsássák a tanács rendelkezésére, hogy eredeti funkciójában enyhíthesse a város lakásgondjait 2. A Tanácsháza váljék Városházává, párhuzamosan a tanácsi adminisztráció létszám-, eszköz- és helyigényének csökkentésével 3. A Városháza adjon helyet a helyi politikai szervezeteknek is, rendelkezésükre bocsátva a működésükhöz szükséges, már egyébként is meglévő infrastruktúrát "
Deutschlandunk:

Hagyományos fegyverek leszerelési egyezménye

"A 23 részt vevő állam - vagyis a NATO és a Varsói Szerződés tagországai - nemcsak a cél, a módszer és a leszerelési terület - tehát az Atlanti-óceán és az Urál-hegység közötti térség - tekintetében, hanem két elvben is egyetértenek: akinek több fegyvere van, annak többet kell megsemmisítenie, és ahol több fegyver van, ott kell kezdeni a leszerelést. Vagyis Németországban, éspedig az Elba folyó mindkét oldalán, ahol - mint közismert - nagy mennyiségű hagyományos és atomfegyvert halmoztak fel."

Reformműhely tanácskozás Kecskeméten (3. rész)

Mélyreható önvizsgálatra van szüksége ahhoz, hogy a politikai
pluralizmus és a többpártrendszer kihívásai, a verseny körülményei
között is esélyesen pályázhasson az MSZMP a kormányzati pozícióra, a
végrehajtó hatalom birtoklásáért. Egy olyan pártnak, amely ezt az
önvizsgálatot nem végzi el, nem vonja meg a cezúrát az elmúlt
korszak határáig, nem utasítja vissza a válságot előidéző
magatartási formákat, cselekményeket és ideológiai tabukat
eszköztárából, nincs esélye arra, hogy versenyképes politikai
erőként vegyen részt a politikai küzdelmekben. Ebben a
felismerésben, a követelmények megfogalmazásában az MSZMP-t, a
kommunistákat nem vezethetik szervezeti érdekek. Ezt felülmúló
érdekkörbe kell helyeznie érdeklődését, célját, elsősorban egy
nemzeti program, nemzeti felelősségtudat jegyében újragondolnia e
szerepet, feladatot. Ha mindez meggyőző és bizalmat keltő, az
MSZMP-nek jó esélye van arra, hogy nemcsak elitjével, hanem tagsága
többségével együttműködve az átmeneti korszak vezérlésében részt
vegyen, az immár elnyert bizalom és népi jóváhagyás útján, nem pedig
hatalmi pozícióból kiindulva. Egy reformesélyes és pluralista
viszonyok között zajló politikai küzdelemben csak annak az MSZMP-nek
van lehetősége nyerni, akár egy koalícióval együtt összefogva
győzni, amelyik mindezt önmagára nézve elvégzi. Ettől nem kell
megriadni még akkor sem, ha bizonyos személyek egyénenként is
viselik a megítéltetés terhét, enélkül ugyanis a néppel nem lehet
együtt haladni. Hiszen egy infantilizált, politikai tudatában és
működési lehetőségeiben rosszul intézményesített társadalomban
szükségképpen az addig gondoskodó csődje dühöt vált ki a gondozásra
szorulóban. Ezt a dühöt csak egy gyors politikai átalakítás tudja
megelőzni, egy politikailag tagolt társadalom. Egyébként egy olyan
társadalom, amely ezt a tagoltságot nem fejezheti ki, tabukon
nevelkedett és infantilizálva az ellátás, a gondoskodás körülményei
között is biztonságban érezte magát, elbizonytalanodásáért, a
viszonyok fellazulásáért, és az abból következő emberi ütközésekért
ugyanazt a hatalmat teszi felelőssé, amelytől hosszú időn át
elfogadta a gondoskodást, egyfajta kényszer, beletörődés vagy egyéb
hatására, amit egykor megegyezésnek neveztünk. Ezt a körülményt
számításba kell venni az elszámolásnál, hogy ne legyen belőle
leszámolás, és egy újfajta politikai kultúra jegyében menjen végbe,
az átalakulás. A reform politikai oldala így legyen tervezhető. Az
államminiszter ezzel összefüggésben említette meg a politikai
kultúrának azt az aspektusát, amely a párton belül okoz ma vívódást,
egyfajta dilemmát: megmaradni-e egy ilyen terheket hordozó párt
tagjaként vagy kiválni. (folyt. köv.)


1989. április 15., szombat 19:38


Vissza » Folytatásokkal » A hírhez kapcsolódik »

Partnereink
Dokumentumok
Lovas Zoltán:

Jöttem, láttam, győztek - A paktum (1989.08.30-09.18)

" A nemzeti kerekasztal szeptember 6-án ülésezett. A sajtó jelen volt, érdemi haladás nem történt. Pozsgay elkezdett kapkodni. Baráti társaságban kijelentette, hogy az egész ügyet legkésőbb szeptember 20-ig be kell fejezni. Az ok látszólag az volt, hogy az állampárt kongresszusát október 5-6-ra hívták egybe. Addigra pedig egyértelmű helyzetet kellett teremteni. De a sietségnek volt egy tágabb összefüggése is, mégpedig elsősorban a fenyegető külpolitikai helyzet."
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB11BUD