|
|
|
|
|
|
|
|
MDF indítvány Leninváros politikai infrastruktúrájának reformjához
"1. Az MSZMP leninvárosi pártbizottságának épületét bocsássák a
tanács rendelkezésére, hogy eredeti funkciójában enyhíthesse a város
lakásgondjait
2. A Tanácsháza váljék Városházává, párhuzamosan a tanácsi
adminisztráció létszám-, eszköz- és helyigényének csökkentésével
3. A Városháza adjon helyet a helyi politikai szervezeteknek is,
rendelkezésükre bocsátva a működésükhöz szükséges, már egyébként is
meglévő infrastruktúrát "
Deutschlandunk:
Hagyományos fegyverek leszerelési egyezménye
"A 23 részt vevő állam - vagyis a NATO és a Varsói Szerződés
tagországai - nemcsak a cél, a módszer és a leszerelési terület -
tehát az Atlanti-óceán és az Urál-hegység közötti térség -
tekintetében, hanem két elvben is egyetértenek: akinek több fegyvere
van, annak többet kell megsemmisítenie, és ahol több fegyver van,
ott kell kezdeni a leszerelést. Vagyis Németországban, éspedig az
Elba folyó mindkét oldalán, ahol - mint közismert - nagy mennyiségű
hagyományos és atomfegyvert halmoztak fel."
|
|
|
|
|
|
|
Sajtótájékoztató a sztrájktörvény elleni fellépésről (1. rész)
|
1989. február 6., hétfő - A sztrájktörvény elleni egységes fellépéséről tartott sajtótájékoztatót több független, demokratikus szakszervezet, alternatív szervezet, valamint párt hétfőn a Kossuth Klubban.
A kormány és az MSZMP által nyomatékosan hangoztatott közmegegyezés szelleme hiányzik a sztrájktörvény tervezetéből, s előkészítéséből is - hangzott el az egyik megállapításként a sajtótájékoztatón. Forgács Pál, a TDDSZ elnökségének tagja kiemelte, hogy a sztrájk egyike a legfontosabb szakszervezeti, s így alapvető emberi jogoknak is. A jogállamiság azt is jelenti, hogy biztosítani kell ennek gyakorlását. Eddig a sztrájktörvény-tervezetig nem volt, ami tiltaná vagy korlátozná a sztrájkot. Ez a mostani elképzelés azért sem korszerű, mert a 87-es számú nemzetközi munkaegyezmény, amelyhez Magyarország is csatlakozott, megállapítja, hogy a sztrájk akkor is jogos, ha külön törvény nem szabályozza, vagy éppen engedi. A sztrájkjog korlátozása akadályozza a megegyezéses politikai kibontakozást. A közös fellépést vállaló szervezetek, pártok és csoportok a sztrájk megelőzésének kompromisszumos megoldását részesítik előnyben, s az egyenrangú gazdasági partnerek megegyezésén alapuló gazdasági rendet szeretnék hazánkban is minél előbb megvalósítani. Felhívta a figyelmet arra is, hogyha olyan törvény születik hazánkban, amely a szakszervezeti szabadságjogok egyik legfontosabbikát korlátozza, akkor kiszámíthatatlan, hogy erre hogyan reagálnak a nemzetközi szervezetek. Felolvasták a sajtótájékoztatón a Munka Világszövetsége és a Szabad Szakszervezetek Nemzetközi Szövetsége táviratait, amelyben Jan Kulakowski és John Vanderveken főtitkárok támogatják a magyar demokratikus szakszervezetek közös fellépését. Többen azt mondták, hogy az Állami Bér- és Munkaügyi Hivatal a társadalmi vitát akarja kikerülni azzal, hogy néhány szervezethez észrevételezés céljából elküldte a törvénytervezet szövegét - amit egyébként néhány, a SZOT-hoz tartozó szakszervezet elnöksége sem ismer még kellően. (folyt.köv.)
1989. február 6., hétfő 17:50
|
Vissza »
|
|
Sajtótájékoztató a sztrájktörvény elleni fellépésről (2. rész)
|
Timkó Iván, a Magyar Demokrata Fórum (MDF) nevében elmondotta, hogy a törvénynek társadalmi kezdeményezésre kell épülnie. Tóth Attila, a Tudományos Dolgozók Szakszervezete (TUDOSZ) szóvivője azt hangsúlyozta, hogy az erős szakszervezetek léte országos érdek, mert ezek lehetetlenné tehetik, hogy szorító gazdasági gondjainkat a legkisebb ellenállás irányában, azaz a dolgozók rovására oldják meg. Hann Endre, a Szabad Demokraták Szövetsége ügyvivő testületének tagja rámutatott, hogy a sztrájktörvény tervezete a bizalmatlanságra épül. Az SZDSZ képviselője szerint szükséges az egész gazdasági kapcsolatrendszer általános átdolgozása, s ezt követően a gazdasági kapcsolatokról kell inkább törvényt alkotni. A Magyarországi Szociáldemokrata Párt nevében szóló Bruszt László szerint a kibontakozást nem a gazdasági kapcsolatok merevítése, hanem a gazdasági demokrácia kiépítése szolgálja. A sztrájkot nem tiltással, hanem annak szükségtelenné tételével kell megakadályozni. Egy kérdésre válaszolva kifejtette, hogy a szervezetek sztrájktörvény elleni akciószövetsége nem kíván ellen-tervezetet kidolgozni részletes jogszabály formájában. Ehelyett többek között olyan gazdaságpolitikát szorgalmaznak, amely a gazdaságirányítás intézményrendszerét változtatná meg, s például tárgyalásos jellegű intézmények lépnének az adminisztratívak helyébe. Ez utóbbiakat javasolják nyugat-európai mintára félállamivá tenni, a munkáltatók és a munkavállalók képviselőinek közös bevonásával. A Munka Törvénykönyve helyett javasolják a gazdasági kapcsolatok törvényének megalkotását. Nem a sztrájkokért küzdenek a sztrájktörvény elleni fellépéssel, hanem azért, hogy ne is kerülhessen sor rájuk, s a problémák odáig ne éleződhessenek - szögezték le a szervezetek képviselői a sajtótájékoztatón. (MTI)
1989. február 6., hétfő 17:53
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
|
|
|