|
|
|
|
|
|
|
|
MDF indítvány Leninváros politikai infrastruktúrájának reformjához
"1. Az MSZMP leninvárosi pártbizottságának épületét bocsássák a
tanács rendelkezésére, hogy eredeti funkciójában enyhíthesse a város
lakásgondjait
2. A Tanácsháza váljék Városházává, párhuzamosan a tanácsi
adminisztráció létszám-, eszköz- és helyigényének csökkentésével
3. A Városháza adjon helyet a helyi politikai szervezeteknek is,
rendelkezésükre bocsátva a működésükhöz szükséges, már egyébként is
meglévő infrastruktúrát "
Deutschlandunk:
Hagyományos fegyverek leszerelési egyezménye
"A 23 részt vevő állam - vagyis a NATO és a Varsói Szerződés
tagországai - nemcsak a cél, a módszer és a leszerelési terület -
tehát az Atlanti-óceán és az Urál-hegység közötti térség -
tekintetében, hanem két elvben is egyetértenek: akinek több fegyvere
van, annak többet kell megsemmisítenie, és ahol több fegyver van,
ott kell kezdeni a leszerelést. Vagyis Németországban, éspedig az
Elba folyó mindkét oldalán, ahol - mint közismert - nagy mennyiségű
hagyományos és atomfegyvert halmoztak fel."
|
|
|
|
|
|
|
Magyar Jogász Szövetség - Alkotmánykoncepció (2. rész)
|
Minden fórumon megegyeztek abban, hogy a készülő alaptörvénynek a jelenleginél terjedelmesebbnek kell lennie, anélkül, hogy vállalná a részletkérdések szabályozását. Ezekről az úgynevezett alkotmányjogi törvények rendelkeznek, amelyek annyiban különböznek majd a törvényektől, hogy elfogadásukhoz nagyobb szavazatarány szükséges. Az eddigi vitákban elhangzottak szerint az alkotmány ne csak jogokat deklaráljon, hanem a garanciákat is határozzon meg; bizonyos jogokat bíróság, adott esetben az alkotmánybíróság előtt lehessen érvényesíteni. Szakítani kell azzal az eddigi szabályozással, miszerint az Országgyűlés gyakorolja a népszuverenitásból eredő összes jogot. A jövőben a Parlament hatalma nem lehet korlátozhatatlan. Mint a legfelsőbb népképviseleti testület, törvényeket alkosson, határozza meg a kormányzati tevékenység fő irányait, ellenőrizze a kormányzati szervek működését, ám nem veheti el a Minisztertanácstól az államélet operatív irányítását. Az országgyűlési képviselők választásánál a jövőben olyan megoldást kell keresni, hogy a területi elv mellett egyéb érdekekek is kifejezésre juthassanak. A miniszterhelyettes elmondta: az eddigi viták során mindegyik testület támogatta az érdemi jogosítványokkal rendelkező köztársasági elnöki funkció bevezetését. Elfogadták azt az elképzelést is, hogy a parlament csak a miniszterelnököt válassza meg, s a kormány elnöke saját maga döntsön munkatársai személyéről. Amellett foglaltak állást, hogy az emberi és állampolgári jogokat, illetve kötelességeket az alkotmány második fejezetében kell megfogalmazni. Az ügyészi szervezet jövőjéről szólva Kilényi Géza három változatot ismertetett. Az első szerint az ügyészségek helyzete és feladatköre nem változna. A másik variáció értelmében a legfőbb ügyész alkotmányjogi helyzete megegyezne a jelenlegivel, ám a szervezet tevékenységi köre szűkülne; a harmadik változat szerint pedig az Igazságügyi Minisztérium szervezetébe integrálódna. Az elnökségi ülésen éppen az utóbbi témáról bontakozott ki a legnagyobb vita. A résztvevők többsége úgy vélte, hogy az ügyészségek az elmúlt évtizedekben betöltötték feladatukat, s lényeges átalakításuk szükségtelen. Ellentétes nézetek hangzottak el az ombudsman, az állampolgári ügyek szószólója intézményének létesítéséről, és a Központi Népi Ellenőrzési Bizottság jövőbeni feladatairól is. (folyt.köv.)
1989. január 24., kedd 17:30
|
Vissza »
Folytatásokkal »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
|
|
|