Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1989 › szeptember 06.
1989  1990
1989. július
HKSzeCsPSzoV
262728293012
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31123456
1989. augusztus
HKSzeCsPSzoV
31123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031123
45678910
1989. szeptember
HKSzeCsPSzoV
28293031123
45678910
11121314151617
18192021222324
2526272829301
2345678
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
MDF indítvány Leninváros politikai infrastruktúrájának reformjához

"1. Az MSZMP leninvárosi pártbizottságának épületét bocsássák a tanács rendelkezésére, hogy eredeti funkciójában enyhíthesse a város lakásgondjait 2. A Tanácsháza váljék Városházává, párhuzamosan a tanácsi adminisztráció létszám-, eszköz- és helyigényének csökkentésével 3. A Városháza adjon helyet a helyi politikai szervezeteknek is, rendelkezésükre bocsátva a működésükhöz szükséges, már egyébként is meglévő infrastruktúrát "
Deutschlandunk:

Hagyományos fegyverek leszerelési egyezménye

"A 23 részt vevő állam - vagyis a NATO és a Varsói Szerződés tagországai - nemcsak a cél, a módszer és a leszerelési terület - tehát az Atlanti-óceán és az Urál-hegység közötti térség - tekintetében, hanem két elvben is egyetértenek: akinek több fegyvere van, annak többet kell megsemmisítenie, és ahol több fegyver van, ott kell kezdeni a leszerelést. Vagyis Németországban, éspedig az Elba folyó mindkét oldalán, ahol - mint közismert - nagy mennyiségű hagyományos és atomfegyvert halmoztak fel."

Kulcsár Kálmán expozéja (12. rész)

A demonstráció, a tüntetés természeténél fogva nagyobb teret ad a
demagógiának, mint a megfontolásnak, ezért esetleg felületesen
közvetítheti a politikai ,,üzenetet,,, ha mindenképpen
figyelmeztetésnek is értékelhető. Az is világos azonban, hogy ha
hosszabb szünet után nyílik meg a lehetőség a gyülekezésre, a
demonstrációra, természetszerűen válik, legalábbis egy időre, a
végső eszköz helyett kézenfekvő, szinte meggondolás nélkül
alkamazott eszközzé. Mindezzel nem kívánnám lefokozni a
jelentőségét, hiszen említettem már, hogy egyik legfontosabb
szabadságjognak tartom, csak éppen érzékeltetni szeretném a
szabályozása körül kialakult vita mélyebb összfüggéseit.

    - Így merült fel a kérdés: vajon szükséges-e egyáltalán
szabályozni a gyülekezési jogot, nem elegendő-e csak az Alkotmányban
történtő rögzítése?

    - Vannak államok, amelyek ezt az utat követik. Ilyen például az
Egyesült Államok, amelynek az alkotmányához fűzött első kiegészítés
megtiltotta a Kongresszusnak, hogy törvényt hozzon egyebek közt a
polgárok békés gyülekezésével kapcsolatban. Nem lehetséges tehát
további törvényi szabályozás, ezért a hatóságok, ha ezt szükségesnek
látják, belátásuk szerint próbálják különféle módon szabályozni a
gyülekezést. Ezeket a kísérleteket - néhány kivétellel - a
Legfelsőbb Bíróság sorra-rendre alkotmányellenesnek nyilvánította. A
lényeg az, hogy ilyen szabályozáshiányos jogrendszerben az
alkotmánybíráskodási gyakorlat alakítja ki a szükséges korlátokat.
Más államok azonban szabályoznak, éspedig részletesen szabályoznak.
Hivatkozhatnék például a Német Szövetségi Köztársaságra, éspedig az
1953. július 24-én kelt szövetségi törvényre ,,A gyülekezésről és
felvonulásról,,, amely a most benyújtott javaslathoz képest jóval
részletesebb, s hadd tegyem hozzá: sok tekintetben nagyobb
megszorításokat jelentő rendelkezéseket tartalmaz; vagy
hivatkozhatnék a hasonló, 1953-ban kelt és 1968. október 23-án
módosított osztrák szövetségi törvényre.

    - Vannak államok továbbá, amelyekben a szabályozás részletei a
törvényi szinten kívül másutt is megjelennek, ahol a
belügyminiszter, illetőleg a rendőrség kiterjedt hatáskörben
jogosult intézkedni. Ilyen - tudomásom szerint - a francia
szabályozás. Szeretném azonban világossá tenni: most sem, ahogyan
korábban sem a beterjesztett javaslatban választott szabályozási
módszer indokaként, hanem összehasonlító példázás miatt utaltam az
említett országokra. (folyt.köv.)


1989. január 9., hétfő 22:12


Vissza » Folytatásokkal » A hírhez kapcsolódik »

Partnereink
Dokumentumok
Lovas Zoltán:

Jöttem, láttam, győztek - A paktum (1989.08.30-09.18)

" A nemzeti kerekasztal szeptember 6-án ülésezett. A sajtó jelen volt, érdemi haladás nem történt. Pozsgay elkezdett kapkodni. Baráti társaságban kijelentette, hogy az egész ügyet legkésőbb szeptember 20-ig be kell fejezni. Az ok látszólag az volt, hogy az állampárt kongresszusát október 5-6-ra hívták egybe. Addigra pedig egyértelmű helyzetet kellett teremteni. De a sietségnek volt egy tágabb összefüggése is, mégpedig elsősorban a fenyegető külpolitikai helyzet."
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB11BUD