Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1989 › szeptember 06.
1989  1990
1989. július
HKSzeCsPSzoV
262728293012
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31123456
1989. augusztus
HKSzeCsPSzoV
31123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031123
45678910
1989. szeptember
HKSzeCsPSzoV
28293031123
45678910
11121314151617
18192021222324
2526272829301
2345678
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
MDF indítvány Leninváros politikai infrastruktúrájának reformjához

"1. Az MSZMP leninvárosi pártbizottságának épületét bocsássák a tanács rendelkezésére, hogy eredeti funkciójában enyhíthesse a város lakásgondjait 2. A Tanácsháza váljék Városházává, párhuzamosan a tanácsi adminisztráció létszám-, eszköz- és helyigényének csökkentésével 3. A Városháza adjon helyet a helyi politikai szervezeteknek is, rendelkezésükre bocsátva a működésükhöz szükséges, már egyébként is meglévő infrastruktúrát "
Deutschlandunk:

Hagyományos fegyverek leszerelési egyezménye

"A 23 részt vevő állam - vagyis a NATO és a Varsói Szerződés tagországai - nemcsak a cél, a módszer és a leszerelési terület - tehát az Atlanti-óceán és az Urál-hegység közötti térség - tekintetében, hanem két elvben is egyetértenek: akinek több fegyvere van, annak többet kell megsemmisítenie, és ahol több fegyver van, ott kell kezdeni a leszerelést. Vagyis Németországban, éspedig az Elba folyó mindkét oldalán, ahol - mint közismert - nagy mennyiségű hagyományos és atomfegyvert halmoztak fel."

felcím: A T. Ház döntött II. főcím: Parlament és kormány Irta: Schmidt Péter, egyetemi tanár

Az országgyűlés októberi ülésszakán olyan alkotmánymódosításokat
hajtott végre, amelyek politikailag átmenetet teremthetnek egy
parlamentáris rendszer megteremtése és ennek megfelelő új alkotmány
létrehozása felé.

    Ennek egyik központi kérdése a kormány jogi helyzete, a
parlamenthez való viszonya. A jelenlegi vitáinkat belső ellentmondás
jellemzi. Egyik oldalról a résztvevők többsége a hatalom egységének
elve helyett a hatalmi ágak megosztásának feltétlen hive, a másik
oldalról viszont hadakozik azért, hogy a kormány minél
erőteljesebben alárendelődjön a parlamentnek. A politikai pártok,
elsősorban az ellenzék úgy ítéli meg, hogy az államszervezetre
gyakorolt befolyását csak erőteljes parlamenti kormányzással és
felelősséggel tudja elérni.

    Igy azonban A MAI ALKOTMÁNYOS MEGOLDÁS BELSŐ ELLENTMONDÁSTÓL
TERHES. Mert ha a kormányt teljes egészében az országgyűlésnek
rendelik alá, akkor nem érvényesül a hatalmi ágak megosztása, mert a
végrehajtás teljes jogi alárendeltségénél fogva megszünik önálló
hatalmi tényező lenni. Ha viszont a hatalmi ágak szétválasztását meg
akarjuk valósítani, akkor a kormánynak viszonylagos függetlenséggel
kell rendelkeznie az országgyűléssel szemben. Erről a belső
ellentmondásról szeretnék ezúttal írni.

    Látszólag ez csak olyan logikai ellentmondás, amely életszerűvé
akkor válik, ha belehelyezzük az európai alkotmányfejlődés fő
folyamataiba.

    alc.: Például az angol parlament

    A polgári átalakulás Európában általában az alkotmányos
monarchia keretében indult el. Ennek lényege az államhatalmi ágak
olyan elválasztása, amelyben az akaratkifejezés a törvények
létrehozása útján a képviseleti szervé, a végrehajtás pedig, a
tényleges közhatalom megvalósítása, a képviseletnek nem felelős
királyé. Egymás mellé és nem egymás fölé vannak rendelve.

    Leegyszerűsítve, a király gyakran vissza kivánta állítani régi,
abszolut hatalmát, melyet a képviselet nem korlátozott. Ezekkel a
törekvésekkel szemben - elsősorban Angliában - a parlament olyan
jogosítványokat követelt, amelyek segítségével a végrehajtás felett
is ellenőrzést gyakorolhatott, befolyásolhatta azt. (folyt.)


1989. október 26., csütörtök 13:18


Vissza » Folytatásokkal » A hírhez kapcsolódik »

Partnereink
Dokumentumok
Lovas Zoltán:

Jöttem, láttam, győztek - A paktum (1989.08.30-09.18)

" A nemzeti kerekasztal szeptember 6-án ülésezett. A sajtó jelen volt, érdemi haladás nem történt. Pozsgay elkezdett kapkodni. Baráti társaságban kijelentette, hogy az egész ügyet legkésőbb szeptember 20-ig be kell fejezni. Az ok látszólag az volt, hogy az állampárt kongresszusát október 5-6-ra hívták egybe. Addigra pedig egyértelmű helyzetet kellett teremteni. De a sietségnek volt egy tágabb összefüggése is, mégpedig elsősorban a fenyegető külpolitikai helyzet."
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB11BUD