Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1989 › szeptember 05.
1989  1990
1989. július
HKSzeCsPSzoV
262728293012
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31123456
1989. augusztus
HKSzeCsPSzoV
31123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031123
45678910
1989. szeptember
HKSzeCsPSzoV
28293031123
45678910
11121314151617
18192021222324
2526272829301
2345678
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
Az MDF felhívása a kormányhoz

"... nemzet vagyonának széthordására irányuló akciók sértik a nemzet érdekeit. Ezt a folyamatot meg kell állítani. Ezért a kormány egyrészt az átmeneti időszakra függessze fel az állami vagyon elidegenítését; másrészt haladéktalanul hozza nyilvánosságra az eladások és átalakítások részleteit."
Amerikai Hangja:

Finnország - példakép

"Kelet-Európa rohamos változása ismét felveti a régi kérdést, hogy lehet egy ország, amely a Szovjetunióval határos, független és demokratikus anélkül, hogy ezzel kihívná magára a Szovjetunió gyanakvását és haragját. A válasz erre: ennek Finnország az iskolapéldája."

Katonai szakértőnk kommentárja: Lehetséges-e öt év alatt egy tömbök nélküli Európa? (1. rész)

1989. szeptember 5. kedd (MTI-Press) - Az Országgyűlés őszi ülésszakán Király Zoltán ,,hivatalosan,, is elő kívánja terjeszteni azt a javaslatot, hogy a parlament támogassa a NATO és a Varsói Szerződés 1995-ig való egyidejű felszámolásának gondolatát. Hogy az előre bejelentett kezdeményezés belefér-e majd az ügyrendbe, vagy sem, az más lapra tartozik. És ha igen - ami valószínűsíthető - további sorsa a T. Házban dől el. Tény, hogy a felvetés ez egybevág a magyar kül- és biztonságpolitikai törekvésekkel.

Más dolog azonban általánosságban igent mondani az indítványra,
egyuttal Európa oly sok feszültséget okozó kettéosztottságának
megszüntetését is magával hozná, és megint más ennek végrehajtásához
ilyen rövid időhatárt szabni. Bármennyire is kivánatos lenne e cél
minél gyorsabb elérése, kérdés, vajon - éppen az elmúlt negyven évi
hidegháborús korszak mély gyökerei, lerakódásai miatt -
kivitelezhető-e ez a Keleten és Nyugaton egyaránt nagy politikai
bátorságot igénylő, kölcsönös akaratmegegyezést feltételező folyamat
rövid távon? Vannak ugyanis olyan régebbi és egyre-másra
újratermelődő bizonytalansági tényezők, amelyeknek figyelmen kívül
hagyása csak illúziókat táplálhatna a tekintetben, hogy
földrészünkön a katonai konfrontáció betonfalai egyik napról a
másikra lebonthatók-e szinte az alapokig? Sajnos, ez a legjobb
szándékok mellett sem látszik könnyen megoldható feladatnak.

    Azok a külső körülmények, a nemzetközi környezetben meglévő
feszítő ellentétek, amelyek annakidején a két tömb kialakulásához
vezettek, az atomkor realitásainak felismerése ellenére sem
eredményezhetik az egyes fejlődési szakaszok átugrását. Vagyis a két
szövetségi rendszerben az egymástól eltérő állami-nemzetbiztonsági
érdekek - egyebek között a kölcsönös bizalom egyelőre még nem
kielégítő mértékéből eredően - aligha kerülhetnek szinkronba
bizonyos közbeeső intézkedések, például a más államok területén
állomásozó idegen csapatok teljes kivonása nélkül.

    A dolgok jobb megértéséhez talán érdemes felidézni a Varsói
Szerződés 1955-ös alapító okmányának azt a cikkelyét, amely szerint
ha egyszer létrejön az európai kollektív biztonsági rendszer és az
erről szóló szerződést aláírják, akkor a VSZ (mint a NATO is)
elveszíti létjogosultságát, szükségtelenné válik. Ez a békerendszer
azonban különféle okokból nem született meg, így aztán az 1949
tavaszán megszervezett NATO és a hat esztendővel később a politikai
szintérre lépett szocialista szövetség eredeti ,,felállásában,,
továbbra is fennmaradt. (folyt)


1989. szeptember 5., kedd 11:35


Vissza » A hírhez kapcsolódik »


Lehetséges-e öt év alatt egy tömbök nélküli Európa? (2. rész)

Igaz, a VSZ-tagállamok egyik, legtöbbször megismételt javaslata
az volt, hogy a két koalíciót egyszerre számolják fel. Ez a
készségük tagadhatatlan, tényszerűen igazolható. Csakhogy erre a
másik fél nem mutatott hajlandóságot. A későbbiekben ezért merült
fel az az elképzelés, hogy kezdeti lépésként a két tömb katonai
vezető szerveit számolják fel a politikai intézményrendszer
változatlan fenntartása mellett. Ám ezt sem sikerült keresztül
vinni, így minden maradt a régiben, sőt a 20 éves időtartamra szóló
észak-atlanti szerződést 1969-ben újra meghosszabbították. Ugyanez
történt a Varsói Szerződés szervezetében is, miután az alapokmány
aláírásától eltelt húsz plusz tíz év érvényessége lejárt. A
tagországok 1985 áprilisában Varsóban egybegyült legfelsőbb vezetői
által parafált jegyzőkönyv szerint a szerződést - az 1955-ös szöveg
érintetlenül hagyásával - további húsz évre (2005-ig) érvényben
lévőnek nyilvánították, s az ezt követő tíz évre is (2015-ig) azon
szerződő felek számára, amelyek ennek lejárta előtt egy évvel nem
mondják fel azt. E jogával bármelyik tagállam élhet, ha úgy véli,
szuverenitását és nemzeti biztonságát más módon is garantálhatja.

    A meghosszabbítás fő érve különben az volt, hogy amíg a
nemzetközi feltételek nem változnak - tehát addig, amíg a NATO
fennáll -, nem lehet szó a VSZ egyoldalú felszámolásáról. Más kérdés
természetesen, hogy a szervezet régi, megkövesedett működési
mechanizmusában a viharosan változó jelenlegi helyzetben lényegi
módosításokra van szükség, egy oldalról a sajátos nemzeti érdekek
erőteljesebb kifejezésre juttatásával, más oldalról a katonai elemek
fokozatos háttérbe szorításával. Ez azonban még jó ideig nem teszi
feleslegessé az átmeneti korrzak katonai-hadászati egyensúlyi
viszonyainak megőrzését, még ha ez a mostaninál jóval alacsonyabb
szinten is realizálódik.

    Ez a periódus tarthat tovább is, s nehéz megmondani, a katonai
vezető szervek (parancsnokságok) esetleges felszámolását mikor
követné a két szövetség politikai szerveinek ,,szanálása,, , ha
egyáltalán. Hiszen az sem zárható ki, hogy az utóbbiak valamilyen
hatalami struktúrában átalakulva, tovább működnének egy jövőbeni
egységes Európa kialakításában. Azt ugyan deklarálni lehet, hogy
1995-ig - úgy, ahogyan van - oszlassák fel a két tömböt, de
korántsem biztos, hogy ehhez ilyen rövid idő elég lesz. Már csak
azért sem, mert a legtöbb fegyverzetkorlátozási és leszerelési
prognózis nagyjából az ezredforduló tájára teszi az igazi
,,frontáttörés,, lehetőségét. +++


1989. szeptember 5., kedd 11:36


Vissza »

Partnereink
Dokumentumok
Lovas Zoltán:

Jöttem, láttam, győztek:

A paktum (1989.08.30-09.18)

" A politikussá avanzsált író újfent elkezdte boldogítani a vasárnapi reggelek rádióhallgatóit szelíd lelkű megszólamlásaival. Máűsnap Csurka úrtól levelet hozott a Magyar Hírlapnak a posta. Ebben az író meglehetős körmönfontsággal azt fejtegette, hogy nemcsak a jelenlegi, hanem a jövőbeni kormánynak is szüksége van napilapra. Ezt csak egyféleképpen lehetett értelmezni. A lap hagyjon fel önállósulási törekvéseivel, jelentkezett az új gazda. A Vasárnap Újság és ez a levél együtt félelmetes volt."
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB10BUD