Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1989 › szeptember 02.
1989  1990
1989. július
HKSzeCsPSzoV
262728293012
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31123456
1989. augusztus
HKSzeCsPSzoV
31123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031123
45678910
1989. szeptember
HKSzeCsPSzoV
28293031123
45678910
11121314151617
18192021222324
2526272829301
2345678
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
OS:

Az FSZDL tiltakozása

"A Független Szakszervezetek Demokratikus Ligája nem fogadja el egyetlen párt jogát se arra, hogy szervezetei munkahelyeken működhessenek. Az MSZMP KB szeptember elsejei állásfoglalását felelőtlennek, s az ország gazdaságának jövője szempontjából tragikusnak tartjuk."
BBC, A világ minden tájáról:

Egy lelkész a menekültkérdésről

"... el vagyok ragadtatva, hogy a keletnémet menekültekkel milyen szolgálatkészen és segítőkészen működnek a magyarországi szervezetek. Meghat az, hogy rövid négy hónap alatt megszervezték teljes ellátásukat. Ingyen konyha van, sátrak érkeztek, majd megnyitották az exkluzív csillebérci úttörőtábort. A jövő héten nyitják meg a zánkai úttörőtábort. Tehát itt 5-6 ezer emberről olyan első osztályúan gondoskodtak, hogy az igazán megható. Ebbe az örömbe azonban az az üröm vegyül, hogy ugyanakkor 2 év alatt a magyar hatóságok nem voltak képesek saját népünkről ennek megfelelően gondoskodni. Az én irodámba, a Thököly uti irodámba naponta jönnek olyan erdélyi magyarok, akiket nem tudunk hova tenni."

Új Márciusi Front

(Lőcsei Pál)
München, 1989. január 21. (SZER, Hazai napló) - Az Új Márciusi
Front elképzelése az, hogy ebben az országos nemzeti bizottságban
elkezdődhetne, és kibontakozhatna a hatalmat mindeddig egyedül
birtokló párt, és a független politikai szervezetek együttműködése
a nemzet előtt álló legfőbb közjogi feladatok megoldása érdekében.
    
    A javaslattevők szerint e bizottságban sor kerülhetne az alapvető
fontosságú törvények: az alkotmány, az országgyűlési
képviselőválasztás, a helyi tanácsválasztás, a köztársasági elnöki
hatáskör törvénytervezetének kidolgozására; majd ugyanez a
bizottság terjesztené e tervezeteket az Országgyűlés elé.
    
    A javaslat-készítői három változatot terjesztettek elő arról, hogy
a megalakítandó országos nemzeti bizottság miként teljesíthetné az
imént ismertetett feladatait. Az első és a harmadik változat a
nemzeti bizottság által megalkotandó törvénytervezetek sorsát
teljesen egyértelműen a jelenlegi Országgyűlés kezébe helyezi.
    
    A második változat beiktat ugyan egy valódi népképviseleti - vagyis
a lakosság által, ez évben megválasztandó -, úgynevezett
alkotmányozó kamarát, a nemzeti bizottság javaslatai feletti döntés
folyamatába, de ugyanakkor, a jelenlegi Országgyűlést továbbra is
felruházza a kamarai döntések elutasításának, és újra
tárgyaltatásának jogával. Felmerül a kérdés: hogyan értékelhetők az
Új Márciusi Frontnak ezek a javaslatai?
    
    A javaslattevőknek az a világos szándéka, hogy - a hatalom hónapok
óta tartó taktikai halogatásával szemben -, szervezett keretet
adjanak az MSZMP, és a leendő politikai pártok kollektív
eszmecseréjének, esetleges együttműködésének: kétségkívül
pozitívumként értékelendő. Nem lehet azonban egyetlen pillanatra
sem szem elől téveszteni azt az alapigazságot, hogy valamely
egypártrendszerre épülő diktatúrát békés úton, a közrend megóvása
mellett, valódi demokráciává átalakítani lehetetlenség, a
népképviselet elveinek érvényesítése, a felnőtt lakosság politikai
akaratának, szabad, tiszta, erőszaktól, és manipulálástól mentes
kinyilvánítása nélkül.
    
    Országunk legfelsőbb államhatalmi szerve, a jelenlegi Országgyűlés
vitakészségének, és valóságfeltáró hajlandóságának elismerésre
méltó fejlődése ellenére, nem tekinthető a népképviseleti eszme
megtestesülésének, mivel 1985-ben olyan választás eredményeképpen
jött létre, amelyben a képviselőjelöltek több mint 90 százaléka az
MSZMP akaratából, vagy jóváhagyásával került a szavazócédulákra.
    
    1985 óta azonban nagyot változott a magyar világ. A párttagok
tízezreinek múlt év tavaszán történt kilépése, a Népszabadság
előfizetőinek százharmincezerrel történt minapi csökkenése, a
lakosság egyre nagyobb csoportjainak bekapcsolódása a független
politikai szervezetek munkájába, a vízi lépcső ügyében népszavazást
követelők számának közeledése a százezerhez - minden tárgyilagos
szemlélő előtt kétségtelenné teszi, hogy a jelenlegi Országgyűlés
számos politikai, gazdasági és ügyrendi döntése ellentétben áll a
társadalom jelentős tömegeinek kívánalmaival. Az Új Márciusi Front
ezzel a javaslatával - ha csupán ideiglenes jelleggel is -, de még
egy olyan közjogi testületet kíván létrehozni, amelyről hiányzik a
népakarat, a népfelség pecsétje, amely nem alulról, hanem felülről
szerveződnék, nem az állampolgárok szabad választásának, hanem az
uralkodó párt, és a független szervezetek egyezkedésének terméke
lenne.
    
    Nyugtalanító kérdés, hogy az a hatalom, amely mind máig egyetlen
autonóm szervezetet sem méltatott a nyilvánosság bevonásával
folytatandó tárgyalásra, mekkora képviseleti arányt követelne
magának az országos nemzeti bizottságban, és ugyanakkor hány helyet
kegyeskedne átengedni a független politikai mozgalmaknak, amelyek a
főváros kerületeiben, és a vidék helyiségeiben nem ritkán zsúfolt
kultúrtermekben hozzák létre egyre növekvő számú alapszervezetüket.
    
    Az Új Márciusi Front tisztességes képviselőinek minden
jóhiszeműsége is kevés ahhoz, hogy a nép politikai
önrendelkezésének elvét, és gyakorlatát, akárcsak az 1989-es év
tartalmára is felfüggeszteni, vagy valamilyen mesterséges
képződménnyel helyettesíteni lehetne. Aki Pestről Budára akar
eljutni, annak valamilyené módon át kell kelnie a Dunán. Aki a
diktatúrától a demokráciához kíván eljutni, annak olyan
Országgyűlést, nemzetgyűlést vagy alkotmányozó nemzetgyűlést kell
életre segíteni, amelynek minden egyes tagja a magyar nép szabad,
kényszertől mentes jelölése, majd pedig választása révén kerül az
ország legfelsőbb államhatalmi szervébe.
    
    A Budapesten élő Lőcsei Pál fejtette ki véleményét, az Új Márciusi
Front javaslatáról. +++


1989. január 21., szombat


Vissza » A hírhez kapcsolódik »

Partnereink
Dokumentumok
Dr Boross Imre (FKgP) visszaemlékezéseiből:

"1989. szeptember 2. Nem kevés vitát váltott ki az állam jellegének meghatározása. Az MSZMP jelenlevő képviselői kifogásolták, hogy az alkotmányban egyetlen egyszer sem szerepel a szocialista szó. – Mit szólnak ehhez a többi szocialista országban? – hangoztatták. Több ülésen, albizottságokban és középszinten is vita folyt erről. Végül olyan kompromisszum született, amely szerint: a Magyar Köztársaság független, demokratikus jogállam amelyben egyaránt érvényesülnek a polgári demokrácia, és a demokratikus szocializmus értékei."
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB11BUD