|
|
|
|
Benzin-áremelés
|
---------------
München, 1990. október 25. (SZER, Magyar híradó) - Szóval mégiscsak emelkedik a benzinár, méghozzá igen jelentősen és éppen most, amikor a világpiacon már lefelé megy az olajár.
A légszennyezés-csökkentésének drukkoló polgár - nyilván kisebbségben az autósok tömegével szemben - örülhetne, hogy ilyen árak mellett talán kevesebbet fogják használni a személygépkocsikat, örülhetne, ha nem ismerné azokat a tapasztalatokat, amelyek szerint az alkohol és a cigaretta árát bármennyire is emelik, a megrögzött fogyasztók nem szokták csökkenteni a napi adagjukat. Vajon így lesz-e ez a benzin fogyasztással is?
Ma délután jelentették be az ipari tárca képviselői, hogy a normál benzin litere 56, a szuperé 59, az ólommentesé 61 és a 98-as extra benzin ára pedig 62 forint lesz. Ezzel a magyarországi benzinárak magasabbak lesznek - ha negyvennel számítjuk a forint-márka viszonyt -, mint Németországban.
A kérdés ugyanakkor azt hiszem joggal felmerül, hogy a kőolaj árak csökkentek, sőt éppen Németországban is ezt a csökkenést követően a benzinárakat újra csökkentették. Vadász János kollégámat kérdezem: szerinte mi a magyarázata annak, hogy most emelkednek Magyarországon a benzinárak?
- A szerencsétlen időzítésekről van szó. Magyarország számára a Szovjetunió idén drasztikusan csökkentette az olajszállításokat - tehát az ország rohamosan növekvő mennyiségben kénytelen volt már eddig is a világpiacon olajat vásárolni, és abból benzint finomítani. Éppen akkor történetesen, amikor az olaj világpiaci ára felszökött az égbe az öböl-menti válság miatt. (folyt.)
1990. október 25., csütörtök
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
- Benzin-áremelés - 1. folyt.
|
A másik szerencsétlen időzítés, hogy január elsejétől - tehát alig kilenc héten belül - a szovjet-magyar forgalom Moszkva követelésére átáll a dollárelszámolásra - és ez azt jelenti, hogy minden szállítást keményvalutában számláznak és fizetnek, az olajszállításokat is a mindenkori világpiaci áron.
Tehát most az olajból finomított benzin árát is ehhez kell igazítani, mert az ország ezentúl a mindenkori világpiaci áron kaphat csak olajat - mindegy, hogy kitől a világpiacon vagy a Szovjetuniótól.
Itt meg kell jegyezni, hogy a szovjet olaj azért valamivel olcsóbb lehet, mint a világpiaci ár, egyszerűen azért, mert a szállítása olcsóbb vezetéken, mint az átlagos szállítás. És olcsóbb azért is, mert a minősége valamivel gyengébb, mint a mérvadó északi-tengeri olaj minősége. Viszont a finomításnál ennek meg kell hagyni az árát, ennek a gyengébb minőségnek, tehát a benzin árában. A lényeg az, hogy nagyobb eltérés a világpiaci ártól nem lesz lehetséges.
Persze, mint mindenütt a világon a forgalmi adó is megterheli a benzin fogyasztói árát Magyarországon, de a jelek szerint ez nem nagyobb mértékű, mint mondjuk Nyugat-Európában.
Az új ár az valóban most kereken megfelel egy márka ötvennek, ami most már több mint a jelenlegi németországi benzinár, mert ott esik az ár, de azért figyelembe kell venni azt is, hogy a benzin ára nyugat-európai viszonylatban Németországban talán a legalacsonyabb, vagy az egyik legalacsonyabb. És más országokban, Olaszországban, Franciaországban lényegesen magasabb, mint most Magyarországon. (folyt.)
1990. október 25., csütörtök
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
- Benzin-áremelés - 2. folyt.
|
Viszont a jövőben valóban most célszerű lesz arra áttérni, hogy ha a világpiacon csökken az olaj ára, akkor a benzin ára is csökkenjen Magyarországon - ha történetesen emelkedik, akkor ott is emelkedhet.
Itt jegyzem meg azt, hogy például az ólommentes benzin miért ilyen drága a többi benzinhez képest, azt nem értem. Tudniillik nyugaton mindenütt olcsóbb, mert ezzel kívánják ösztönözni az ólommentes benzint használó kocsiknak az igénybevételét.
- És milyen régóta kérik ezt a környezetvédők.
- És Magyarországon a legdrágábbak közé tartozik, aminek semmi értelme nincs.
- Reméljük, ezen hamarosan változtatni fognak. Köszönöm a beszélgetést, Vadász János +++
1990. október 25., csütörtök
|
Vissza »
|
|
|
|
|
|