Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1990 › október 31.
1989  1990
1990. augusztus
HKSzeCsPSzoV
303112345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829303112
3456789
1990. szeptember
HKSzeCsPSzoV
272829303112
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
1234567
1990. október
HKSzeCsPSzoV
24252627282930
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930311234
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
OS:

A Szabad Európa Rádió közleménye a csehszlovák és a magyar adások rendjének változásairól

"A változások a következők: - A túlhaladottá vált műsorok megszűntetése, és ezzel erőforrások felszabadítása, hogy a hallgatói igényeknek megfelelő, új műsorok készülhessenek. - Az ismétlések többségének a megszüntetése. A műsorok megismétlésének a zavarások ellensúlyozása volt a legfontosabb feladata, de több mint másfél év óta már nem zavarják adásainkat. - Fokozatosan új műsorokat indítunk "
BBC, Panoráma:

Szovjet kőolaj

"A tény, hogy az oroszoknak nincs elegendő olajuk a hazai szükségletek kielégítésére arra késztette a kormányt, hogy a hiány hatásának oroszlánrészét a KGST-n belüli kereskedelmi partnereire hárítsa. Ez év júliusa óta tehát csökkentek a kelet-európai országoknak juttatott olajszállítmányok átlagban közel egyharmaddal. Mindennek a már említett hatása csaknem katasztrófálisnak mondható, hiszen az utóbbi időkig Jugoszlávia és Románia kivételével Kelet-Európa csaknem teljesen a Szovjetuniótól függött ezen a téren. "

Benzin-áremelés


---------------


München, 1990. október 25. (SZER, Magyar híradó) - Szóval
mégiscsak emelkedik a benzinár, méghozzá igen jelentősen és éppen
most, amikor a világpiacon már lefelé megy az olajár.

    A légszennyezés-csökkentésének drukkoló polgár - nyilván
kisebbségben az autósok tömegével szemben - örülhetne, hogy ilyen
árak mellett talán kevesebbet fogják használni a személygépkocsikat,
örülhetne, ha nem ismerné azokat a tapasztalatokat, amelyek szerint
az alkohol és a cigaretta árát bármennyire is emelik, a megrögzött
fogyasztók nem szokták csökkenteni a napi adagjukat. Vajon így
lesz-e ez a benzin fogyasztással is?

    Ma délután jelentették be az ipari tárca képviselői, hogy a
normál benzin litere 56, a szuperé 59, az ólommentesé 61 és a 98-as
extra benzin ára pedig 62 forint lesz. Ezzel a magyarországi
benzinárak magasabbak lesznek - ha negyvennel számítjuk a
forint-márka viszonyt -, mint Németországban.

    A kérdés ugyanakkor azt hiszem joggal felmerül, hogy a kőolaj
árak csökkentek, sőt éppen Németországban is ezt a csökkenést
követően a benzinárakat újra csökkentették. Vadász János kollégámat
kérdezem: szerinte mi a magyarázata annak, hogy most emelkednek
Magyarországon a benzinárak?

    - A szerencsétlen időzítésekről van szó. Magyarország számára a
Szovjetunió idén drasztikusan csökkentette az olajszállításokat -
tehát az ország rohamosan növekvő mennyiségben kénytelen volt már
eddig is a világpiacon olajat vásárolni, és abból benzint
finomítani. Éppen akkor történetesen, amikor az olaj világpiaci ára
felszökött az égbe az öböl-menti válság miatt. (folyt.)



1990. október 25., csütörtök


Vissza » A hírhez kapcsolódik »


- Benzin-áremelés - 1. folyt.


A másik szerencsétlen időzítés, hogy január elsejétől - tehát
alig kilenc héten belül - a szovjet-magyar forgalom Moszkva
követelésére átáll a dollárelszámolásra - és ez azt jelenti, hogy
minden szállítást keményvalutában számláznak és fizetnek, az
olajszállításokat is a mindenkori világpiaci áron.

    Tehát most az olajból finomított benzin árát is ehhez kell
igazítani, mert az ország ezentúl a mindenkori világpiaci áron
kaphat csak olajat - mindegy, hogy kitől a világpiacon vagy a
Szovjetuniótól.

    Itt meg kell jegyezni, hogy a szovjet olaj azért valamivel
olcsóbb lehet, mint a világpiaci ár, egyszerűen azért, mert a
szállítása olcsóbb vezetéken, mint az átlagos szállítás. És olcsóbb
azért is, mert a minősége valamivel gyengébb, mint a mérvadó
északi-tengeri olaj minősége. Viszont a finomításnál ennek meg kell
hagyni az árát, ennek a gyengébb minőségnek, tehát a benzin árában.
A lényeg az, hogy nagyobb eltérés a világpiaci ártól nem lesz
lehetséges.

    Persze, mint mindenütt a világon a forgalmi adó is megterheli a
benzin fogyasztói árát Magyarországon, de a jelek szerint ez nem
nagyobb mértékű, mint mondjuk Nyugat-Európában.

    Az új ár az valóban most kereken megfelel egy márka ötvennek,
ami most már több mint a jelenlegi németországi benzinár, mert ott
esik az ár, de azért figyelembe kell venni azt is, hogy a benzin ára
nyugat-európai viszonylatban Németországban talán a legalacsonyabb,
vagy az egyik legalacsonyabb. És más országokban, Olaszországban,
Franciaországban lényegesen magasabb, mint most Magyarországon.
(folyt.)



1990. október 25., csütörtök


Vissza » A hírhez kapcsolódik »


- Benzin-áremelés - 2. folyt.


Viszont a jövőben valóban most célszerű lesz arra áttérni, hogy
ha a világpiacon csökken az olaj ára, akkor a benzin ára is
csökkenjen Magyarországon - ha történetesen emelkedik, akkor ott is
emelkedhet.

    Itt jegyzem meg azt, hogy például az ólommentes benzin miért
ilyen drága a többi benzinhez képest, azt nem értem. Tudniillik
nyugaton mindenütt olcsóbb, mert ezzel kívánják ösztönözni az
ólommentes benzint használó kocsiknak az igénybevételét.

    - És milyen régóta kérik ezt a környezetvédők.

    - És Magyarországon a legdrágábbak közé tartozik, aminek semmi
értelme nincs.

    - Reméljük, ezen hamarosan változtatni fognak. Köszönöm a
beszélgetést, Vadász János
+++



1990. október 25., csütörtök


Vissza »

Partnereink
Dokumentumok
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB10BUD