|
|
|
|
|
|
|
|
OS:
Az 56-os Szövetség kiáltványa
"Nagyvilág polgárai és kormányai, most hozzátok kiáltunk
Mi,
56-osok úgy érezzük, hogy a vérrel kiharcolt demokratikus
vívmányaink és nemzetünk léte végveszélybe került. Éppen ezért most
megismételjük az 56-os mártír Nagy Imre miniszterelnök hajdani
segélykiáltását: segítsetek, segítsetek, segítsetek..."
SZER, Magyar híradó:
Érdemes lett volna odafigyelni Göncz Árpádra
"valószínűleg sok
mindent megtakarított volna magának az ország, ha nemcsak a lakosság
többsége fogadja meg Gönz Árpád államelnök pénteki javaslatát, hogy
őrizze meg türelmét, tartózkodjék a provokációtól, hanem az
Érdekegyeztetető Tanács tagjai is, hogy az egyik fél függessze fel
az áremelést, a másik pedig a blokádot a tárgyalások befejezéséig.
Természetesen nem szeretnék elébevágni a vitának, hogy joga
volt-e egyáltalán az elnöknek javaslata megtételére vagy nem, de azt
hiszem, hogy az események azt igazolják: forintban is, erkölcsiekben
is kisebb lett volna az áldozat, ha megfogadják tanácsát, még akkor
is, ha nem biztosak abban, hogy jogában volt adni.
Erre az államelnökre mindig érdemes odafigyelni. "
|
|
|
|
|
|
|
EGK - gazdasági és pénzügyi unió - brüsszeli kommentár (2.rész)
|
A római döntés konkrét feltételek megvalósulásához köti a második szakasz életbe lépését - ilyen a központi bankok függetlensége a kormányoktól, vagy annak tilalma, hogy a bankópréssel fedezzék a költségvetési deficitet. Elengedhetetlen továbbá hozzá az unióról szóló jogi keret kidolgozása, ami a decemberre Rómába már összehívott kormányközi értekezlet feladata lesz.
Brüsszeli megfigyelők rámutatnak, hogy a második szakasz dátumát kitűző 11 állam- és kormányfő határozata politikai, és nem jogi természetű. A gazdasági és pénzügyi unió mikéntjéről csak a decemberben megnyíló római kormányközi konferencián kidolgozandó megállapodás dönthet, ugyanis megvalósításához módosítani kell a római szerződést és az egységes okmányt: ezek alkotják együttesen a közösség ,,alkotmányát,,.
A decemberben kezdődő kormányközi értekezleten, ahol konszenzusra van szükség, Nagy-Britanniának ,,vétójoga,, lesz - de ennek értéke viszonylagos. Semmi sem akadályozhatja meg ugyanis 11 partnerét, hogy ha úgy döntenek, nélküle hozzák létre a gazdasági és pénzügyi uniót. Ilyesmire már volt példa, hiszen az Európai Monetáris Rendszer (EMS), amelynek tagjai egymáshoz (némi tűréssel) rögzített valutáikat közösen lebegtették, egészen az utóbbi hetekig Anglia nélkül működött, Nagy-Britannia 11 évi ,,splendid isolation,, - ,,pompás elszigeteltség,, - után csatlakozott hozzá néhány hete.
A második szakasz dátumának kitűzését Jacques Delors, aki mindig igyekezett tompítani a tagállamok közötti konfrontációkat, szerdai sajtóértekezletén még nem a mostani rendkívüli, hanem az év végi római csúcs feladatának tartotta. Így a jelenlegi döntés felülmúlta a bizottság várakozását és növeli a nem is olyan régen még sokak által fantasztának nevezett terv, a közös közösségi pénz megvalósításának realitását.
Az 1994. január elsejére kitűzött második szakasz ugyanis a gazdasági és pénzügyi unió hívei szerint aránylag rövid lehet, és így a közös pénz a legoptimistábbak szerint talán már a kilencvenes évek közepére megvalósulhat - még ha netán a brit szigeteken fenn is marad egy fontnak nevezett valuta. +++
Baracs Dénes (Brüsszel) MTI-Panoráma
1990. október 29., hétfő 14:29
|
Vissza »
Folytatásokkal »
|
|
|
|
|
|