|
|
|
|
|
|
|
|
OS:
Az MDF egri szervezetének távirata a kormánynak
"Kérjük Önöket, hogy állhatatos és higgadt
munkával őrizzék meg a békés forradalom lehetőségét. A rendkívüli
áremelések minket is sújtanak, de ezt elviselnünk hazánkért vállalt
kötelességünk. Elítéljük a szélsőséges és erőszakos megoldások
hirdetőit. Törvények által szavatolt rendben kívánunk élni.,"
SZER, Világhíradó:
Az Európai Közösség aggodalamai Magyarországot illetően
"A Közép- és Kelet-Európában jelentkező számos és sürgős
probléma láttán az Európai Tanács - amellyel a magyar kormány
felvette az érintkezést - kifejezte szolidaritását eme ország arra
irányuló erőfeszítéseivel, hogy megoldja súlyos gazdasági
problémáit, és hogy tovább fejlődjék a piacorientációjú gazdaság
felé.
Az Európai Tanács - folytatódik a nyilatkozat - újra leszögezi:
el van tökélve arra , hogy szilárdan támogatja Magyarországot a
demokrácia, a stabilitás és a gazdasági fejlődés felé vezető úton,
aminek előfeltétele, minden erőszak elutasítása, és a törvényesség
tiszteletben tartása.
Az Európai Közösség és tagállamai ebben a kontextusban a
gazdasági együttműködési és fejlesztési szervezet keretében
segítséget fognak nyújtani Magyarországnak, hogy megbírkózhassék
problémáival, kiváltképpen az energiaellátáséval. Ugyanígy
erőfeszítéseket fognak tenni, hogy rövid időn belül bilaterális
segítséget is nyújtsanak, mégpedig az Európai Közösség kölcsöne
második részének átutalása útján - így az Európai Tanács ülésének
záróokmánya.
"
|
|
|
|
|
|
|
Válasz a körkérdésre: nem engednek a taxisok (1. rész)
|
1990. október 27., szombat - Milyen megoldást tartanának
elfogadhatónak, mely esetben bontanának blokádot; fölkészültek e
arra, hogy - ha tovább tart a ,,szükségállapot,, - ellenük fordul a
közhangulat? E kérdésekre kértek választ a nagyvárosokban az MTI
megyei tudósítói a fuvarozók válaszra illetékes képviselőitől.
Tóth Tibor, a debreceni taxisok szóvivője: demonstrációjukat mindaddig nem fejezik be, amíg a kormány a hétfői tárgyalásokig nem függeszti fel az üzemanyagár emelést. Az állampolgárok hangulatáról szólva kifejtette: szombaton Debrecenben a lakosság szimpátiáját, támogatását tapasztalták, szerintük akkor váltnák ki a lakosság haragját, ha levonulnának az utakról mielőtt a kormány teljesíti követelésüket.
Palotás Istvánnak, a Tempo taxi szegedi vezetőségi tagjának véleménye: a kormány eddig a következő ,,fontos,, kérdésekkel foglalkozott: saját fizetésének rendezése, új utcanévtáblák, új címer, áremelés. Az üzemanyag árának emelése viszont ma már politikai kérdéssé nőtte ki magát, s nemcsak a taxisok ügye a sztrájk. A demonstrációt mindaddig nem szüntetik meg Szegeden, amíg a kormány a taxisok, a nép által elfogadható kompromisszumot nem köt a sztrájkolókkal. Elképzelhetetlennek tartják, hogy a lakosság akár hosszan tartó demonstráció esetén is ellenük forduljon. Hiszen már több a magánszemély a blokádokon, mint a fuvarozó; gondot inkább az okoz, hogy egyes csomópontokon a lakosság önálló kezdeményezései zavarják a szervezettséget, az egyeztetett programok irányítását.
Rákóczi Ferenc, a sztrájkoló szolnoki taxisok és teherfuvarozók képviselője: abban az esetebn szüntetnénk meg a 4-es számú főutat, illetve a szolnoki Tisza-hidat érintő blokádot, ha a kormány 5o forint körüli összegre csökkentené a csütörtökön életbe lépett benziárakat. A népharagra oka éppen a kormány halogató, ezáltal időt nyerő taktikája. Mindent elkövetnek annak érdekében, hogy atrocitásokra és tisztességes sztrájkunkhoz méltatlan eseményekre ne kerülhessen sor. (folyt. köv.)
1990. október 27., szombat 21:47
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
Válasz a körkérdésre (2. rész)
|
Kamecz István, a miskolci demonstrációt szervező 10 miskolci taxi társaság szóvivője: a kormány részéről az elfogadható ajánlat az lenne, ha az üzemanyag ára nem a világpiaci árakhoz, hanem a hazai jövedelmekhez alkalmazkodna. Szeretnék, ha kihagynák a tudomásuk szerint 200 százalékos adókulcsot az árból, az elmaradó hasznot építsék be bármilyen élvezeti cikk árába, olyan árba, ami nem gyűrűzik tovább. Amennyiben pedig a közvélemény elpártol a taxisoktól, és a demonstráció szervezői háttérbázis nélkül maradnak, úgy nincs értelme a blokád további fenntartásának. Minden esetre amíg élvezik a lakosság szimpátiáját, a miskolci taxisok s a hozzájuk csatlakozó teherautóvezetők, és Volánbusz-vezetők nem adják fel.
Öt egri taxis társaság képviseletében Sóskuti László: elfogadható megoldásnak csak a benzináremelés felfüggesztését tartják, ebben az esetben egy órán belül föloldják a Heves megyei székhely forgalmi blokádját. Természetesen tartanak attól, hogy a demonstráció elhuzódása esetén a közhangulat ellenük fordulhat, éppen ezért a tüntetés kezdetétől fogva szervezetten együttműködnek a városi képviselő testülettel, s a körülményekhez képest mindent megtesznek az alapellátás biztosítása érdekében. Szállítjuk az egészségügyi, a kenyérgyári és a közműveknél dolgozókat, a temetőbe, lakodalomba, családi eseményekre igyekvőket. Elsősorban ennek köszönhető, hogy Egerben nem tanúsítanak velük szemben kirívóan ingerült magatartást az emberek.
Ferencz Zoltán, a Gábriel Taxi Nógrád megyei szervezetének elnöke, a demonstráció fő szervezője: A blokádot akkor oldanánk fel, ha a benzin árát legföljebb 10 forinttal emelnék. Az ígérgetéseket nem hiszik el, a halogató javaslatok sem képeznek tárgyalási alapot. Kompenzációt, benzinbónokat azért nem fogadunk el, mert a drágítás nemcsak a fuvarozókat hozza lehetetlen helyzetbe. Ez nemcsak taxis ügy. Tapasztalataik szerint a lakosság változatlanul szimpatizál velük, kitartásra bíztatja őket. A tv-től elfogulatlan tájékoztatást kérő petíciójukat Salgótarján valemennyi blokádpontján hangszóróval olvasták be, s ezt az emberek megtapsolták. Az egyetértő hangulatnak bizonyára az is oka, hogy a nógrádi megye székhelyen fegyelmezett a sztrájk, nyugalom van, rendbontás nem történt, az ellátás kiegyensúlyozott volt. Ha az emberek mégis ellenük fordulnának -C amire nincsenek fölkészülve - kisebb területre vonulnánk vissza, de nem adnák föl. (folyt. köv.)
1990. október 27., szombat 21:54
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
Válasz a körkérdésre (3. rész)
|
Szentesi Zoltán, a mintegy 300 főnyi tatabányai kollektíva megbízottja: a Komárom-Esztergom megye székhelyén élő, illetve dolgozó fuvarosok a végsőkig, vagyis az áremelés felfüggesztéséig kitartanak. Felelősségük tudatában csatlakoztak a blokádhoz, elszántságukat az is motiválja, hogy ez a kormányintézkedés nemcsak a fuvarosokat sújtja, hanem az ország minden lakosát. Ugyanakkor elképzelhetőnek tartják, hogy az emberek közhangulata ellenük fordul. Ezt elkerülendő engedélyezték például, hogy egyik társuk saját autóbuszával könnyítse meg, hogy a beteg és az idős emberek eljussanak a kórházakba, a templomokba. Emellett a tatabányai egészségügyi, kereskedelmi és vendéglátóipari dolgozókat taxikkal szállítják munkahelyükre, illetve otthonukba. Mindkét szolgáltatás természetesen ingyenes.
Varga László, a Székesfehérvári Közlekedési Ipartetület társelnöke: a blokádot akkor ,,bontják le,,, ha a megegyezésig felfüggeszik, vagy visszavonják a benzináremelésre tett intézkedéseket. Egyelőre a lakosság nagymértékű szimpátiáját tapasztalják, amennyiben a közhangulat mégis ellenük fordulna, igyekeznének az indulatokat nagyon kulturáltan levezetni, az embereket meggyőzni.
Máté Péter fuvarozó, a szekszárdi demonstráció szervezőinek nevében: szándékuk szerint mind addig blokád alatt tartják a megyeszékhelyre bevezető összes utat, amíg a kormány teljes egészében vissza nem vonja a benzin áremelést. A szekszárdi taxisok és teherfuvarozók egyáltalán nem számítanak arra, hogy a közhangulat ellenük fordulhat, mert mint mondták sokan felkeresték és kitartásra bíztatták őket. (MTI)
1990. október 27., szombat 21:55
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
|
|
|