|
|
|
|
|
|
|
|
OS:
Az MDF egri szervezetének távirata a kormánynak
"Kérjük Önöket, hogy állhatatos és higgadt
munkával őrizzék meg a békés forradalom lehetőségét. A rendkívüli
áremelések minket is sújtanak, de ezt elviselnünk hazánkért vállalt
kötelességünk. Elítéljük a szélsőséges és erőszakos megoldások
hirdetőit. Törvények által szavatolt rendben kívánunk élni.,"
SZER, Világhíradó:
Az Európai Közösség aggodalamai Magyarországot illetően
"A Közép- és Kelet-Európában jelentkező számos és sürgős
probléma láttán az Európai Tanács - amellyel a magyar kormány
felvette az érintkezést - kifejezte szolidaritását eme ország arra
irányuló erőfeszítéseivel, hogy megoldja súlyos gazdasági
problémáit, és hogy tovább fejlődjék a piacorientációjú gazdaság
felé.
Az Európai Tanács - folytatódik a nyilatkozat - újra leszögezi:
el van tökélve arra , hogy szilárdan támogatja Magyarországot a
demokrácia, a stabilitás és a gazdasági fejlődés felé vezető úton,
aminek előfeltétele, minden erőszak elutasítása, és a törvényesség
tiszteletben tartása.
Az Európai Közösség és tagállamai ebben a kontextusban a
gazdasági együttműködési és fejlesztési szervezet keretében
segítséget fognak nyújtani Magyarországnak, hogy megbírkózhassék
problémáival, kiváltképpen az energiaellátáséval. Ugyanígy
erőfeszítéseket fognak tenni, hogy rövid időn belül bilaterális
segítséget is nyújtsanak, mégpedig az Európai Közösség kölcsöne
második részének átutalása útján - így az Európai Tanács ülésének
záróokmánya.
"
|
|
|
|
|
|
|
Koreai Köztársaság - Magyar Népköztársaság (felcim) Az út állomásai (1.rész)
|
1989. február 1. szerda (MTI-Panoráma) - Azokat, akik az utóbbi időben nyomon követték akár a budapesti, akár a szöuli politika alakulását, nem érhette váratlanul a hír, hogy a Magyar Népköztársaság és a Koreai Köztársaság teljes értékű diplomáciai kapcsolatot létesít egymással. A viszony normalizálásának útján számos lépést tett a két kormány az elmúlt hónapokban. Megelőzte mindezt és az induláshoz megteremtette a szükséges kedvező légkört a szocialista országok túlnyomó többségének az a döntése, most meg kell szakítani az olimpiai bojkottok és ellenbojkottok láncolatát, el kell küldeni a sportolókat a szöuli nyári játékokra.
A körülmények tehát - Ázsiában egyáltalában nem szokatlan módon - reflektorfénybe állították a sportdiplomáciát. A magyar-délkoreai közeledés mélyebb okai azonban gazdasági és politikai természetűek. Az első komolyabb lépés az volt, hogy tavaly márciusban irodát nyitott Szöulban a Magyar Gazdasági Kamara. Szeptemberben, az olimpiai játékok megkezdése előtt hivatalos közlemény adta tudtul: a gazdasági, kereskedelmi, pénzügyi, kulturális, sport-, műszaki-tudományos, konzuli, valamint egyéb kapcsolatok szilárd alapokra helyezése érdekében a Koreai Köztársaság képviseletet nyit Budapesten, Magyarország pedig Szöulban. A magyar fővárosban októberben, Szöulban pedig decemberben kezdte meg működését az állandó képviselet. A közleményben az is benne volt, hogy a felek rövidesen tárgyalásokat kezdenek a teljes értékű diplomáciai kapcsolatok felvételéről. Ezek a tárgyalások megindultak, és új lendületet kaptak Szin Dong Von-nak, a Koreai Köztársaság külügyminisztere első helyettesének december végi budapesti látogatásakor. Ez készítette elő Horn Gyula külügyminisztériumi államtitkár mostani szöuli útját, amelynek során feltették a pontot az i-re. A kapcsolatok tartalmi oldalát illetően: a két ország már megállapodást kötött egymással a sport és a hírügynökségi munka terén való együttműködésről, valamint a beruházások védelméről. A felsorolás folytatható: kereskedelmi és gazdasági együttműködési megáll apodással, kulturális megállapodással, valamint a diplomaták és a szolgálati útlevéllel rendelkezők vízumentességéről szóló egyezménnyel. Valószinüleg nem várat magára sokat a műszaki-tudományos eg yüttműködési megállapodás, a légügyi egyezmény, a kettős adóztatás elkerüléséről szóló egyezmény végleges rögzítése.
1989. február 1., szerda 11:15
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
Az út állomásai (2.rész)
|
Bár a szeptemberi bejelentésre a Koreai Népi Demokratikus Köztársaság élesen elítélő nyilatkozatokkal reagált, a nemzetközi visszhang általában, - a szocialista országok többsége részéről is -, kedvező volt. Aligha zárható ki, hogy - igaz, eltérő ütemben - a többi szocialista ország is normalizálni fogja kapcsolatait Dél-Koreával. Ebből kiindulva Budapesten azt remélik, hogy a Koreai Köztársaság és Magyarország kapcsolataiban bekövetkezett minőségi változás nem fog kiváltani meggondolatlan lépéseket Phenjan részéről. Magyarország komolyan veszi, határozottan meg akarja őrízni és tovább kívánja fejleszteni a KNDK-val fenntartott négyévtizedes kapcsolatokból fakadó értékeket. Támogat minden olyan, a siker reményével kecsegtető kísérletet, amely Korea békés egyesítését célozza. Ugyanakkor tényként veszi tudomásul azt, hogy a koreai nép jóval több mint fele a Koreai Köztársaságban él, és ez az ország gazdasági téren szinte hihetetlen eredményeket mutathat fel. A realitásérzék megköveteli annak felismerését, hogy a gyorsan iparosodó távol-keleti országok nemzetközi súlya növekszik. Ennek fényében a Koreai Köztársasággal való diplomáciai kapcsolatok felvétele az Európán túlmutató enyhülési politika természetes folyamatának a része. Az utóbbi időben Ro Te Vu elnöksége alatt - ellentmondásos folyamat keretében ugyan, de mégis - lényeges lépések történtek a Koreai Köztársaságban a belső demokratikus átalakulás felé. E folyamat kedvező nemzetközi megítélése növeli az ország külpolitikai lehetőségeit, aminek a velejárója Szöul nagyobb nyitási hajlama a szocialista országok felé. Ezt jelezte az államfő tavaly július 7-i külpolitikai programbeszéde. A kapcsolatok bővítésében való kölcsönös érdekeltséget reális gazdasági megfontolások támasztják alá. A dél-koreai gazdaságnak szüksége van újabb piacokra, s Szöulban nagy reményeket fűznek a változóban levő Közép-Kelet-Európához. A piac persze korszerű értelemben nemcsak a késztermékek megvásárlóit jelentheti, hanem kooperációs partnereket, beruházási lehetőségeket is. Magyarország arra számít, hogy a közös vállalkozások, a magyar gazdaságban jól adaptálható dél-koreai működő tőke megjelenése révén néhány éven belül jelentős szintre jut a kétoldalú együttműködés.(folyt.)
1989. február 1., szerda 11:16
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
Az út állomásai (3.rész)
|
A Koreai-félsziget olyan sajátos módon helyezkedik el a térképen, hogy az ott élőknek számolniuk kell a világ négy legnagyobb hatalma - a Szovjetunió, az Egyesült Államok, Kína és Japán - relatív vagy abszolút földrajzi közelségével. Logikus hát, hogy - ha prosperálni akar - fokozott szüksége van a békére és a biztonságra. Észak és Dél kibékülése a közvetlenül érintett felek, valamint a nemzetközi közösség objektív érdeke. Minden bizonnyal feszültségcsökkentő hatása volna annak, ha a KNDK és a Koreai Köztársaság egyaránt bővíthetné nemzetközi kapcsolatrendszerét, ha új színek jelenhetnének meg mindekettőjük palettáján. +++ Kárpáti János MTI-PAnoráma
1989. február 1., szerda 11:17
|
Vissza »
|
|
|
|
|
|