|
|
|
|
|
|
|
|
OS:
Az MTI közleménye - A hírügynökség visszautasítja Csurka István rágalmait
"A Magyar Távirati Iroda igazgatótanácsa, Szakszervezeti
Bizottsága, valamint a Magyar Hírügynökségi Újságíró Kamara
ügyvezető elnöksége - az intézmény valamennyi, a pártatlan, objektív
tájékoztatást szolgáló munkatársa nevében - a leghatározottabban
visszautasítja Csurka Istvánnak a Magyar Távirati Irodát ért, az
újságírók becsületét sértő rágalmait.
"
BBC, Panoráma:
Tiranai találkozó
"A balkáni országok külügyminisztereinek első, 1988-as belgrádi
találkozója óta a térségben a politikai helyzet lényegesen többet
változott, mint az azt megelőző két évtizedben. Bulgária és Albánia
kivételével Kelet Európában összeomlott a kommunizmus és a Varsói
Szerződés is szétesőfélben van. Míg Romániában továbbra is a volt
kommunisták kezében van a hatalom, az el nem kötelezett Jugoszlávia
legnagyobb köztársaságában, Szerbiában is győzelemre számíthatnak a
rövidesen sorra kerülő választásokban."
|
|
|
|
|
|
|
A társadalombiztosítás múltja és jövője
|
---------------------------------------
München, 1990. október 24. (SZER, Mérlegen) - A társadalombiztosítás múltja és jövője.
Magyarországon rövidesen nyilvánosságra hozzák és vitára bocsájtják a társadalombiztosítás új koncepcióját. Valóban radikális változásra van szükség, mert a kommunista rendszer ezen a területen is ijesztő örökséget hagyott hátra. Amit társadalombiztosításnak nevezett, tulajdonképpen nem volt biztosítás, mivel a jövőbeni kötelezettségek fedezetéről nem gondoskodott, mivel tartalékok helyett adósságokat halmozott fel. Vadász János a múlt héten ennek a bűnösen felelőtlen rendszernek a működését és örökségét mutatta be, a mai alkalommal megvizsgálja, milyen társadalombiztosítás kiépítése szükséges.
- Miután az elmúlt 4 évtizedben a társadalombiztosításnak nevezett intézmény semmiféle konkrét tartalékot nem halmozott fel, pillanatnyilag egyetlen bevételi forrása a havi járulék, amelyet a bérköltségek terhére a vállalatoknak kell befizetniök. Az évek során elképesztő magasságba srófolták föl - 53 százalékig -, hogy az évről-évre növekvő fizetési kötelezettségeket évről-évre úgy ahogy fedezni tudják.
A magas járulék bénítja a vállalatok működését csakúgy, mint a keresetek növekedését. Mérséklése csak akkor lehetséges, ha a társadalombiztosítás késedelem nélkül vagyonhoz jut, vagyis tőkéhez, amelyet befektethet, és ennek a jövedelméből új bevételi forrást teremthet, a járulékból származó jövedelem kiegészítéseként.
Ennek az új jövedelemnek jóval nagyobb arányban kell növekednie, mint ahogy a járulékból származó jövedelem, a járulék fokozatos mérséklésével csökken. Vagyis a társadalombiztosítás összes jövedelmének fokozatosan növekednie kell, amelyen belül mérséklődhet a járulék magassága és a járulékból származó jövedelem részaránya. Növekednie kell, mert ez elengedhetetlen a tartalékok képzéséhez, a jövőben felmerülő fizetési kötelezettségek teljesítéséhez. (folyt.)
1990. október 24., szerda
|
Vissza »
|
|
- Társadalombiztosítás - 1. folyt.
|
Hogyan lehet ezt a növekvő jövedelmet megteremteni? A válasz kézenfekvő. A privatizálási program részeként az állami vagyon meghatározott hányadát - mint intézményi tulajdont - a társadalombiztosítás tulajdonába kell adni. Mégpedig térítésmentesen, mivel a társadalombiztosításnak nincs nélkülözhető jövedelme, amit bárminemű vásárlásra fordíthat. Nyomban hangsúlyozni szükséges: ez a vagyon nem arra való, hogy elköltsék. Körültekintően be kell fektetni, és csak az ebből származó jövedelmet lehet társadalombiztosítási kiadásokra fordítani.
Az állami vagyon mekkora hányadát célszerű a társadalombiztosítás tulajdonába juttatni? Fogas kérdés. Látszólag egyszerű lenne a társadalombiztosítás szükségleteiből kiindulni. Megállapítani, hogy évente mennyi jövedelemre van szükség, és kiszámítani, hogy körülbelül mennyi tőke befektetése teremt évente ekkora jövedelmet. Biztos, hogy egy horribilis tőkemennyiség lenne a számítás eredménye, ami azt jelentené, hogy az állami vagyon jó részét, talán túlnyomó részét a társadalombiztosítás tulajdonába kellene adni.
De ez járhatatlan út, hiszen piacgazdaság csak akkor hívható életre és gyors gazdasági növekedés is csak akkor bontakozhat ki, ha az állami vagyon túlnyomó része dinamikus magánvállalkozások tulajdonába kerül. Ilyen hajtóerőt az intézményi tulajdon nem tud képviselni, hiszen nem a vállalkozás a feladata. Nem új termékek meghonosítása, nem új piacok szerzése, hanem a körültekintő befektetés, hogy annak elkölthető jövedelme biztosan rendelkezésre álljon, de azért lehetőleg magas legyen. Egy hasonlattal élve: az intézményi tőke rálép a legszélesebb útra, amelyet a vállalkozói tőke más utakkal és kockázatokkal teli csapásokkal egyetemben már lefektetett a gazdaság számára. Világos, hogy a tőke zömét azoknak kell birtokolniuk, akik az úttörő feladatot teljesítik. (folyt.)
1990. október 24., szerda
|
Vissza »
|
|
- Társadalombiztosítás - 2. folyt.
|
Célszerű tehát, ha kiindulásként az állami vagyonnak csak meghatározott kis hányadát juttatják a társadalombiztosításnak. Ez nyilván nem lesz elegendő. De később, a gazdasági növekedés első szakasza után ez a vagyonhányad növelhető lehet. Továbbá, ha jövedelmezőek a befektetések, a vagyon ezáltal is gyarapítható. De mindenképpen hosszú folyamatról van szó, amelynek során a társadalombiztosítás fokozatosan éri el az ideális jövedelemmegoszlást a járulékbefizetések és a tőkejövedelem között, ami együttesen az évi fizetési kötelezettségeket és a tartalékok képzését is fedezni képes.
Az elmondottakból következik, hogy a társadalombiztosításnak a kormánytól független, nemzeti intézményként kell működnie, a társadalombiztosításról hozott törvény alapján. Működéséről az Országgyűlés előtt kell rendszeresen beszámolnia és felelnie. Vezetőit célszerű meghatározott időre szóló szerződéssel kinevezni akár az Országgyűlés, akár a köztársasági elnök hatáskörébe.
A szerződések meghosszabbítását pedig attól kellene függővé tenni, hogy a társadalombiztosítás a neki átadott vagyonnal milyen hatékonysági fokkal gazdálkodott.
Már említettem, hogy a társadalombiztosítás befektetéseit a körültekintő óvatosságnak, a kockázatok gondos megosztásának, a magánvállalkozások által kitaposott széles út követésének kell jellemeznie. Nem lehet feladat a túlzott kockázatok vállalása. Elsősorban a hosszú távon megtérülő befektetésekre kell összpontosítania. Ez garantálja a biztos, előre kalkulálható jövedelmet - előnyös az egész gazdaság számára, mert kellő súlyt biztosít a kipróbált biztos befektetéseknek, a hosszú távra lekötött megtakarításoknak, és előnyös azon egyének, vagy intézmények számára - például helyhatóságok számára -, akik és amelyek ugyanabban érdekeltek, mint a társadalombiztosítás: biztos és hosszú távon kedvezően megtérülő tőkebefektetésben. (folyt.)
1990. október 24., szerda
|
Vissza »
|
|
- Társadalombiztosítás - 3. folyt.
|
Ez úgy oldható meg, hogy a társadalombiztosítás befektetési alapokat létesít, amelyek értékpapírjai felölelik a társadalombiztosítás kombinált befektetéseit és ezen papírok megvásárlása előnyös lehet azok számára, akik hasonló szempontokat követnek, mint a társadalombiztosítás.
Egy szabadpiaci társadalomban ugyanis a jövőről való gondoskodás, például a nyugdíj megalapozása nemcsak a társadalombiztosítás feladata. Lehet magánbiztosító feladata is, aki arra vállalkozik, hogy a társadalombiztosítástól eltérő feltételekkel, például hosszabb-rövidebb megtérülési időszakkal, vagy különleges juttatásokkal kínálja a jövőről való gondoskodást azoknak, akik körében e feltételek iránt igény mutatkozik. Íly módon a szélesebb értelemben vett társadalombiztosítás kínálati skálája jöhet létre és egyúttal a versenye is, ami az egyes biztosítókat, beleértve a nemzeti intézményként működő társadalombiztosítást is, a tőkéjükkel való hatékony gazdálkodásra sarkallja. És végül egyének is dönthetnek úgy - elsősorban a magas jövedelműek körében -, hogy maguk kívánnak a jövőjükről gondoskodni, olyan testre szabott feltételekkel, amelyek nekik speciálisan megfelelnek. Bármilyen biztosító intézmény igénybe vétele nélkül.
Számos nyugati országban bizonyos megszabott jövedelmi határ fölött a társadalombiztosítás igénybe vétele nem kötelező. Ami a jól kereső állampolgároknak nyújtja ezt a választási lehetőséget. Amennyiben úgy döntenek, hogy jövőjüket magánbiztosítással, vagy saját tőkéjük befektetésével kívánják megalapozni, vagy leggyakrabban e két módszer kombinációjával, nem kell kötelező járulékot fizetniük, viszont később a társadalombiztosítás szolgáltatásaira sem tarthatnak igényt. Mert a jövőjükről való gondoskodás saját erejükből, saját felelősségükre történik. (folyt.)
1990. október 24., szerda
|
Vissza »
|
|
- Társadalombiztosítás - 4. folyt.
|
A magánbiztosítás és az egyéni "Csináld magad " biztosítás elsősorban a gazdagabb társadalmakban honosodott meg, de nemcsak gazdagság a feltétele. Hanem annak a felfogásnak a térhódítása is, amelyek alapján az egyén, ha megteheti, nem bízza külső intézményekre sorsa alakítását, így nyugdíjbíztosítását sem, hanem mindenről maga kíván gondoskodni.
Itt még sajnos nem tartunk. Egyelőre ott tartunk, hogy megbízható társadalombiztosítást kell teremteni. De ez az első nagy lépés azon az úton, amely ebbe az irányba vezet. +++
1990. október 24., szerda
|
Vissza »
|
|
|
|
|
|