Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1990 › október 16.
1989  1990
1990. augusztus
HKSzeCsPSzoV
303112345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829303112
3456789
1990. szeptember
HKSzeCsPSzoV
272829303112
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
1234567
1990. október
HKSzeCsPSzoV
24252627282930
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930311234
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
OS:

Baranyai polgármesterek felhívása

"Mint falusi polgármesterek, a községek képviselőtestületeihez, vezetőihez fordulunk, hogy csatlakozzanak felhívásunkhoz, legyenek partnereink abban, hogy Magyarországon falvakból induló kezdeményezéssel és építkezéssel hozzuk létre a falvak érdekvédelmi szervezetét."
Amerika Hangja:

A Magyar Köztársaságról

"Tulajdonképpen ami feltűnik, a szabadság nyomában nem egy felszabadult érzés, felszabadult hangulat tapasztalható, hanem bizonyos fokú nyomott hangulat, pesszimizmus, kétkedés a jövővel szemben, ami őszintén szólva nagyon meglep, tudniillik ha végeredményben az ember felszabadul, akkor a szabadságot valahogy élveznie kéne tudni, de egyelőre ez a felszabadultság, ez a magyarokra jellemző vidámság, hangulat valahogy nem üt át a Lajta túlsó partján."

Felcím: Hogyan kezdjünk hozzá? Főcím: Az önkormányzatok első lépései


Budapet, 1990. október 16. Kedd (MTI-Press)

Az ország mintegy 3000 településén megválasztottuk az új
önkormányzatokat. Ahol már az első forduló sikeres volt, talán már a
képviselőtestületek alakuló ülésén is túl vannak, másutt erre
mégcsak ezután kerül sor. Mindenesetre ezekben a napokban egy
országos méretű tanulási folyamat indul el, amelynek során mind az
új önkormányzatok képviselőinek, mind az állampolgárok millióinak
meg kell ismerkedniük az önkormányzati törvény hatálybalépésével
megteremtődő új intézményekkel és lehetőségekkel. Dr. Fürcht Pállal,
a BM önkormányzati főosztályának helyettes vezetőjével beszélgettünk
az önkormányzatok első várható lépéseiről.
    - Országszerte megválasztották a képviselőtestületek tagjait, a
10 000-nél kevesebb lakosú településeken pedig közvetlen módon a
polgármestereket is. Az önkormányzati törvény alapján 15 napon belül
meg kell tartani az alakuló üléseket. Ahol már van polgármeser, ott
ő hívja össze, ám mindenképpen segítséget nyújt az előkészítésben a
még hivatalban lévő vb-titkár. Az alakuló ülést a legidősebb
képviselő vezeti, mind korelnök. Már az első alkalommal több fontos
kérdésben kell dönteni. Az 5 000-nél kevesebb lakosú helyeken
például ekkor határozza meg a testület, hogy a polgármester főállású
lesz vagy társadalmi megbízatásban végzi feladatát, illetve hogy
mennyi fizetést kap. A korelnök előtt tesz esküt a
polgármester, és ezt követően átveheti az ülés vezetését. Célszerű
már ekkor kiírni a pályázatot a jegyző személyére - melyet
ingyenesen közzéteszünk a Belügyi Közlönyben -, és érdemes
felállítani egy bizottságot is a szervezeti és működési szabályzat
tervezetének elkészítésére. A községekben választani kell három
tagot - elektort -, akik egy körzetenként összehívott ülésen
kijelölik a megyei közgyűlés küldötteit.
    - Az alakuló ülés megszervezésén kívül melyek a legsürgetőbb
teendők?
    - Számba kell venni a közeljövő feladatait, ezek közül talán a
legfontosabb a település helyzetének áttekintése, mit is örököltek
egyáltalán. Feltétlenül meg kell ismerkedni az év hátralevő
részének pénzügyi lehetőségeivel. (folyt.)



1990. október 16., kedd 11:17


Vissza »


Önkormányzatok 2. rész


Az önkormányzati választást megelőzően mintegy 600 közös
tanácsunk volt, és ezekhez mintegy 1 500 nem székhely társközség
kapcsolódott. Most minden községben önálló képviselőtestület jött
létre és saját polgármestert választottak maguknak. Az igazgatási
feladatok megoldása azonban a jövőben sem történik minden községben
önállóan. Lehetőség van arra, hogy az 1 000 lakosnál kisebb
települések a velük szomszédos községekkel úgynevezett
körjegyzőségeket alakítsanak. Ez természetesen nem csorbítja az
egyes települések önállóságát, sőt, ha tudnak és akarnak, saját
jegyzőt is tarthatnak. Az előző megoldás egyik előnye, hogy a
körjegyző fizetését a központi költségvetés fedezi. Ennek
előkészítése azonban nagyon kényes dolog, jó, ha a polgármesterek
egyeztető megbeszélést tartanak, ahol saját testületük álláspontját
képviselve megegyeznek a körjegyzőség székhelyéről és arról, hogy
mely községek tartoznak majd hozzá. Ezt követően az érintett
testületek együttes ülésen köthetik meg a végleges megállapodást.
Elképzelhetők a társulásnak további formái: lehet csupán egyes
igazgatási ügyekben összefogni, vagy néhány intézményt közösen
működtetni.
    - Mi a helyzet az egyesített községekkel?
    - Ezek ma nem önálló községek, mert csatolták vagy egyesítették
őket szomszédos községekkel, városokkal. Ezzel megszűnt önállóságuk,
településrészekké váltak, nevüket is elveszítve. Döntő többségüknél
harmonikus volt a fejlődés, így az ott élő polgároknak nem okoz
gondot az egyesülés. Ahol viszont ma is kényesnek érzik az
egyesítést és vissza kívánják önállóságukat, az új önkormányzati
törvény erre is lehetőséget ad. Esetükben helyi népszavazás
rendelhető el, ha a jogszabályban rögzített megfelelő számú polgár
kéri ezt, és a település eleget tud tenni az önálló községgé válás
alapvető tárgyi feltételeinek.
    A szétváláson kívül van megoldás arra is, hogy a sajátságos
érdekeket képviselő területek úgynevezett településrészi
önkormányzatot kapjanak. Ez esetben a képviselőtestület jogokat és
az ehhez járó anyagiakat bocsájthat a településrészi önkormányzat
rendelkezésére.
- Hogy alakul át a volt tanácsok belső szervezete? (folyt.)



1990. október 16., kedd 11:18


Vissza »


Önkormányzatok 3. rész


- Az önkormányzati törvény a belső szervezet kiépítését valóban
saját ügynek tekinti, ezért csupán kevés jogszabály rendelkezik
erről. Többek között ezt a belső szervezeti felépítést kell például
rögzíteni a testület által megszövegezett szervezeti és működési
szabályzatban. Ennek elkészítéséhez egyébként a Belügyminisztérium
módszertani segédanyagot készített, ami azonban semmiképpen nem
tekinthető olyan mintának, amelybe egyszerűen csak be kell
helyettesíteni a település sajátosságait.
    A tanácsi szervezet helyébe egységes polgármesteri hivatal lép,
amelyet a polgármester irányít és a jegyző vezet. Végig kell
gondolniuk a testületeknek, hogy akarnak-e alpolgármestert, bár egy
ilyen funkcióra - akár társadalmi megbizatásban - szüksége lehet a
legkisebb községnek is, hiszen bármikor felmerülhet, hogy a
polgármestert helyettesíteni kell. Nyugat-Európában bevett
szokás, hogy a legerősebb párt adja a polgármestert, míg a második
helyre szorult párté az alpolgármesteri szék.
    Ahogy a méretek növekednek, egyre sokoldalúbb belső
szervezetben kell gondolkodni. Ezt a célt szolgálják a bizottságok,
amelyek közül egyet mindenütt kötelező létrehozni, ez pedig a
pénzügyi ellenőrző bizottság. Bizottság alakítható bármely terület
felügyeletére, összefogására, melynek élén tanácsnok - egy e
feladattal megbízott képvselő - áll. A bizottságok alkalmasak arra
is, hogy az egyes témakörökben érintett intézmények, helyi
társadalmi szervezetek és állampolgárok széles köre bevonható
legyen a döntésekbe. A bizottságokban ugyanis nem csak testületi
tagok vehetnek részt, a kikötés csupán annyi, hogy a képviselőknek
kell többségben lenniük.
    Körülbelül az év végéig érdemes a belső szervezeti felépítésen
gondolkodni, ugyanis ma még nem dönthető el sok minden. Meg kell
ugyanis még születnie több olyan jogszabálynak, amely
meghatározza majd az összes önkormányzati és államigazgatási
feladatot és hatáskört. (MTI-Press)
L.



1990. október 16., kedd 11:18


Vissza »

Partnereink
Dokumentumok
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB11BUD