|
|
|
|
- Az egység - 3. folyt.
|
Az egységesítés és hódítás szándéka előbb vallási alapon indult meg: az igaz hitet akarták elterjeszteni az országban a különböző felekezetek -, elindítva ezzel a vallási viszályokat. Majd pedig a XVIII. századtól kezdve erősödött fel szerte Európában a nemzeti kizárólagosítás gondolata -, kiváltva a nacionalizmus, majd a rasszizmus őrületét.
Ha valaki az ezeréves magyar múltról beszél, tudnia kell, hogy ez mindig több nép együttesét, minden egyes nép jogainak őrzését, békés egymás mellett élést jelentett eredetileg -, és ezt kell jelentenie ma is.
Minden vonatkozásban - vallási, kulturális, ideológiai, politikai, vagyoni, de legfőként népi vonatkozásban - csakis a meglevő különbségek tényére épülhet a társadalmi élet -: vagyis a szabadságra.
A magyarság előrejutását és európai helyét csak az garantálja, ha a magyarság garantálja a szabadságot a különbözőséghez, az eltéréshez - legyen az politikai felfogás, vallásos hit vagy népi hovatartozás.
Csak ha ezt megvalósítjuk, van erkölcsi alapunk annak követeléséhez, hogy más országokban is biztosítsák a magyarnak, a magyar kisebbségnek az eltérés, a másság jogát.
Ennek az állításnak is megcsinálhatjuk az ellenpróbáját, s akkor meglátjuk, hogy a nacionalista egység katasztrófába sodor, mert a nacionalista egység illúzió vagy hazugság, melyet csak a valóság semmibevételével - tehát erőszakkal - lehet megvalósítani.
A közelmúltban kétszer is láthattuk, hogy akkor volt csak igazán megosztott a magyarság, amikor egységes volt: amikor rákényszerítették az egységet. Ez történt a faji gondolat jegyében, amikor a nemzeti egység mániája százezereknek diszkriminálást és halált jelentett -, s ez történt a kommunisták uralma alatt is, amikor az egység, az egységes ideológia vagy a munkás-paraszt egység egyenlő volt az ország elnyomókra és elnyomottakra való szétszakításával. (folyt.)
1990. október 13., szombat
|
Vissza »
Folytatásokkal »
|
|
|
|
|
|