|
|
|
|
A haza, az ország egységéről
|
----------------------------
München, 1990. október 13. (SZER, Nyitott szemmel, Hanák Tibor) - "Hazánk rútul el van darabolva a pártfelek, hitvallás, külön nemzetek, s municipális alkotmányunk által. A pártfelek vagy öt részre, a hitvallás tán hatra, külön nemzetek vagy tízre, municipális alkotmányunk ötvenkettőre, s így összesen hetvenhárom külön részre szakítják honunkat. Ezen elboncolás teszi hazánkat egy beteg, egy haldokló testhez hasonlóvó, melyben a vér nem kereng" - írta Széchenyi István a Világban.
Ma is sokan panaszkodnak a magyarság megosztottságán, a számos párt, politikai és vallási felfogás sokszoros különbsége, az ezerféle érdekből táplált széthúzás, a bokrosság miatt - mint az imént idézett legnagyobb magyar mondta.
Nem hiszem, hogy ebben a tekintetben félreismernénk saját helyzetünket. Vagyis: a magyarság megosztottsága tény, de alapos gyanú fér ahhoz, hogy amit ezzel szembe oda tudunk állítani elérendő eszménynek - tehát az egység ideálját: vajon elérhető-e egyáltalán? Vajon történelmet meghatározó valósággá tud-e válni? S ha igen, azt a kérdést is meg kell vizsgálni, hogy vajon az egység valóban kívánatos-e, meghozná-e azt az állapotot, amelyet ma hiányolunk a magyarságból?
A kérdésnek tehát van egy reális és egy ideális vetülete. A realitás vonatkozásában viszonylag egyszerű a dolgunk: a tényeket kell összegyűjtenünk külföldi és magyar vonatkozásban. Ami a külföldet illeti, nincs olyan ország, mely egyrészt ne panaszkodna saját megosztottságán, másrészt pedig mely ne lenne ténylegesen megosztott.
Gondoljunk az olaszokra, ahol az észak-dél ellentéte és gazdasági fejlettségének különbsége szembeötlő, ahol az Unita Italia ellenére észlelhető a reneszánsz kor városállami megosztottságának hatása, ahol Dél-Triol és Lombardia autonóm törekvései is kétségessé teszik a tényleges egységet. (folyt.)
1990. október 13., szombat
|
Vissza »
|
|
- Az egység - 1. folyt.
|
Franciaországban a korzikaiak és a baszkok, mint legkirívóbb példák jelzik az egység kérdéses voltát. Spanyolországban a katalánok és baszkok.
És Németország, az egységes Németország? Állami és szervezeti tekintetben természetesen lehetséges, hogy a többől, vagy kettőből egy lesz - ilyen értelemben Magyarország is volt már egységes, még lelki, felekezeti, nemzetiségi, vagyonbeli és egyéb megosztottsága idején is.
A térkép egysége még nem a lélek egysége, nem feltétlenül érzelmi összetartozás. Korántsem sem jelenti, hogy a sokféle társadalmi különbség egyszeriben eltűnik. Az ellentét, a széthúzás, a különbözőség az egységben is megmarad. Ott van igazán nagy baj, ahol ezt letagadják, és az egység címén megindul a gleichschaltolás, mint a hitleri Németországban vagy a kommunista Kelet-Németországban.
Ami pedig a magyar realitást illeti: ha volt is az államszervezet tekintetében egységes Magyarország a történelem folyamán, mint Szent István vagy Mátyás király uralkodása idején, a magyarság csak olyan történelmi pillanatokban volt egységes, mint az 1956-os forradalom - de még itt is meg kell különböztetnünk a hatalmát féltő, elnyomó kisebbséget: az ortodox pártvezetést és híveiket, valamint az egységesen fellépő többséget.
Feltehetően az elnyomott magyarság impozáns egysége is megbomlott volna, ha 1956 őszén állandósulnak a demokratikus viszonyok. Ezek velejárója a differenciálódás, a különböző politikai nézeteket vallók pártokba tömörítése. A kivételes történelmi helyzetek elmúltával azonban nemcsak különbözőségeket, de megosztottságot és széthúzást gyakran látunk a magyar történelemben.
A honfoglaló magyarság körében több lázadásról, egyes törzsek felkeléséről és magánvállalkozásokról tudunk. Szent István 1003-ban leverte az Erdélyben uralkodó Gyula fejedelmet, 1007-ben Ajtonyt, aki a Maros-vidéket tartotta kezében, az 1030-as évek elején Szent István elfogatta unokaöccsét, Vazult, majd megvakítatta, amiért viszont Vazul hívei összeesküvést szerveztek a király ellen. (folyt.)
1990. október 13., szombat
|
Vissza »
|
|
- Az egység - 2. folyt.
|
Ezek az események csupán jelzései annak, hogy Szent Isván korában is dúltak a hatalmi harcok; nem volt egységes a magyarság, a politikai orientáció és a vallás tekintetében sem, sokan megmaradtak a régi életmód és a régi hit mellett.
Ha tovább folytatnánk az áttekintést, hasonló kép alakulna ki. A viszályok, trónkövetelések, kettős királyságok, pártütések, cselszövések, részreszakadások, testvérharcok egymást követték a magyar történelemben, mint minden más nép történelmében is.
Sajnos, ha az ellenpróba módszeréhez folyamodunk, akkor is ugyanehhez az eredményhez jutunk: vagyis ha azt kezdenénk kutatni, vajon hányszor volt egybekovácsolt, osztatlanul egységes a magyar, akkor sem kellene megváltoztatnunk állításunkat. Az egység ritkaság a történelemben, vagy csak meghatározott vonatkozásokban beszélhetünk egységről. Különben azonban elérhetetlen ideál, merő illúzió.
Marad a másik kérdés: az, hogy egyáltalán elérendő, ideál lehet-e az egység? - vagy nem az egység okozza-e a nagyobb bajt? Nagyobbat, mint a tagoltság és megosztottság?
A mai Magyarországon furcsa felhangokkal egyesek kijelentéseiben a nemzeti kizárólagosítás szándékával párosul az egység követelése. Eszerint csak a magyarság tartozik össze, az egységes magyarságnak kell kialakítani az egységes országot. Ez már-már úgy hangzik, mintha szembe akarnának szegülni, ki akarnák zárni a Magyarországon lakók közösségéből azokat, akik nem magyarok, vagy nem magyar származásúak.
Feltételezem, hogy ezek az egységesítők nem gondolták végig saját felfogásukat és annak következményeit. Magyarországon már a honfoglalás vagy Szent István korában sem beszélhetünk egyetlen nemzet uralmáról: a nemzetállam, az egy hazában egy nemzet valóságáról -, mert mindig több nemzettel, több néppel, multinacionális együttessel kellett számolni. A XVIII. század előtti Magyarországon egyetlen felelős személynek sem jutott volna eszébe nemzeti egyeduralomról beszélni, a magyarság kizárólagos hatalmát eszménynek odaállítani, mert nyilvánvaló volt, hogy Magyarországon nemcsak magyarok laknak, hanem németek, szlávok, zsidók, jászok, kunok, románok - és így tovább. (folyt.)
1990. október 13., szombat
|
Vissza »
|
|
- Az egység - 3. folyt.
|
Az egységesítés és hódítás szándéka előbb vallási alapon indult meg: az igaz hitet akarták elterjeszteni az országban a különböző felekezetek -, elindítva ezzel a vallási viszályokat. Majd pedig a XVIII. századtól kezdve erősödött fel szerte Európában a nemzeti kizárólagosítás gondolata -, kiváltva a nacionalizmus, majd a rasszizmus őrületét.
Ha valaki az ezeréves magyar múltról beszél, tudnia kell, hogy ez mindig több nép együttesét, minden egyes nép jogainak őrzését, békés egymás mellett élést jelentett eredetileg -, és ezt kell jelentenie ma is.
Minden vonatkozásban - vallási, kulturális, ideológiai, politikai, vagyoni, de legfőként népi vonatkozásban - csakis a meglevő különbségek tényére épülhet a társadalmi élet -: vagyis a szabadságra.
A magyarság előrejutását és európai helyét csak az garantálja, ha a magyarság garantálja a szabadságot a különbözőséghez, az eltéréshez - legyen az politikai felfogás, vallásos hit vagy népi hovatartozás.
Csak ha ezt megvalósítjuk, van erkölcsi alapunk annak követeléséhez, hogy más országokban is biztosítsák a magyarnak, a magyar kisebbségnek az eltérés, a másság jogát.
Ennek az állításnak is megcsinálhatjuk az ellenpróbáját, s akkor meglátjuk, hogy a nacionalista egység katasztrófába sodor, mert a nacionalista egység illúzió vagy hazugság, melyet csak a valóság semmibevételével - tehát erőszakkal - lehet megvalósítani.
A közelmúltban kétszer is láthattuk, hogy akkor volt csak igazán megosztott a magyarság, amikor egységes volt: amikor rákényszerítették az egységet. Ez történt a faji gondolat jegyében, amikor a nemzeti egység mániája százezereknek diszkriminálást és halált jelentett -, s ez történt a kommunisták uralma alatt is, amikor az egység, az egységes ideológia vagy a munkás-paraszt egység egyenlő volt az ország elnyomókra és elnyomottakra való szétszakításával. (folyt.)
1990. október 13., szombat
|
Vissza »
|
|
- Az egység - 4. folyt.
|
Csínján kell bánni az egységgel Alaposan meg kell vizsgálni: hol és hogyan, milyen értelemben és vonatkozásban lehet és érdemes megvalósítására törekedni.
Tudomásul kell vennünk, hogy demokratikus viszonyok között a törvényekbe nem ütköző különbségeket megilleti a szabadság. A különböző csoportoknak mindenekelőtt abban kell egységesnek lenniük, hogy készek megadni a szabadságot a tőlük különbözőnek. +++
1990. október 13., szombat
|
Vissza »
|
|
|
|
|
|