|
|
|
|
|
|
|
|
OS:
Közlemény további MTV-pályázatokról
"Pályázati témák, műsortípusok: Filmmagazin, környezetvédelmi
magazin, gyeremek és diák műsorok, nyugdíjasok karácsony délutánja,
testkultúrával, egészségneveléssel foglalkozó műsor. (Határidő
október 30.)
Zenei magazin, irodalmi magazin, munkásakadémia, napi gazdasági
hírműsor, ismeretterjesztő történelmi sorozat, vállalkozók
magazinja, művészeti magazin, színházi magazin, az én televízióm,
ifjúsági és diák híradó. (Határidő november 15.)
Folytatásos filmregény, tudományos ismeretterjesztő műsorok, Pro
Almamáter, drog és prevenció. (Határidő november 30.)
"
Amerika Hangja, Esti műsor:
Antall József nyilatkozata
" Antall beszélt a korrupcióról, az inflációról, a
munkanélküliségről. Sőt még arról is, hogy a külföldi beruházók
gyorsan rájönnek a magyar valóságra, nem érdemes tehát rózsásabb
képet festeni.
A magyar gazdasági helyzet egyáltalán nem felemelő, de - mondta
Antall József - szemben bizonyos környező országokkal, Magyarország
nem áll a polgárháború szélén. Ezért a külföldi beruházók mégiscsak
jó helyen kereskednek nálunk, ugyanis Magyarországon nincsenek
nemzetiségi problémák és nacionalista jellegű villongások.
"
|
|
|
|
|
|
|
A piacgazdaságra való átmenet kulcskérdései
|
-------------------------------------------
München, 1990. október 10. (SZER, Mérlegen) - Hosszú foghúzás. Megjegyzések két piacgazdasági programhoz.
A piacgazdaságba való átmenet két kulcskérdése a privatizáció és az infláció. Hogyan vélekedik az ezekkel kapcsolatos tennivalókról a magyar kormány nemrégiben kiadott és Kornai János tavaly megjelent gazdasági programja, továbbá mi köze ennek a fogorvosi székben szerzett tapasztalatokhoz. Ezt vázolja berlini tudósítónk, Sasvári Attila.
- Az összehasonlítás megkönnyíti a megismerést. A magyar kormány gazdasági programjának elemzői abban az előnyös helyzetben vannak, hogy rendelkezésükre áll egy kvázi kormányprogram, amellyel összevethetik az igazit. Kornai János könyvére gondolok, amely tavaly jelent meg: "Indulatos röpirat a gazdasági átmenet ügyében" címmel.
Könnyű észrevenni, hogy a két elképzelés különböző módon vázolja a szabad piacgazdasághoz vezető utat. A kormányprogram meghatározott szempontból és enyhe túlzással Kornai professzor javaslatának fordítottja. Ugyanakkor nemcsak a cél, de a kiindulópont is hasonló. Kornai a magánszektor teljes szabadságának híve, és a kormányprogram is leszögezi, hogy - idézem -: "gazdaságpolitikájának központi eleme, alapköve a privatizáció, a magántulajdon súlyának erőteljes, folyamatos növelése és védelme".
A tennivalókat illetően azonban már eltér a két vélemény. Kornai szerint a magánszektornak adott teljes szabadság és sokoldalú támogatás mellett az állami tulajdon magánkézbe kerülését nem szabad mindenáron sürgetni, hirtelen operációkat végrehajtani. Ez csak hosszantartó szerves folyamat eredménye lehet. (folyt.)
1990. október 10., szerda
|
Vissza »
|
|
- A piacgazdaságba való átmenet kulcskérdései - 1. folyt.
|
Bizonyosan nyomós érvek szólnak ezen álláspont mellett. De a legsúlyosabb problémának mégis csak az tűnik, hogy a magyar gazdaság aligha tudja még hosszú évekig, esetleg akár több mint egy évtizedig is elviselni az állami tulajdon túlsúlyát.
Kornai professzor indulatos röpiratának megírása óta tovább haladt az állami vállalatok önállósulása, látszatprivatizációja. Ebből a helyzetből alighanem csak előre lehet menekülni és nem pedig széles körben visszatérni az általa javasolt szigorú állami ellenőrzéshez. Éppen az előbbivel kecsegtet a kormányprogram, amikor 3-5 év alatt döntő áttörést ígér a privatizáció ügyében. Miután az utóbbi hónapokban többek között e műsorban is számos alkalommal elhangzott, hogy erős magántulajdon, gyors privatizálás nélkül nem lehetséges szabad piacgazdaság és gazdasági fellendülés, egyértelműen örvendetes, hogy a kormány ezt tette gazdaságpolitikájának sarokkövévé.
Ráadásul a privatizáció gondolatát a vállalkozókedv fellendítésének, a kis- és középvállalatok bázisán létrejövő polgári réteg megteremtésének szándéka alapozza meg a kormányprogramban. Ugyancsak megfogalmazódik, hogy ennek érdekében megfelelő eszközökhöz kell juttatni a vállalkozni kívánó lakosság széles körét. A kérdés már csak az: hogyan? Erről sajnos nem sokat tudunk meg a kormányprogramból. Ingyen csak a társadalombiztosítási intézmények és önkormányzatok juthatnak majd állami tulajdonhoz, de nem a vállalkozni kívánó egyének. Szó esik ugyan bérletbe adásról is, de erről, közelebbi deffiníció híján az államszocialista gazdaságban alkalmazott bérleti rendszer jut eszünkbe, ahol a magas bérleti díjak rablógazdálkodáshoz vezettek.
Kétséges továbbá, hogy az állami vállalat által szabott bérleti díj mellett még az a megtakarítás is elfér majd a nyereségben, amely a kormányprogram elképzelése szerint a későbbiekben lehetővé tenné az állami tulajdon megvásárlását. (folyt.)
1990. október 10., szerda
|
Vissza »
|
|
- A piacgazdaságba való átmenet kulcskérdései - 2. folyt.
|
De a kormányprogram által döntő áttörésnek nevezett akció méretei sem tűnnek igazán lenyűgözőnek, amikor a továbbiakban kiderül, hogy ez a magántulajdon 30-35 százalékos arányát jelenthetné.
Most pedig lássuk a piacgazdaságba vezető átmenet másik döntő kérdéséről, az inflációról alkotott nézeteket. Kornai professzor gyors és radikális inflációellenes fellépést javasol az indulatos röpiratban, egy körülbelül egy évig tartó, fájdalmas, de elkerülhetetlen műtét keretében. A műtét főbb lépéseinek ábrázolása során meggyőzően mutatja be, hogy lehetséges az infláció megállítása. Erről azóta egyébként gyakorlati bizonyítékot is szerezhettünk, a magyarnál lényegesen rossszabb helyzetben lévő lengyel gazdaság példája nyomán.
A kormányprogram óvatosan fogalmaz az inflációról szólva. Inflációfékező megoldásokról beszél, amelyek még összhangba hozandók növekedési, foglalkoztatási és fizetési mérleg szempontokkal. Már ez is sejteti, hogy nem lesz szó az infláció gyors megállításáról. Mint kiderül, a legfőbb inflációgerjesztő tényezők a bérek, és a költségvetési kiadások esetében csupán növekedésük csökkentése a cél.
Összefoglalva a két koncepció fő vonásait: az indulatos röpirat az állami tulajdon fokozatos lebontásából indul ki, ami a magánszektor mindennemű támogatása ellenére végeredményben ez utóbbi részarányának lassú növekedését teszi csak lehetővé. A kormányprogram viszont elvileg gyors, jóllehet tervezett arányaiban mégsem igazán meggyőző privatizációt javasol.
Kornai professzor gyors és határozott inflációellenes fellépés mellett foglal állást, míg a kormányprogram fékezett, de végeredményben elhúzódó inflációval számol.
Meggondolásra érdemes azonban a következő két összefüggés. Az infláció határozott megállítása csak akkor lehet tartósan eredményes, ha erős és hatékonyan gazdálkodó magántulajdonosi szektor háttere előtt megy végbe. (folyt.)
1990. október 10., szerda
|
Vissza »
|
|
- A piacgazdaságba való átmenet kulcskérdései - 3. folyt.
|
A magánvállalkozók racionális kalkulációjához, hatékony gazdálkodásához szükség van az infláció megállítására. Ebből a két gondolatból egy olyan piacgazdasági átmenet rajzolódik ki, amely egyidejűleg két irányban tör magának utat: az ifláció határozott megállítása és gyors privatizáció révén.
Ki kételkedne az örökölt helyzet súlyosságában, az ország eladósodottságában, az erőforrások szűkösségében. A kormány alapvető dilemmáját azonban talán éppen az e problémára adott általános válasz jellemzi legjobban. Idézem: "meg kell találni a leggyorsabban ható és ugyanakkor legkevésbé kockázatos eszközöket".
Lehetséges-e két követelmény egyidejű kielégítése? Gyors eredmény eléréséhez jelentős kockázatot kell vállalni, ellenkező esetben viszont a magyar társadalom könnyen úgy járhat, mint a Kornai professzor által is idézett gróf Széchenyi István képzeletbeli páciense a Hitelben. A foghúzó akkor kegyetlen, ha esztelen lágyszívűség miatt lassan és halkan húzdogál, csak kis vágásokkal végzi hosszas ideig munkáját. +++
1990. október 10., szerda
|
Vissza »
|
|
A jugoszláv hadsereg vezetése
|
-----------------------------
Köln, 1990. október 10. (DLF, Esti műsor) - Az egyik boszniai
lap nyilvánosságra hozta, hogy a Jugoszláv Honvédelmi
Minisztériumban rendszeres találkozókat rendeznek a régi gárda
tagjai számára. A megbeszéléseken a szinte kivétel nélkül nyugdíjas
tábornokok Kavievics vezérezredes vezetésével a belpolitikai
helyzetet elemzik. A honvédelmi miniszter csak ritkán hív meg
politikusokat ezekre a tanácskozásokra. Tudósítónk beszámolója
következik.
- Ma már pusztán csak optikai jelentősége van annak, hogy a honvédelmi minisztérium épületkomplexuma a külügyminisztériummal és a szerb kormány épületével áll szemben Belgrádban. A Jugoszláviában bekövetkezett belpolitikai változások már korántsem biztosítják számára azokat a privilégiumokat, amelyekkel Tito marsall idején rendelkezett, aki a válságos helyzetekben szívesebben támaszkodott a hadseregre, mint a kommunista pártra. Épp ellenkezőleg: a hadsereg magánutassága, tábornoki karának fenyegetései bírálatot és ellenreakciókat váltott ki a soknemzetiségű ország nyugati felében.
A tábornoki kar fonák helyzetbe került, amikor a Jugoszláv Államtanács elnöke elrendelte, hogy vissza kell állítani az ország teljes védelmi jogait, miután Szlovénia függetlenné nyilvánítása során a saját területén magának tulajdonította. Soha sem volt titok, hogy a tábornoki kar centralista szemléletű, és tisztjeinek többsége szerb származású, így a hadseregben is a Szerbia iránti szimpátia volt az uralkodó. A meglepő tulajdonképpen az a gyorsaság volt, ahogyan Kavievics vezérezredes teljesítette az elnöki utasítást.
A jugoszláv hadsereg eddig egységesnek számító vezetése természetesen így nem kerülhette el a meghasonlást. A két észak-nyugati részköztársaság követelése ugyanis közvetlenül érinti a jugoszláv hadsereg vezetését. Szlovénia és Horvátország mint konföderációs szuverén állam, magának követeli nemzeti hadseregének parancsnokságát és honvédelmi jogait. Mindezt csak háború esetén akarja átadni egy szövetséges főparancsnokságnak. (folyt.)
1990. október 10., szerda
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
|
|
|