|
|
|
|
|
|
|
|
OS:
A Munkáspárt közleménye
"A Munkáspárt (MSZMP) Központi
Bizottsága október 6-án, szombaton ülést tartott, ahol értékelve a
helyhatósági választások első fordulóját, a párt tagjait és
szimpatizánsait a második fordulón való aktív részvételre szólította
fel.
"
SZER, Világhíradó:
A magyar gazdaság jövője
"A Magyar Nemzet tegnapi száma Matolcsy György államtitkár
programatikus cikkét közölte. Két címmel is: "A szabadság ára" az
egyik, de a cikk lényegét jobban fejezi ki a másik cím:
"Megrázkódtatással, de sokk nélkül".
Eléggé ismert, hogy az Antall-kormányon belül két áramlat küzd
egymásssal: az egyik irány két vezető személyisége: Kádár Béla és
Bod Péter Ákos. Ők óvatos, lassú, megrázkódtatások nélküli
átalakulást akarnak. A másik áramlat élén álló Rabár Ferenc és
Matolcsy György viszont a radikális gazdasági reformot sürgeti.
A tegnapi cikknek az ad jelentőséget, hogy Matolcsy világosan
fejti ki a radikális áramlat programját."
|
|
|
|
|
|
|
Interjú Keresztes K. Sándorral
|
-----------------------------
Vatikán, 1990. szeptember 17. (Vatikáni Rádió, Esti krónika) - Hallgassák meg azt az interjút, amelyet pater Szabó Ferenc készített Keresztes Sándor, szentszéki magyar nagykövettel.
Keresztes K. Sándor jogi szakember, tanácsaival az Új Ember és a Szent István Társulat működését és a magyar egyházpolitikát szolgálta, miközben az elmúlt nehéz négy évtized során üldöztetve és félreállítva a nyilasok és a kommunisták által egyaránt, nagy családja megélhetését is biztosítania kellett.
A híres, Rákosi-féle fordulat éve előtt a Barankovics-párt és negyven év után, az 1989-es fordulat után a Kereszténydemokrata Néppárt képviselőjeként a magyar demokratikus kibontakozást szolgálta. Vatikáni nagyköveti kinevezése után megmaradt a Kereszténydemokrata Néppárt tiszteletbeli elnökének.
- Nagykövet úr, köszönjük a megtisztelő lehetőséget, hogy néhány kérdést tehetünk fel diplomáciai pályája megkezdésekor. Az Új Ember július 1-jei számában olvastuk curriculum vitae-jét, mozgalmas élettörténetét. Erdély szülötte, Pázmány szavai szerint: édes, nevelő hazájának sorsát mindig szívén viselte. A legújabb időkig igyekezett segíteni nemzetközi szinten is az erdélyi magyarságon. Első kérdésem az lenne: hogyan látja a pluralista, többpártú magyar politika demokratikus kibontakozását? Vajon nincs meg annak a veszélye, hogy - amolyan olasz mintára - párttitokrácia alakul ki, vagyis a pártok hatalmi versengése árt a közjónak?
- A választások után kialakult politikai helyzet bizonyos zűrzavart tükröz. Azt hiszem, aki a parlamenti életünket figyelemmel kísérte, az ezt jogosan megállapíthatta. De azt hiszem, ez nem más, mint a kezdeti, a szüléssel kapcsolatos kérdések, és ahhoz, hogy 40 évi diktatúra után, ahol egy formális parlament működött, kialakuljon egy parlamenti kultúra, egy magatartáskultúra, ami a demokráciához szükséges. Ehhez idő kell. (folyt.)
1990. szeptember 17., hétfő
|
Vissza »
|
|
- Interjú Keresztes Sándorral - 1. folyt.
|
Természetesen, a parlamentben az ilyen egyéni, és személyekhez kapcsolódó tulajdonságok mellett a magatartást meghatározza a pártok léte és a pártok álláspontja. Két nagy csoport alakult ki: a kormányzó pártok csoportja, amelynek - mint közismert - egyik tagja a Kereszténydemokrata Néppárt is; van egy ellenzéki csoport, amely számban elég nagy, de nem egységes szintén, hiszen döntő része liberális vonalat, éspedig egy radikális liberális vonalat képvisel, közte a régi MSZP, amely modern szocialista párttá kívánna válni, valamint a Fidesz, a fiatal demokraták csoportja.
Én azt hiszem, míg a kormányzó pártokra sommásan azt lehet mondani, hogy egy nemzeti keresztény irányt képviselnek, és ezt szeretnék valahogy érvényre juttatni a közéletben, különösen az önkormányzati választásokon, amely a hónap végén zajlik majd le. Eddig ugyanígy nagyon erős világnézeti párt jellege van az ellenzékben az SZDSZ-nek, a szabaddemokraták csoportjának, amelyik egy liberális felfogást képvisel.
- De ott is vannak keresztények, nem?
- Hiszen minden pártban vannak keresztények.
- Már úgy értem, hogy a keresztény világnézetet vallók.
- Én azt mondtam még az első választás előtt: elfogadom azt, hogy minden pártban vannak keresztények és demokraták, de ezek még nem kereszténydemokraták.
- Értem. (folyt.)
1990. szeptember 17., hétfő
|
Vissza »
|
|
- Interjú Keresztes Sándorral - 2. folyt.
|
- A kereszténydemokrácia az egy zárt koncepciót, eszmerendszert jelent mint párt. A többi pártban a veszély az, hogy az ott lévő keresztények nem meghatározók a párt álláspontjának a kialakításában.
- Ez világos válasz. Vajon az egyház és az állam viszonya most már valóban rendeződik, olyan értelemben, hogy mindkettő - megőrizve jogos autonómiáját és függetlenségét, amint a zsinat kívánja - az evangelizálásnak szabad tere nyílik, a keresztény szellem szabadon érvényesülhet a közéletben is a hitvalló világiak révén? Nincs meg annak a veszélye, hogy éppen bizonyos liberális, szekularizált, minden transzcendenciát kizáró vagy tagadó irány a magánszférába szorítja vissza a hitet és a vallást? A veszély valószínűleg megvan.
- Nagyon megvan, és nagyon fennáll ez a veszély sajnálatosan. Én ennek a jeleit még a választások előtti kerekasztal-tárgyalásokon láttam. Tudniillik nemcsak a marxizmusnak van egyházellenes éle, de a liberalizmusnak, is, hiszen a múlt század végén és a század elején egyházunk már átélte a liberalizmus negatív hatásait.
- És most méginkább talán radikalizált.
- Most a demokratikus átalakulás, amely a demokrácia játékszabályai szerint nagyobb szabadságot biztosít mindenki számára. Természetesen ezt a mindenkit úgy kell érteni, hogy akinek egyrészt nagyobb szervezettsége van, nagyobb tőkeereje van, és ezzel meg tudja a sajtót szerezni, ezzel tudja a közvéleményt irányítani, ha úgy tetszik manipulálni -, míg - mondjuk - a keresztényvonal ilyen szempontból szerény eszközökkel rendelkezik csupán, hiszen most indul. Az egyháznak magának is újjá kell önmagát építeni, főleg a szerzetesrendeknek. (folyt.)
1990. szeptember 17., hétfő
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
- Interjú Keresztes Sándorral - 3. folyt.
|
Ehhez mondjuk az elvi lehetőség fönnáll most, hogy az egyház elkezdje a működését szélesebb körben és jelentkezzék hatásában a közéletben is. Ehhez idő kell, és a feltételei még nem állnak rendelkezésére, sem ingatlanokban, sem anyagiakban, úgyhogy félő, hogy bizonyos liberális elveknek a hirdetése tulajdonképpen megint azt szeretné elérni, hogy az egyház szoruljon vissza a templomba, ne vegyen részt a közélet irányításában.
Például én a hitoktatási kérdés körüli nagy zajt is valami ilyesmiként ítélem el, hiszen az emberek nagy része természetesebben kívánja azt, hogy jussanak hozzá az iskolában is a gyerekek a hittantanításhoz, és szerintem nagyon ravasz célkitűzés annak a hirdetése, hogy egyháztörténetet akarnak a hittan helyett adni.
Ezzel tulajdonképpen a gyerekekben relativizálják az egyház működését, mert már eleve beleszuggerálnak egy olyan tudatot, hogy ennek a hatására már a templomi hitoktatás - vagy bárhol történik - a gyerekek fejében úgy jelenik meg, hogy ez csak egyik az általunk már ismert sok közül, egy felfogás. Tehát mondjuk az egyháznak, a hitoktatásnak azt a célját, amely utat kíván a kegyelemnek készíteni, ismeretanyagot akar adni ahhoz, hogy aztán a kegyelem, amely végsőfokon a magatartásunkat meghatározza és hívővé tesz bennünket, annak a befogadását ezzel neutralizálják.
Azután ugyanilyen nem demokratikus meznek tartom csupán például azt a követelést, hogy a vallás magánügy, tehát semmiféle állami nyilvántartásban ne szerepeljen a vallások megemlítése. (folyt.)
1990. szeptember 17., hétfő
|
Vissza »
|
|
- Interjú Keresztes Sándorral - 4. folyt.
|
Lehetetlen, hogy egy állam ne tudja azt például egy népszavazás következménye után, hogy körülbelül hány ember vallásos, melyik egyházhoz tartozik, vagy ki vallja magát esetleg felekezeten kívülinek, hiszen az a közfeladat, amit az egyház betölt, az állampolgárok adópénzéből jön, tehát nem lehet azt mondani, hogy egyformán legyen szétosztva a legkülönbözőbb egyházak között, mert hiszen az adó a nagyobb létszámmal jelentkező egyházaktól jön.
Tehát ilyen kérdésekben nagyon át kellene gondolni az egyházaknak a maguk szerepét, és én azt hiszem, hogy a politikának is, a keresztény politikának is ezeket a próbálkozásokat vissza kell utasítani.
- Végül azt kérdezném: nagykövet úr miként látja nyílt, felelősségteljes megbizatását, miben látja Magyarország és a Szentszék diplomáciai kapcsolatának legfontosabb mozzanatát, az újra felvett kapcsolatot és az ön közvetítő szerepét?
- Vannak távlati és vannak közelebbi elgondolásaim. A közelebbi elgondolások: annak az elősegítése, hogy a még megoldandó feladatokat, amelyek igenis még léteznek az állam és az egyház között, hiszen céloztam is már erre, bizonyos feltételek az egyház munkájának a megteremtésében, itt is segítsek. Egy év múlva a Szentatya látogatása esedékes országunkban, ami egy óriási megtiszteltetés a magyar nép számára, és nagy feladat az előkészítés, ebben is szeretnék közreműködni. (folyt.)
1990. szeptember 17., hétfő
|
Vissza »
|
|
- Interjú Keresztes Sándorral - 5. folyt.
|
Távolabbi elgondolásom is: felhasználni ezt a megbizatásomat olyan dialógus folytatására, amely talán az egyházaknak döntő feladata kell, hogy legyen a jövőben. Meggyőződésem, hogy a XX. század vége és a XXI. század eleje egészen új lehetőséget kínál az egyház számára. Nevezetesen azt, hogy az etikai és erkölcsi kérdések mind nagyobb súlyt fognak kapni a nemzetközi és az egyes országok közéletének a rendezésében, s ennek a hangsúlyváltozását kellene megtenni Közép-Európában, amely Nyugat-Európában már megtörtént. Hogy az itt élő, különböző népekhez tartozó keresztényekben kerüljön a keresztény gondolkozás előtérbe - a régi, begyökerezett nacionalista felfogásokkal szemben. +++
1990. szeptember 17., hétfő
|
Vissza »
|
|
|
|
|
|