|
|
|
|
|
|
|
|
OS:
Az Esztergomi Érseki Főhatóság közleménye Mindszenty József bíboros, hercegprímás, esztergomi érsek földi maradványainak hazahozataláról
"Mindszenty József bíboros, hercegprímás, esztergomi érsek földi maradványainak hazahozatala volt az egyik fő témája a Mindszenty Alapítvány őszi rendes ülésének, melyet 1990. október 1-én tartott Mariazellben. Az Alapítvány elnökének, Habsburg Rudolfnak a meghívására részt vett az ülésen dr. Paskai László bíboros, prímás, esztergomi érsek. "
SZER, Magyar híradó:
Magyar antiszemitizmus?
"Mint ismeretes, a neves és mindenki által tisztelt költő a Hitel
18. számában a magyarság és zsidóság viszonyáról írva úgy itélte,
hogy "a Tanácsköztársasággal, a Horthy-korszakkal, de különösen a
vészkorszakkal a szellemi-lelki összeforradás lehetősége megszünt".
Csoóri fordított asszimilációs törekvést érez, mely szerint a
szabadelvű magyar zsidóság kívánná stílusban és gondolatilag
asszimilálni a magyarságot.
"
|
|
|
|
|
|
|
A Mérnöki Kamara állásfoglalása a műszaki felsőoktatás
továbbfejlesztéséről (1. rész)
(OS)
|
1990. október 2., kedd - A Mérnöki Kamara - a műszaki értelmiség önkormányzata - alapvető célja a magyarországi technikai színvonal emelése. A Kamara tagsága vallja, hogy e cél elérését a magas szintű műszaki felsőoktatás alapozza meg.
Tapasztalataink szerint a külföldön dolgozó mérnökeink a nemzetközi megmérettetésben jól megállják a helyüket, ami bizonyítja, hogy a mérnökképzés szakmai alapja nem szakadt el a világszínvonaltól az ismert hátrányos körülmények ellenére sem.
A Mérnöki Kamara tevékenységi körének megfelelően részt vállal az oktatás reformjának elősegítésében és az oktatás támogatásában, a tananyag, az oktatók kinevezésének véleményezésében, külső oktatók kinevezésében, hallgatói kutatások, tudományos munkák segítésében, véleményezésében, a diplomák minőségének általános elismerésében, stb.
A műszaki felsőoktatás reformjával kapcsolatos javaslatainkat az alábbiakban foglaljuk össze:
1. A műszaki felsőoktatási intézmények műszaki feladatokra nyitott, önálló alkotó munkára képes, az értelmiségi pályának megfelelő általános műveltségű, kellő nyelvtudású, hivatástudattal és etikus viselkedéssel rendelkező, az európai mérnökökkel egyenrangú szakembereket képezzenek.
2. A műszaki felsőoktatási intézmények strukturális felépítése és tárgyi feltételei magas szintű, nemzetközileg elismert oktató és kutató munkára legyenek alkalmasak, melyek elősegítik az Európához való felzárkózást.
3. A mérnökképzés a megváltozott gazdasági körülmények és gazdasági struktúrát vegye figyelembe, törekedjen a vállalkozási készség kifejlesztésére.
A fenti célok megvalásításához az oktatási módszer, az oktatás struktúrájának megváltoztatására van szükség. Az oktatási reform kidolgozói törekedjenek a következőkben leírt követelmények érvényesítésére:
a. Váljon széles körűvé a felvételi és tanulmányi szabadság, és utóbbi a szabadabb tanulmányi időtartamban, a szaktárgyak, a szakterület szabad megválasztásában, szabad előadó választásában nyilvánuljon meg.
b. A szabad oktatási és felvételi rendszernek feleljen meg a tandíjfizetés, illetve az egyetemek és főiskolák közötti kapcsolat rendje is:
b.1. A tandíjfizetés a tanulmányi előmenetel függvénye legyen, tandíjmentességet csak kiváló tanulmányi eredményű hallgatók kapjanak. (folyt.köv.)
1990. október 2., kedd 14:45
|
Vissza »
|
|
A Mérnöki Kamara állásfoglalása a műszaki felsőoktatás
továbbfejlesztéséről (2. rész)
(OS)
|
b.2. Váljon közvetlenebbé az egyetemek és főiskolák közötti kapcsolat a hallgatók átirányítása érdekében. Ahol az egyetemi szaknak megfelelő főiskola nincs, ott az egyetemi oktatást úgy kell felépíteni, hogy három év után a főiskolai végzettségnek megfelelő oklevelet kapjon a hallgató.
c. Az egyetemek és főiskolák követeljék meg a hallgatóktól legalább egy idegennyelv középfokú nyelvvizsga szintű ismeretét.
d. A tantervbe be kell venni a mérnöki etika kötelező oktatását, továbbá - esetleg szabadon választhatóan - növelni szükséges a gazdasági, jogi, ökológiai tárgyak óraszámát.
e. A graduális képzés ismeretanyaga a mőszaki kreativitás kifejlesztését szolgálja, a posztgraduális képzés legyen a legmagasabb, legújabb műszaki ismeretek és technológia terjesztője.
f. Törekedni kell arra, hogy minél több hallgató mehessen külföldi egyetemekre tanulni.
g. A hallgatókat késztetni kell az igényesebb munkára, tanulásra, amely az alkalmaztatásnál a diploma minőségének elismertetésével fog megnyilvánulni.
h. Meg kell teremteni annak a lehetőségét, hogy az egyetemi oktatók külföldi (nyugatnémet) egyetemeken dolgozhassanak és a hazai egyetemeken, főiskolákon külföldi előadók adhassak elő.
i. Meg kell teremteni az anyagi alapját annak, hogy külső óraadók minél nagyobb számban oktathassanak a felsőfokú intézményekben.
j. Vezető oktatók kinevezését nyilvános pályázat kiírásával és a pályázatok nyilvános szakmai zsűrizésével oldják meg.
k. Célszerű a nemzetközi normának megfelelő összhangot teremteni a hallgatók, az oktatók és a kisegítő személyzet létszáma között.
l. Az egyetemi oktatók fizetése legyen arányban a piaci szférában dolgozó mérnökök jövedelmével.
m. A tanszabadság bevezetésével olyan versenyhelyzet alakuljon ki a tanszékek, az oktatók között, amelynek anyagi kihatása is van.
n. Az egyetemi és főiskolai autonómia fogalmát meg kell határozni, összhangban a finanszírozási és a felsőbb szakirányítási rendszerrel.
o. Az oktatás továbbfejlesztése szorosan kapcsolódjon az oktatás gazdasági működtetésének reformjához, az egyetemek gazdasági működtetésének finanszírozási rendszere ne fedje el az oktatás, a kutatás és egyéb műszaki tevékenységek valós költségeit. (folyt.köv.)
1990. október 2., kedd 14:50
|
Vissza »
|
|
A Mérnöki Kamara állásfoglalása a műszaki felsőoktatás
továbbfejlesztéséről (3. rész)
(OS)
|
p. Az egyetemek legyenek magas szintű szakmai műhelyek, ahol politikai pártok semmilyen módon nem működhetnek.
r. Azokat az oktatókat és hallgatókat, akik 1956 után politikai okokból hátrányt szenvedtek, név szerint, ünnepélyesen rehabilitálni kell, méltó erkölcsi elismeréssel összekapcsolva.
Végezetül le kívánjuk szögezni, hogy a Mérnöki Kamara minden rendelkezésre álló eszközzel támogatni kívánja a műszaki felsőoktatás reformját.
Ezt az állásfoglalást a Mérnöki Kamara 1990. szeptember 5-i elnökségi ülése egyhangú határozattal elfogadta. (OS)
1990. október 2., kedd 14:53
|
Vissza »
|
|
|
|
|
|