Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1990 › október 02.
1989  1990
1990. augusztus
HKSzeCsPSzoV
303112345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829303112
3456789
1990. szeptember
HKSzeCsPSzoV
272829303112
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
1234567
1990. október
HKSzeCsPSzoV
24252627282930
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930311234
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
OS:

Az Esztergomi Érseki Főhatóság közleménye Mindszenty József bíboros, hercegprímás, esztergomi érsek földi maradványainak hazahozataláról

"Mindszenty József bíboros, hercegprímás, esztergomi érsek földi maradványainak hazahozatala volt az egyik fő témája a Mindszenty Alapítvány őszi rendes ülésének, melyet 1990. október 1-én tartott Mariazellben. Az Alapítvány elnökének, Habsburg Rudolfnak a meghívására részt vett az ülésen dr. Paskai László bíboros, prímás, esztergomi érsek. "
SZER, Magyar híradó:

Magyar antiszemitizmus?

"Mint ismeretes, a neves és mindenki által tisztelt költő a Hitel 18. számában a magyarság és zsidóság viszonyáról írva úgy itélte, hogy "a Tanácsköztársasággal, a Horthy-korszakkal, de különösen a vészkorszakkal a szellemi-lelki összeforradás lehetősége megszünt". Csoóri fordított asszimilációs törekvést érez, mely szerint a szabadelvű magyar zsidóság kívánná stílusban és gondolatilag asszimilálni a magyarságot. "

A Mérnöki Kamara állásfoglalása a műszaki felsőoktatás továbbfejlesztéséről (1. rész) (OS)


1990. október 2., kedd - A Mérnöki Kamara - a műszaki értelmiség
önkormányzata - alapvető célja a magyarországi technikai színvonal
emelése. A Kamara tagsága vallja, hogy e cél elérését a magas szintű
műszaki felsőoktatás alapozza meg.

    Tapasztalataink szerint a külföldön dolgozó mérnökeink a
nemzetközi megmérettetésben jól megállják a helyüket, ami
bizonyítja, hogy a mérnökképzés szakmai alapja nem szakadt el a
világszínvonaltól az ismert hátrányos körülmények ellenére sem.

    A Mérnöki Kamara tevékenységi körének megfelelően részt vállal
az oktatás reformjának elősegítésében és az oktatás támogatásában, a
tananyag, az oktatók kinevezésének véleményezésében, külső oktatók
kinevezésében, hallgatói kutatások, tudományos munkák segítésében,
véleményezésében, a diplomák minőségének általános elismerésében,
stb.

    A műszaki felsőoktatás reformjával kapcsolatos javaslatainkat az
alábbiakban foglaljuk össze:

    1. A műszaki felsőoktatási intézmények műszaki feladatokra
nyitott, önálló alkotó munkára képes, az értelmiségi pályának
megfelelő általános műveltségű, kellő nyelvtudású, hivatástudattal
és etikus viselkedéssel rendelkező, az európai mérnökökkel
egyenrangú szakembereket képezzenek.

    2. A műszaki felsőoktatási intézmények strukturális felépítése
és tárgyi feltételei magas szintű, nemzetközileg elismert oktató és
kutató munkára legyenek alkalmasak, melyek elősegítik az Európához
való felzárkózást.

    3. A mérnökképzés a megváltozott gazdasági körülmények és
gazdasági struktúrát vegye figyelembe, törekedjen a vállalkozási
készség kifejlesztésére.

    A fenti célok megvalásításához az oktatási módszer, az oktatás
struktúrájának megváltoztatására van szükség. Az oktatási reform
kidolgozói törekedjenek a következőkben leírt követelmények
érvényesítésére:

    a. Váljon széles körűvé a felvételi és tanulmányi szabadság, és
utóbbi a szabadabb tanulmányi időtartamban, a szaktárgyak, a
szakterület szabad megválasztásában, szabad előadó választásában
nyilvánuljon meg.

    b. A szabad oktatási és felvételi rendszernek feleljen meg a
tandíjfizetés, illetve az egyetemek és főiskolák közötti kapcsolat
rendje is:

    b.1. A tandíjfizetés a tanulmányi előmenetel függvénye legyen,
tandíjmentességet csak kiváló tanulmányi eredményű hallgatók
kapjanak. (folyt.köv.)



1990. október 2., kedd 14:45


Vissza »


A Mérnöki Kamara állásfoglalása a műszaki felsőoktatás továbbfejlesztéséről (2. rész) (OS)


b.2. Váljon közvetlenebbé az egyetemek és főiskolák közötti
kapcsolat a hallgatók átirányítása érdekében. Ahol az egyetemi
szaknak megfelelő főiskola nincs, ott az egyetemi oktatást úgy kell
felépíteni, hogy három év után a főiskolai végzettségnek megfelelő
oklevelet kapjon a hallgató.

    c. Az egyetemek és főiskolák követeljék meg a hallgatóktól
legalább egy idegennyelv középfokú nyelvvizsga szintű ismeretét.

    d. A tantervbe be kell venni a mérnöki etika kötelező oktatását,
továbbá - esetleg szabadon választhatóan - növelni szükséges a
gazdasági, jogi, ökológiai tárgyak óraszámát.

    e. A graduális képzés ismeretanyaga a mőszaki kreativitás
kifejlesztését szolgálja, a posztgraduális képzés legyen a
legmagasabb, legújabb műszaki ismeretek és technológia terjesztője.

    f. Törekedni kell arra, hogy minél több hallgató mehessen
külföldi egyetemekre tanulni.

    g. A hallgatókat késztetni kell az igényesebb munkára,
tanulásra, amely az alkalmaztatásnál a diploma minőségének
elismertetésével fog megnyilvánulni.

    h. Meg kell teremteni annak a lehetőségét, hogy az egyetemi
oktatók külföldi (nyugatnémet) egyetemeken dolgozhassanak és a hazai
egyetemeken, főiskolákon külföldi előadók adhassak elő.

    i. Meg kell teremteni az anyagi alapját annak, hogy külső
óraadók minél nagyobb számban oktathassanak a felsőfokú
intézményekben.

    j. Vezető oktatók kinevezését nyilvános pályázat kiírásával és a
pályázatok nyilvános szakmai zsűrizésével oldják meg.

    k. Célszerű a nemzetközi normának megfelelő összhangot teremteni
a hallgatók, az oktatók és a kisegítő személyzet létszáma között.

    l. Az egyetemi oktatók fizetése legyen arányban a piaci
szférában dolgozó mérnökök jövedelmével.

    m. A tanszabadság bevezetésével olyan versenyhelyzet alakuljon
ki a tanszékek, az oktatók között, amelynek anyagi kihatása is van.

    n. Az egyetemi és főiskolai autonómia fogalmát meg kell
határozni, összhangban a finanszírozási és a felsőbb szakirányítási
rendszerrel.

    o. Az oktatás továbbfejlesztése szorosan kapcsolódjon az oktatás
gazdasági működtetésének reformjához, az egyetemek gazdasági
működtetésének finanszírozási rendszere ne fedje el az oktatás, a
kutatás és egyéb műszaki tevékenységek valós költségeit.
(folyt.köv.)



1990. október 2., kedd 14:50


Vissza »


A Mérnöki Kamara állásfoglalása a műszaki felsőoktatás továbbfejlesztéséről (3. rész) (OS)


p. Az egyetemek legyenek magas szintű szakmai műhelyek, ahol
politikai pártok semmilyen módon nem működhetnek.

    r. Azokat az oktatókat és hallgatókat, akik 1956 után politikai
okokból hátrányt szenvedtek, név szerint, ünnepélyesen rehabilitálni
kell, méltó erkölcsi elismeréssel összekapcsolva.

    Végezetül le kívánjuk szögezni, hogy a Mérnöki Kamara minden
rendelkezésre álló eszközzel támogatni kívánja a műszaki
felsőoktatás reformját.

    Ezt az állásfoglalást a Mérnöki Kamara 1990. szeptember 5-i
elnökségi ülése egyhangú határozattal elfogadta. (OS)



1990. október 2., kedd 14:53


Vissza »

Partnereink
Dokumentumok
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB10BUD