|
|
|
|
|
|
|
|
SZER, Világhíradó:
A kormány gazdasági programjáról
" A kedden nyilvánosságra hozott kormányprogram egyik
jellegzetessége az ellentmondásosság és a tisztázatlanság. A
termőföldről kimondja a program, hogy - az Alkotmánybíróság
döntésétől függően - vissza lehet állítani az 1947-es
tulajdonviszonyokat. Egy másik mondat viszont azt szögezi le, hogy
mindenekelőtt a mezőgazdasági tevékenységgel foglalkozó falusi
réteget kell földhöz juttatni. Ellentétes, egymást kizáró állítások
és állásfoglalások. Nem tudtak megegyezni, és mindkettőt betették a
szövegbe.
Más, fontos kérdésekben is ilyen ellentmondásokkal találkozunk.
Az örökölt helyzetet azzal jellemzi a program, hogy a kormány üres
kamrákat és fedezetlen csekkeket kapott, és az ország erőforrásai
kimerültek. Később azonban azt írják, hogy jelentős tőkeállomány
halmozódott fel.
A miniszterek nyilatkozataiból jó néhány hete tudjuk, hogy a
legfontosabb gazdasági kérdésekben a kormányban két áramlat van: egy
etatista és egy liberális.
A nemzetközi gazdasági kapcsolatok minisztere: Kádár Béla a
dirigizmus híve. Viszont a gazdaság gyors liberalizálását akarja
Rabár Ferenc pénzügyminiszter.
A két álláspont egymás mellett van a szövegben, feloldás nélkül.
"
|
|
|
|
|
|
|
Már úton van az első négyütemű Trabant-szállítmány
|
1990. augusztus 3., péntek - Erre az évre 26 ezer négyütemű
Trabant személygépkocsi vásárlására kötött szerződést a Merkur -
jelentette be Hellner Károly, a vállalat igazgatója a Hungexpo
vásárközpontjában rendezett sajtótájékoztatón, ahol bemutatták a
Volkswagen Polo motorral szerelt új típusú kisautókat.
A 240 Trabantot szállító első vonat már úton van Magyarország felé, a másodikat vasárnap indítják, s augusztusban várhatóan összesen 8 ezer ilyen gépkocsi érkezik. A Merkur hétfőtől, augusztus 6-ától fogad el előjegyzést, illetve típusmódosítási kérelmet. Az első héten előnyt élveznek azok, akik valamilyen érvényes visszaigazolásukat kívánják módosítani, a későbbiekben pedig folyamatosan veszik fel az előjegyzést, illetve a módosítási kérést, de csak annyi kocsira, amennyire a jelenlegi szerződés szól. Az idén ugyanis még rubelben számol el a Merkur a Trabant-gyárral, jövőre azonban áttérnek a márkában való elszámolásra, ami jelentősen módosítja majd a kocsik hazai fogyasztói árát. (Az új típusu Trabant Limousin ára jelenleg 165, a kombié 172 ezer forint.) A Trabant-gyár egyébként a jövőben is gyártani szándékozik a Polo motoros kocsit, ám a tervek szerint a karosszériát is módosítják, azaz hozzáigazítják a korszerű motorhoz.
A tájékoztatón a Merkur vezérigazgatója azt is elmondta, hogy a vállalat teljes szerződésállománya jelenleg 165 ezer személygépkocsira szól. Ladából, Skodából és kis Polskiból az idén várhatóan mindazok megkapják autójukat, akiknek a visszaigazolása 1990-re szól, Daciára azonban valószínűleg tovább kell várni. Jelenleg körülbelül 220-230 ezren várakoznak autóra, 140 ezren Ladára, 50 ezren Skodára, a listán a harmadik a Wartburg, a negyedik a kis Polski. A Merkur számításai szerint 1993-ban valószínűleg megszűnik az előjegyzési rendszer, részben mert egyre újabb forgalmazók lépnek a piacra, de nem utolsó sorban az árak további emelkedése miatt. Kemény ártárgyalásoknak néz elébe a Merkur - mondotta Hellner Károly -, hiszen a konvertibilis valutáért vásárolt személygépkocsik a szabadáras kategóriába tartoznak, s számítani kell arra, hogy a partnerek esetleg olyan magas árakat szabnak, amelyeken lehetetlen lesz eladni a nem kifejezetten korszerű kelet-európai autókat. (MTI)
1990. augusztus 3., péntek 11:59
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
|
|
|