Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1990 › szeptember 29.
1989  1990
1990. július
HKSzeCsPSzoV
2526272829301
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
303112345
1990. augusztus
HKSzeCsPSzoV
303112345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829303112
3456789
1990. szeptember
HKSzeCsPSzoV
272829303112
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
1234567
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
Amerika Hangja, Esti híradó:

Zavaros a magyar közélet

"A magyarok többsége nem találta helyét abban az országban, ahol majd mindenki ingázásra kényszerült az életben maradásért. Ingázott az osztály nélküli társadalom osztályharcos fergetegeiben egyik hazugságszigettől a másikig. Egyáltalán nem meglepő tehát, hogy a munkásság söpredékéből, az értelmiség erkölcstelen szegénylegényeiből verbuválódott osztályharcosok bukása után tudatzavarban szenved az ország nagy része. Mindenki keresi a helyét, keresi új azonosságát. Az új pártok keresik önmagukat, keresik az utat, amelyen követőkre számíthatnak, az emberek pedig keresik azt a pártot vagy csoportot, amelynek tagjai között a legkényelmesebben érzik magukat. Legkönnyebb a volt élcsapat tagjainak: ők legfeljebb másként hazudnak mint korábban, de nekik kifejezett céljuk önmaguk és szerzeményeik átmentése."

A költségvetés szerepéről


-------------------------


München, 1990. december 8. (SZER, Mérlegen, Vadász János) -
Hosszas huzavona után a kormány az Országgyűlés elé terjesztette a
jövő évre szóló költségvetési tervet. Egyelőre bizonytalan, hogy ez
mikor és milyen mértékű és jelllegű módosításokkal kerül
jóváhagyásra.

    - A költségvetés szerepe a piacgazdaságban viszonylag
jelentéktelen - legalábbis ahhoz a mindenható szerephez képest,
amelyet a parancsuralmi gazdaságban képvisel - ez természetes is.
Mivel a piacgazdaságban az állam csak elenyésző mértékben avatkozik
a gazdaság működésébe, a kiadásai is viszonylag szerények, és így a
nemzeti jövedelem újraelosztása is csak korlátozott körben megy
végbe. A jövedelem zöme ott marad, ahol létrejött: a társadalom
közegében, újraelosztását pedig túlnyomórészt maga a társadalom
bonyolítja le - a piac közvetítésével.

    A parancsuralmi gazdaságban viszont - miután az államhatalom
felszámolta a piacot és ezzel a társadalom gazdasági szuverenitását
is; miután kisajátította a nemzeti vagyon zömét - a költségvetés
gyakorlatilag a gazdaság egészét képviseli: ez sokkal több, mint
állami beavatkozás.

    Az állam a költségvetésen keresztül meghatározza hogy mi
történjék a gazdaságban, és meg is adja ennek az árát - ezt fejezi
ki a kommunista rendszerekben a költségvetés kiadási és bevételi
oldala. Csak formailag államháztartási mérleg: lényegében a gazdaság
sorsát meghatározó központi tervnek lehet tekinteni.

    Ezt a költségvetést örökölte az első szabadon választott magyar
kormány - persze egyéb keserves örökségekkel együtt. A
felhalmozódott külföldi adósságtömeg terhei éppenúgy beépülnek a
demokratikus kormány első költségvetési tervébe, mint a múltban
felduzzasztott államadósság kamatai. Ráadásul a január elsejei dátum
nemcsak az új költségvetési év kezdetét jelzi, hanem a KGST
összeomlásának, gyakorlati megszünésének napját is. (folyt.)



1990. december 8., szombat


Vissza » A hírhez kapcsolódik »


- A költségvetési előirányzat - 1. folyt.


Mivel január elsején lép életbe a dollárban való elszámolás a
volt KGST-partnerekkel lebonyolított forgalomban -, hosszabb távra
ez rendkívül örvendetes változás és Magyarország érdekeit szolgálja,
de rövid távra - és a jövő évi költségvetés időszaka rövid táv -
ennek az átállásnak az árát is meg kell fizetni - megint csak a
költségvetésen keresztül.

    De még mindig az örökségnél tartunk: a Kádár-korszak kvázi-
reformjainak hosszú időszakában évről-évre nőttek az állami
költségvetés méretei, és évről-évre gyorsabb ütemben, mint az ország
nemzeti jövedelme. Vagyis: az államhatalom a költségvetésen
keresztül a nemzeti jövedelem állandóan növekvő hányadát
szivattyúzta ki és pumpálta vissza -, mind kisebb játékteret hagyván
a társadalomnak.

    Ez még tudatos politikával sem magyarázható. Az történt, hogy az
állam gazdálkodása nyomán mind nagyobb veszteségek keletkeztek, és
mind több pénzbe került, hogy az állam a maga életképtelen
elképzeléseit a gazdaságban érvényesítse - ezért kellett évről-évre
növelni a költségvetés bevételeit és kiadásait, és a gazdaságot
többek között ez az évente ismétlődő költségvetési vérátömlesztés
tette tönkre.

    Ilyen örökséggel megterhelve, a kormánynak az volt a feladata,
hogy olyan tervet állítson össze, amely a Valutaalap támogatását -
és ezzel a jövőre szükséges bankkölcsönöket is - biztosítja, és
ezzel egyidőben a piacépítés a gazdasági rendszerváltás
kibontakozását is szolgálja. Mindezen túl a következmények miatt
rászorulók számára a szociális védelmet is megteremti.

    Valljuk be: ennyi követelmény valóban túl sok -, nem csoda, hogy
a kormány nem tudott ilyen költségvetési tervet felmutatni. Ezekről
a követelményekről mégsem lehet lemondani, és legalább a
megközelítésükre kell törekedni. A kormány költségvetési tervét is
ilyen alapon indokolt bírálni vagy elmarasztalni.

    Mindenesetre komoly érdeme ennek a költségvetési tervnek, hogy
nyíltságra törekszik, és ennek megfelelő részleteséggel és
felépítésben készült. (folyt.)



1990. december 8., szombat


Vissza »


- A költségvetési előirányzat - 2. folyt.


Miniszteri tárcák szerint, tételesen adja meg az előirányzatokat
- ami megkönnyíti az ellenőrzést, a számonkérést, és a tárcákat is
közvetlenül felelőssé teszi az összegek felhasználásáért. Lehetővé
teszi, hogy egy parlamenti képviselő tételes bírálatot gyakoroljon a
vita során. Például: követelje, hogy egy konkrét célra a
tervezettnél több pénzt irányozzanak elő - de a javaslata csak akkor
kap igazi értelmet, ha azt is megjelöli, hogy minek a rovására
kapjon az a bizonyos cél több pénzt - mert az új, részletes
felépítés ezt is lehetővé teszi.

    A költségvetés 78 milliárd forintos veszteséggel számol
1991-ben. Mint mondják: a tárcák kívánságai alapján eredetileg 230
milliárdos veszteség keletkezett volna, de az eredetileg kért
összegek kétharmadát törölték a minisztériumokkal való alkudozások
során, és még az utólsó pillanatban a megmaradt 90 milliárdos
deficitből még lefaragtak 12 milliárdot. Így jött ki végül a 78
milliárdos tervezett veszteség. A jelek szerint még ez is túlságosan
sok a Valutaalap szakértői számára, akik nem véletlenül tartózkodnak
ezekben a kritikus hetekben Budapesten.

    A Valutaalap körülbelül 50 milliárdos deficitet tekint még
elfogadhatónak. Nagyjából ennyivel - 50 milliárddal - csökken a
költségvetés egyik korábbi, nagy bevételi tétele, amely a KGST-
viszonyok gyakorlati felszámolásával jövőre megszűnik. Eddig ugyanis
a viszonylag olcsó KGST-importár és a világpiaci ár közötti
különbséget az érintett vállalatoknak be kellett fizetniük a
költségvetésbe. A dollárelszámolásra való áttéréssel ez a bevételi
forrás majdnem teljesen megszűnik, és emiatt 50 milliárdos veszteség
éri a költségvetést. Tehát aligha véletlen, hogy a Valutaalap is
ilyen összegű veszteséget tekint elfogadhatónak - mert ez valóban
olyan veszteség, amelynek a keletkezését eleve lehetetlen volt
meggátolni. Azt viszont már nem lehet igazolni, hogy a termelési
szubvenciók felszámolása terén ez a terv vajmi kevés eredményt képes
felmutatni. (folyt.)



1990. december 8., szombat


Vissza »


- A költségvetési előirányzat - 4. folyt.


Még szerencse, hogy a hagyományos KGST-típusú forgalom - már
említett - összeomlása miatt a magyar KGST-export korábbi támogatása
is megszűnik -, ennek köszönhető, hogy a termelési szubvenciók
valamelyest mérséklődnek. De a többi termelési támogatás emelkedik a
költségvetési tervben -, holott gyors ütemű felszámolásukra lenne
szükség.

    Az állam központi beruházásaira költendő összeg szintén
emelkedik, több mint 50 százalékkal. Az ilyen ráfordításnak kevés
köze van a szociális háló kiépítéséhez - ahol éppen ezért indokolt
lehetne a kiadások növelése vagy szintentartása. Viszont a
fogyasztói árkiegészítés előirányzata a terv szerint 20 százalékkal,
kereken 8 milliárddal csökken - holott ez a csökkentés közvetlenül
gyengíti a rászorulók szociális védelmét.

    Gazdaságilag persze a fogyasztói ártámogatások csökkentése
indokolt. Csak az nem indokolt, hogy a költségvetés a fogyasztók
rovására következetesen alkalmazza a támogatások csökkentését - az
életképtelen, veszteséges termelők rovására viszont egyáltalán nem
alkalmazza, sőt növeli a szubvenciókat. Továbbá: más kiadási
tételeknél is a központi költségvetési szervek, valamint az
önkormányzatok támogatásában jóval szigorúbb takarékoskodást
lehetett volna - és kellett volna - eszközölni.

    A legnagyobb baja ennek a költségvetési tervnek, hogy nem tükröz
elhatározott szándékot, az egész tervet átfogó következetességet a
piacgazdaság megteremtésére. Ezt fejezhette volna ki a támogatások
drasztikus csökkentése, és az adók - elsősorban a nyereségadó -
jelentős mérséklése, amiből mindenki világosan megértette volna,
hogy a kormány mit akar, és hogy feltétlen elsőbbséget biztosít
annak, amit akar.

    Ehelyett ez a terv inkább azt tükrözi, hogy a kormány el akarja
kerülni a nagyobb konfliktusokat. A Valutaalappal csakúgy mint a
hazai érdekcsoportokkal - és ez tiszteletreméltó szándék, de sajnos
nem felel meg a jelenlegi, súlyos helyzetnek, amikor határozott
előrelépésre lenne szükség. +++



1990. december 8., szombat


Vissza »

Partnereink
Dokumentumok
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB10BUD