|
|
|
|
|
|
|
|
OS:
A Miniszterelnöki Sajtóiroda válasza a szegedi diákok levelére
"Meg kell jegyezni, hogy a hallgatói képviselet nyílt levélben
megfogalmazott véleményét sok fiatal - köztük egyetemisták,
főiskolások - sem osztja. Ezt bizonyítja az a levél, amelyet a
Független Ifjúság szegedi szervezete juttatott el a Miniszterelnöki
Hivatalhoz, és amely ,,elítéli azt az antidemokratikus magatartást,
amelyet a szegedi egyetemisták maroknyi csoportja és az egyetemi
ifjúsághoz nem tartozó ellenzéki pártaktivisták tanúsítottak,,, és
amellyel ,,Szeged egyetemi ifjúságát kompromitttlták,,.
"
SZER, A mai nap:
Göncz Kijevben
"Soha külföldön ilyen szépen játszani a magyar Himnuszt még nem
hallottam, mint Kijev repülőterén, amikor a Göncz Árpádot és
kíséretét szállító TU-154-es landolt. A fogadtatás protokolláris,
díszszázad és kedves itteni magyarok kis csoportja volt egyszerre. A
legalább 20 kocsiból álló konvoj Kijev felé haladó 41 kilométeres
útján öt helyen álltak harckocsi-csoportok, és a lezárt úton
időnként furcsa civilek bukkantak fel.
A biztonság tehát a régi, a bizonytalanság új és nem a régi
Ukrajna hangulata sem."
|
|
|
|
|
|
|
Elkészült a kormány hároméves programja (1. rész)
|
1990. szeptember 25., kedd - Kedden nyilvánosságra hozták a
kormány hároméves programját. ,,A nemzeti megújhodás programja - A
Köztársaság első három éve,, című dokumentum több mint 2OO oldalon
foglalja össze az elkövetkező három év feladatait, a
gazdaságpolitika, a környezetvédelem, az oktatás és kutatás, a
népjólét, a művelődéspolitika, a közigazgatás, a nemzetbiztonság és
honvédelem, valamint a külpolitika területén előttünk álló
tennivalókat. Szól a program a múlt rendszer örökségéről, a
gazdaságpolitika eszközrendszeréről, az első száz nap törekvéseiről,
a jogállam kiépítésének legfontosabb állomásairól, az egyházak
szerepéről is.
A jövő magyar gazdaságának fő vonásait felvázolva a dokumentum a világpiacba integrálódó, a magántulajdon elsődlegességére épülő modern európai szociális piacgazdaság megteremtését tűzi ki célul. Összehangolt lépésekkel kívánják növelni a magántulajdon súlyát, gyarapítani a vállalkozások számát. A versenyszabályok megteremtése, a termelési tényezők liberalizálása néhány év alatt megtörténik, s a talpraállást segíteni fogja a valós külgazdasági nyitás, a világpiaci alkalmazkodókészségre, versenyképességre, fejlődésre serkentő gazdálkodási környezet megteremtése. Elsődleges cél marad az egyensúlyi követelmények teljesítése, az adósságállomány kezelése, nemzetközi fizetési mérlegünk kiegyensúlyozottá tétele. Ehhez kapcsolódik a belső gazdasági egyensúly megteremtésének, az infláció megfékezésének követelménye, ami egyformán elengedhetetlenné teszi az államháztartás - ezen belül a költségvetési gazdálkodás - gyökeres átalakítását, a szociális rendszer átépítését, megerősítését.
Az elmúlt évtizedekben felhalmozódott gazdasági problémák hatására az új kormány üres kamrákat, fedezetlen csekkeket kapott. Romlottak a külső feltételek is, s így hazánk Európa leglassabban fejlődő, fokozatosan lemaradó országai közé került. Ugyanakkor a piacgazdaság kiépítését a magyar gazdaság több vonatkozásban helyzeti előnnyel kezdi meg a többi kelet-európai országhoz képest. Előrehaladt az import, az árak, a bérek szabályozásának liberalizálása, mindinkább irányadó a nemzetközi piac értékítélete, a gazdálkodók már képesek reagálni a külő feltételek változására. A magyar faluban a háztáji, az iparban a második gazdaság bizonyította életképességét, vonzotta az innovatív, vállalkozásra képes embereket, 1982-től számot tevően nőtt a magánvállalkozói szektor. (folyt.köv.)
1990. szeptember 25., kedd 18:47
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
Elkészült a kormány hároméves programja (2. rész)
|
Jelentős tőkeállomány halmozódott fel, mindinkább érvényesülni kezdtek a gazdálkodás piaci elemei.
A kormány - figyelembe véve a mozgásterét, döntési lehetőségeit behatároló adottságokat - az első időszakban a kialakult válság leküzdését és a további megrázkódtatásokra történő felkészülést tekinti elsődleges feladatának. Ebben a szakaszban, amely várhatóan 1991 végéig tart, igyekszik stabilizálni az ország fizetési helyzetét, megfékezni az 1988 óta felgyorsult pénzromlást, életre hívni a központi államigazgatás demokratikus és hatékony rendjét, megteremteni a nemzetgazdaság működése szempontjából oly fontos helyhatóságokat. Folytatja a gazdaság ,,államtalanítását,,, a kibontakozást akadályozó ésszerűtlen kötöttségek, bürokratikus szabályok megszüntetését. A program már a kezdeti szakaszban épít az új lehetőségekre, a vállalkozói kezdeményezésekre, ezt különböző intézkedésekkel - például az adórendszer módosításával, a gazdasági diplomácia eszközeivel - ösztönözni fogja. Új gazdasági rendet alakít ki, amelyben megszűnnek a kereskedelmi kötöttségek és a monopóliumok, az állami szektorban pedig gyorsütemű privatizálás kezdődik.
Az új gazdaságpolitika középpontjában a kínálati piac megteremtése áll. Ez a rendszer a vállalkozás szabadságára épül, aminek kulcspontja a tulajdon szabadsága, a vegyestulajdonon belül az állami tulajdon túlsúlyának fokozatos csökkentése. A tulajdonreformmal összekötött privatizáció gyors, de megfontolt folyamat lesz, s ezt kíséri majd a vállalkozási reform, amelynek alapelve, hogy minden tulajdon piaci, vállalkozói értékek szerint működik, tehát minden olyan vagyont el kell adni, ami többet ígér, mint a tőkésített bérleti díj. A rendszer másik sarokköve a fogyasztók szabadsága. Az igények mind tökéletesebb kielégítése az inflációtól függetlenül javulást idéz elő a fogyasztásban. Ezzel párhuzamosan - a vállalkozásfejlesztési reform részeként - különböző ösztönzőket vezetnek be, amelyek segítik a lakossági megtakarítások, illetve a képződött tőkejövedelmek vállalkozási célú befektetését.
A kormány határozott szándéka az áru-, tőke- és munkaerőpiaci verseny kibontakoztatása, erősítése és tisztaságának fokozása. Az ehhez szükséges jogszabályok elkészültek, illetőleg jelenleg készülnek, új szervezetek jönnek létre, s a verseny élénkítését segíti többek között a privatizáció, valamint az import további liberalizálása is. E célokat szolgálja majd a hitel- és pénzforrások eddiginél nagyobb arányú átcsoportosítása.
A piacgazdaságra jellemző formákat és arányokat nem egyszeri tulajdonreformmal, hanem 3-5 évre kiterjedő tulajdonváltási és privatizációs folyamattal kívánják megteremteni. (folyt.köv.)
1990. szeptember 25., kedd 18:52
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
Elkészült a kormány hároméves programja (3. rész)
|
Mivel az állami szektor még hosszabb ideig jelentős marad, megteremtik a közvagyon felelős és ésszerű működtetésének feltételeit. A vállalatok várhatóan egyre nagyobb számban alakulnak át részvénytársasággá, még akkor is, ha nem kerülnek azonnal privát tulajdonba. Ez segíteni fogja a visszaélések elkerülését, megkönnyíti a hazai és külföldi befektetők választását.
A kormány a korábbi tulajdonok természetbeni visszaadását általában nem támogatja. A termőföld esetében - a dokumentum szerint - az alkotmányjogi vizsgálódások alapján lehet dönteni az eredeti (,,1947-es,,) tulajdoni állapotokat is figyelembe vevő tulajdonjogi rendezésről. Cél a polgárok föld magántulajdonára épülő gazdálkodás és a szabad szövetkezésen alapuló agrárgazdaság megteremtése. A földreform során mindenekelőtt a mezőgazdasági tevékenységgel és a földműveléssel foglalkozó falusi réteget kell földhöz juttatni. A tulajdonok (gyárak, üzemek, boltok, műhelyek) visszaadása helyett értékpapír formában kifejezett részleges kártalanítást ajánl a kormány. Ezeket az értékpapírokat új tulajdon vásárlására lehetne fordítani. A privatizáció mozgósítja a megtakarításokat, mérsékli a túlkeresletet, így a kormány inflációellenes politikájának is fontos eleme.
Támogatja a program a külföldiek magyarországi befektetéseit és részvételüket az állami vagyon privatizációjában, hiszen ez segíti a magyar gazdaság megújítását. A kormány a külföldi befektetéseket akadályozó adminisztrációs, engedélyezési és egyéb gátak gyors felszámolását ígéri.
A privatizációból befolyó bevételnek össze kell kapcsolódnia az államadósság törlesztésével. Kedvezményes hitelt vezetnek be, pénzügyi alapot hoznak létre, segítendő a privatizáció körébe vont vagyontárgyak megvásárlását, s a kormány új privatizációs kötvényt bocsát ki. Ez az értékpapír az inflációt érzékelhetően meghaladó reálmegtakarításhoz juttatja majd az állampolgárt, úgy, hogy további különleges előnyöket biztosít, ha a kötvénytulajdonos privatizált állami tulajdon megvásárlására fordítja az értékpapírt. A részvénytulajdon széles körű elterjedése az infláció leküzdésének és a megtakarítások növelésének egyik fontos eszközévé fog válni. Az alkalmazotti részvénytulajdonosi program beindítása után az állami vállalatok dolgozói is részvénytulajdonosokká válhatnak.
A kormányprogram fontos célja, hogy a köztulajdon államtalanítása és a privatizáció eredményeképpen a hároméves program végére a magántulajdon aránya elérje a vállalkozói vagyon 30-35 százalékát, s az intézményi tulajdonosokat is figyelembe véve 50 százalék alá csökkenjen az állami tulajdon. (folyt.köv.)
1990. szeptember 25., kedd 18:58
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
Elkészült a kormány hároméves programja (4. rész)
|
Így valódi vegyestulajdonú gazdaság alakul ki.
A hároméves program megteremti a gazdaság gyorsabb ütemű, tartós növekedésének feltételeit. Ez időszak alatt azonban a magyar gazdaság várhatóan csak szerény növekedést tud majd felmutatni, s azt is csak a harmadik év végén. Az esetenkénti társadalmi feszültségekkel, az átmenetileg gazdasági visszaeséssel, illetve megszorításokkal is járó változtatásokat a kormány annak tudatában kezdeményezi, hogy ezzel működőképes, modern piacgazdaság kereteit hívja életre, megalapozva a hosszú távú gazdasági növekedés feltételeit.
A gazdasági szabadság és gazdasági fegyelem összefüggéseit elemezve a program kiemeli, hogy költségvetési fegyelem szükséges az infláció lassulásához, a túlkereslet csökkentéséhez. A széles rétegek nyomorba süllyedését szociális háló alkalmazásával fogják megakadályozni. Kettős feladatot ró a kormányra a belső és külső egyensúly keresése, valamint a gazdasági növekedés feltételeinek megteremtése. A pénzpolitika hármas célja ez lesz: a gazdasági átalakulás segítése; a külső fizetőképesség fenntartása; a forint vásárlóértékének védelme. Az infláció ellen összetett politika alkalmazásával lépnek fel, s a kormánynak meggyőződése: a gazdaságban bekövetkező minőségi változások, a vállalkozások fellendülése és a forint iránti növekvő bizalom segítenek majd megtörni az inflációs várakozásokat.
A kormány kinyilvánítja, hogy Magyarország nem kezdeményezi adósságának átütemezését, az ország fizetőkész és a fizetőképességet biztosító gazdaságpolitikai intézkedéseket - mint eddig is - mindenkor megteszi.
Az elkövetkező három évben kiépítik a forintfolyószámla konvertibilitását. E folyamat már ma is előrehaladott, hiszen a gazdálkodó szervezetek számára a forint gyakorlatilag konvertibilis, s lehetőség van a külföldi tőke profitjának teljes átváltására is. A vállalkozási tevékenység folyamatos bővülésével a jövőben szükségszerűen szűnik meg a gazdálkodói, illetve a lakossági kör éles elkülönültsége.
A program megvalósításának időszakában hazánk külgazdasági kapcsolatait elsősorban azokkal a gazdasági térségekkel, országokkal kell szorosabbra fűzni, amelyek a fejlett technika megszerzése, a piaci lehetőségek bővítése és pénzügyi kötelezettségeink teljesítése szemszögéből meghatározóak. Mindenekelőtt az Európai Közösséghez való közeledéés lehetőségeit törekszünk kihasználni; az EK-ba történő integrálódásunk szakaszosan célszerű és lehetséges. (folyt.köv.)
1990. szeptember 25., kedd 19:19
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
Elkészült a kormány hároméves programja (5. rés
|
Elkészült a kormány hároméves programja (5. rész) A kormány olyan társulási szerződés megkötését tűzi ki célul, amely figyelembe veszi az együttműködő országok eltérő fejlettségét, bekapcsolja a magyar gazdaságot a regionális programokba, egyúttal fokozatosan megteremti a teljes jogú csatlakozás lehetőségét. Elsőként az úgynevezett aszimmetrikus szabadkereskedelem fokozatos - két-három év alatt történő - megteremtésére törekszünk. Alapvető érdekünk a kelet-európai és a szovjet piac megtartása, az átmenetileg elkerülhetetlen jelentős forgalmi visszaesés megállítása, majd a forgalom megújítása egy korszerűbb struktúrában, kedvezőbb kereskedelmi feltételek mellett. A program külön megemlíti, hogy alapvető feladat a japán működő tőke beáramlásának elősegítése, s hogy az USA a jövő egyik fontos exportpiaca, sőt a COCOM-előírások enyhítése nyomán elhárulnak az akadályok a fejlett technika és technológia importja elől.
A konvertibilis exportot 1993-ra az ideihez képest várhatóan 3O százalékkal kell növelni, ami feltételezi az export szerkezetének, minőségének, árviszonyainak javulását és piacképességének erősödését. Ez a növekedés nélkülözhetetlen az ország fizetőképességének fenntartásához, a gazdaság átalakításához. Ezért a kormány pénzügyi politikája ,,terelni,, fogja a vállalatokat, vállalkozókat a fizetőképes külföldi piacok felé. Ezt a célt szolgálja majd az importliberalizáció, az engedélyezési rendszer egyszerűsítése, a vámrendszer módosítása, az árfolyampolitika, az agrárexport támogatása, továbbá - közvetve - a működő tőke beáramlásának további ösztönzése.
A kormányprogram részletesen kifejti az államháztartás reformjának, az adórendszer fejlesztésének követelményeit, szól az önkormányzatok pénzügyi forrásairól, a támogatásleépítés fő területeiről, az ipar-, a versenypolitika elveiről és az alkalmazkodást segítő intézkedésekről. Vázolja az energiapolitika, a belkereskedelem, az idegenforgalom és az agrárpolitika fő céljait, s kiemelten kezeli az infrastrukturális elmaradottság felszámolásának feladatait.
A Bécs-Budapest Világkiállításról a dokumentum nem foglal állást: meghatározza azokat a fő elveket, amelyek figyelembevételével dönteni kell a program ránk eső részének megrendezéséről.
A munkaerőpiaci folyamatok adminisztratív, központi szabályozásához a kormány semmilyen formában nem kíván visszatérni - mutat rá a program -, célja, hogy a foglalkoztatás, a bérezés, a munkafeltételek kérdéseit döntően a munkaerőpiac, illetve az intézményes érdekegyeztetés mechanizmusai alakítsák. (folyt.köv.)
1990. szeptember 25., kedd 19:25
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
Elkészült a kormány hároméves programja (6. rész)
|
A munkaerőpiaci politika megújításának lényege a munkaerőpiaci mozgékonyság tudatos kiszélesítése, a különböző munkavállaló csoportok ezzel összefüggő alkalmazkodási képességének javítása.
A program környezetvédelemről szóló fejezete külön elemzi a dunai vízlépcső problémáját, megállapítva, hogy mindkét fél számára megnyugtató eredmény csak úgy érhető el, ha a Cseh és Szlovák Szövetségi Köztársaság illetékeseivel közös kutatást folytatunk a károk, a veszélyek és a kockázatok feltárására. Ugyanakkor az ökológiai szükséghelyzetet kizárólag akkor lehet elkerülni, ha nem kezdődik meg a dunakiliti-körtvélyesi tározó feltöltése
Az 1993-ig szóló időszak oktatáspolitikája a tudás stratégiai fontosságán alapul, a nevelést igyekszik a család és az iskola harmonikus együttműködésére építeni. Külön fejezetrész foglalkozik a kormányprogramban a kisebbségek oktatásával.
A népjólét területén a kormány első célja, hogy a léthatár alatt tengődők kiemelkedhessenek a szegénységből, a veszélyeztetettek pedig ne süllyedhessenek oda. Ennek eszköze a társadalmi támogatás rendszerének megújítása. A minimális, társadalmilag meghatározott létfeltételhez minden állampolgárnak joga van - ennek érdekében megújítják a segélyező ellátás rendszerét. Ugyanakkor a cél az, hogy a családok többségének szociális biztonságát ne segélyezéssel, hanem munkajövedelmekkel teremtsék meg. Az átmenet időszakában az állam felelősséget vállal a minimumellátásokért. Azok számára, akik nem képesek munkát végezni, illetve tartósan munkanélküliek, szavatolják a létfeltételeket. A kormány kimondja: a nyugdíj munkával szerzett jog, és a társadalombiztosítási rendszer átalakításával arra kell törekedni, hogy a nyugdíjak értéke mielőbb ténylegesen megőrizhető legyen. A szociálpolitika erőforrásait a társadalmilag legalább elvárhatónak ítélt ellátási szint elérésére összpontosítják. Bővítik a célzott ellátások körét, kidolgozzák annak módszertanát, hogy miként lehet felmérni a jövedelmet, ugyanis csak így lehet bevezetni a rászorultság alapján támogató rendszert. A kormány segíti és ösztönzi a családszemléletű szociális alap- és háttérlétesítmények kiépítését, hangsúlyozva, hogy az önkormányzatoknak felelősséget kell vállalniuk a társadalom leszakadó, vagy különleges élethelyzetbe kerülő tagjainak ellátásáért. (folyt.köv.)
1990. szeptember 25., kedd 20:02
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
Elkészült a kormány hároméves programja (7. rész)
|
Az egészségügy, a család-, a gyermek- és ifjúságpolitika teendőinek felsorolása után a dokumentum a lakáspolitikával foglalkozik. Kiemeli, hogy a kormány a hosszú távú célt, a ,,piackomform,, lakáspiac megteremtését fokozatosan valósítja meg. A lakbéreket az inflációt meghaladó mértékben, de fokozatosan emelik, figyelembe véve a lakások minőségét és a családok jövedelmét is. A dokumentum szerint hasonló fokozatos megközelítés szükséges a lakáshitelek kamataival kapcsolatban. Itt ugyanakkor tekintetbe kell venni a lakások értékének emelkedését is. A szociális lakástámogatások legalább egy része központi állami feladat marad. Az építőipar és az épületkarbantartás privatizációja fel fog gyorsulni, ami segíti a lakáspiac kialakulását. A nem szociális alapon kapott támogatások fokozatosan leépülnek. A bérlakás-szektorban kialakul a valódi tulajdonos-bérlő viszony.
A költségvetési kiadások növekedésének megállítása miatt már 1991 elején át kell alakítani a lakástámogatási és -hitelezési rendszert. A tervezett intézkedések szerint a jelenlegi tanácsi kezelésű bérlakások önkormányzati tulajdonba kerülnek, s ez új szabályok kidolgozását igényli a bérlettel és az értékesítéssel kapcsolatban. (A bérleti díjnak fedezni kell a karbantartást.) Újragondolt rendszerben teszik lehetővé a bérlakásban lakóknak, hogy kedvezményesen megvásárolhassák lakásukat. A szociálpolitikai támogatás rendszerét átmenetileg változatlan formában indokolt fenntartani, ugyanakkor a fiatal házasok első lakáshoz jutásának támogatását önkormányzati hatáskörbe adják. 1991-ben új hitelezési rendszer bevezetésével helyettesítik a lakásépítési, -vásárlási és egyéb hitelek törlesztési támogatási rendszerét. Az 1988. december 31-e előtt érvényes jogszabályok alapján felvett kedvezményes (1-3,5 százalékos) kamatozású hitelek költségvetési kamattámogatását 1991-ben elkerülhetetlenül mérsékelni kell. A konkrét megoldásra a kormány javaslatot dolgoz ki.
A művelődéspolitika és az egyházak szerepének elemzése után a kormányprogram a közigazgatás feladatairól szól, külön kitérve a magyarországi kisebbségek helyzetére, egy új, aktív kisebbségvédelmet biztosító politika megvalósításának szükségességére. Önálló fejezet taglalja a nemzetbiztonság, a honvédelem, továbbá a külpolitika feladatait. Végezetül arról ad számot a dokumentum, hogy hol tart a kormány a jogállam kiépítésében, s hogy mit sikerült megvalósítani a rendszerváltás feladataiból a kormány működésének első száz napjában. A kötet végén függelékben olvashatók a tervezett legfontosabb intézkedések, s táblázatok szemléltetik a legégetőbb, statisztikailag bemutatható társadalmi problémákat. (MTI)
1990. szeptember 25., kedd 20:07
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
|
|
|