|
|
|
|
Keresztes-interjú - vatikáni reagálás
|
-------------------------------------
Vatikán, 1990. szeptember 26. (Vatikáni Rádió, Magyar figyelő) - Szeptember 15-ikén sugározta a Vatikáni Rádió magyar műsora azt az interjút, amelyet Keresztes Sándorral, a magyar nagykövettel készítettem. A Népszabadság szeptember 19-iki száma a Magyar Távirati Iroda alapján közölte a beszélgetés szövegét - rövidítve, de lényegében hűségesen - A zárt eszmerendszert látja -címmel. A címadás persze célzatos volt, azt akarta kiemelni a nyilatkozatból, hogy Keresztes Sándor szerint a Kereszténydemokrata Párt zárt eszmerendszert, értsd: határozott keresztény világnézetet képvisel.
Majd egy másik kérdésemre válaszolva a nagykövet azt hangoztatta, hogy a jelenlegi liberalizmus - miként a századforduló liberalizmusa is - igyekszik visszaszorítani a vallást a magánszférába, és hogy például a nagyobb szervezettség, és nagyobb tőkeerő folytán megszerzi a sajtót, és manipulálja a közvéleményt.
Keresztes nagykövet a iskolai hitoktatás körüli vitákat, illetve ezzel kapcsolatban a parlamenti ellenzék liberális álláspontját hozta fel példának. A közéletből ki akarják szorítani a kereszténységet, relativizálni a keresztény hitet - tehát az egyháznak, a hitoktatásnak azt a célját, amely utat kíván készíteni a kegyelemnek -, tudniillik ismeretanyagot akar adni ahhoz, hogy aztán a kegyelem, amely végső soron magatartásunkat meghatározza, és hívővé tesz bennünket - tehát mindennek befogadását semlegesítik azzal, hogy hittan helyett vallástörténetet akarnak adni.
Keresztes Sándor nagykövet válaszai világosak voltak. Hívők számára az utóbbi megállapítások - a kegyelem útjának előkészítésére vonatkozóan - nem kívánnak kommentárt. Annál feltűnőbb a torzítás, a félreértés, és félremagyarázás abban a cikkben, amely Kegyelem címmel ugyancsak a Népszabadságban szeptember 20-ikán jelent meg Füzes Oszkár tollából. (folyt.)
1990. szeptember 26., szerda
|
Vissza »
|
|
- Keresztes-interjú vatikáni reagálás - 1. folyt.
|
Hogy Keresztes Sándor megállapítása a sajtómanipulálásról mennyire helytálló volt, azt kiválóan példázza ez az íronikus, és valóban szövegmanipuláló cikk. Mentségére lehet az újságírónak - amit valószínűleg csak ál-alázatból megvall -, idézünk:
"aztán eszembe jut, hogy egyáltalán nem vagyok illetékes állást foglalni az interjúban foglaltakról. Vallástalan és megkereszteletlen lévén, sem kereszténynek nem mondhatom magam, sem pedig - a pártállamban felcseperedvén - demokratának.
Később ez a szónoki kérdés olvasható: miért nehezményezi a nyilatkozó, hogy a római katolikus hit netán: Jesszusom - úgy jelenhet meg a gyermekek fejében, mint csak egy a lehetséges felfogások közül? Azért, mert - mint Keresztes mondja - ezzel az isteni kegyelem befogadását semlegesítenék."
Vagy - miután még jakobinusok, bolsevikok és az inkvizíció boldogságra, illetve hitre kényszeríteni akaró álláspontjára és módszerére utalt -, teljesen kiforgatva a fakultatív iskolai hitoktatást kívánók valóban demokratikus, tehát a kellő szabadságot biztosítani akaró célkitűzését -, Füzes Oszkár így zárja demagóg hozzászólását:
"Ha már önfejűen megfosztom magam az isteni kegyelemtől, akkor - remélem - megkegyelmeznek e kegyelem birtokosai a más, e világnézetűnek".
Az embernek itt az a benyomása, hogy az újságíró játszik a "kegyelem" szóval - anélkül, hogy fogalma lenne: miről is van szó -, mint ahogy Jézust is csak a Jesszusom - felkiáltás idézi. Ez körülbelül olyasmi, mintha valaki a hét szentségről csupán a káromkodásokból hallott volna. (folyt.)
1990. szeptember 26., szerda
|
Vissza »
|
|
- Keresztes-interjú, vatikáni reagálás - 2. folyt.
|
Senki sem birtokolja a kegyelmet és az igazságot -mert mindkettő nem a birtoklás, hanem a lét rendjéből való. A hit: kegyelmi ajándék, amely magát az embert, a keresztény szabadságát és egzisztenciáját alakítja át - Krisztus lelke ugyanis újjáteremti a hívőt. Semminek sincs értéke és értelme a természetfeletti rendben, ha nem tiszta szabadságból történik.
Ugyanígy a keresztények evilági, közéleti elkötelezettsége csakis úgy lehet keresztény, vagyis jézusi-evangélumi, ha tiszteletben tartja mindenki szabadságát, meggyőződését. Sem propaganda, sem különféle manipulációk - főleg nem kényszer - nem tartozik Isten országa módszereihez. A keresztény hívő nem menekül el ebből a világból amelyet Krisztus megváltott - jóra váltott -, hanem inkább kovászként át akarja alakítani azt. Humanizálni, hogy a kegyelem divinizálhassa, istenivé tegye.
A keresztény tiszteli mindenki lelkiismeretbeni meggyőződését, miként Isten tiszteletben tartja valamennyiünk szabadságát.
A párbeszéd csak úgy lehetséges, ha egymás őszinte meggyőzédését tiszteletben tartjuk - ez a tisztelet és a vallási türelem azonban nem jelent relativizmust.
Igenis: a katolikus meg van győződve arról, hogy hite az egyedüli igaz -, anélkül, hogy azt gondolná, hogy ő maga birtokolja az igazságot a maga teljességében. Igyekszem mindig egyesülni a másikkal, a teljesebb igazsággal, és főleg próbálok igazi lenni úgy, hogy tanúskodom Krisztusról. (folyt.)
1990. szeptember 26., szerda
|
Vissza »
|
|
- Keresztes-interjú, vatikáni reagálás - 3. folyt.
|
A tanúságtétel nem propaganda. Nem alkalmaz erőszakot, nem manipulál, hanem az igazi létezéssel hív az igazibb életre; miként a kegyelem is állandóan hív, indít, ott működik azok szívében is, akik talán nem hívőknek, vagy pogányoknak vallják magukat. Mert ahogy a zsinat tanítja: minden jószándékú embernek szívében láthatatlan módon működik a kegyelem. Mivel Krisztus mindenkiért meghalt, és mivel az embernek valójában csak egy végső hivatása van - mégpedig az isteni -, vallanunk kell. A Szentlélek mindenkinek módot ad arra, - Isten tudja miképpen - hogy a Húsvét titkában részesedjék. +++
1990. szeptember 26., szerda
|
Vissza »
|
|
|
|
|
|