|
|
|
|
|
|
|
|
SZER, Világhíradó:
Új telekadó
"Az első közülük a kedvezményes lakáshitelekre vonatkozik.
Balázsi megállapítja, hogy amikor ezeket a hiteleket adták, a
szerződés kimondatlanul arra épült, hogy stabil pénz van
forgalomban, vagyis a tartozást ugyanolyan vásárlóértékű pénzzel
kell törleszteni. Ezért - szerinte - törvényben kellene
felhatalmazni az OTP-t, hogy a hitelszerződéseket felmondhassa és új
szerződést kössön, amelyben a törlesztő részletek az infláció
arányában emelkednének.
Második javaslata a lakáskötvény. Ezt négyzetméterre lehetne
vásárolni, maximum 20 évi lejáratra, a lejárat időpontjának
megfelelő reálkamatlábbal, diszkontáns áron. A kibocsátók
garantálnák, hogy lejáratkor a kötvényt elfogadják, egy átlagos
fekvésű és felszereltségű lakás egy négyzetmétere ellenértékeként.
Harmadik javaslata a lakásépítő vállalkozások mentesítése a
személyi jövedelemadó és a társadalombiztosítási járulék alól, mert
ezek beépülnek a lakásárakba.
Legfontosabb javaslata azonban a telekérték-emelkedési adó.
Említi ezzel kapcsolatban, hogy amikor a Benelux-államokban egy új
metrovonalat nyitnak, akkor az ingatlantulajdonosok levelet kapnak,
amelyben közlik velük, hogy az új metro emelte ingatlanuk értékét,
és ezért nagyobb ingatlanadót kell fizetniük."
|
|
|
|
|
|
|
- A politikai cselekvés gazdasági modellje - 2. folyt
|
Mint a szerző írja: a demokráciában a lobbyzás nagyon is racionális válasz a tökéletes információ hiányára, és racionális az is, hogy a kormányzat engedelmeskedik a lobbysták követeléseinek.
A hiányos informáltsággal függ össze az a jelenségcsoport, amelyet Dans racionális tájékozatlanságnak nevez. A választónak érdeke, hogy arra a pártra szavazzon, amelynek kormányra jutása a legtöbb előnyt jelenti számára. Ennek megítéléséhez információkat kellene szereznie a pártok eddigi és ezután várható politikájáról.
Az információk megszerzése azonban fáradsággal és jelentékeny időveszteséggel jár. Nem bizonyos, hogy ezt az áldozatot érdemes meghoznia - különösen azért nem, mert milliók mennek szavazni és egyetlen polgár szavazata nagyon kevéssé befolyásolja a választás eredményét.
Ha nincs eléggé informálva, akkor lehet, hogy a saját érdeke szempontjából rosszul szavaz. Ám úgy is a többiek szavazata dönt és ezért a rosszul szavazással keveset veszít.
Ezzel pedig elérkeztünk ahhoz a meglepő következtetéshez - írja Dans, hogy a legtöbb szavazó számára irracionális, hogy a szavazáshoz politikai információt szerezzen. Amíg minden egyes ember adottnak tekinti mások viselkedését, egyszerűen nem éri meg információt szerezni ahhoz, hogy a maga szempontjából jól szavazzon. Annyira kicsi annak a valószínűsége, hogy éppen az ő feladata határozza meg, hogy melyik párt fog kormányozni, hogy még az információ megszerzésének jelentéktelen költségei is felül múlják annak hozadékát. (folyt.)
1990. szeptember 23., vasárnap
|
Vissza »
Folytatásokkal »
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)
Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
|
|
|
|
|