Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1990 › szeptember 23.
1989  1990
1990. július
HKSzeCsPSzoV
2526272829301
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
303112345
1990. augusztus
HKSzeCsPSzoV
303112345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829303112
3456789
1990. szeptember
HKSzeCsPSzoV
272829303112
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
1234567
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
SZER, Világhíradó:

Új telekadó

"Az első közülük a kedvezményes lakáshitelekre vonatkozik. Balázsi megállapítja, hogy amikor ezeket a hiteleket adták, a szerződés kimondatlanul arra épült, hogy stabil pénz van forgalomban, vagyis a tartozást ugyanolyan vásárlóértékű pénzzel kell törleszteni. Ezért - szerinte - törvényben kellene felhatalmazni az OTP-t, hogy a hitelszerződéseket felmondhassa és új szerződést kössön, amelyben a törlesztő részletek az infláció arányában emelkednének. Második javaslata a lakáskötvény. Ezt négyzetméterre lehetne vásárolni, maximum 20 évi lejáratra, a lejárat időpontjának megfelelő reálkamatlábbal, diszkontáns áron. A kibocsátók garantálnák, hogy lejáratkor a kötvényt elfogadják, egy átlagos fekvésű és felszereltségű lakás egy négyzetmétere ellenértékeként. Harmadik javaslata a lakásépítő vállalkozások mentesítése a személyi jövedelemadó és a társadalombiztosítási járulék alól, mert ezek beépülnek a lakásárakba. Legfontosabb javaslata azonban a telekérték-emelkedési adó. Említi ezzel kapcsolatban, hogy amikor a Benelux-államokban egy új metrovonalat nyitnak, akkor az ingatlantulajdonosok levelet kapnak, amelyben közlik velük, hogy az új metro emelte ingatlanuk értékét, és ezért nagyobb ingatlanadót kell fizetniük."

Eltérő magyar és cseh privatizálás


----------------------------------


München, 1990. szeptember 23. (SZER, Világhíradó) -

A csehszlovák pénzügyminiszter Vaclav Klaus, aki szintén a
valutaalap washingtoni közgyűlésén vesz részt, ottani
sajtóértekezletén közölte: Csehszlovákia a privatizálást helyezi a
piaci átalakulás középpontjába és a privatizálás gyors és drasztikus
módszerét kívánja követni. Ez a módszer gyökeresen különbözik a
privatizálás Magyarországon választott útjától. Tehát nem érdektelen
a két módszer rövid összevetése.

    Vadász János:

    A gazdasági erőforrások 90 százalékát felölelő állami vagyon
privatizálása olyan úttörő feladat, amely elsőízben merül fel a
történelemben. Éppen ezért a privatizálás megvalósításának nincsenek
készen vett, bevált receptjei. Az elkövetkező hónapokban érdemes
lesz állandó figyelemmel kísérni a privatizálás folyamatát két
piacgazdaság felé haladó országban, Magyarországon és
Csehszlovákiában. Ebben a két országban ugyanis a privatizáció két
merőben különböző módszerét kívánják követni és nem elvont vita,
hanem a gyakorlat fogja egyértelműen eldönteni, hogy melyik módszer
alkalmasabb a piacgazdaság életre hívására, de talán azt is, hogy
egyáltalán melyik módszer bizonyul életképesnek.

    A magyar módszer lényege a fokozatos, legalább 3-4 évre
beütemezett privatizáálás és az az elv, hogy minden állami
vállalatot meg kell vásárolni, sem vissza nem adják, sem ingyen nem
adják oda. Lehetőleg olyan áron, amely az illető vállalat valós
értékének megfelel. Az eladást kezdeményezheti maga az állam
vagyonügynökségen keresztül, továbbá maguk a vállalatok is. Az
eladás módszere lehet részvény kibocsátás zártkörű vagy nyílt aukció
meghirdetése.

    Az állam kedvezményes hitelekkel és adóengedményekkel kívánja a
vásárlásokat ösztönözni, ugyanakkor a privatizálást a hatalmas
államadósság leépítésének céljával kapcsolja össze, tehát az az
elve, hogy a vásárlónak az arányos államadóssági hányadot is át kell
vállalnia. (folyt.)



1990. szeptember 23., vasárnap


Vissza » A hírhez kapcsolódik »


- Eltérő magyar és cseh privatizálás - 1. folyt.


A magyar módszer gyenge pontjai a következők: a hazai
társadalomnak nincs annyi pénze, hogy az állami vagyon jelentős
hányadát belátható időn belül meg tudja vásárolni. Az államadósság
áthárítása tovább rontja a vásárlások kilátásait. Félő, hogy ezzel a
módszerrel a privatizálás a végtelenbe nyúlik. És végül, nincs
megbízható piaci mérce az eladási árak megállapítására.

    A Csehszlovákiában választott módszer viszont a lehető
leggyorsabb privatizálásra törekszik abból kiindúlva, hogy amíg
nincs magánkezekben a gazdaság zöme, addig piacgazdaság sem
működhet. Éppen ezért az alapelv az, hogy az állami vállalatokban
megtestesült vagyont a tőkehiány problémáját megkerülve át kell adni
az ország polgárainak ingyen vagy rendkívül alacsony nominális áron.
A koncepció lényege, hogy először állami holding társaságokat
alapítanak, amelyek mindegyike az állami vállalatok megszabott
körével, illetve részvényeivel rendelkezik. Második lépésként minden
állampolgár egyenlő számban tulajdonjogi utalványokat kap, amelyek
feljogosítják, hogy a holding társaságoktól konkrét vállalati
részvényeket vásároljon. A részvények vagy akár az utalványok is
természetesen eladhatók, mivel az állampolgárok tulajdonát képezik
és mivel minden állampolgárt közvetlenül érint majd, hogy a
holdingokhoz tartozó vállalatok milyen sikerrel működnek az egyes
részvények iránti kereslet eléggé megbízhatóan jellzi majd az egyes
részvények piaci értékét.

    Ennek a módszernek kétségkívül hatalmas előnye, hogy a
privatizáláás gyors és radikális lebonyolítását kínálja. Ez sem
teremt vagyonegyenlőséget, hiszen a rászorulók eladják és felélik
majd részvényeiket, mások viszont sok utalványt és részvényt
vásárolhatnak össze. A módszer bizonyos inflációs veszélyeket
hordoz, főleg az osztalékok kifizetése révén és azt is
eredményezheti, hogy a legtöbb vállalatnál a magántulajdon
túlságosan szétaprózódik, ami a hatékony irányítást problématikussá
teszi. (folyt.)



1990. szeptember 23., vasárnap


Vissza »


- Eltérő magyar és cseh prvatizálás - 2. folyt.


Nincs sok értelme vitázni arról, hogy melyik módszer a jobb,
mert ezt a gyakorlat belátható időn belül el fogja dönteni. Tanácsos
tehát, ha a magyar illetékesek is szoros figyelemmel követik a
csehszlovák privatizálás előrehaladását. Amennyiben ugyanis
hatékonyabbnak, eredményesebbnek bizonyul mint a hazai módszer,
ebből késedelem nélkül le kell vonni a szükséges következtetéseket
+++



1990. szeptember 23., vasárnap


Vissza »

Partnereink
Dokumentumok
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB11BUD