Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1990 › szeptember 23.
1989  1990
1990. július
HKSzeCsPSzoV
2526272829301
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
303112345
1990. augusztus
HKSzeCsPSzoV
303112345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829303112
3456789
1990. szeptember
HKSzeCsPSzoV
272829303112
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
1234567
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
SZER, Világhíradó:

Új telekadó

"Az első közülük a kedvezményes lakáshitelekre vonatkozik. Balázsi megállapítja, hogy amikor ezeket a hiteleket adták, a szerződés kimondatlanul arra épült, hogy stabil pénz van forgalomban, vagyis a tartozást ugyanolyan vásárlóértékű pénzzel kell törleszteni. Ezért - szerinte - törvényben kellene felhatalmazni az OTP-t, hogy a hitelszerződéseket felmondhassa és új szerződést kössön, amelyben a törlesztő részletek az infláció arányában emelkednének. Második javaslata a lakáskötvény. Ezt négyzetméterre lehetne vásárolni, maximum 20 évi lejáratra, a lejárat időpontjának megfelelő reálkamatlábbal, diszkontáns áron. A kibocsátók garantálnák, hogy lejáratkor a kötvényt elfogadják, egy átlagos fekvésű és felszereltségű lakás egy négyzetmétere ellenértékeként. Harmadik javaslata a lakásépítő vállalkozások mentesítése a személyi jövedelemadó és a társadalombiztosítási járulék alól, mert ezek beépülnek a lakásárakba. Legfontosabb javaslata azonban a telekérték-emelkedési adó. Említi ezzel kapcsolatban, hogy amikor a Benelux-államokban egy új metrovonalat nyitnak, akkor az ingatlantulajdonosok levelet kapnak, amelyben közlik velük, hogy az új metro emelte ingatlanuk értékét, és ezért nagyobb ingatlanadót kell fizetniük."

Utak a demokráciához - Strasbourg-i beszélgetés Hardi Péterrel (1.rész)

Strasbourg, 1990. szeptember 23. vasárnap (MTI-Panoráma) - Nem mindennapi nemzetközi kollokvium színhelye volt a héten Strasbourg, a sokat szenvedett Rajna-parti város, amely megbékítő új hivatásának bizonyítékaként ma az Európa Tanácsnak és az Európai Parlamentnek is otthont ad.


Az 1989-es esztendő közép- és kelet-európai forradalmai nyomán a
23 európai parlamenti demokráciát tömörítő Európa Tanács hívta egybe
közös útkeresésre Európa keleti és nyugati felének számos
politikusát, közéleti személyiségét, egyházi vezetőjét,
politológusát, hogy együtt vizsgálják meg a demokrácia lehetőségeit,
Európa épülő új architektúráját, és abban az Európa Tanácsra váró
szerepet. Magyar részről Jeszenszky Géza külügyminiszter és Mádl
Ferenc tárca nélküli miniszter is részt vett a tanácskozáson,
amelynek előkészítésében és gyakorlati munkájában - az egyik
munkacsoport vitájának összegezőjeként fontos szerepet játszott
Hardi Péter, az újonnan létrejött közép-európai regionális
környezetvédelmi ügynökség igazgatója, aki még előző minőségében, a
külügyi intézet igazgatójaként kapcsolódott be ebbe a munkába. Az
MTI tudósítója Strasbourgban beszélgetett Hardi Péterrel.

    - Mi késztette az Európa Tanácsot erre a kezdeményezésre?

    - A kelet-európai változások hatására az Európa Tanács úgy
érezte, hogy újra meg kell határoznia szerepét. Az Európa Tanácsról
tudni kell, hogy Magyarország már a múlt évben jelentkezett tagjai
sorába és valószinűleg az idei év végére fel is veszik. Elsősorban
az emberi jogok témakörében jeleskedett ez a szervezet az elmúlt
évtizedekben, és létrehozott egy olyan nemzetközi bíróságot,
amelynek döntései kötelezőek az Európa Tanácsban részt vevő
kormányokra az emberi jogok terén, és sokat tett a kisebbségi jogok
ügyében is. Hosszú időn át azonban a tanács meglehetősen passzív
volt és most, nyilván a változások nyomán, s mert úgy érzi, hogy a
helsinki folyamat esetleg funkciókat átvehet tőle, megpróbálja újra
definiálni magát és feladatait. Erre szolgált ez a kollokvium.

    - Itt sokféle témakört vitattak meg. Az ön által vezetett
csoport a nemzeti és a kisebbségi létről, tudatról folytatott
eszmecserét. Milyen tanulságokat lehetett levonni ebből? (folyt.)



1990. szeptember 23., vasárnap 15:36


Vissza »


Utak a demokráciához - Strasbourg-i beszélgetés Hardi Péterrel (2.rész)


- Nem annyira javaslatok születtek, hanem inkább két
gondolatkört jártak körül a résztvevők. Az egyik kérdés az, hogy mi
az európaiság, és ez előnyére szolgál-e a szuverenitásukat újonnan
visszanyerő országoknak, vagy éppen nemzetekfölöttiségével bizonyos
nehézséget is teremt. Általános volt azonban a vélemény, hogy az
úgynevezett judeo-keresztény, a humanista hagyománykör, valamint a
demokratikus és emberi jogok, a piacgazdaságon és a magántulajdonon
alapuló megközelítés az, ami az európai gondolatot képviseli, s
ennek alapján lehet csatlakozni Európához.

    - Sok szó esett azokról az akadályokról is, amelyek ezt a
folyamatot gátolják.

    - Természetesnek tűnne az, hogy amiként Kelet-Németország
csatlakozik Nyugat-Németországhoz, ugyanúgy Kelet-Európa is
csatlakozzék ismét Nyugat-Európához, ám látnunk kellett az
akadályokat is.

    - Az NSZK finanszírozza az NDK-val való egyesülést...

    - Ezért kellett meghatározni az európaiság fogalmát, azt, vajon
jelent-e ez olyan kötődést Nyugat-Európa számára Kelet-Európa
irányában, mint aminőt a nyugatnémetek éreznek a keletnémetek iránt.
Erről van nyilván szó, és ezért nem is lehet számítani arra, hogy
Nyugat-Európa ehhez hasonló mértékű anyagi áldozatot hozzon
Kelet-Európáért.

    - Inkább bizonyos aggodalom tapasztalható amiatt, hogy egyfajta
balkánizálódás alakul ki.

    - Igen, volt egy nagyon frappáns megfogalmazás: nem azért
sikerült túljutni a jaltai megosztottságon, hogy most a szarajevói
megosztottsághoz kerüljünk vissza. Ez a félelem elsősorban azok
miatt a politikai feszültségek és konfliktushelyzetek miatt jött
létre, amely éppen a nemzeti kisebbségi kérdésekben alakult ki most
Kelet-Európa országai között.

- Milyen megoldások merültek fel? (folyt.)



1990. szeptember 23., vasárnap 15:41


Vissza »


Utak a demokráciához - Strasbourg-i beszélgetes Hardi Péterrel (3.rész)


- A megoldások az egyes kormányoknak szóló tanácsok formájában
jelentkeztek, ezek megvalósítása az egyes kormányok felelőssége. A
demokratikus értékeket kell intézményesíteni és minden kérdésben a
törvény uralmát kell megvalósítani. Ez azt jelenti, hogy ne lehessen
áthágni az alapvető emberi jogi és kisebbségi törvényeket. Másrészt
intézményesíteni kell a nemzetközi együttműködést, s ezzel túl kell
lépni a nemzetek közötti megosztottságon. Itt került szóba azoknak
az intézményeknek a szerepe, amelyek jogi tanácsadással, vagy az
Európa Tanácsban létrehozott bíróság módjára segíthetik a
folyamatot. Sokan szóltak a regionális - Pentagonale, Duna-menti,
fekete-tengeri, stb.- együttműködés jelentőségéről is.

    - Milyen gyakorlati haszna van ennek a szó szoros értelmében
vett eszme-cserének?

    - Közvetlen gyakorlati következményről nem lehet beszélni,
kivéve talán a jogi területet, a jogászok munkacsoportját, ahol
konkrét nyugati javaslatok hangzottak el e kérdések jogi megoldási
formáinak kidolgozására. Az egyik fő probléma az, hogy a
szuverenitás visszanyerésével az ex-szocialista országok
érzékenysége is megnőtt, nem szeretik, ha kívülről adnak receptet a
belügyek megoldására, és a nemzetiségi, kisebbségi kérdéseket
rendszerint belügynek tekintik. Arra volna szükség, hogy
tudatosodjon: itt nem a szuverenitásukat fenyegeti veszély, ha
ezeket a kérdéseket az egyetemes emberi értékek őrzésének
szempontjából közelítik meg. Gyakorlati hatás? Itt sokféle ember
volt jelen, sokféle fórumon élnek tovább, közvetve hatnak az itt
elhangzott gondolatok - mondotta Hardi Péter az MTI
tudósítójának.+++

Baracs Dénes (Strasbourg), MTI-Panoráma



1990. szeptember 23., vasárnap 15:44


Vissza »

Partnereink
Dokumentumok
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB11BUD