|
|
|
|
Azok a csodálatos repülő szerkezetek... (1. rész)
|
1990 szeptember 20. csütörtök (Reuter/MTI-Panoráma) - Az
emberi találékonyságnak nincsenek határai, különösen ha az a cél,
hogy földrajzi/politikai határokon segítse át az arra vágyót.
Legalábbis ez tűnik ki a Reuter brit hirügynökség tudósításából,
amely egy sajátos kiállításról készült. A kiállítás helyszine
Kelet-Berlin egykori történeti múzeuma, ahol azokat a házilagos
kivitelezésű alkalmatosságokat gyűjtötték össze, amelyeken az
egykori NDK-sok végső elkeseredésükben a vonzó nyugatra próbáltak
átjutni. Van aki mindhiába, van aki sikeresen, és olyan is van,
akinek már nem volt szüksége nekivágni, mert jött a soha nem remélt
csoda, a fal leomlása, a határ megszüntetése.
A kiállítási tárgyak közül említésre méltó az az otthon barkácsolt mini-tengeralattjáró, amely egy Ulrich Kujat nevű tengerész műve. Ő előzőleg ennél kevésbé bonyolult módon hiába próbált átszökni, elkapták, és akkor határozta el, hogy megépíti ezt a sajátos járművet. Anyaga polieszter és üvegszál, s minden felszerelés megtalálható rajta, ami az ,,igazin,, - légzőcső, és olyan fényberendezés, amellyel jeleket akart adni a nyugatnémet parti őrségnek. A kékre mázolt alkalmatosságon, amely az Electric Eel (villamos angolna) névre hallgat - Ulrich Kujat Rostockból Kielbe remélt átjutni a Balti tengeren át. Hogy végül el se indult, arról a rokonság tehet; 1981-ben lebeszélték róla, attól tartván, hogy őket is lecsukjáék, ha lebukik.
Ugyanabban az évben egy Gerhard Wagner nevű repülőgépmérnök (ma Kaiserslauterni lakos) akkori drezdai otthonában leleményes kis könnyű repülőgépet szerkesztett, amelynek egyetlen össszetevője sem volt nagyobb négy méteressnél, mégis elég tágas volt cssaládja sszámára is, és ráadásul ki tudta (volna) vinni a házból. Volna. A Stasi ugyanis frissebb volt, jöttek, és elkobozták az elmés szerkezetet, a barkácsmestert pedig bebörtönözték. Mint később kiderült, a lakás tele volt lehallgatóval, minden kalapácsütésről tudtak. Csekélyke elégtétel a mérnöknek: a Stasi később megállapitotta, hogy a masina alkalmas a légi közlekedésre.
Látható a kiállításon egy másik repülőgép, egy motorral ellátott - vitorlázó, amellyel Karl-Heinz (vezetékneve ismeretlen) 1986-ban átrepült a Falon. Baj nélkül landolt; de azért nem volt minden rendben. Ahelyett hogy Nyugat-Berlinben ért volna földet, egy keletnémet autóuton szállt ki a gépből, s persze azonnal letartóztatták. Említésre méltó még a motoros létra, amivel talán át is lehetett volna jutni a Falon, de mire elkészült, szerencsére már nem volt Fal. (folyt)
1990. szeptember 20., csütörtök 13:48
|
Vissza »
Folytatásokkal »
|
|
|
|
|
|