|
|
|
|
|
|
|
|
OS:
Szakértők levele a Dunai Vízlépcső kormánybiztosának
"Mi, akik szakértőként, környezetvédőként hosszabb ideje
küzdünk a gigantomán beruházás ellehetetlenüléséért, átérezve
vállalt felelősségének nagy súlyát, kérjük, hogy a mostani, nem
megnyugtató helyzetben támaszkodjon felgyűlt tapasztalatainkra,
vegye igénybe munkánkat. Bízunk benne, az új politikai rendszerben
ennek hatékony és méltó formáját könnyű lesz megtalálni.
"
BBC, Panoráma:
Ugrásra készen az amerikai demokraták
"A bíráló demokrata képviselők nagyon vigyáztak: nehogy azt
kritizálják, ahogyan Bush elnök eddig kezelte a kuvaiti invázió óta
kialakult válságot. A legfrissebb amerikai közvélemény-kutatás
eredménye azt mutatja: a megkérdezettek 70 százaléka támogatja az
amerikai haderők telepítését Szaud-Arábiában, 80 százaléka pedig
támogatja azt, ahogyan Bush elnöknek sikerült kialakítania az Irakot
ellenző országok nemzetközi koalícióját.
"
|
|
|
|
|
|
|
Felcím: Amiről 30-án döntünk Főcím: Az önkormányzat fő
feladatai és hatásköre
|
Budapest, 1990. szeptember 18. kedd (MTI-Press)
A törvény által garantált hatásköri-döntési önállóság az önkormányzatiság lényeges feltétele. Az államszervezet egészében - más állami szervtipusokhoz képest - A HELYI ÜGYEKRE, vagy másképpen fogalmazva, a lakosságot közvetlenül érintő ügyekre nézve jellemző A TOTÁLIS ÖNKORMÁNYZATI HATÁSKÖR. Az elmúlt évtizedekre - 1971 óta - jellemző volt az úgynevezett "tanácsosítási offenziva" (például a tűzoltóság, a kereskedelmi felügyelet, a sportigazgatás "tanácsosítása") és a hatásköri decentralizáció, aminek következtében az ügyeket ott lehet elintézni, ahol keletkeznek. Az önkormányzati törvény a hatáskörök két tipusát, a törvény által KÖTELEZŐEN MEGÁLLAPÍTOTT ÉS AZ ÖNKÉNT VÁLLALT HATÁSKÖRÖKET különbözteti meg. Az önkormányzati törvény példaértékűen és a fő feladatokat megjelölve maga kezdi el a valamennyi települési önkormányzatra (a kistelepülésektől a fővárosig bezárólag) kötelező feladatok felsorolását. E felsorolás szerint a települési önkormányzat köteles gondoskodni: - az egészséges ivóvizellátásról, - az alapfokú oktatásról, - az egészségügyi és szociális alapellátásról, - a közvilágításról, a helyi közutak és a köztemető fenntartásáról, - a nemzeti és etnikai kisebbségek jogainak érvényesítéséről. A kötelező feladatok a település nagyságától, lakosságszámától és egyéb feltételeitől függően eltérően is megállapíthatók, a törvény több kötelező feladat- és hatáskört állapíthat meg a nagyobb önkormányzatok számára. A kötelező hatáskörök megállapításával egyidejűleg biztosítani kell az ellátásukhoz szükséges anyagi feltételeket is, ez az Országgyűlés feladata. A helyi önkormányzat önként vállalhatja minden olyan helyi közügy önálló megoldását, amelyet jogszabály nem utal más szerv hatáskörébe. (Például a bűnüldözési feladatokat). Az önként vállalt ún. fakultatív ügyekben mindent megtehet, ami jogszabályt nem sért. Az önként vállalt feladatok halmozása nem veszélyeztetheti a kötelezően előírt feladatok teljesítését. (folyt.)
1990. szeptember 18., kedd 13:34
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
Amiről 30-án döntünk 2. rész
|
A települési önkormányzatoknak szintenként és típusonként nagyon is ELTÉRŐ FELADAT- ÉS HATÁSKÖRE LEHET. Ez következik a civil társadalom eltérő szervezettségi állapotától függő vállalkozókedv településspecifikus voltából és a kötelező feladatok eltérő nagyságrendjéből egyaránt. Az önkormányzati feladat- és hatáskörök CIMZETTJE AZ ÖNKORMÁNYZAT, A KÉPVISELŐTESTÜLET. A képviselőtestület egyes hatásköreit szuverén döntése szerint a polgármesterre, a bizottságokra illetve a településrészi önkormányzatokra ruházhatja át. AZ ÖNKORMÁNYZATI FELADATOKAT UGYANIS A KÉPVISELŐTESTÜLET ÉS SZERVEI EGYÜTTESEN LÁTJÁK EL. Garanciális jelentősége van annak az önkormányzat hatáskörét védő szabálynak, hogy az alapvető önkormányzati jogokat (pl. rendeletalkotás, szabad társulás joga stb.) a képviselőtestület NEM RUHÁZHATJA ÁT. Az egyes szervek közötti hatásköri munkamegosztás, a hatáskörök elkülönítése szempontjából nagy jelentősége lesz az önkormányzatok szervezeti és működési szabályzatainak. A törvény vagy kormányrendelet államigazgatási feladatot, hatósági hatáskört állapíthat meg a jegyzőnek és kivételesen a hivatal ügyintézőjének is. Törvény vagy törvény felhatalmazása alapján kormányrendelet kivételesen államigazgatási hatósági hatáskörrel ruházhatja fel a polgármestert. Az önkormányzatra vonatkozó hatásköri szabályokról összességében az mondható el, hogy NAGYOBB SZABADSÁGOT S TÉNYLEGES DÖNTÉSI LEHETŐSÉGET ADNAK AZ ÚJ ÖNKORMÁNYZATOKNAK. Amennyiben a tényleges hatalom azonosítható a döntési jogkörrel, ez nem kevés változás. (MTI-Press) sk Kukorelli István
A szerkesztőségek tájékoztatására: A szöveg nagybetűs írásmódja technikai jellegű: a kiemelés értelemszerűen fett vagy kurzív. (MTI-Press)
1990. szeptember 18., kedd 13:35
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
|
|
|