Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1990 › szeptember 19.
1989  1990
1990. július
HKSzeCsPSzoV
2526272829301
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
303112345
1990. augusztus
HKSzeCsPSzoV
303112345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829303112
3456789
1990. szeptember
HKSzeCsPSzoV
272829303112
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
1234567
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
OS:

Szakértők levele a Dunai Vízlépcső kormánybiztosának

"Mi, akik szakértőként, környezetvédőként hosszabb ideje küzdünk a gigantomán beruházás ellehetetlenüléséért, átérezve vállalt felelősségének nagy súlyát, kérjük, hogy a mostani, nem megnyugtató helyzetben támaszkodjon felgyűlt tapasztalatainkra, vegye igénybe munkánkat. Bízunk benne, az új politikai rendszerben ennek hatékony és méltó formáját könnyű lesz megtalálni. "
BBC, Panoráma:

Ugrásra készen az amerikai demokraták

"A bíráló demokrata képviselők nagyon vigyáztak: nehogy azt kritizálják, ahogyan Bush elnök eddig kezelte a kuvaiti invázió óta kialakult válságot. A legfrissebb amerikai közvélemény-kutatás eredménye azt mutatja: a megkérdezettek 70 százaléka támogatja az amerikai haderők telepítését Szaud-Arábiában, 80 százaléka pedig támogatja azt, ahogyan Bush elnöknek sikerült kialakítania az Irakot ellenző országok nemzetközi koalícióját. "

Felcím: Amiről 30-án döntünk Főcím: A telelpülések típusai


Budapest, 1990. szeptember 17. Hétfő (MTI-Press)

Az állam területi beosztását történetileg sokféle "objektív"
tényező /pl. földrajzi, gazdasági, közlekedési tényezők,
nemzetiségek léte, történeti tradíciók stb./ határozza meg. Az
állami-területi tagozódás ugyanakkor SZUBJEKTÍV HATALMI KÉRDÉS IS,
AMELYET BEFOLYÁSOL A KÖZPONTI ÉS A HELYI HATALOM MINDENKORI
VISZONYÁNAK ALAKULÁSA.
    A Magyar Köztársaság állami-területi beosztása első ránézésre
nem sokat változott, AZ ÁLLAM TERÜLETE TOVÁBBRA IS FŐVÁROSRA,
MEGYÉKRE, VÁROSOKRA ÉS KÖZSÉGEKRE TAGOZÓDIK. A fővárosban kerületek
léteznek, a városokban kerületek alakíthatók.
    Ami alapvetően megváltozott az az állami területi beosztás
döntésrendszere. AZ EGYES DÖNTÉSEKBEN MEGHATÁROZÓ SZEREPE VAN AZ
ÖNKORMÁNYZAT ALANYÁNAK, VAGYIS A KÖZSÉG VAGY VÁROSKÖZÖSSÉG
VÁLASZTÓPOLGÁRÁNAK. Például a helyi képviselőtestület helyi
népszavazást köteles kiírni, ha a lakosság új község alakítását, a
községegyesítés megszüntetését vagy más településsel való
egyesítését kéri. Minden más döntés esetében is /lakott terület
átadása, másik megye területéhez csatolás, új településnév
elfogadása stb./ kérni kell a lakosság állásfoglalását. Jelentős
szerepet játszik a döntéshozatalban a képviselőtestület, amely
határozatba foglalja a kezdeményezéseket. A "szolgálati úton"
történő felterjesztés után a végső döntés az államfő, illetve az
országgyűlés kezében van. AZ ORSZÁGGYŰLÉS A MEGYEI SZINTRŐL /megyék
összevonása, elnevezése, székhelye, megyei jogú várossá nyilvánítás
stb./, A KÖZTÁRSASÁGI ELNÖK A KÖZSÉGI-VÁROSI SZINTRŐL /község- és
városalapítás, községegyesítés stb./ dönt.
    Az önkormányzati kérelem teljesítésének a törvény által előírt
feltételei vannak, így pl. új község akkor alapítható az elkülönült
lakott településrészből, ha képes az alapvető önkormányzati jogok
gyakorlására s a kötelezően előírt önkormányzati feladatok /pl. az
alapfokú oktatás, az egészségügyi alapellátás/ teljesítésére.
    A települések a törvény szerint A KÖVETKEZŐ TÍPUSOKBA
SOROLHATÓK: KÖZSÉG, NAGYKÖZSÉG, VÁROS, MEGYEI JOGÚ VÁROS, FŐVÁROS
/ÉS KERÜLETEI/. (folyt.)



1990. szeptember 17., hétfő 12:57


Vissza » A hírhez kapcsolódik »


A települések típusai 2. rész


Minden volt kistelepülés /társközség/ alkotmányjogi értelemben
önálló önkormányzattal rendelkező KÖZSÉG. Az ezernél kevesebb lakosú
község képviselőtestülete is létrehozhat önnálló hivatalt, jegyzőt
nevezhet ki, vagyis független ökormányzati szervezete lehet. A
község képviselőtestületét a választópolgárok kislistás
választókerületi rendszerben, polgármesterét közvetlenül választják
meg. A község feladat- és hatásköre a kötelező törvényi minimum, az
alapellátás biztosítása.
    Az önkormányzati törvény szerint a NAGYKÖZSÉG címet
használhatják azok a települések, amelyek a törvény hatályba
lépésekor nagyközségi tanácsok voltak, továbbá amelyek területén
LEGALÁBB ÖTEZER LAKOS él. A nagyközség kötelező feladat- és
hatásköre általában nagyobb a községeknél, a városéhoz hasonlít.
    A VÁROSOK önkormányzati szervezetrendszerének létrejötte eltér a
községekétől, képviselőtestületét vegyes választókerületi
rendszerben hozzák létre, polgármesterét az önkormányzat választja.
Feladat és hatásköre általában nagyobb a községeknél.
    MEGYEI JOGÚ VÁROS elnevezéssel 1954-71 között Debrecen, Miskolc,
Pécs, Szeged később Győr szerepelt, e jogállás lényege a megyétől
való teljes szervezeti és gazdasági függetlenség volt. E
településtípus kapcsán említhető a TÖRVÉNYHATÓSÁGI JOGÚ VÁROS
közjogi hagyománya is. A megyei jogú várossá minősítésről kérelem
alapján /ennek feltétele az 50 ezer lakos/ az örszággyűlés dönt. A
megyei város képviselőtestülete a közgyűlés. A megyei jogú városban
kerületek, kerületi hivatalok, kerületi képviselőtestületek hozhatók
létre. A megyei jogú város elláthat megyei önkormányzati feladatokat
is.
    A FŐVÁROS sajátos, az ország szuverenítását is szimbolizáló
jogállásáról, önkormányzati rendszeréről külön tövény rendelkezik. A
főváros képviselőtestülete a 88 tagú közgyűlés, amely kétkamarás, 66
tagját listán közvetlenül választják, 22 tagját pedig a kerületek
delegálják. A főpolgármestert a közgyűlés választja.
    Az önkormányzati törvényben fennmaradt az évszázados
hagyományokra visszatekintő MEGYERENDSZER és annak teljes
szervezete, a közvetett módon választott közgyűlés, az elnök
/alelnök/, a megyei főjegyző és a megyei hivatal. (folyt.)



1990. szeptember 17., hétfő 12:58


Vissza »


A települések típusai 3. rész


Bár az önkormányzati típusú megye fennmaradt, A MEGYE
ELVESZTETTE ANYAGI-KÖLTSÉGVETÉSI ÉS SZERVEZETI-HATÁSKÖRI TÉREN
MEGLÉVŐ PRIVILÉGUMAIT, MINDENHATÓSÁGÁT.

    Nagyon jelentős változás az állami területi beosztáson, az
önkormányzati rendszer egészén belül az, hogy a hierarchikus
kapcsolatok jogilag megszüntek, AZ EGÉSZ RENDSZER AZ EGYENJOGÚSÁG,
AZ EGYÜTTMŰKÖDÉS, A TÁRSULÁS, EGYSZÓVAL A SZERZŐDÉS /ÉS NEM A
PARANCSURALOM/ ELVÉN ÁLL. A jövő dönti el, hogy milyen "új
társadalmi szerződések" köttetnek, milyen társulások jönnek létre.
(MTI-Press)
     Kukorelli István

    A szerkesztőségek tájékoztatására: A szöveg nagybetűs írásmódja
technikai jellegű: a kiemelés értelemszerűen fett vagy kurzív.
(MTI-Press)



1990. szeptember 17., hétfő 12:59


Vissza »

Partnereink
Dokumentumok
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB11BUD