|
|
|
|
|
|
|
|
OS:
Nyílt levél Pető Ivánhoz
"Mi nem a
bukott rendszer illegitim jogrendjének futóhomokjára kívánjuk az új
magyar köztársaság alapjait rakni, hanem stabil, rehabilitált és
kiterjesztett polgári jogrendre.
Tisztelt Pető Iván Úr
Ha emlékezetéből már kihullott volna,
újból felidézzük: a Független Kisgazdapárt a rendszerváltás döntő
órájában, a tavaly novemberi népszavazás során, az SZDSZ-szel egy
oldalon állva távolította el a diktatúra alapintézményeit.
"
SZER, Figyelő:
A BM kabinetirodájáról
" A kabinetirodának a létesítését tulajdonképpen az tette
szükségessé, amiért Nyugat-Európában is több helyütt ilyen szervezet
működik - hogy a miniszter immáron politikus elsősorban és
másodsorban közigazgatás, ha úgy tetszik -, a többpártrendszerben, a
koalícióban bármikor megtörténhet, hogy a miniszternek menni kell,
de egy minisztériumnak stabilnak kell maradni. Magyarán: az
apparátus örök, a miniszter megy.
Nyilvánvaló, hogy egy ilyen szituációban ellentétek feszülhetnek
az apparátus és a miniszter között, szüksége van a miniszternek egy
olyan csapatra, amelyik vele él, vele dícsőül meg, vagy bukik meg,
és éppen ezért megakadályozza - hogy durván fogalmazzak -, hogy az
apparátus bármikor jégre tudja vinni a miniszterét, hiszen a
miniszter nem közigazgatási szakember, hanem politikus."
|
|
|
|
|
|
|
A BM kabinetirodájáról
|
----------------------
München, 1990. szeptember 13. (SZER, Figyelő) - Események, évfordulók, riportok, dokumentumok. Mi célt szolgál a Belügyminisztérium kabinetirodája és az iroda vezetője? Dr. Bosánszky Lajos, a Belügyminisztérium kabinetfőnöke vall hivataláról és önmagáról. A riporter Szekeres László.
- Ennek a beszélgetésnek a színtere, helyszíne a Belügyminisztérium kabinetfőnöki irodája, és akivel beszélgetek természetesen a Belügyminisztérium kabinetfőnöke, dr. Bosánszky Lajos.
Te most kerültél ide, a minisztériumba az új kormánnyal. Mi egy kabinetfőnök szerepköre, tevékenysége, mennyibe tud beleszólni a Belügyminisztérium munkájába, és egyáltalán miért kellett egy kabinetirodát létrehozni, hiszen eddig nem volt a BM-ben ilyen?
- A kabinetirodának a létesítését tulajdonképpen az tette szükségessé, amiért Nyugat-Európában is több helyütt ilyen szervezet működik - hogy a miniszter immáron politikus elsősorban és másodsorban közigazgatás, ha úgy tetszik -, a többpártrendszerben, a koalícióban bármikor megtörténhet, hogy a miniszternek menni kell, de egy minisztériumnak stabilnak kell maradni. Magyarán: az apparátus örök, a miniszter megy.
Nyilvánvaló, hogy egy ilyen szituációban ellentétek feszülhetnek az apparátus és a miniszter között, szüksége van a miniszternek egy olyan csapatra, amelyik vele él, vele dícsőül meg, vagy bukik meg, és éppen ezért megakadályozza - hogy durván fogalmazzak -, hogy az apparátus bármikor jégre tudja vinni a miniszterét, hiszen a miniszter nem közigazgatási szakember, hanem politikus.
- És a kabinetirodának mi ebben a szerepköre, mit tud tenni egy kabinetiroda, illetve természetesen egy kabinetfőnök? (folyt.)
1990. szeptember 13., csütörtök
|
Vissza »
|
|
- A BM kabinetirodájáról - 1. folyt.
|
- A kabinetirodának ebben kettős szerepe van. Egyrészt működteti, kiszolgálja, adminisztrálja azt a miniszteri kabinetet, mint testületet, amelyik meghatározza és megszabja a minisztérium munkájának a stratégiáját, amelyik külső szakértőkből, magából a miniszterből, a politikai államtitkárból, a közigazgatási államtitkár és a kabinetfőnökből áll. Ez a testület szabja meg a főbb irányokat, készíti elő a jogszabályok tervezeteit. És nyilvánvaló - a másik oldalon - a kabinetiroda az, amelyik megszűri a visszajövő, előkészített tervezeteket, megfelelnek-e vajon annak a stratégiának, amit a kabinet kidolgozott.
Tehát: menedzseli ezt a bizonyos testületet, ugyanakkor egy szűrő, mert megnézi, hogy visszaköszönnek-e azok a döntések az apparátus által előkészített anyagokban, amelyekben állásfoglalás történt - tehát ha úgy tetszik, védi a minisztert, megszűri a jogszabálykereteket, átvizsgálja. Sőt figyelemmel kell lenni arra is, hogy jelenleg eminens szerepe van a parlamenti jelenlétnek és a kormányzati munka is felgyorsult, besűrűsödött. Gyakorlatilag a miniszter hétfőn, kedden, ha rendkívüli ülés van szerdán parlamenti ülésen van, csütörtökön kormányülésen van. Valakinek a miniszter nevében és megbízásából el kell járni a hivatali adminisztáriós ügyekben, figyelemmel kell kísérni a folyamatokat, ellenőrizni kell a végrehajtást, ki kell kényszeríteni a döntések végrehajtását - ez is a kabinetiroda feladata.
Sajnos a mostani helyzet olyan, hogy ez napi 12-14 órás munkával jár, de ebbe bele kell tudni azt, hogy én foglalkozok fejvadászattal, embereket kell még keresnem a minisztériumba, foglalkoznom kell az egész belső szerkezet átalakításával, a minisztérum civillé tételével. (folyt.)
1990. szeptember 13., csütörtök
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
- A BM kabinetirodája - 2. folyt.
|
Csak egy apróságot mondok: a szolgálati fegyvereket az itt dolgozóktól össze kellett szedni. Azonban ha ezek az átszervezéssel, s a kezdettel együtt járó problémákon túl vagyunk, sikerült beindítani azokat az automatizmusokat, amelyekkel egy minisztériumban működni kell - itt ugyanis nem működtek a Belügyminisztériumban. A párthoz közvetlenbe kapcsolt minisztériumként működött és nem a kormány irányította. Most már a kormány fogja irányítani, egy új metodikát, egy új ügymenetet kell kialakítani. Ha ez sikerül és megvannak az automatizmusok, hogy ezek maguktól folyjanak, valószínű, hogy a napi 8 órába bele fog férni a tevékenység.
- Miben különbözik egy kabinetfőnök szerepe mondjuk a két vagy több államtitkár szerepétől?
- A szerepe mindenekelőtt abban, hogy miután említettem együtt megy a miniszterrel vagy kerül piedesztálra.
- De a politikai államtitkár is együtt megy a miniszterrel.
- A politikai államtitkár is együtt megy a miniszterrel, de a politikai államtitkár pusztán a minisztert helyettesíti a parlamenti üléseken, adott esetben más szerepkörében, de mivel ő politikai államtitkár, nem ő foglalkozik az apparátussal. Neki az apparátusra nincs ráhatása, függelmi, hierarchikus viszony közte és az apparátus között nincs. De van a kabinetfőnök és az apparátus között.
- Magyarán megmondva a kabinetfőnök amolyan kis belügyminiszter.
- Az egyik bizalmasa - ha úgy tetszik, és adott esetben még a megbízásából és a nevében jár el -, így adott esetekben, ha megbízást kap, helyettesíti.
- Mivel körüljártuk a kabinetfőnök szerepkörét, akkor próbáljuk egy kicsit körüljárni a kabinetfőnököt. Úgy tudom, hogy Te a belügyminiszter baráti köréhez tartoztál, tartozol. Ez természetes is, hiszen egy ilyen kormányváltás esetén - mint ami most volt - magától értetődő, hogy azok közül válasszanak, pláne közvetlen munkatársakat a vezető politikusok, akiket ismernek, ismernek szakmailag, ismernek emberileg. Ha jól tudom, akkor neked a válaszod, amikor felkértek erre a szerepre az volt, hogy ha Te ráülsz az időzített bombára és úgy gondolod, akkor melléd ülök. Mennyire időzített bomba ez? (folyt.)
1990. szeptember 13., csütörtök
|
Vissza »
|
|
- A BM kabinetirodája - 3. folyt.
|
- Ez ki fog derülni, hogy mennyire van időzítve és lehet-e hatástalanítani - mert minden időzített bomba hatástalanítható. Hogy hogy kerültem ide? Én a belügyminiszterrel egy évfolyamon végeztem a Jogi Karon, a kollégiumban is együtt voltunk, kellemes emberi kapcsolat szövődött közöttünk, mondhatnám, hogy barátság.
Természetesen amikor végeztünk, és Ő Veszprémbe került ügyvédnek és én Budapesten maradtam, útjaink szétváltak, de a kapcsolat maradt, ha szerét ejthettük találkoztunk egymással. Ő is ment a maga útján, én pedig mint ügyvéd, a közigazgatásnak a lépcsőfokait jártam sorjában, úgy ahogy azt szokták mondani, végigjártam a szamárlétrát. A kerületi tanácsnál kezdtem jogászként, Fővárosi Tanács, tovább a Pest megyei Tanács mezőgazgasági osztályán, majd minisztérium - szinteken dolgoztam. Utolsó munkahelyem a Minisztertanács gazdasági deregulációs tanácsának a titkári pozíciója volt. Ekkor hívott a miniszter és kérte, ha úgy látom, hogy bizonyos feltételeknek megfelelni látom, a belügyminisztériumi helyemet vállaljam el, ezt a kabinetfőnöki tisztséget és segítsek neki abban, hogy itt egy modernebb, nem egy rendőrminisztériumot, hanem egy civilminisztériumhoz méltó közigazgatási munkafolyamatot szervezzünk, és segítsem Őt mindabban, amihez Ő - ha úgy tetszik - nem ért, hiszen közigazgatásban nem dolgozott.
- Hogy kerül a régi Minisztertanács egyik vezető szakembere - és hangsúlyozom nem politikusa, hanem szakembere - a jelenlegi Belügyminisztériumba egy hatalomváltás után? Elég ehhez az a garancia, amit a Ti barátságotok jelentett?
- Én azt hiszem, hogy a kisebbik része volt ebben az ismeretségnek és a baráti viszonynak. Én azt gondolom, hogy a nagyobbik része az volt, hogy nekem 25 évem van benne az államigazgatásban, a közigazgatás technikáját megismertem. (folyt.)
1990. szeptember 13., csütörtök
|
Vissza »
|
|
- A BM kabinetirodája - 4. folyt.
|
A másik oldala: éveken keresztül tudományos tevékenységet folytattam. Dolgoztam két évet államigazgatási, szervezési intézetben, mint kutatásvezető, ahol éppen egyik feladatom az volt, hogy azt a teamet vezessem, amelyik a kormányzati munka korszerűsítését készíti elő. Többek között én ott találkoztam először az angol miniszter, vagy a francia miniszter kabinetjével, és próbáltuk meg kidolgozni ezt a szisztémát. Annak idején ez a Lázár-kormánynak nem kellett, le is állították ezt a kutatási vonalat.
Bár elméletileg is foglalkoztam politikai rendszerváltással ugyan, de nincs olyan politikai rendszerváltás sehol Európában, vagy a fejlett országokban, vagy a magas közigazgatási kultúrájú országokban, ahol a szaktudást, a szakembert ne becsülnék meg.
A miniszter úr is nyilatkozta, hogy ketten voltunk, nem az évfolyamon, hanem a kollégiumban, akik nem voltunk KISZ-tagok - valóban, Ő és én. Azt azonban hozzá kell tennem, hogy a későbbi pályám során én 1977-ben beléptem az MSZMP-be.
- Akkor miért volt az a híred, hogy Te politikailag semleges vagy?
- Ha a politikai állásfoglalásom felől kérdeznek, hogy körülbelül az én lelkületemhez milyen politikai áll közel? Gyakorlatilag a szocialista. Hansúlyozom: a szónak a nemes értelmében, abban az értelemben, ahogy Nyugat-Európában is működnek szocialista pártok, ebből is ha úgy tetszik mondhatnám úgy, hogy valahol ott a szociáldemokrácia és keresztényszocializmus közötti, vagy inkább fogalmazhatnék úgy, a mediterrán szocialista felfogás, olasz, spanyol, portugál, kicsit laza lelkületű szocialista eszme az, ami engem megfogott.
A pártba való felvételem az arra az időszakra esett, amikor Magyarországon látszott egy olyan lehetőség, hogy reformok útján próbáljuk előrevinni a gazdaságot - akkor kezdtünk foglalkozni kistermeléssel, a kisvállalkozások beindításával. (folyt.)
1990. szeptember 13., csütörtök
|
Vissza »
|
|
- A BM kabinetirodája - 5. folyt.
|
Ebben mind, mind benne dolgoztam, még a Tervhivatalban is, gazdasági munkaközösség, vállalati gazdasági munkaközösségek, kisszövetkezetek, a gazdasági reform előkészítése, az értékpapír, a földreform, a szövetkezeti reform. És voltaképpen ezzel a módszerrel eljutottam én egy olyan vezetői pozícióig, ahol nekem már ezekre konkrét ráhatásom volt.
Akkor a Mezőgazdasági Minisztériumban vezettem az úgynevezett szövetkezetpolitikai osztályt, ahol minden olyan szervezettel foglalkoztunk, ami nem állami gazdaság volt, társaságokkal, társulásokkal is.
Engem 1987-ben kértek, hogy segítsek abban, hogy megfelelően politikailag elő tudjuk készíteni a gazdasági társaságokról szóló törvényt. Németh Miklós úr felkérése alapján kerültem én akkor a gazdaságpolitikai osztályra, ahol több mint másfél éven keresztül ezen munkálkodtam, hogyan lehet átvinni az akkori politikai kurzuson azt a gondolatot, hogy részvénytársaság, hogy tőzsde, értékpapír és értékpapír-piac.
Ezekkel korábban foglalkoztam, értettem hozzá és újra is kellett tanulnom az egészet, hiszen a Jogi Karon ezt nem oktatták, antikváriumokat bújtam, és szedtem össze a régi jogi kari tankönyveket, hogy egyáltalán ebből az ügyből legyen valami, ehhez fontosnak és szükségesnek tartottam azt, hogy a gazdaság működőképessé váljon.
Ugyanígy foglalkoztunk a csődeljárással, a felszámolási eljárással, a versenytörvény előkészítésével.
És miután látszott és világossá vált a részemre már 1989 tavaszán, hogy nem tudja meglépni az MSZMP azt, hogy átalakuljon, átreformálja magát egy valódi szocialista párttá, én otthagytam ezt a munkahelyemet és párton kívüli vagyok.
- És otthagytad a pártot is?
- Otthagytam a pártot is. (folyt.)
1990. szeptember 13., csütörtök
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
- A BM kabinetirodája - 6. folyt.
|
- Tehát tulajdonképpen amit ti akkor ott csináltatok, az annak a megalapozása volt, amire talán a most következő évek gazdasági életét majd építeni lehet?
- Úgy érzem, hogy ezzel a munkával, amivel előkészítettünk számos olyan törvényt - jó, rossz pontok is vannak benne -, számos olyan törvénynek a hatályba lépését, ami most már Magyarországon, és egyedül Magyarországon létezik, az úgynevezett volt szocialistának nevezett országok közül. Ez egy nagy lehetőség ahhoz, hogy a gazdaság rohamos átalakítása beindulhasson. El kell kezdeni ezeknek a jogszabályoknak a megalapozását, az elvi előkészítését.
- Hadd térjek rád vissza egy kicsit. Ha valaki gimnazista, egyetemista korában nem volt volt hajlandó belépni a KISZ-be, akkor ennek a nagybácsijába, vagy a nagyobbik bátyjába, a pártba később miért léptél be? Egyszerűen azért, mert nem tudtál szakmailag megfelelő munkát kapni, nem tudtál érvényesülni?
- Két oldalról közelíteném meg. Az egyik: ez tudott volt Magyarországon sokunk számára, sőt mondhatnám, hogy mindenki számára, hogy az ember tudással, szakmai ismerettel, munkaszeretettel, munkavégzési kézséggel, terhelhetőséggel egy bizonyos szintig eljuthat, egy bizonyos vezetői szintig. De csak olyan vezetői szintig, ahol komoly ráhatása az ügyekre nem lehet, ez az egyik dolog.
Én úgy láttam, hogy számomra szükséges egy nagyobb előrelépés ahhoz, hogy azokat a gondolatokat a munkám során érvényesíteni tudjam, amik gyakorlatilag fiatal gyerekkorom óta bennem munkálkodnak: az európaiságot, a humánközpontúságot, a szociális - és hangsúlyozom, nem szocialista - a szociális lelkületet, az emberekről való gondoskodást, értem alatta fontosnak tartottam, és úgy érzem - persze lehet, hogy tévedek, az ember kívülről másként látszik -, hogy én ezt képviselni is tudtam mindvégig. (folyt.)
1990. szeptember 13., csütörtök
|
Vissza »
|
|
- A BM kabinetirodája - 7. folyt.
|
A másik dolog: azért azt hozzá kell tenni, hogy a nyolcvanas évek MSZMP-je és az ötvenes évek végének, hatvanas évek végének az MSZMP-je között azért óriási különbség volt. Reform ide, reform oda, gulyáskommunizmus ide, gulyáskommunizmus oda, azért ez az úgynevezett élcsapatnak hívott, ha úgy tetszik kormányzópárt számos olyan emberrel bővült ki, akikkel már a nyolcvanas évek elejére kialakult egy kommunikációs lehetőség, szellemi kommunikácós lehetőség. Volt egy közeg, ahol mozgatni lehetett az ügyet.
Hadd tegyem még hozzá: ha a szocialista érzületűek kiválnak akkor, nyolcvankilencben az MSZMP-ből nagy valószínűséggel, én szocialista párttag vagyok. Mert azzal, hogy nem vált ki, hanem mintegy jogutódként magára vállalta az egésznek az ódiumát, nagyon helytelenül cselekedett.
Ezek az emberek előre akartak lépni, másként képzelik el apró reformok útján, a rendszert megreformálva képzelték el, nem ez jött be. A másik variáns jött be, amiben az akkori ellenzék hitt és reménykedett.
- És mire mondtad, hogy párton kívüli vagy? Mi a véleményed a mostani politikai helyzetről, általában a pártokról, a parlamentről? Ebben a pozícióban óhatatlanul véleményt kell alkotnod, nem biztos, hogy véleményt nyilvánítanod, most viszont szeretném.
- Megpróbálkozok vele, nem lesz könnyű, hiszen ezeket a pártokat ma reálisan megítélni aligha lehet. Lojálisan lehetne, de nem teszem, mert ehhez az ismeretanyagom kevés. Ahhoz, hogy az ember lojális legyen egy adott párthoz, ehhez kiforrottabbnak kellene lenni a pártprogramoknak, ezek még messze nem azok - nem vádként mondom, hanem tényként mondom, hiszen alig pár hónapos, éves múltra tekintenek vissza. (folyt.)
1990. szeptember 13., csütörtök
|
Vissza »
|
|
- A BM kabinetirodája - 8. folyt.
|
Azt viszont nyugodtan állíthatom, hogy több párt van, látom azt a gondolatot, ami nekem szimpatikus - megint az európaisághoz, a humanizmushoz kell visszatérnem, hiszen én egyik szerelmese vagyok, ha úgy tetszik a humanista irodalomnak, a humanista gondolkodásmódnak vissza-vissza egész a római, görög birodalomig bezárólag. Azt hiszem, hogy az a párt, amlyik kiforrottabban tudja a politikája középpontjába állítani ezeket a száz-ezeréves értékeket, amelyeket megalapozott a római birodalom, a kereszténység, a reformáció, az a bizonyos mediterrán világban működő szocialista eszme, ahhoz a párthoz akár lojális is tudok lenni. Hogy belépek, vagy nem lépek, nem tudom, ha valamelyik ilyenné formálódik, akkor - véleményem szerint - el kell gondolkodnom, hogy ott van-e helyem vagy kívül minden párttól?
- Nagyon szépen köszönöm ezt a beszélgetést dr. Bosánszky Lajosnak, a Belügyminisztérium kabinetfőnökének, és hadd kívánjak még búcsúzóul sok munkát - mert minél több a Ti munkátok annál jobb lesz nekünk, és annál jobban javulnak a mi lehetőségeink így az országban.
- Én is úgy vélem, hogy ez így van, ezért nem sajnálom, korábban sem sajnáltam az energiát olyan munkára, amiről úgy éreztem, hogy az embereknek, az egyéneknek, a közösségeknek a javára vagyok. +++
1990. szeptember 13., csütörtök
|
Vissza »
|
|
|
|
|
|