|
|
|
|
Az MSZOSZ érdekvédelmi és érdekképviseleti stratégiája (1. rész)
(OS)
|
1990. szeptember 9., vasárnap - A Magyar Szakszervezetek Országos Szövetsége tagszervezeteinek vezetői szeptember 7-8-án megtartott konzultációjukon arra kerestek választ, hogy milyen szakszervezeti stratégiát kell követni a formálódó piacgazdaság körülményei között, hogyan garantálható a eredményes érdekvédelem, érdekképviselet
A tanácskozás résztvevői abból indultak ki, hogy minden eddiginél nagyobb társadalmi és szociális feszültségekkel kell számolni az elkövetkezendő hónapokban. A munkavállalók helyzete részben az infláció, részben a fogalalkoztatási gondok miatt tovább romlik. A lakásfenntartás költségeinek tervezett drasztikus növekedése, általában a megélhetési költségek általános emelkedése, a munkahelyek tömeges elvesztése súlyos helyzetet teremthet. A gazdasági rendszerváltással, a privatizációval szükségképpen együttjáró konfliktusok mérséklésére sem alakultak ki a szükséges eszközök, intézmények, garanciák. A tanácskozás résztvevői hangot adtak annak a súlyos aggodalmuknak, hogy egy ilyen helyzetben a szakszervezetek korlátozására irányuló törekvések veszélyeztetik az amúgy is törékeny társadalmi békét, a békés rendszerváltást.
Annak érdekében, hogy a szakszervezetek eredményesen tudjanak gátat vetni a bérből és fizetésből élők teljes kiszolgáltatottságának, hogy képesek legyenek mérsékelni a munkavállalókra nehezedő terheket, meg kell erősíteniük, illetve meg kell teremteniük működésük külső és belső feltételeit.
I.
Létre kell hozni a még csak csírájában meglévő, a piaci viszonyok logikája szerint működő háromoldalú - a munkavállalók, a munkáltatók, a kormány közötti - érdekegyeztetési rendszert. Ennek célja, hogy az érintett felek megállapodásai rendezzék a munkavállalók, munkáltatók viszonyát, nyujtsanak garanciát a munkához, a tisztességes megélhetéshez, ahhoz, hogy a munkavállalók ne kerülhessenek egyik napról a másikra kiszolgáltatott helyzetbe.
Az MSZOSZ tagszervezetei jelentős eredményként könyvelik el, hogy a szakszervezetek erőfeszítései nyomán az érdekegyeztetés országos szintje - az Érdekegyeztető Tanács ügyrendjének elfogadásával - megteremtődött. Ez az ügyrend az érdekvédelmi, érdekegyeztetési törvény elkészültéig egy érdekegyeztetési kódex kidolgozásának alapjául is szolgálhat.
Ugyanakkor sürgősen meg kell teremteni a jövőben meghatározó jelentőségűvé váló középszintű érdekegyeztetés intézményi kereteit is. (folyt. köv.)
1990. szeptember 9., vasárnap 18:22
|
Vissza »
|
|
Az MSZOSZ érdekvédelmi és érdekképviseleti stratégiája (2. rész)
(OS)
|
Itt kell ugyanis kialakítani azokat az ágazati, szakmai kollektív keret-szerződéseket, amelyek meghatározzák, hogy egy-egy ágazatban, szakmában dolgozó munkavállalóknak minimálisan milyen anyagi, szociális feltételeket kell biztosítani és amelyek védelmet nyujtanak az önálló érdekérvényesítésre képtelen, várhatóan növekvő számú kis szervezetekben dolgozók számára is. Az érdekegyeztetés korszerű rendszerében ezek a megállapodások képezik az egyes vállalatoknál, a helyi szakszervezetek és a munkáltatók között megkötött kollektív szerződések alapját. Az MSZOSZ tagszervezetei készen állnak a kollektív keretszerződések megkötésére.
A tanácskozás résztvevői szerint a munka világában egy-egy régióhoz kötötten megjelenő sajátosságok figyelembevételére, konfliktusok feloldására, illetve regionális megállapodások kialakítására területi érdekegyeztető fórumokat is célszerű müködtetni.
Az érdekegyeztetés fórumainak működtetéséhez elengedhetetlen, hogy a munkavállalói akarat ne szétforgácsoltan, hanem - a szakszervezeti pluralizmus elvi alapján - az érdekelt munkavállalói képviseletek együttműködésével, akciószövetségével valósuljon meg. A már működő Szakszervezeti Kerekasztal alapul, s egyben mintául is szolgálhat a különböző szakszervezetek munkavállalói érdekképviseletek egyeztetett fellépéséhez.
Az érdekegyeztetési mechanizmus kiépülésével egyidejüleg a munkahelyi döntésekbe való beleszólás jogát minden munkavállaló alanyi jogán kell biztosítani. Ennek lehetséges megoldása a valamennyi dolgozó által választott, képviseleti eleven működő üzemi bizottság, vagy üzemi tanács, (intézményi tanács), amelynek megválasztásához az adott vállalatnál, intézménynél működő szakszervezetek állítanak jelölteket. Az MSZOSZ tagszervezetei képviselőinek véleménye szerint a munkahelyeken működő ilyen tipusú dolgozói képviselői fórumok nem vállalhatják magukra a szakszervezeti feladatokat. A helyi kollektiv szerződés megkötése a vállalatnál, intézménynél működős szakszervezet (szakszervezetek) joga.
II.
A korszerű érdekegyeztetési mechanizmusban csak az ütőképes, erős érdekérvényesítési képességgel és eszközökkal rendelkező szakszervezet képviselheti eredményesen a munkavállalói érdekeket. (folyt.köv.)
1990. szeptember 9., vasárnap 18:24
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
Az MSZOSZ érdekvédelmi és érdekképviseleti stratégiája (3.rész)
(OS)
|
Olyan szakszervezet, amelynek tisztségviselői a tagság akaratának és támogatásának birtokában kellő határozottsággal, önbizalommal, felkészültséggel, a munkáltatóktól minden szempontból függetlenül folytatják tárgyalásaikat partnereikkel; amelynek van anyagi ereje tisztségviselőit felkészíteni a korszerű érdekérvényesítésre; amely képes garantálni tisztségviselői védelmét; amely jelentős sztrájk-alappal bír; amely megteremti az érdekérvényesítés szakmai hátterét; amely naprakész tájékozódást biztosító információs rendszert működtet; és amely képes az egyes körzetekben keletkező, több szakmát átfogó konfliktusok kezelésére.
A nemzetközi tapasztalatok azt mutatják, hogy a piacgazdaságokban a szakszervezeti tagdíj nem az állami, vállalati szociálpolitika helyettesitésére, önsegélyezésre, vagy a munkahelyi tisztségviselők költségeinek fedezésére szolgál. A tagdíjat szinte kizárólag az érdekvédelemre fordítják. A munkavállalói képviseletek helyi működési feltételeit pedig - beépítve a termelés, működés költségeibe - a munkáltatókkal kötött megállapodások garantálják, csakúgy mint a tisztségviselők függetlenségét.
A gazdaságban bekövetkező rendszerváltáshoz alkalmazkodó szakszervezet tehát tevékenységében, működési mechanizmusaiban és anyagi-pénzügyi alapjainak felhasználásában is gyökeresen eltér az eddigi gyakorlattól. Az egyre erősödő gazdasági kiszolgáltatottság közepette nem halogatható az alapkérdésre adott válasz: Milyen érdekvédelmet akarnak önmaguk számára a munkavállalók, s milyen módon készek ennek anyagi, szervezeti, személyi feltételeit saját elhatározásukból biztosítani. A fentiekből adódó következtetésekről, a szükséges lépésekről és teendőkről az MSZOSZ-hez tartozó minden szakszervezet önmaga dönt. (OS)
1990. szeptember 9., vasárnap 18:27
|
Vissza »
|
|
|
|
|
|