Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1990 › szeptember 07.
1989  1990
1990. július
HKSzeCsPSzoV
2526272829301
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
303112345
1990. augusztus
HKSzeCsPSzoV
303112345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829303112
3456789
1990. szeptember
HKSzeCsPSzoV
272829303112
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
1234567
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
OS:

A Magyar Nemzet Újságírói Alapítvány Kuratóriumának válasza Katona Tamásnak

"Sajnos, az államtitkár úr állításaival ellentétben, igenis folytak titkos tárgyalások Hersant-nal, mégpedig a szerkesztőség háta mögött, a meghatalmazása és a tudta nélkül - már 1990. március 12-14 között, Párizsban. Bizalmas egyezség született már akkor arról, hogy a Hersant 40 százalék erejéig a Magyar Nemzet tulajdonosa lesz. "
SZER, Magyar híradó:

Egy lezárt ügy megbolygatása

"A Budapesti Katonai Ügyészség államtitoksértés és szolgálatban elkövetett kötelességszegés alapos gyanúja miatt állítja katonai bíróság elé Végvári Józsefet. A vádlott mindezen büncselekményeket azzal valósította volna meg, hogy információt adott a Belügyminisztérium hírhedt III/III-as ügyosztálya törvényellenes tevékenységéről. Még jól emlékszünk a nagy politikai vihart kiváltó ügyre, amikor kiderült, hogy a Belügyminisztériumnak ez a titkos ügyosztálya még akkor is folytatta a telefonok lehallgatását, amikor már megszülettek a rendszerváltást előkészítő legfontosabb új törvények - mindekelőtt módosították az alkotmányt. Azóta tényként állapíthatjuk meg, hogy éppen Végvári Józsefnek, a Belügyminisztérium volt őrnagyának lépése nyomán szűnt meg a telefonlehallgatások és levélfelbontások évtizedes gyakorlata. Természetesen ehhez a megváltozott kül- és belpolitikai helyzet is kellett -, de ez nem csökkentheti az egyéni döntés jelentőségét. "

Interjú Gál Zoltánnal


---------------------


London, 1990. szeptember 6. (BBC, Késő esti műsor) - Az SZDSZ
tegnap az Országgyűlés elé terjesztett egy javaslatot, miszerint a
Belügyminisztériumnak dolgozó ügynöki- és besúgóhálózat tagjait
nevezzék meg, jegyzéküket ismertessék az elnökkel, a
miniszterelnökkel, valamint a nemzetbiztonsági csoporttal.

    Budapesti tudósítónk, Szakonyi Péter beszélgetett Gál Zoltán
volt belügyminiszterrel, akinél először is így érdeklődött:

    - A hírek szerint 5-10 ezer embert is érinthet ezeknek a
listáknak a megléte. Hogyan kerültek ezek a listák a
Belügyminisztérium zárolt részlegébe? Volt-e lehetőség arra, hogy
bárki ezekről másolatot készítsen - hiszen tudjuk, hogy több ilyen
nem hivatalos másolat, vagy másolatnak tartott iromány kering a
közéletben.

    - Hogy kering vagy nem kering, ezt én pontosan nem tudom
megmondani. Valóban többen mondják, hogy kering, én nem láttam egyet
sem.

    Azt, hogy hogyan kerülhetett ilyen lista - ha egyáltalán
kikerült - azt sem tudom megmondani.

    Elég nagy fejetlenség volt természetesen - a dolog természetéből
adódóan azt kell mondanom -, tehát nem kizárt, hogy valakik ehhez
hozzájutottak, és valakiknek esetleg érdeke is volt ilyen listáknak
a készítése.

    - Ha jól tudom, ezek a listák ma államtitokként működnek, tehát
senki nem férhet hozzájuk. Elképzelhető az, hogy ezeken a listákon
hírneves emberek vagy közéleti emberek szerepelnek, akik következő
választások alkalmából pozícióba kerülhetnek? Most, hogy
elnapolódott ennek a kérdésenek a vizsgálata, Ön szerint ez a
veszély mennyire reális? (folyt.)



1990. szeptember 6., csütörtök


Vissza » A hírhez kapcsolódik »


- Interjú Gál Zoltánnal - 1. folyt.


- Nem így közelíteném meg a kérdést, nem hiszem, hogy
feltétlenül ez ennek a dolognak a lényege. A lényeg inkább abban
húzódik megítélésem szerint, hogy ezt a kérdést is, vagyis hogy az
úgynevezett belbiztonsági csoportfőnökség kikkel dolgozott, milyen
ügynökhálózattal dolgozott, csakis társadalmi megbékélés jegyében
lehet megoldani, és nem pedig olyan alapon, amit a benyújtott
törvényjavaslat is tartalmaz. Vagyis egy folyamatos bombát tart
tulajdonképpen a társadalom elé vagy alá, attól függ, hogy honnét
nézzük.

    Az én megítélésem szerint, ha egyszer elfogadjuk, hogy ez az
átmenet békésen, tárgyalásos alapon rendeződött és alakult ki, akkor
el kell fogadnunk azt is, hogy senkit nem hurcolunk meg azért, mert
egy múlt rendszerben vagy főhivatásként dolgozott meghatározott
állami szolgálatban, vagy pedig különböző motívációk alapján
információkat szolgáltatott ennek a speciális állami szervnek.

    Arról is beszélni kell azt hiszem - mint ahogy erről nyilvánosan
is szó esett -, hogy ezeknek a nyilvántartásoknak rendkívül kétséges
a valódi értéke. Tudomásul kell vennünk, hogy ez a szogálat is
ugyanolyan bürokrácia volt, mint minden más bürokrácia.
Nyilvántartásba vett olyanokat, akiket nem lett volna szabad csak
azért, hogy növelje a nyilvántartottak számát. Márpedig ennek a
kihámozása esetleg évtizedekre visszamenőleg, ez gyakorlatilag
megoldhatatlan. Tehát fennáll a veszélye, hogy mindenfajta ilyen
megoldás, mind amit a törvényjavaslat tartalmaz olyan embereket is
meghurcol - tulajdonképpen azt is lehetne mondani, hogy több
generációra előre is - akiknek tulajdonképpen nem volt köze ehhez az
egész témához. (folyt.)



1990. szeptember 6., csütörtök


Vissza »


- Interjú Gál Zoltánnal - 2. folyt.


A mi megítélésünk szerint, már a szocialista frakció - én magam
is megszavaztam a törvényjavaslat napirendre tűzését - nem azt a
fajta megoldást tartjuk járható útnak ebben a kérdésben, amit ezt a
törvényjavaslat tartalmaz. Ha a megbékélés oldaláról közelítik,
akkor ezeknek a nyilvántartásoknak a megsemmisítése, nyilvános
megsemmisítése lenne a járható út, hogy senki ne élhessen ezzel
vissza, hiszen ha a bizonyító eszközök megsemmisülnek, akkor minden
más fajta megközelítés tulajdonképpen kitalációnak minősülhet.

    El kell fogadnunk, hogy ez a társadalom önmagában benne élt a
régi rendszerben, el kell fogadnunk azt, hogy az emberek
megváltoznak, másként gondolkoznak, másként viselkednek. Ebből az
alapállásból kellene megítélésem szerint ezt rendezni.

    Most nem szólva arról, hogy a javasolt megoldás egyik-másik
pontja pedig egy enyhén szólva képtelenség. A köztársasági elnököt,
mint titokmegőrzőt javasolja a törvényjavaslat - nemcsak a
társadalom alá tart bombát, hanem személy szerint a köztársasági
elnöknek. Nem szabadna a köztársasági elnököt ilyesminek kitenni,
hogy ha bármi is kiszivárogna, ő ezért felelőssé válhatna. +++



1990. szeptember 6., csütörtök


Vissza »

Partnereink
Dokumentumok
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB10BUD