|
|
|
|
|
|
|
|
OS:
Hack Péter és Demszky Gábor nyilatkozata a titkos alkalmazottak nyilvántartásáról
"A szabad demokraták elengedhetetlennek tartják, hogy az új
kormány, az új országgyűlés, a demokrácia új hatalmi ágai maguk is
megtisztuljanak.
A listák hitelességével szemben megfogalmazott kétségekkel
számolva tartalmazza törvényjavaslatunk, hogy a listán való
szereplésükről értesítettek még a nyilvánosságra hozatal előtt
megkérdőjelezhessék az adatok hitelességét. "
BBC, Késő esti műsor:
Interjú Gál Zoltánnal
"Budapesti tudósítónk, Szakonyi Péter beszélgetett Gál Zoltán
volt belügyminiszterrel, akinél először is így érdeklődött:
- A hírek szerint 5-10 ezer embert is érinthet ezeknek a
listáknak a megléte. Hogyan kerültek ezek a listák a
Belügyminisztérium zárolt részlegébe? Volt-e lehetőség arra, hogy
bárki ezekről másolatot készítsen - hiszen tudjuk, hogy több ilyen
nem hivatalos másolat, vagy másolatnak tartott iromány kering a
közéletben.
- Hogy kering vagy nem kering, ezt én pontosan nem tudom
megmondani. Valóban többen mondják, hogy kering, én nem láttam egyet
sem.
Azt, hogy hogyan kerülhetett ilyen lista - ha egyáltalán
kikerült - azt sem tudom megmondani.
"
|
|
|
|
|
|
|
A helyi hatalom erényei és gyengéi 2.
|
E kérdés megértéséhez azt a közhelyet kell felidéznünk, amely szerint az ügyeket ott lehet leghatékonyabban intézni, ahol azok felbukkannak. Ebből viszont egyértelműen következik, hogy létre kell hoznunk azokat a szerveket, amelyek a legalkalmasabbak a különféle helyi problémák megoldására. Magyarán szólva: bármely faluban, helységben az ott élő emberek a legjobb ismerői saját gondjaiknak, egyszersmint ők képesek a velük kapcsolatos legjobb megoldások kiötlésére. De van itt egy harmadik dolog is. Ez az úgynevezett "civil társadalom" megszerveződésének kérdése. Itt persze szó lehet kulturális, gazdasági, politikai és az isten tudja még hányfajta szerveződésről. A lényeg az önszerveződés, és nem a felülről irányított szervezkedés. Summa-summárum: az önkormányzati törekvések igen sok irányból érkező impulzusok hatására, nagyon sokszínűen érvényesülhetnek. - Tudjuk, sokak véleménye szerint Magyarországon nincsenek igazi hagyományai az önkormányzatnak.
Alcím: Önkormányzat és demokrácia
- Ez valóban kényes kérdés, amire talán igen is, meg nem is-sel lehetne válaszolni. Hiszen a nemesi vármegye például létező önkormányzati szerv volt, csakhogy mindössze egy bizonyos réteg számára, azaz a politizáló népesség, a nemesség számára. Dehát e probléma bonyolultabb annál, hogysem kijelentsük: a nemességnek voltak jogaik, másoknak nem. Gondoljunk például a mezővárosi autonómiára, amely a hatalommegosztás dimenziójában is jelen volt. Azután említhetők a hegyközségek, legeltetési-, az erdőtársulások, amelyek így vagy úgy valamiféle demokratizmust testesítettek meg. Azonban mindehhez rögtön hozzáteszem azt is, hogy amikor önkormányzatot mondok, nem értek rajta feltétlenül demokráciát.
Ez eléggé különös, mert mai szóhasználatunkban az önkormányzat a demokrácia szinonímájának számít. - Talán abból kellene kiindulnunk, hogy egy liberális demokrácia nem képzelhető el hatékony önkormányzat nélkül. Azonban amikor én önkormányzatot mondok, egyszersmind arra is gondolok - s ez óhatatlan - hogy egy önkormányzat esetleg keményebb diktatúrát testesíthet meg, mint a legdurvább központi diktatúra. Már csak azért is, mert közvetlenebbül képes rátelepedni a helyi közösségre, mint bármi más. Egyszerűen nem lehet elbújni előle, mert ott van az emberek nyakában, és csúnyán szólva nincs előle menekülés. (folyt.)
1990. szeptember 6., csütörtök 14:40
|
Vissza »
Folytatásokkal »
|
|
|
|
|
|