Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1990 › szeptember 04.
1989  1990
1990. július
HKSzeCsPSzoV
2526272829301
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
303112345
1990. augusztus
HKSzeCsPSzoV
303112345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829303112
3456789
1990. szeptember
HKSzeCsPSzoV
272829303112
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
1234567
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
OS:

Közlemény a Kisemmizettek Érdekvédelmi Egyesületének megalakulásáról

"Az állam, szabadulni kívánván a számára kezelhetetlen tulajdontól, melynek egy része jogtalanul került hozzá, privatizálásba kezdett. Ennek során elvetette a rehabilitációt, melyet pedig a jogállamiság, illetve az elemi tisztesség alapvető kritériumának kellene tekintenie. A privatizálást - mint a gazdasági csődből való kilábalás egyik lehetőségét - természetesen helyeseljük, de az állam csak a valóban saját tulajdonával rendelkezhet szabadon. Az államosított vagyon elidegenítése nem más mint orgazdaság. "
SZER, Magyar híradó:

Új püspökkari elnök

"... a pápalátogatás előtt ne bolygassuk meg feleslegesen a Magyar Katolikus Egyházat. Talán az is meghúzódik Róma finoman jelzett óhaja mögött: az új választás ne keltse azt a látszatot, mintha Paskai bíborost negatív szempontok szerint ítélnék meg idehaza. Az Ő kinevezése a régi rendszerben történt, mellyel kénytelen-kelletlen a Szentszék is együttműködött. És így a mostani vezetőségváltoztatás a vatikáni politika bírálataként is felfogható. "

Országgyűlés - rendes ülésszak - kedd (1. rész)

1990. szeptember 4., kedd - Napirendre tűzték a Szabad Demokraták Szövetsége által előterjesztett önálló törvényjavaslatot a Belügyminisztérium egykori III/III-as ügyosztályának állományába tartozó, illetve nyilvántartásában szereplő ,,szigorúan titkos,, állományú tisztek és hálózati személyek adatainak kezeléséről, sürgősségi tárgyalását azonban 136 nem, 124 igen szavazattal, 11 tartózkodás mellett elutasították - ezzel kezdődött az Országgyűlés rendes ülésszakának keddi munkanapja.


Az SZDSZ törvényjavaslatához Hack Péter fűzött szóbeli
kiegészítést. Elmondta, hogy a kétharmados törvényjavaslat
elfogadtatásával szeretnék elérni, hogy a közéletben, a politikában
a jövőben ne vegyenek részt olyan személyek, akik az elmúlt
rendszerben a rossz emlékű politikai rendőrség kötelékéhez
tartoztak. Az egykori III/III-as ügyosztályon részben titkos belügyi
állományban lévők dolgoztak, azaz a Belügyminisztérium alkalmazottai
voltak, de ez környezetük előtt ismeretlen volt. Az ügyosztályhoz
tartozók másik köre az úgynevezett ,,hálózati személyeké,,, akik
hosszabb-rövidebb időn keresztül, de rendszeresen ügynökként
tevékenykedtek. Ugyanakkor a törvényjavaslat elfogadásával egy
jelenleg még szabályozatlan kérdést sikerülne jogszerűen megoldani.
Ha azonban ez nem történik meg, megmarad egy olyan politikai bomba,
amelynek gyújtózsinórja a Parlamenten, sőt az országhatáron kívüli
erők kezében is van. Ezért szeretnének olyan szabályokat,
garanciákat beépíteni, amelyek lehetetlenné teszik e bomba
felrobbantását, a kibontakozó demokrácia megtorpedózását. Fontos
szempont az is, hogy senki ne kerülhessen gyanúba, aki ellen
nincsenek bizonyítékok, senkit ne lehessen megalapozatlanul üldözni.
A sürgősségi tárgyalást indokolva kifejtette, hogy a
törvényjavaslatban érintett személyek közül többen polgármesterként
tevékenykedhetnek majd a választásokat követően. Ha azonban még a
választásokat megelőzően elfogadják a törvényjavaslatot, az
érintetteknek még tisztségük betöltése előtt lehetőségük adódna a
visszavonulásra. (folyt.köv.)



1990. szeptember 4., kedd 12:38


Vissza » A hírhez kapcsolódik »


Országgyűlés - rendes ülésszak - kedd (2. rész)


Ugyancsak a napirend előtt kért szót Borz Miklós (FKgP), aki azt
kifogásolta, hogy az önkormányzati választások kapcsán ,,postázott,,
ajánlócédula nem tartalmazza azt a szerinte nem elhanyagolható
kérdést, hogy a jelöltet melyik párt javasolja. Véleménye szerint
enélkül a pártok nem állíthatnak listát. Arra kérte az
illetékeseket, hogy az ajánlócédula tartalmát vizsgálják felül,
nehogy a választások tisztasága megkérdőjelezhető legyen egy
adminisztratív hiba miatt.

    A képviselők ezt követően tértek rá a polgármesteri tisztség
ellátásának egyes kérdéseiről szóló törvényjavaslat részletes
megvitatására. A téma jószerivel a két, egymással szemben álló párt
politikai csatározásává ,,szelidült,,. A vita azonban korántsem volt
csendes, az MDF és az SZDSZ frakciójának tagjai többször is eltértek
a tárgytól, nem az eredeti javaslattal, hanem a másik fél
felszólalásával, érveinek cáfolatával foglalkoztak. Kiderült az is,
hogy egyes képviselők maguk is pályáznak a polgármesterségre, az
őszinteség azonban újabb vádaskodásokat szült. Varga János (MDF)
megengedhetetlennek tartotta, hogy a törvényhozás egyes képviselők
ambíciójához szabva végezze munkáját.

    Az eltérő nézetek ezúttal is a polgármesteri tisztséggel
kapcsolatos összeférhetetlenségi kérdések mentén rajzolódtak ki a
legmarkánsabban. A vitát az önkormányzati bizottság előadója, Böröcz
István vezette be. A testület legalaposabban kifejtett álláspontja
szerint: a polgármester ne lehessen tagja, részvényese annak a
gazdasági társaságnak, amelyben az önkormányzat, illetve az általa
alapított költségvetési vagy gazdálkodó szervezet tagként,
részvényesként vesz részt. Az SZDSZ frakcióvezetője, Tölgyessy Péter
fenntartotta korábbi véleményét: a polgármesterek jogállásának
pontos szabályozása elengedhetetlen, enélkül ugyanis a
leghitelesebb, legsikeresebb emberek nem láthatnak garanciát arra,
hogy gond nélkül elvállalhassák e hivatást, majd visszatérhessenek
korábbi foglalkozásukhoz mandátumuk lejárta után. Szerinte az
összeférhetetlenséget a képviselők státuszának megfelelően kell
szabályozni. A polgármesterek pártosságának elvetését teljességgel
elfogadhatatlannak nevezte, mert mint mondta: nem várható el, hogy a
győztes megtagadja azt a pártot, politikai csoportosulást, amely őt
támogatta. Kifogásolta azt is, hogy a törvénytervezet a munkajog
rendes szabályait akarja mereven alkalmazni a polgármesterekre,
jóllehet e szabályozás rendkívül elavult. A polgármester felelőssége
tisztán politikai s nem munkajogi természetű, így e szabályok e
közjogi tisztségre nem lehetnek mértékadóak. (folyt.köv.)



1990. szeptember 4., kedd 15:12


Vissza »


Országgyűlés - rendes ülésszak - kedd (3. rész)


Hankó Faragó Miklós (SZDSZ) azzal érvelt, hogy a törvénytervezet
jelen formájában óhatatlanul érinti a polgármesterek jogállását,
amennyiben megtiltja a parlamenti képviselőséget. Ha e kérdés
eldöntésében az Országgyűlés az egyszerű többség mellett foglal
állást, s nem kétharmados aránnyal szavaz, az SZDSZ az
Alkotmánybírósághoz fordul - jelentette ki. E kijelentés kapcsán
Kónya Imre, az MDF frakciójának vezetője hosszasan fejtegette, hogy
ez a felvetés megbukna az Alkotmánybíróság előtt. A jogértelmezési
vitát elkerülendő, Tölgyessy Péter javasolta, hogy ezt a polémiát
esetleg majd az Alkotmánybíróság előtt folytassák le, azzal ne a
plénumot terheljék.

    A kormánypárti képviselők a tervezet védelmében szóltak arról,
hogy a képviselőtestületre kell bízni annak eldöntését: a
polgármester megtarthatja-e korábbi munkaviszonyát, vagy milyen
mellékállást vállalhat. Újólag leszögezték, hogy a polgármesteri
tisztség nem kötődhet szorosan a pártokhoz. Az önkormányzati
rendszert jószerivel a semmiből kell megteremteni, s ez rengeteg
energiát követel a leendő polgármestertől, pártbeli tevékenysége
növelheti túlterheltségét. Az egyik MDF-es képviselő szerint a
szabad demokraták által a polgármesteri fizetéseket meghatározó
bértáblázat kidolgozása megkötné az önkormányzatok kezét,
csökkentené mozgásterüket. Király B. Izabella (MDF) annak a
véleményének adott hangot: ha a Parlament úgy dönt, hogy a
polgármester országgyűlési képviselő is lehet, ,,szegénységi
bizonyítványt,, állít ki a magyar népről. E határozat ugyanis azt
sugallná, hogy a népnek nincsenek megfelelő káderei e posztok
betöltésére. Szentágothai János (MDF) ugyanakkor megfontolásra
ajánlotta, hogy esetleg a 30 ezernél kisebb lélekszámú települések
polgármesterei vállalhassanak képviselőséget. A képviselőséget tiltó
szabályt Elek István (MDF) szerint sem kellene kikötni, arról a
képviselőtestületnek kellene határoznia.

    A vitát az ebédszünet szakította félbe, szünet után
interpellációkkal folytatódott az ülés. (folyt.köv.)



1990. szeptember 4., kedd 15:15


Vissza »


Országgyűlés - rendes ülésszak - kedd (4. rész)


A kedd délután a kialakult munkarendnek megfelelően az
interpellációkkal telt el. Elsőként Iván Géza (FKgP) kérdezte az
ipari és kereskedelmi minisztert a Diósgyőri Gépgyár sorsáról.
Kezdeményeznek-e csődeljárást, avagy megfelelő technológiai,
vezetési és káderváltoztatással tovább kívánják-e üzemeltetni a
gyárat? A vállalati tanáccsal felvették-e már a kapcsolatot a
szükséges döntések meghozatala érdekében? A minisztérium megkapta-e
azt a vállalat megmentését, talpraállítását szolgáló tervezetet,
amelyet egy szakértői közösség dolgozott ki?

    Bod Péter Ákos válaszában leszögezte, hogy a tárca minden
konkrét vállalati ügyben a helyzetnek megfelelő megoldást javasol. A
Diósgyőri Gépgyár vezérigazgatójával folytatott konzultációkat
követően intézkedett arról, hogy Kovács Zoltán vezérigazgatót
szeptember 15-i hatállyal felmentsék. Ez az ország egyik legnagyobb
egyedi gép-, berendezésgyártó vállalata, 1988 óta veszteséges, az
idén gyakorlatilag fizetésképtelenné vált. A jelenlegi vezérigazgató
másfél-két éve foglalta el posztját, és programot is készített a
kilábalásra, ám a tendenciát nem volt képes megfordítani. Miután a
vállalat számára banki vagy költségvetési segítséget nem lehet
előirányozni, megindult a felszámolási eljárás. Ez azonban nem
jelenti tízezer munkahely összeomlását, a vállalat teljes
tevékenységi körének megszűnését. A gépgyár vezetését a közeljövőben
kijelölendő miniszteri biztos veszi át, aki köteles javaslatot
kidolgozni a vállalat jövőjére vonatkozóan, figyelembe véve a DIGÉP
műszaki kollektívájának, szakmai közéletének és minden segítőkész
dolgozójának ötleteit, elgondolásait.

    A miniszteri választ mind az interpelláló képviselő, mind az
Országgyűlés elfogadta.

    Vargáné Piros Ildikó (független) azért interpellált a
földművelésügyi miniszterhez, mert a kedvezőtlen adottságú
mezőgazdasági üzemek támogatásának megvonása véleménye szerint
katasztrófahelyzetet idéz elő, ellehetetleníti az egyébként
eredményesen gazdálkodó szervezeteket és kistermelőket egyaránt. A
képviselőnőt az érdekelte: mi lesz a legtöbb terhet viselő, mégis
kiszolgáltatott, mostoha körülmények között élő emberekkel?
Modellezték-e, mi lesz a rossz minőségű föld miatt mintegy négyszáz
faluban csődbe menő mezőgazdasági üzemekkel, az ott dolgozókkal,
hiszen ezekben ez az egyetlen gazdasági erő, munkalehetőség?
Történtek-e számítások arra, milyen hatással lesz ez az exportra és
a belföldi ellátásra? Készült-e központi program e hatások
ellentételezésére? Miképpen képzelik el a szociális és családi
gondok, a növekvő bűnözés kezelését ezekben a térségekben?
(folyt.köv.)



1990. szeptember 4., kedd 15:20


Vissza » A hírhez kapcsolódik »


Országgyűlés - rendes ülésszak - kedd (5. rész)


Hogyan prognosztizálják a jövő évi élelmiszerárak alakulását? Hogyan
képzelik el ezekben a térségekben és ebben a közigazgatási
környezetben a kisgazdaságok, farmergazdaságok kialakulását és
fejlődését?

    Sárossy László államtitkár válaszában hosszasan ecsetelte, hogy
a kormány miért kényszerült a nemcsak az élelmiszergazdaságot érintő
intézkedéscsomag bevezetésére. Beszélt a minisztérium céljairól is.
Mondandójának lényege abban foglalható össze, hogy ebben a
szektorban is a megteremtendő piacgazdaság feltételeit szükséges
kialakítani, legyen szó az élelmiszerárakról, vagy a kisgazdaságok,
farmergazdaságok kialakulásáról.

    A választ a képviselőnő nem fogadta el, mondván: az annyit ér,
mint ,,halottnak a csók,,. Ám, ahogy az már lenni szokott, a
kormánypárti többség elfogadta Sárossy László válaszát. (folyt.köv.)



1990. szeptember 4., kedd 15:21


Vissza »


Országgyűlés - rendes ülésszak - kedd (6. rész)


Füzessy Tibor az iskolai hitoktatás tárgyában interpellált a
művelődési és közoktatási miniszterhez. A képviselő annak
magyarázatára kérte a tárca vezetőjét, hogy az egyházakkal kötött
júniusi megállapodást követően miért született azzal szinte teljesen
ellentétes útmutató az oktatási intézmények számára.

    Andrásfalvy Bertalan művelődési és közoktatási miniszter
elöljáróban leszögezte: a minisztérium álláspontjának alakulását nem
az a vita, az a közhangulat változtatta meg, amely a hitoktatás
bevezetését övezte. Elmondta: a fakultatív hitoktatásra lényegében
évtizedek óta lehetőség volt, más kérdés, hogy ezt az iskolák nem
gyakorolhatták. A tárca vezetője a hitoktatók tantestületi tagsága
kapcsán szólt arról, hogy azt általános érvénnyel nem lehet
kimondani. Fontosnak tartotta ugyanakkor, hogy a hitoktatót az
iskola tekintse pedagógiai partnernek. A miniszter szerint a
továbbtanulás szempontjából nincs jelentősége annak, hogy a
hitoktatás tényét rögzíti-e a bizonyítvány, avagy sem. A helyzetet a
minisztérium a tapasztalatok alapján rendezi majd véglegesen
jogilag. A hitoktatók bérezését - az egyházak számára, illetve azok
közreműködésével - a központi költségvetésnek kell biztosítania. Az
erre vonatkozó igények felmérése szeptember végéig készül el. A
miniszter végezetül kijelentette: a hittanoktatás bevezetése -
elsősorban vidéken - a demokrácia nagy erőpróbája lesz. Az útmutató
- a közvetlenül érintettek egyeztetése után - nem csorbítja senkinek
sem az érdekeit. Elsődleges célja a hitoktatás eljuttatása az
iskolában azokhoz, akik azt igénylik.

    A képviselő és a plénum is elfogadta a miniszter válaszát.

    Hága Antónia és Novák Rudolf SZDSZ-es képviselők a polgári
védelmi szervezet átszervezése és a tűzoltósági feladatok ellátása
tárgyában interpellált a belügy-, illetve a honvédelmi miniszterhez.
Hága Antónia, az interpelláció előterjesztője a polgári védelmi
szervezet átszervezése kapcsán annak a véleményének adott hangot,
hogy az országban egyetlen olyan egységes szervezet sincs, amely
nagyobb méretű katasztrófa elhárítására alkalmas lenne. E feladatra
a polgári védelmi szervezet sem volt alkalmas, s azzal, hogy a BM
felügyelete alá került, a helyzet nem változik. A
Belügyminisztériumhoz tartozó tűzoltóság a polgári védelem
átvételével csak terheket vett a vállára, ugyanakkor helyzete
jottányit sem javult. A tűzoltókat a különleges feladatok
ellátásakor semmiféle pótlék nem illeti meg, anyagi helyzetük
siralmas. (folyt.köv.)



1990. szeptember 4., kedd 16:50


Vissza » A hírhez kapcsolódik »


Országgyűlés - rendes ülésszak - kedd (7. rész)


Az interpellációra adott válaszában Morvay István
belügyminisztériumi államtitkár elmondta: megkezdődött az egységes
katasztrófaelhárítási rendszer kialakítása. A tervezet az első
beavatkozásra alkalmas szervként a tűzoltóságot tünteti fel. Az új
feladatrendszer kidolgozása során tisztázódik az is, mennyiben
indokolt a polgári védelem egyfajta katonai jellegű irányítása. A
tűzoltóság anyagi, technikai, erkölcsi helyzetének javítása a tárca
eltökélt szándéka; a minisztérium 25 százalékos bérfejlesztésben
gondolkodik. A Belügyminisztériumnak nem a sztrájkjog megvonását
kell kompenzálnia a tűzoltók körében, ahhoz kell megteremteni a
feltételeket, hogy anyagi helyzetük javításával ne legyen igényük a
sztrájkra.

    A két interpelláló képviselő nem, a Ház viszont elfogadta a
választ.

    Pelcsinszki Boleszláv (SZDSZ) a mezőgazdasági termelők
hitelezése tárgyában interpellált a földművelésügyi és a
pénzügyminiszterhez. A képviselő hangoztatta, hogy a mezőgazdasági
termelőknek egyre nagyobb nehézséggel kénytelenek megküzdeni, a
kistermelők nem egy esetben uzsorakölcsönre kényszerülnek. Az
üzemeket adósságok fojtogatják, számukra lassan elérhetetlen vágy
egy-egy új gép, a szükséges üzemanyag, illetve a műtrágya
beszerzése. A képviselő arról tudakozódott, hogy a kormány tervezi-e
kedvező hitelkonstrukció kidolgozását a mezőgazdasági kistermelők
számára, esetleg a külföldi hitelek egy részének felhasználásával.
Lát-e lehetőséget arra, hogy az eladósodott, de kilábalásra képes
szövetkezetek hozzájuthassanak kedvezményes, hosszú lejáratú
hitelhez, s mi a szándék azokkal a nagyüzemekkel, amelyek eredményes
működésére nincs remény.

    Botos Katalin pénzügyminisztériumi államtitkár válaszában
közölte: a kormány gazdasági programjához illeszkedő agrárprogram
részeként várhatóan 1991-től lehetőség lesz arra, hogy az elmaradott
agrártérségekben meginduljon a termelés-reorganizációs program. A
veszteségeiket folyamatosan növelő nagyüzemek sorsával - ahol az
eredményes gazdálkodásra nincs remény és nem kerülhető el a
felszámolás - a kormány nem tud foglalkozni. Ez az adósok és a
hitelezők ügye. A pénzügyi kormányzat álláspontja szerint az
adósságok rendezésében indokolt a pénzintézetek nagyobb mértékű
szerepvállalása. Az ott élő tagság új típusú gazdálkodásának
megindításához megvannak azok a normatív eszközök, amelyek majd az
újrakezdést segítik a kormányprogram keretében. (folyt.köv.)



1990. szeptember 4., kedd 16:52


Vissza » A hírhez kapcsolódik »


Országgyűlés - rendes ülésszak - kedd (8. rész)


Sárossy László földművelésügyi államtitkár véleménye szerint a
mezőgazdaság fejlesztésére szükség van egy, a mezőgazdaságot
finanszírozó pénzintézet kialakítására. E kérdésben a napokban
tárgyalnak a Pénzügyminisztérium illetékeseivel.

    A válaszokat a képviselő nem, az Országgyűlés viszont elfogadta.
(folyt.köv.)



1990. szeptember 4., kedd 16:52


Vissza »


Országgyűlés - rendes ülésszak - kedd (9. rész)


A szabad szakszervezeti szerveződés esélyegyenlőségének
megteremtése érdekében interpellált a miniszterelnökhöz Vass István
(SZDSZ). Interpellációjának kiindulópontja Antall József és René
Felber svájci külügyminiszter e témában folytatott megbeszélése
volt. A képviselő hosszasan ecsetelte a magyar szakszervezeti
mozgalom helyzetét, részben igazat adva a miniszterelnöknek, részben
cáfolva sommás megjegyzéseit, amelyek szerinte a mai demokratikus
szakszervezeti szerveződés létét tagadják, jelentőségét kérdőjelezik
meg. Vass István megítélése szerint a kormány látókörének
perifériájára szorult a munkavállalók viszonya, a magyar munkásság
valóságos helyzete. Fejtegetése végén megkérdezte: ,,Mikor áll a
kormány szándékában a munkavállalók jogait biztosító, érdekei
védelmének hatékony lehetőségét garantáló törvényjavaslatok
előterjesztése? Lesz-e új munkatörvény? Lesz-e érdekvédelmi törvény?
Lesz-e elfogadható, a politikai sztrájkot sem kizáró sztrájktörvény?
Hozzájárul-e a kormány, hogy a Parlament által kezdeményezett, a
SZOT utódszervezeteinek monopóliumaival foglalkozó törvény illetve
országgyűlési határozati javaslatok még szeptember 15-e előtt - a
kormány kiemelt támogatásával - a Parlament elé kerüljenek,
tekintettel a szakszervezeti vagyonnal való manipulációk
felgyorsulására, fokozódására?,,

    A miniszterelnök megbízásából Szabó Tamás munkaügyi
minisztériumi államtitkár válaszolt az interpellációra,
mindenekelőtt megmagyarázva, hogyan kell érteni Antall József
kijelentéseit. A konkrét kérdések mindegyikére lényegében igennel
válaszolt. Azt azonban nem tartotta lehetségesnek, hogy a
nyugat-európai demokráciák gyakorlatától eltérve hazánkban
bevezessék a politikai sztrájkjogot.

    Mivel a képviselőnek fenntartásai voltak az elhangzottakkal
szemben, ezért a választ - ellentétben a plénummal - nem fogadta el.

    Írásban is és szóban is válaszolt Roszik Gábor (MDF) korábban
elhangzott interpellációjára Sárossy László. Ez az interpelláció a
gödöllői Állattenyésztési és Takarmányozási Kutatóközpont (ÁTK)
kezelésében lévő gödöllő-isaszegi tórendszerrel és a tóparti
telkekkel kapcsolatos visszaélésekkel foglalkozott. A terjedelmesre
sikeredett válaszból kitűnt, hogy az ÁTK-ügyletek minden
nyilvánosság elé tárt részlete igaznak bizonyult, sőt további
szabálytalanságokra is bukkantak az ügyben vizsgálatot folytatók. A
visszaélés lényege, hogy az ÁTK jogszabályt sértő bérleti
szerződéseket kötött e tavak használati jogára, több esetben reális
bérleti díj megállapítása nélkül. (folyt.köv.)



1990. szeptember 4., kedd 18:12


Vissza »


Országgyűlés - rendes ülésszak - kedd (10. rész)


Fiktív vételárért eladta az állam kizárólagos tulajdonában lévő
egyik, több mint hathektárnyi területű tavat a hozzá tartozó
mezőgazdasági rendeltetésű, több mint háromhektáros földterülettel
együtt. Emellett nevetséges áron - négyzetméterenként 50 forintért -
adott el 1987 decemberében 2470 négyzetméternyi területet Grósz
Károlynak. Ez az adásvétel jogszerű volt, legfeljebb a vételár miatt
lett volna megtámadható a szerződés, erre azonban a határidő letelte
miatt már nincs lehetőség. Hasonló a helyzet Király András volt
MÚOSZ-főtitkár esetében, aki a vásárláskor korábbi bérlőként
előnyben részesült, ő viszont négyzetméterenként 20 forintért
vásárolta meg - Grósz Károllyal egy időben - telkét. Gödöllő
belterületén 13 teljesen közművesített telket adtak el 1989
novemberében ugyancsak négyzetméterenkénti 50 forintos áron.

    A minisztérium felszólította az ÁTK-t a szabálytalan szerződések
módosítására, s miután ez nem történt meg, már júliusban pert
indított a szerződések érvénytelenségének megállapítása érdekében.
Egyidejűleg hanyag kezelés bűncselekményének esetleges lehetősége
miatt megkereste a legfőbb ügyészt. Az ingatlanok elidegenítése és a
horgásztavak jogellenes bérletével összefüggő mulasztások miatt
fegyelmi eljárás indult az ÁTK főigazgatója és gazdasági igazgatója
ellen. A fegyelmi vizsgálat augusztus 10-én lezárult, megállapítása
szerint mindketten fegyelmi vétséget követtek el.

    Roszik Gábor további adalékokkal egészítette ki a visszaélések
sorát. Emellett sérelmezte, hogy interpellációjának tárgyalására nem
az elfogadott napirendnek megfelelően, elsőként került sor, hanem
akkor, amikor a televíziós közvetítés már befejeződött. Megítélése
szerint ez olyan horderejű ügy, amelyet példaértéke miatt, s mert
nem egyedi eset, a legszélesebb nyilvánosság elé kell tárni. Úgy
vélte, hogy a sorrendcsere szándékosan történt, és kérte a soros
elnököt: derítse ki, mi volt ennek az oka.

    Dornbach Alajos e megjegyzésre reagálva kijelentette: a
szándékosság ez esetben képtelenség, egyébként pedig az Országgyűlés
legalább kétórányi késésben van eredetileg tervezett programjához
viszonyítva. A minisztériumi választ egyébként mind az interpelláló
képviselő, mind az Országgyűlés elfogadta.

    A törvényhozási munka hét kérdéssel folytatódott volna, ám öt
képviselő - tekintettel az idő előrehaladtára, és mert a
polgármesteri tisztség ellátásának egyes kérdéseiről szóló
törvényjavaslatról még e napon dönteni kellett - kérdését a jövő
hétre halasztotta. (folyt.köv.)



1990. szeptember 4., kedd 18:13


Vissza »


Országgyűlés - rendes ülésszak - kedd (11. rész)


Két fideszes képviselő viszont sürgősnek tartotta kérdése
megválaszolását. Wachsler Tamás a Szabadság téri volt trianoni
emlékmű teljes körű visszaállításának szándékával összefüggésben
arról faggatta a honvédelmi minisztert: szerencsés-e, ha egy
hivatalos kormányzati képviselő a jelenlegi politikai helyzetben
olyan félreérthető gesztust tesz, mint Raffay Ernő honvédelmi
államtitkár, aki elvállalta az emlékmű-alapítvány elnöki tisztét?
Ennek az emlékműnek a felállítása, beleértve az eredeti
Mussolini-idézetet is arról, hogy a békeszerződések nem örök időkre
szólnak, egybeesik-e a minisztérium és a kormány hivatalos
politikájával? Ha pedig nem, akkor levonják-e az eset politikai
konzekvenciáit?

    Für Lajos honvédelmi miniszter elöljáróban leszögezte: semmiféle
jogszabály vagy egyéb rendelkezés nem zárja ki, hogy a honvédelem
kötelékébe tartozó polgári vagy katonai személy ne vehetne részt
különböző társadalmi egyesülések, szervezetek munkájában, ide értve
a politikai pártokat is. A szolgálati szabályzat kizárja viszont,
hogy ezekbe az egyesülésekbe, szervezetekbe, pártokba bevigye a
szolgálati viszonyából származó ismereteit, és fordítva. Ezután
hosszasan fejtegette a kormány álláspontját a múlt, a történelmi
események valóságos megítéléséről, mondván: esetleg arról lehet
vitatkozni, hogy az említett emlékművet eredeti komplexumában, netán
korszerűsítve állítsák helyre vagy új, valóban a jelen kor szellemét
kifejező emlékmű létesüljön. Végül pedig kijelentette, hogy
politikai konzekvenciák levonására nincs szükség.

    Molnár Péter rövid és konkrét választ várt arra a kérdésére:
helyesli-e a miniszterelnök, ha a sajtóprivatizáció során a
szerkesztőség kizárásával vagy a szerkesztőség jelentős többségének
akarata ellenére tárgyalnak és kötnek szerződést. (A képviselő
konkrétan a Magyar Nemzet esetéről beszélt, szerinte ugyanis ez az
eset éppen hogy erőszak a nyilvánosság ellen.)

    Antall József nevében Katona Tamás válaszolt, részletesen
elemezve a kormány privatizációs törekvéseit. Hosszabb időt igénybe
vevő válasza végén öt mondattal tért ki a képviselő kérdésére.
Elmondta: a Magyar Nemzet privatizálása 1990. január 12-én a Magyar
Nemzet Kft. megalapításával megtörtént. Az alapítói jogokat ez a
gazdasági társaság gyakorolja. A privatizálás menetében folyamatosan
részt vett a szerkesztőség, és a létrehozott újságírói alapítvány
is. A kft. ügyvezetőjét a szerkesztőség javaslata alapján
választotta meg a közgyűlés, és ugyancsak az újságírók választották
meg a főszerkesztőt és a vezető munkatársakat. (folyt.köv.)



1990. szeptember 4., kedd 18:26


Vissza »


Országgyűlés - rendes ülésszak - kedd (12. rész)


A külföldi tőke bevonásáról a szerkesztőség kizárásával semmiféle
tárgyalást nem folytattak, ez nem is lett volna helyes -
hangsúlyozta Katona Tamás. (folyt.köv.)



1990. szeptember 4., kedd 18:27


Vissza »


Országgyűlés - rendes ülésszak - kedd (13. rész)


Az interpellációk és a kérdések elhangzása után - mivel a
polgármesteri tisztség ellátásának egyes kérdéseiről szóló
törvényjavaslat részletes vitájához érdemben több képviselő már nem
szólt hozzá - megkezdődött a szavazás a törvénytervezethez
kapcsolódó módosító javaslatokról. Az alkotmányügyi, valamint az
önkormányzati bizottság együttes jelentése 31 pontban sorolta a
módosításokat. A szavazási procedúra ennek megfelelően csaknem
másfél órán át tartott, ám mint utóbb kiderült, alapvető hiba
csúszott a szavazásba: a polgármesterek munkaviszonyával
összefüggésben ellentétes passzusok kerültek a törvénybe. A
képviselők ugyanis megszavazták, hogy megválasztásuk napján szűnjön
meg a polgármesterek fennálló munkaviszonya, ám döntöttek arról is,
hogy a polgármestert megbizatásának idejére vagy annak egy részére a
munkáltató köteles fizetés nélküli szabadságban részesíteni. Az
ellentmondás lényege: olyan személyt, akinek megszűnt a
munkaviszonya, nem lehet fizetés nélküli szabadságban részesíteni. A
plénum végül azzal a kitétellel fogadta el a törvényjavaslat
egészét, hogy a kormány még ezen a héten benyújtja - immár
törvénymódosításnak számító - jogszabálymódosító indítványát, s az a
parlamenti bizottságok véleményezése után az Országgyűlés jövő heti
plenáris ülése elé kerülhet sürgősséggel. A képviselők a
törvényjavaslatot, a már megszavazott módosító indítványokkal együtt
149 igen, 93 nem szavazattal, 4 tartózkodás mellett fogadták el.

    A törvény 1990. szeptember 30-án lép hatályba. A módosítások
nyomán elfogadott jogszabály szerint a tanács elnökének
munkaviszonya a polgármester megválasztásáig tart. A polgármesternek
hivatalba lépésekor, illetőleg megbizatása lejárta után 30 napon
belül vagyonnyilatkozatot kell tennie. Amennyiben munkaviszonya
képviselőtestület megbizatásának lejártát követően szűnik meg, hat
havi alapbérének megfelelő összeg illeti. Az összeférhetetlenséggel
kapcsolatban a törvény kimondja: a polgármester nem lehet
országgyűlési képviselő, s pártban tisztséget nem viselhet. A
rendelkezés ugyanakkor nem zárja ki, hogy a polgármester a párt
nevében vagy érdekében nyilvános közszereplést vállaljon. A
képviselőtestület, illetve a megyei közgyűlés hozzájárulhat ahhoz,
hogy a polgármester egyéb kereső tevékenységet folytathasson. Fontos
eleme a törvénynek, hogy a hatszáznál nagyobb lélekszámú településen
háromtagú bizottság tegyen javaslatot az összeférhetetlenség
kimondására. A polgármesteri fizetések kapcsán a törvény úgy
rendelkezik, hogy Budapest főpolgármestere munkabérének felső határa
a miniszteri fizetés száz százaléka legyen.

    Az Országgyűlés rendes ülésszakának keddi munkanapja e törvény
meghozatalával befejeződött. (MTI)



1990. szeptember 4., kedd 19:14


Vissza »

Partnereink
Dokumentumok
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB11BUD