|
|
|
|
Országgyűlés - rendes ülésszak - kedd (1. rész)
|
1990. szeptember 4., kedd - Napirendre tűzték a Szabad
Demokraták Szövetsége által előterjesztett önálló törvényjavaslatot
a Belügyminisztérium egykori III/III-as ügyosztályának állományába
tartozó, illetve nyilvántartásában szereplő ,,szigorúan titkos,,
állományú tisztek és hálózati személyek adatainak kezeléséről,
sürgősségi tárgyalását azonban 136 nem, 124 igen szavazattal, 11
tartózkodás mellett elutasították - ezzel kezdődött az Országgyűlés
rendes ülésszakának keddi munkanapja.
Az SZDSZ törvényjavaslatához Hack Péter fűzött szóbeli kiegészítést. Elmondta, hogy a kétharmados törvényjavaslat elfogadtatásával szeretnék elérni, hogy a közéletben, a politikában a jövőben ne vegyenek részt olyan személyek, akik az elmúlt rendszerben a rossz emlékű politikai rendőrség kötelékéhez tartoztak. Az egykori III/III-as ügyosztályon részben titkos belügyi állományban lévők dolgoztak, azaz a Belügyminisztérium alkalmazottai voltak, de ez környezetük előtt ismeretlen volt. Az ügyosztályhoz tartozók másik köre az úgynevezett ,,hálózati személyeké,,, akik hosszabb-rövidebb időn keresztül, de rendszeresen ügynökként tevékenykedtek. Ugyanakkor a törvényjavaslat elfogadásával egy jelenleg még szabályozatlan kérdést sikerülne jogszerűen megoldani. Ha azonban ez nem történik meg, megmarad egy olyan politikai bomba, amelynek gyújtózsinórja a Parlamenten, sőt az országhatáron kívüli erők kezében is van. Ezért szeretnének olyan szabályokat, garanciákat beépíteni, amelyek lehetetlenné teszik e bomba felrobbantását, a kibontakozó demokrácia megtorpedózását. Fontos szempont az is, hogy senki ne kerülhessen gyanúba, aki ellen nincsenek bizonyítékok, senkit ne lehessen megalapozatlanul üldözni. A sürgősségi tárgyalást indokolva kifejtette, hogy a törvényjavaslatban érintett személyek közül többen polgármesterként tevékenykedhetnek majd a választásokat követően. Ha azonban még a választásokat megelőzően elfogadják a törvényjavaslatot, az érintetteknek még tisztségük betöltése előtt lehetőségük adódna a visszavonulásra. (folyt.köv.)
1990. szeptember 4., kedd 12:38
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
Országgyűlés - rendes ülésszak - kedd (2. rész)
|
Ugyancsak a napirend előtt kért szót Borz Miklós (FKgP), aki azt kifogásolta, hogy az önkormányzati választások kapcsán ,,postázott,, ajánlócédula nem tartalmazza azt a szerinte nem elhanyagolható kérdést, hogy a jelöltet melyik párt javasolja. Véleménye szerint enélkül a pártok nem állíthatnak listát. Arra kérte az illetékeseket, hogy az ajánlócédula tartalmát vizsgálják felül, nehogy a választások tisztasága megkérdőjelezhető legyen egy adminisztratív hiba miatt.
A képviselők ezt követően tértek rá a polgármesteri tisztség ellátásának egyes kérdéseiről szóló törvényjavaslat részletes megvitatására. A téma jószerivel a két, egymással szemben álló párt politikai csatározásává ,,szelidült,,. A vita azonban korántsem volt csendes, az MDF és az SZDSZ frakciójának tagjai többször is eltértek a tárgytól, nem az eredeti javaslattal, hanem a másik fél felszólalásával, érveinek cáfolatával foglalkoztak. Kiderült az is, hogy egyes képviselők maguk is pályáznak a polgármesterségre, az őszinteség azonban újabb vádaskodásokat szült. Varga János (MDF) megengedhetetlennek tartotta, hogy a törvényhozás egyes képviselők ambíciójához szabva végezze munkáját.
Az eltérő nézetek ezúttal is a polgármesteri tisztséggel kapcsolatos összeférhetetlenségi kérdések mentén rajzolódtak ki a legmarkánsabban. A vitát az önkormányzati bizottság előadója, Böröcz István vezette be. A testület legalaposabban kifejtett álláspontja szerint: a polgármester ne lehessen tagja, részvényese annak a gazdasági társaságnak, amelyben az önkormányzat, illetve az általa alapított költségvetési vagy gazdálkodó szervezet tagként, részvényesként vesz részt. Az SZDSZ frakcióvezetője, Tölgyessy Péter fenntartotta korábbi véleményét: a polgármesterek jogállásának pontos szabályozása elengedhetetlen, enélkül ugyanis a leghitelesebb, legsikeresebb emberek nem láthatnak garanciát arra, hogy gond nélkül elvállalhassák e hivatást, majd visszatérhessenek korábbi foglalkozásukhoz mandátumuk lejárta után. Szerinte az összeférhetetlenséget a képviselők státuszának megfelelően kell szabályozni. A polgármesterek pártosságának elvetését teljességgel elfogadhatatlannak nevezte, mert mint mondta: nem várható el, hogy a győztes megtagadja azt a pártot, politikai csoportosulást, amely őt támogatta. Kifogásolta azt is, hogy a törvénytervezet a munkajog rendes szabályait akarja mereven alkalmazni a polgármesterekre, jóllehet e szabályozás rendkívül elavult. A polgármester felelőssége tisztán politikai s nem munkajogi természetű, így e szabályok e közjogi tisztségre nem lehetnek mértékadóak. (folyt.köv.)
1990. szeptember 4., kedd 15:12
|
Vissza »
|
|
Országgyűlés - rendes ülésszak - kedd (3. rész)
|
Hankó Faragó Miklós (SZDSZ) azzal érvelt, hogy a törvénytervezet jelen formájában óhatatlanul érinti a polgármesterek jogállását, amennyiben megtiltja a parlamenti képviselőséget. Ha e kérdés eldöntésében az Országgyűlés az egyszerű többség mellett foglal állást, s nem kétharmados aránnyal szavaz, az SZDSZ az Alkotmánybírósághoz fordul - jelentette ki. E kijelentés kapcsán Kónya Imre, az MDF frakciójának vezetője hosszasan fejtegette, hogy ez a felvetés megbukna az Alkotmánybíróság előtt. A jogértelmezési vitát elkerülendő, Tölgyessy Péter javasolta, hogy ezt a polémiát esetleg majd az Alkotmánybíróság előtt folytassák le, azzal ne a plénumot terheljék.
A kormánypárti képviselők a tervezet védelmében szóltak arról, hogy a képviselőtestületre kell bízni annak eldöntését: a polgármester megtarthatja-e korábbi munkaviszonyát, vagy milyen mellékállást vállalhat. Újólag leszögezték, hogy a polgármesteri tisztség nem kötődhet szorosan a pártokhoz. Az önkormányzati rendszert jószerivel a semmiből kell megteremteni, s ez rengeteg energiát követel a leendő polgármestertől, pártbeli tevékenysége növelheti túlterheltségét. Az egyik MDF-es képviselő szerint a szabad demokraták által a polgármesteri fizetéseket meghatározó bértáblázat kidolgozása megkötné az önkormányzatok kezét, csökkentené mozgásterüket. Király B. Izabella (MDF) annak a véleményének adott hangot: ha a Parlament úgy dönt, hogy a polgármester országgyűlési képviselő is lehet, ,,szegénységi bizonyítványt,, állít ki a magyar népről. E határozat ugyanis azt sugallná, hogy a népnek nincsenek megfelelő káderei e posztok betöltésére. Szentágothai János (MDF) ugyanakkor megfontolásra ajánlotta, hogy esetleg a 30 ezernél kisebb lélekszámú települések polgármesterei vállalhassanak képviselőséget. A képviselőséget tiltó szabályt Elek István (MDF) szerint sem kellene kikötni, arról a képviselőtestületnek kellene határoznia.
A vitát az ebédszünet szakította félbe, szünet után interpellációkkal folytatódott az ülés. (folyt.köv.)
1990. szeptember 4., kedd 15:15
|
Vissza »
|
|
Országgyűlés - rendes ülésszak - kedd (4. rész)
|
A kedd délután a kialakult munkarendnek megfelelően az interpellációkkal telt el. Elsőként Iván Géza (FKgP) kérdezte az ipari és kereskedelmi minisztert a Diósgyőri Gépgyár sorsáról. Kezdeményeznek-e csődeljárást, avagy megfelelő technológiai, vezetési és káderváltoztatással tovább kívánják-e üzemeltetni a gyárat? A vállalati tanáccsal felvették-e már a kapcsolatot a szükséges döntések meghozatala érdekében? A minisztérium megkapta-e azt a vállalat megmentését, talpraállítását szolgáló tervezetet, amelyet egy szakértői közösség dolgozott ki?
Bod Péter Ákos válaszában leszögezte, hogy a tárca minden konkrét vállalati ügyben a helyzetnek megfelelő megoldást javasol. A Diósgyőri Gépgyár vezérigazgatójával folytatott konzultációkat követően intézkedett arról, hogy Kovács Zoltán vezérigazgatót szeptember 15-i hatállyal felmentsék. Ez az ország egyik legnagyobb egyedi gép-, berendezésgyártó vállalata, 1988 óta veszteséges, az idén gyakorlatilag fizetésképtelenné vált. A jelenlegi vezérigazgató másfél-két éve foglalta el posztját, és programot is készített a kilábalásra, ám a tendenciát nem volt képes megfordítani. Miután a vállalat számára banki vagy költségvetési segítséget nem lehet előirányozni, megindult a felszámolási eljárás. Ez azonban nem jelenti tízezer munkahely összeomlását, a vállalat teljes tevékenységi körének megszűnését. A gépgyár vezetését a közeljövőben kijelölendő miniszteri biztos veszi át, aki köteles javaslatot kidolgozni a vállalat jövőjére vonatkozóan, figyelembe véve a DIGÉP műszaki kollektívájának, szakmai közéletének és minden segítőkész dolgozójának ötleteit, elgondolásait.
A miniszteri választ mind az interpelláló képviselő, mind az Országgyűlés elfogadta.
Vargáné Piros Ildikó (független) azért interpellált a földművelésügyi miniszterhez, mert a kedvezőtlen adottságú mezőgazdasági üzemek támogatásának megvonása véleménye szerint katasztrófahelyzetet idéz elő, ellehetetleníti az egyébként eredményesen gazdálkodó szervezeteket és kistermelőket egyaránt. A képviselőnőt az érdekelte: mi lesz a legtöbb terhet viselő, mégis kiszolgáltatott, mostoha körülmények között élő emberekkel? Modellezték-e, mi lesz a rossz minőségű föld miatt mintegy négyszáz faluban csődbe menő mezőgazdasági üzemekkel, az ott dolgozókkal, hiszen ezekben ez az egyetlen gazdasági erő, munkalehetőség? Történtek-e számítások arra, milyen hatással lesz ez az exportra és a belföldi ellátásra? Készült-e központi program e hatások ellentételezésére? Miképpen képzelik el a szociális és családi gondok, a növekvő bűnözés kezelését ezekben a térségekben? (folyt.köv.)
1990. szeptember 4., kedd 15:20
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
Országgyűlés - rendes ülésszak - kedd (5. rész)
|
Hogyan prognosztizálják a jövő évi élelmiszerárak alakulását? Hogyan képzelik el ezekben a térségekben és ebben a közigazgatási környezetben a kisgazdaságok, farmergazdaságok kialakulását és fejlődését?
Sárossy László államtitkár válaszában hosszasan ecsetelte, hogy a kormány miért kényszerült a nemcsak az élelmiszergazdaságot érintő intézkedéscsomag bevezetésére. Beszélt a minisztérium céljairól is. Mondandójának lényege abban foglalható össze, hogy ebben a szektorban is a megteremtendő piacgazdaság feltételeit szükséges kialakítani, legyen szó az élelmiszerárakról, vagy a kisgazdaságok, farmergazdaságok kialakulásáról.
A választ a képviselőnő nem fogadta el, mondván: az annyit ér, mint ,,halottnak a csók,,. Ám, ahogy az már lenni szokott, a kormánypárti többség elfogadta Sárossy László válaszát. (folyt.köv.)
1990. szeptember 4., kedd 15:21
|
Vissza »
|
|
Országgyűlés - rendes ülésszak - kedd (6. rész)
|
Füzessy Tibor az iskolai hitoktatás tárgyában interpellált a művelődési és közoktatási miniszterhez. A képviselő annak magyarázatára kérte a tárca vezetőjét, hogy az egyházakkal kötött júniusi megállapodást követően miért született azzal szinte teljesen ellentétes útmutató az oktatási intézmények számára.
Andrásfalvy Bertalan művelődési és közoktatási miniszter elöljáróban leszögezte: a minisztérium álláspontjának alakulását nem az a vita, az a közhangulat változtatta meg, amely a hitoktatás bevezetését övezte. Elmondta: a fakultatív hitoktatásra lényegében évtizedek óta lehetőség volt, más kérdés, hogy ezt az iskolák nem gyakorolhatták. A tárca vezetője a hitoktatók tantestületi tagsága kapcsán szólt arról, hogy azt általános érvénnyel nem lehet kimondani. Fontosnak tartotta ugyanakkor, hogy a hitoktatót az iskola tekintse pedagógiai partnernek. A miniszter szerint a továbbtanulás szempontjából nincs jelentősége annak, hogy a hitoktatás tényét rögzíti-e a bizonyítvány, avagy sem. A helyzetet a minisztérium a tapasztalatok alapján rendezi majd véglegesen jogilag. A hitoktatók bérezését - az egyházak számára, illetve azok közreműködésével - a központi költségvetésnek kell biztosítania. Az erre vonatkozó igények felmérése szeptember végéig készül el. A miniszter végezetül kijelentette: a hittanoktatás bevezetése - elsősorban vidéken - a demokrácia nagy erőpróbája lesz. Az útmutató - a közvetlenül érintettek egyeztetése után - nem csorbítja senkinek sem az érdekeit. Elsődleges célja a hitoktatás eljuttatása az iskolában azokhoz, akik azt igénylik.
A képviselő és a plénum is elfogadta a miniszter válaszát.
Hága Antónia és Novák Rudolf SZDSZ-es képviselők a polgári védelmi szervezet átszervezése és a tűzoltósági feladatok ellátása tárgyában interpellált a belügy-, illetve a honvédelmi miniszterhez. Hága Antónia, az interpelláció előterjesztője a polgári védelmi szervezet átszervezése kapcsán annak a véleményének adott hangot, hogy az országban egyetlen olyan egységes szervezet sincs, amely nagyobb méretű katasztrófa elhárítására alkalmas lenne. E feladatra a polgári védelmi szervezet sem volt alkalmas, s azzal, hogy a BM felügyelete alá került, a helyzet nem változik. A Belügyminisztériumhoz tartozó tűzoltóság a polgári védelem átvételével csak terheket vett a vállára, ugyanakkor helyzete jottányit sem javult. A tűzoltókat a különleges feladatok ellátásakor semmiféle pótlék nem illeti meg, anyagi helyzetük siralmas. (folyt.köv.)
1990. szeptember 4., kedd 16:50
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
Országgyűlés - rendes ülésszak - kedd (7. rész)
|
Az interpellációra adott válaszában Morvay István belügyminisztériumi államtitkár elmondta: megkezdődött az egységes katasztrófaelhárítási rendszer kialakítása. A tervezet az első beavatkozásra alkalmas szervként a tűzoltóságot tünteti fel. Az új feladatrendszer kidolgozása során tisztázódik az is, mennyiben indokolt a polgári védelem egyfajta katonai jellegű irányítása. A tűzoltóság anyagi, technikai, erkölcsi helyzetének javítása a tárca eltökélt szándéka; a minisztérium 25 százalékos bérfejlesztésben gondolkodik. A Belügyminisztériumnak nem a sztrájkjog megvonását kell kompenzálnia a tűzoltók körében, ahhoz kell megteremteni a feltételeket, hogy anyagi helyzetük javításával ne legyen igényük a sztrájkra.
A két interpelláló képviselő nem, a Ház viszont elfogadta a választ.
Pelcsinszki Boleszláv (SZDSZ) a mezőgazdasági termelők hitelezése tárgyában interpellált a földművelésügyi és a pénzügyminiszterhez. A képviselő hangoztatta, hogy a mezőgazdasági termelőknek egyre nagyobb nehézséggel kénytelenek megküzdeni, a kistermelők nem egy esetben uzsorakölcsönre kényszerülnek. Az üzemeket adósságok fojtogatják, számukra lassan elérhetetlen vágy egy-egy új gép, a szükséges üzemanyag, illetve a műtrágya beszerzése. A képviselő arról tudakozódott, hogy a kormány tervezi-e kedvező hitelkonstrukció kidolgozását a mezőgazdasági kistermelők számára, esetleg a külföldi hitelek egy részének felhasználásával. Lát-e lehetőséget arra, hogy az eladósodott, de kilábalásra képes szövetkezetek hozzájuthassanak kedvezményes, hosszú lejáratú hitelhez, s mi a szándék azokkal a nagyüzemekkel, amelyek eredményes működésére nincs remény.
Botos Katalin pénzügyminisztériumi államtitkár válaszában közölte: a kormány gazdasági programjához illeszkedő agrárprogram részeként várhatóan 1991-től lehetőség lesz arra, hogy az elmaradott agrártérségekben meginduljon a termelés-reorganizációs program. A veszteségeiket folyamatosan növelő nagyüzemek sorsával - ahol az eredményes gazdálkodásra nincs remény és nem kerülhető el a felszámolás - a kormány nem tud foglalkozni. Ez az adósok és a hitelezők ügye. A pénzügyi kormányzat álláspontja szerint az adósságok rendezésében indokolt a pénzintézetek nagyobb mértékű szerepvállalása. Az ott élő tagság új típusú gazdálkodásának megindításához megvannak azok a normatív eszközök, amelyek majd az újrakezdést segítik a kormányprogram keretében. (folyt.köv.)
1990. szeptember 4., kedd 16:52
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
Országgyűlés - rendes ülésszak - kedd (8. rész)
|
Sárossy László földművelésügyi államtitkár véleménye szerint a mezőgazdaság fejlesztésére szükség van egy, a mezőgazdaságot finanszírozó pénzintézet kialakítására. E kérdésben a napokban tárgyalnak a Pénzügyminisztérium illetékeseivel.
A válaszokat a képviselő nem, az Országgyűlés viszont elfogadta. (folyt.köv.)
1990. szeptember 4., kedd 16:52
|
Vissza »
|
|
Országgyűlés - rendes ülésszak - kedd (9. rész)
|
A szabad szakszervezeti szerveződés esélyegyenlőségének megteremtése érdekében interpellált a miniszterelnökhöz Vass István (SZDSZ). Interpellációjának kiindulópontja Antall József és René Felber svájci külügyminiszter e témában folytatott megbeszélése volt. A képviselő hosszasan ecsetelte a magyar szakszervezeti mozgalom helyzetét, részben igazat adva a miniszterelnöknek, részben cáfolva sommás megjegyzéseit, amelyek szerinte a mai demokratikus szakszervezeti szerveződés létét tagadják, jelentőségét kérdőjelezik meg. Vass István megítélése szerint a kormány látókörének perifériájára szorult a munkavállalók viszonya, a magyar munkásság valóságos helyzete. Fejtegetése végén megkérdezte: ,,Mikor áll a kormány szándékában a munkavállalók jogait biztosító, érdekei védelmének hatékony lehetőségét garantáló törvényjavaslatok előterjesztése? Lesz-e új munkatörvény? Lesz-e érdekvédelmi törvény? Lesz-e elfogadható, a politikai sztrájkot sem kizáró sztrájktörvény? Hozzájárul-e a kormány, hogy a Parlament által kezdeményezett, a SZOT utódszervezeteinek monopóliumaival foglalkozó törvény illetve országgyűlési határozati javaslatok még szeptember 15-e előtt - a kormány kiemelt támogatásával - a Parlament elé kerüljenek, tekintettel a szakszervezeti vagyonnal való manipulációk felgyorsulására, fokozódására?,,
A miniszterelnök megbízásából Szabó Tamás munkaügyi minisztériumi államtitkár válaszolt az interpellációra, mindenekelőtt megmagyarázva, hogyan kell érteni Antall József kijelentéseit. A konkrét kérdések mindegyikére lényegében igennel válaszolt. Azt azonban nem tartotta lehetségesnek, hogy a nyugat-európai demokráciák gyakorlatától eltérve hazánkban bevezessék a politikai sztrájkjogot.
Mivel a képviselőnek fenntartásai voltak az elhangzottakkal szemben, ezért a választ - ellentétben a plénummal - nem fogadta el.
Írásban is és szóban is válaszolt Roszik Gábor (MDF) korábban elhangzott interpellációjára Sárossy László. Ez az interpelláció a gödöllői Állattenyésztési és Takarmányozási Kutatóközpont (ÁTK) kezelésében lévő gödöllő-isaszegi tórendszerrel és a tóparti telkekkel kapcsolatos visszaélésekkel foglalkozott. A terjedelmesre sikeredett válaszból kitűnt, hogy az ÁTK-ügyletek minden nyilvánosság elé tárt részlete igaznak bizonyult, sőt további szabálytalanságokra is bukkantak az ügyben vizsgálatot folytatók. A visszaélés lényege, hogy az ÁTK jogszabályt sértő bérleti szerződéseket kötött e tavak használati jogára, több esetben reális bérleti díj megállapítása nélkül. (folyt.köv.)
1990. szeptember 4., kedd 18:12
|
Vissza »
|
|
Országgyűlés - rendes ülésszak - kedd (10. rész)
|
Fiktív vételárért eladta az állam kizárólagos tulajdonában lévő egyik, több mint hathektárnyi területű tavat a hozzá tartozó mezőgazdasági rendeltetésű, több mint háromhektáros földterülettel együtt. Emellett nevetséges áron - négyzetméterenként 50 forintért - adott el 1987 decemberében 2470 négyzetméternyi területet Grósz Károlynak. Ez az adásvétel jogszerű volt, legfeljebb a vételár miatt lett volna megtámadható a szerződés, erre azonban a határidő letelte miatt már nincs lehetőség. Hasonló a helyzet Király András volt MÚOSZ-főtitkár esetében, aki a vásárláskor korábbi bérlőként előnyben részesült, ő viszont négyzetméterenként 20 forintért vásárolta meg - Grósz Károllyal egy időben - telkét. Gödöllő belterületén 13 teljesen közművesített telket adtak el 1989 novemberében ugyancsak négyzetméterenkénti 50 forintos áron.
A minisztérium felszólította az ÁTK-t a szabálytalan szerződések módosítására, s miután ez nem történt meg, már júliusban pert indított a szerződések érvénytelenségének megállapítása érdekében. Egyidejűleg hanyag kezelés bűncselekményének esetleges lehetősége miatt megkereste a legfőbb ügyészt. Az ingatlanok elidegenítése és a horgásztavak jogellenes bérletével összefüggő mulasztások miatt fegyelmi eljárás indult az ÁTK főigazgatója és gazdasági igazgatója ellen. A fegyelmi vizsgálat augusztus 10-én lezárult, megállapítása szerint mindketten fegyelmi vétséget követtek el.
Roszik Gábor további adalékokkal egészítette ki a visszaélések sorát. Emellett sérelmezte, hogy interpellációjának tárgyalására nem az elfogadott napirendnek megfelelően, elsőként került sor, hanem akkor, amikor a televíziós közvetítés már befejeződött. Megítélése szerint ez olyan horderejű ügy, amelyet példaértéke miatt, s mert nem egyedi eset, a legszélesebb nyilvánosság elé kell tárni. Úgy vélte, hogy a sorrendcsere szándékosan történt, és kérte a soros elnököt: derítse ki, mi volt ennek az oka.
Dornbach Alajos e megjegyzésre reagálva kijelentette: a szándékosság ez esetben képtelenség, egyébként pedig az Országgyűlés legalább kétórányi késésben van eredetileg tervezett programjához viszonyítva. A minisztériumi választ egyébként mind az interpelláló képviselő, mind az Országgyűlés elfogadta.
A törvényhozási munka hét kérdéssel folytatódott volna, ám öt képviselő - tekintettel az idő előrehaladtára, és mert a polgármesteri tisztség ellátásának egyes kérdéseiről szóló törvényjavaslatról még e napon dönteni kellett - kérdését a jövő hétre halasztotta. (folyt.köv.)
1990. szeptember 4., kedd 18:13
|
Vissza »
|
|
Országgyűlés - rendes ülésszak - kedd (11. rész)
|
Két fideszes képviselő viszont sürgősnek tartotta kérdése megválaszolását. Wachsler Tamás a Szabadság téri volt trianoni emlékmű teljes körű visszaállításának szándékával összefüggésben arról faggatta a honvédelmi minisztert: szerencsés-e, ha egy hivatalos kormányzati képviselő a jelenlegi politikai helyzetben olyan félreérthető gesztust tesz, mint Raffay Ernő honvédelmi államtitkár, aki elvállalta az emlékmű-alapítvány elnöki tisztét? Ennek az emlékműnek a felállítása, beleértve az eredeti Mussolini-idézetet is arról, hogy a békeszerződések nem örök időkre szólnak, egybeesik-e a minisztérium és a kormány hivatalos politikájával? Ha pedig nem, akkor levonják-e az eset politikai konzekvenciáit?
Für Lajos honvédelmi miniszter elöljáróban leszögezte: semmiféle jogszabály vagy egyéb rendelkezés nem zárja ki, hogy a honvédelem kötelékébe tartozó polgári vagy katonai személy ne vehetne részt különböző társadalmi egyesülések, szervezetek munkájában, ide értve a politikai pártokat is. A szolgálati szabályzat kizárja viszont, hogy ezekbe az egyesülésekbe, szervezetekbe, pártokba bevigye a szolgálati viszonyából származó ismereteit, és fordítva. Ezután hosszasan fejtegette a kormány álláspontját a múlt, a történelmi események valóságos megítéléséről, mondván: esetleg arról lehet vitatkozni, hogy az említett emlékművet eredeti komplexumában, netán korszerűsítve állítsák helyre vagy új, valóban a jelen kor szellemét kifejező emlékmű létesüljön. Végül pedig kijelentette, hogy politikai konzekvenciák levonására nincs szükség.
Molnár Péter rövid és konkrét választ várt arra a kérdésére: helyesli-e a miniszterelnök, ha a sajtóprivatizáció során a szerkesztőség kizárásával vagy a szerkesztőség jelentős többségének akarata ellenére tárgyalnak és kötnek szerződést. (A képviselő konkrétan a Magyar Nemzet esetéről beszélt, szerinte ugyanis ez az eset éppen hogy erőszak a nyilvánosság ellen.)
Antall József nevében Katona Tamás válaszolt, részletesen elemezve a kormány privatizációs törekvéseit. Hosszabb időt igénybe vevő válasza végén öt mondattal tért ki a képviselő kérdésére. Elmondta: a Magyar Nemzet privatizálása 1990. január 12-én a Magyar Nemzet Kft. megalapításával megtörtént. Az alapítói jogokat ez a gazdasági társaság gyakorolja. A privatizálás menetében folyamatosan részt vett a szerkesztőség, és a létrehozott újságírói alapítvány is. A kft. ügyvezetőjét a szerkesztőség javaslata alapján választotta meg a közgyűlés, és ugyancsak az újságírók választották meg a főszerkesztőt és a vezető munkatársakat. (folyt.köv.)
1990. szeptember 4., kedd 18:26
|
Vissza »
|
|
Országgyűlés - rendes ülésszak - kedd (12. rész)
|
A külföldi tőke bevonásáról a szerkesztőség kizárásával semmiféle tárgyalást nem folytattak, ez nem is lett volna helyes - hangsúlyozta Katona Tamás. (folyt.köv.)
1990. szeptember 4., kedd 18:27
|
Vissza »
|
|
Országgyűlés - rendes ülésszak - kedd (13. rész)
|
Az interpellációk és a kérdések elhangzása után - mivel a polgármesteri tisztség ellátásának egyes kérdéseiről szóló törvényjavaslat részletes vitájához érdemben több képviselő már nem szólt hozzá - megkezdődött a szavazás a törvénytervezethez kapcsolódó módosító javaslatokról. Az alkotmányügyi, valamint az önkormányzati bizottság együttes jelentése 31 pontban sorolta a módosításokat. A szavazási procedúra ennek megfelelően csaknem másfél órán át tartott, ám mint utóbb kiderült, alapvető hiba csúszott a szavazásba: a polgármesterek munkaviszonyával összefüggésben ellentétes passzusok kerültek a törvénybe. A képviselők ugyanis megszavazták, hogy megválasztásuk napján szűnjön meg a polgármesterek fennálló munkaviszonya, ám döntöttek arról is, hogy a polgármestert megbizatásának idejére vagy annak egy részére a munkáltató köteles fizetés nélküli szabadságban részesíteni. Az ellentmondás lényege: olyan személyt, akinek megszűnt a munkaviszonya, nem lehet fizetés nélküli szabadságban részesíteni. A plénum végül azzal a kitétellel fogadta el a törvényjavaslat egészét, hogy a kormány még ezen a héten benyújtja - immár törvénymódosításnak számító - jogszabálymódosító indítványát, s az a parlamenti bizottságok véleményezése után az Országgyűlés jövő heti plenáris ülése elé kerülhet sürgősséggel. A képviselők a törvényjavaslatot, a már megszavazott módosító indítványokkal együtt 149 igen, 93 nem szavazattal, 4 tartózkodás mellett fogadták el.
A törvény 1990. szeptember 30-án lép hatályba. A módosítások nyomán elfogadott jogszabály szerint a tanács elnökének munkaviszonya a polgármester megválasztásáig tart. A polgármesternek hivatalba lépésekor, illetőleg megbizatása lejárta után 30 napon belül vagyonnyilatkozatot kell tennie. Amennyiben munkaviszonya képviselőtestület megbizatásának lejártát követően szűnik meg, hat havi alapbérének megfelelő összeg illeti. Az összeférhetetlenséggel kapcsolatban a törvény kimondja: a polgármester nem lehet országgyűlési képviselő, s pártban tisztséget nem viselhet. A rendelkezés ugyanakkor nem zárja ki, hogy a polgármester a párt nevében vagy érdekében nyilvános közszereplést vállaljon. A képviselőtestület, illetve a megyei közgyűlés hozzájárulhat ahhoz, hogy a polgármester egyéb kereső tevékenységet folytathasson. Fontos eleme a törvénynek, hogy a hatszáznál nagyobb lélekszámú településen háromtagú bizottság tegyen javaslatot az összeférhetetlenség kimondására. A polgármesteri fizetések kapcsán a törvény úgy rendelkezik, hogy Budapest főpolgármestere munkabérének felső határa a miniszteri fizetés száz százaléka legyen.
Az Országgyűlés rendes ülésszakának keddi munkanapja e törvény meghozatalával befejeződött. (MTI)
1990. szeptember 4., kedd 19:14
|
Vissza »
|
|
|
|
|
|