Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1990 › szeptember 02.
1989  1990
1990. július
HKSzeCsPSzoV
2526272829301
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
303112345
1990. augusztus
HKSzeCsPSzoV
303112345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829303112
3456789
1990. szeptember
HKSzeCsPSzoV
272829303112
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
1234567
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
OS:

Nyílt levél a Magyar Köztársaság kormányához az ifjúsági munkanélküliségről

"Egy szociális piacgazdaságban az első munkahelyhez jutás állampolgári jog kell legyen, melynek érvényesítését: - a gyakornoki rendszer széleskörű meghonosításával (az állam állja a munkaadó helyett a fizetés egy részét meghatározott ideig) - a pályakezdőket foglalkoztatóknak adott adókedvezménnyel, - mundenki által pályázható jelentős átképzési alapok létesítésével, - részmunkaidős foglalkoztatással lehet elérni."
SZER, Világhíradó:

Tanévnyitó

" Az iskolák államosítását követően alapfokútól az egyetemig érvényesült a kommunisták szándéka, miszerint az oktatást és a politikát nem szabad kettéválasztani, mert a magas szintű szakmai, elméleti tudásnál gyakorta fontosabb az úgynevezett világnézeti tisztánlátás, a lenini-marxi ideológia kételkedés nélküli elfogadása."

Először a motoros Magyar Nagydíjért (1. rész)


1990. szeptember 2. vasárnap (MTI) - Az edzésnapok csekély
nézőszáma és az éjszakai vihar után talán a legoptimistábbakat sem
lepte meg, hogy csak 10-12 ezren voltak kíváncsiak a Hungaroringen
az első gyorsasági motoros Magyar Grand Prix vasárnapi küzdelmeire,
a világbajnoki futamokra.

    A 125 kcm-es géposztályban olasz siker született.

    125 kcm (24 kör, 95.232 km):
    ----------------------------

1. Loris Capirossi (olasz, Honda) 45:49.954 p - 124.669 km/ó
2. Heinz Lüthi (svájci, Honda) 45:51.115
3. Bruno Casanova (olasz, Honda) 45:51.124
4. Fausto Gresini (olasz, Honda) 45:52.661
5. Hans Spaan (holland, Honda) 45:52.716
6. Stefan Prein (nyugatnémet, Honda) 45:52.722
7. Emilio Cuppini (olasz, Honda) 45:58.815
8. Alessandro Gramigni (olasz, Aprilia) 46:11.115
9. Gabriele Debbia (olasz, Aprilia) 46:16.150
10. Robin Appleyard (brit, Honda) 46:16.271
11. Hans Koopman (holland, Honda) 46:17.491
12. Wada Kinya (japán, Honda) 46:17.671
13. Dirk Raudies (nyugatnémet, Honda) 46:19.242
14. Steve Patrickson (brit, Honda) 46:24.624
15. Antonio Sanchez (spanyol, JJ Cobas) 46:29.862

    leggyorsabb kör: Bruno Casanova 1:52.866 p - 126.564 km/ó

    A vb-pontverseny állása a 13. futam után:

1. Prein 169 pont
2. Capirossi 162
3. Spaan 160
4. Doriano Romboni (olasz, Honda) 115
5. Raudies 103
6. Jorge Martinez (spanyol, JJ Cobas Rotax) 102
7. Gresini 91
8. Casanova 86
9. Gramigni és
    Adolf Stadler (nyugatnémet, JJ Cobas Rotax) 77-77
(folyt.köv.)



1990. szeptember 2., vasárnap 13:37


Vissza »


Először a motoros Magyar Nagydíjért (2. rész)


A legkisebb géposztályban, a 125 kcm-eseknél a nyugatnémet
Stefan Prein, a holland Hans Spaan és az olasz Loris Capirossi 24
körös különcsatájára lehetett számítani, hiszen néhány hete már csak
ők hárman vannak versenyben a világbajnoki címért. A 36 versenyzőt
felvonultató mezőnyben az olasz Alessandro Gramigni kezdett a
legjobban, de ott volt közvetlenül a nyomában Spaan és Capirossi is.
A mindössze 17 esztendős Capirossi a 10. körben vette át a vezetést
- bár előtte kétszer is rövid ideig az élen haladt -, s utána
éllovas pozícióját már csak méterekre engedte át a vetélytársaknak.
Végül több, mint egy másodperces előnnyel biztosan nyert a gyengén
kezdő svjáci Heinz Lüthi és a végig az élbolyban motorozó, szintén
itáliai Bruno Casanova előtt. Spaan az ötödik, Prein pedig a hatodik
helyen érkezett célba. Megkülönböztetett érdeklődés kísérte az
egyetlen hölgyversenyző, a finn Taru Rinne szereplését, aki az első
kört még a 22. helyen zárta, de aztán fokozatosan előrelépett, s a
dicséretre méltó 16. helyen végzett, vagyis épphogy kimaradt a
pontszerzők táborából.

    Capirossi idei - egyben pályafutása - második futamgyőzelmét
aratta, s hét pontra megközelítette a vb-pontversenyben vezető
Preint. Az aranyérem sorsa így két hét múlva, az ausztráliai záró
erőpróbán dől el.

    - Nagyon örülök a futamgyőzelemnek, s annak is, hogy versenyben
maradtam a világbajnoki címért. Igérem, az utolsó viadalon is
maximális erőbedobással fogok küzdeni, ám azt nem tudom megjósolni,
hogy mi lesz a végső világbajnoki sorrend. Én mindenesetre nyerni
akarok - nyilatkozta a lobogó hajú Capirossi. (folyt.köv.)



1990. szeptember 2., vasárnap 15:27


Vissza »


Először a motoros Magyar Nagydíjért (3. rész)


Egy újabb géposztály eredménysora:

500 kcm (28 kör, 111.104 km):
-----------------------------

1. Michael Doohan (ausztrál, Honda) 49:14.920 p - 135.359 km/ó
2. Eddie Lawson (amerikai, Yamaha) 49:40.362
3. Kevin Schwantz (amerikai, Suzuki) 50:09.321
4. Wayne Gardner (ausztrál, Honda) 50:17.552
5. Juan Garriga (spanyol, Yamaha) 50:19.714
6. Jean-Philippe Ruggia (francia, Yamaha) 50:20.890
7. Niall MacKenzie (brit, Suzuki) 50:21.168
8. Karl Fogarty (brit, Honda) 50:30.509
9. Alexandre Barros (brazil, Cagiva) 50:48.920
10. Sito Pons (spanyol, Honda) 50:54.865
11. Ron Haslam (brit, Cagiva) 51:00.946
12. Marco Papa (olasz, Honda) 1 kör hátrány
13. Rachel Nicotte (francia, Chevalier) 1 kör hátrány
14. Eddie Laycock (ír, Honda) 1 kör hátrány
15. Martin Trösch (nyugatnémet, Honda) 2 kör hátrány

    leggyorsabb kör: Michael Doohan 1:44.390 p - 136.841 km/ó

    A vb-pontverseny állása a 14. futam után:

1. Wayne Rainey (amerikai, Yamaha) 240 pont - már világbajnok
2. Schwantz 188
3. Doohan 162
4. MacKenzie 129
5. Gardner 118
6. Garriga 111
7. Ruggia 110
8. Lawson 105
9. Christian Sarron (francia, Yamaha) 84
10. Pons 67
(folyt.köv.)



1990. szeptember 2., vasárnap 15:29


Vissza »


Először a motoros Magyar Nagydíjért (4. rész)


A legjobbak között, az 500 kcm-eseknél a mogyoródi futamra nem
maradt igazán tét, mert az amerikai Wayne Rainey egy héttel korábban
Brnóban bebiztosította világbajnoki győzelmét. Ennek ismeretében nem
is nagy meglepetés, hogy a pilótáknak nemigen akaródzott harcba
szállniuk a Hungaroringen, egyik kifogás után a másikkal álltak elő.
(Köztük azért volt néhány jogos panasz is.) Végül is elérték, hogy a
felügyelő bizottság 32 körről 28-ra csökkentette versenytávjukat.
Ezzel elült az elégedetlenség, s a 22 nevezőből 21 felsorakozott a
rajthoz. Csak az a svéd Peter Linden hiányzott, aki a szombati
időmérő edzésen a 250-esek mezőnyében egy baleset során súlyos
fejsérülést szenvedett, s kórházba került.

    Sokáig úgy tűnt, hogy Rainey a magyar közönségnek is
bebizonyítja remek vezetői képességeit, 13 körön keresztül haladt az
élen, de aztán jött az edzéseken leggyorsabb ausztrál Michael
Doohan, s egyszerűen faképnél hagyta a mezőnyt. Óriási fölénnyel,
több mint 25 másodperces előnnyel győzött. Az is igaz, hogy üldözői
közül Rainey az utolsó előtti körben műszaki hiba miatt kiállásra
kényszerült, így a második hely a sokáig sérült, tavalyi világbajnok
amerikai Eddie Lawsonnak jutott, míg a szintén amerikai Kevin
Schwantz lett a harmadik. Ezzel az utolsó futam eredményétől
függetlenül eldőlt a dobogós helyezések sorsa: Rainey mögött
Schwantz végzett a második, Doohan pedig a harmadik helyen a
világbajnoki pontversenyben.

    Michael Doohan (24), aki második szezonját tölti a Grand Prix
világában, s ezúttal aratta első futamgyőzelmét, így értékelte
sikerét:

    - Szokásomtól eltérően gyengén sikerült a rajtom, az első körben
,,összeszedtem,, egy másodperces hátrányt. Azonban nem csüggedtem,
nem adtam fel, végig azt mondogattam magamban: menni fog, én leszek
az első
Talán a motorom is jobb volt az ellenfelekénél, meg aztán
az is egy kis előnyt jelentett, hogy júniusban már teszteltem a
pályát. Akkori negatív véleményem a ring állapotával kapcsolatban
továbbra is fenntartom, úgyhogy legközelebb sem szívesen jövök ide
versenyezni. (folyt.köv.)



1990. szeptember 2., vasárnap 16:32


Vissza »


Először a motoros Magyar Nagydíjért (5. rész)


További eredmények:

250 kcm (28 kör, 111.104 km):
-----------------------------

1. John Kocinski (amerikai, Yamaha) 50:02.170 p - 133.228 km/ó
2. Helmut Bradl (nyugatnémet, Honda) 50:06.156
3. Carlos Cardus (spanyol, Honda) 50:16.480
4. Luca Cadalora (olasz, Yamaha) 50:22.099
5. Alex Criville (spanyol, Yamaha) 50:22.259
6. Dominique Sarron (francia, Honda) 50:35.276
7. Jacques Cornu (svájci, Honda) 50:39.794
8. Martin Wimmer (nyugatnémet, Aprilia) 50:41.087
9. Wilco Zeelenberg (holland, Honda) 50:56.257
10. Loris Reggiani (olasz, Aprilia) 51:09.684
11. Paolo Casoli (olasz, Yamaha) 51:09.974
12. Renzo Colleoni (olasz, Aprilia) 51:10.271
13. Didier de Radigues (belga, Aprilia) 51:10.854
14. Jochen Schmid (nyugatnémet, Honda) 51:20.886
15. Bernard Haenggeli (svájci, Aprilia) 51:23.195

    leggyorsabb kör: John Kocinski 1:46.266 p - 134.425 km/ó

    A vb-pontverseny állása a 14. futam után:

1. Cardus 208 pont
2. Kocinski 203
3. Cadalora 169
4. Bradl 133
5. Wimmer 118
6. Zeelenberg 116
7. Shimizu Masahiro (japán, Honda) 92
8. Cornu 86
9. Schmid 85
10. Sarron 72
(folyt.köv.)



1990. szeptember 2., vasárnap 16:34


Vissza »


Először a motoros Magyar Nagydíjért (6. rész)


Sokan arra számítottak, hogy a 250 kcm-es kategória képviselői -
28-an indultak - kárpótolják a nézőket, s majd nagy küzdelemben
döntik el a helyezéseket. Nem így történt, az amerikai John Kocinski
,,edzéskirályhoz,, méltó teljesítménnyel rukkolt ki, s fölényes
rajt-célgyőzelmet aratott. A 28 körös erőpróba még csak az első 12
kilométernél tartott, amikor kialakult a Kocinski - Bradl - Cardus
sorrend, s ez a leintésig nem is változott. A világbajnoki
pontversenyben a spanyol Carlos Cardus megőrizte vezető pozícióját,
Kocinski azonban 10 pontos hátrányából ötöt ledolgozott, így
kettejük között nagy párharcra van kilátás az ausztráliai
záróversenyen.

    Kocinski (21), akit a tavalyi év egyik nagy felfedezettjének
tartanak, idei hatodik Grand Prix-győzelmét könyvelhette el, s ezzel
futamelsőségeinek száma nyolcra emelkedett. Ő a következőket mondta
a Magyar Nagydíjat követő rögtönzött sajtótájékoztatón:

    - Már az edzések alatt éreztem, hogy még gyorsabban is tudok
menni, a többiek viszont a teljesítőképességük határán motoroznak.
Ezért aztán minél jobb startot akartam, hogy aztán néhány kör
megtétele után elhúzhassak a mezőnytől. Egyébként én szeretem az
ilyen vonalvezetésű pályákat, mint a Hungaroring, ahol nincsenek
nagyon hosszú, mérföldes egyenesek, ahol sokat kell ,,dolgozni,, a
kanyarokban. Nem szoktam törődni a külső körülményekkel, csak egy a
fontos: a gépem rendben legyen. Most szerencsére nem volt gondom,
ezért nagy-nagy köszönettel tartozom szerelőimnek, technikusaimnak,
igazán meg sem tudom hálálni odaadó munkájukat. (folyt.köv.)



1990. szeptember 2., vasárnap 18:23


Vissza »


Először a motoros Magyar Nagydíjért (7. rész)


oldalkocsis motorok (24 kör, 95.232 km):
----------------------------------------

1. Paul Güdel, Charly Güdel (svájci, LCR Yamaha) 44:06.154 p -
    129.560 km/ó
2. Rolf Biland, Kurt Waltisperg (svájci, Krauser) 44:07.683
3. Eggbert Streuer, Scott Whiteside (holland, brit, Yamaha LCR)
    44:28.475
4. Steve Abbott, Shaun Smith (brit, JPX/LCR) 44:38.069
5. Kumano Masato, Eckart Rösinger (japán, nyugatnémet, TEC/LCR)
    44:50.554
6. Alain Michel, Simon Birchall (francia, brit, LCR) 44:50.767
7. Markus Egloff, Urs Egloff (svájci, Yamaha) 44:55.302
8. Kumagaya Yosisada, Bryan Houghton (japán, brit, KS) 44:57.878
9. Barry Brindley, Steve Parker (brit, Fowler Yamaha) 45:11.836
10. Klaus Klaffenböck, Christian Parzer (osztrák, LCR) 45:17.946
11. Ralph Bohnhorst, Thomas Böttcher (nyugatnémet, LCR) 45:18.197
12. Derek Jones, Peter Brown (brit, LCR) 45:20.329
13. Fritz Stölzle, Hubert Stölzle (nyugatnémet, Krauser LCR)
    45:30.098
14. Barry Smith, David Smith (brit, Windle ADM) 45:37.654
15. Billy Gallros, Peter Berglund (brit, svéd, Streuer Yamaha)
    1 kör hátrány

    leggyorsabb kör: Güdel-fivérek 1:49.009 p - 131.042 km/ó

    A vb-pontverseny végeredménye 13 futam alapján:

    világbajnok:
    ------------
    Alain Michel, Simon Birchall 178 pont
2. Eggbert Streuer, Geral de Haas/Scott Whiteside 167
3. Steve Webster, Garin Simmons (brit, Krauser Yamaha) 166
4. Rolf Biland, Kurt Waltisperg 134
5. Güdel-fivérek 125
6. Steve Abbott, Shaun Smith 117
7. Kumagaya Yosisada, Bryan Houghton 115
8. Egloff-testvérek 114
9. Kumano Masato, Eckart Rösinger 89
10. Alfred Zurbrügg, Martin Zurbrügg (svájci, LCR) 82

    Scott Whiteside a beteg Geral de Haas helyett ugrott be
tartalékként.

    A világbajnoki futamokon az első 15 helyezettet pontozzák,
méghozzá 20-17-15-13-11-10-9-8-7-6-5-4-3-2-1 megoszlásban.
(folyt.köv.)



1990. szeptember 2., vasárnap 18:25


Vissza »


Először a motoros Magyar Nagydíjért (8. rész)


Az oldalkocsisoknál igazán nagy küzdelemre lehetett számítani,
mert az első helyezett Alain Michel, Simon Birchall francia, brit
kettős csak két pont előnnyel vezetett a Steve Webster, Garin
Simmons brit duó előtt. A nagy ,,méta,, azonban elmaradt, mert
Websterék már a második körben kiállásra kényszerültek.

    A 23 párost számláló mezőnyben a svájci Güdel-fivérek rajtoltak
a legjobban, aztán öt körön át a vb-aranyra pályázó Michelék
vezettek, majd a hetedik körtől újra Güdelék álltak az élre, s a
célig, a 24. kör befejezéséig nem is engedték ki kezükből az első
helyet. Michelék, miután látták, hogy Websterék feladták a viadalt,
visszavették a tempót, csak a biztonságra törekedtek, s arra, hogy
az élmezőnyben végezzenek. Mivel semmit sem kockáztattak, egyre
hátrébb kerültek, végül csak hatodikok lettek, de bizonyára így is
ők örültek a legjobban, mert elhódították a világbajnoki címet.

    Bravúrosan versenyzett a holland Eggbert Streuer, Scott
Whiteside holland, brit ,,egység,, is, ahol Whiteside az utolsó
pillanatban ugrott be a szombaton megbetegedett holland Geral de
Haas helyére. Elcsípték a harmadik helyet, így a vb-pontversenyben
másodikok lettek, egy hellyel hátrébb szorították Websteréket.

    Alain Michel (37) először lett világbajnok, bár 1976-tól
szerepel ebben a mezőnyben, s a másfél évtized alatt már nyolc
társsal, utassal, is próbálkozott. Az idén összeállt duó ebben az
évben ötször állhatott a dobogó legfelső fokára.

    A Güdel-testvérek boldogan nyilatkoztak, örömük érthető volt,
hiszen most először nyertek vb-futamot.

    Paul Güdel (31), a kormányos így beszélt:

    - Nem számítottunk a győzelemre, már azzal is elégedettek
lettünk volna, ha az élmezőnyben végzünk. A siker minden várakozást
felülmúl, s reméljük, nagy lökést ad a jövő évi még eredményesebb
szerepléshez.

    Az 1990-es gyorsasági motoros világbajnokság záró viadalát
szeptember harmadik hétvégéjén az ausztráliai Phillip Island-en
rendezik meg.+++



1990. szeptember 2., vasárnap 19:06


Vissza »

Partnereink
Dokumentumok
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB10BUD