|
|
|
|
Először a motoros Magyar Nagydíjért (1. rész)
|
1990. szeptember 2. vasárnap (MTI) - Az edzésnapok csekély nézőszáma és az éjszakai vihar után talán a legoptimistábbakat sem lepte meg, hogy csak 10-12 ezren voltak kíváncsiak a Hungaroringen az első gyorsasági motoros Magyar Grand Prix vasárnapi küzdelmeire, a világbajnoki futamokra.
A 125 kcm-es géposztályban olasz siker született.
125 kcm (24 kör, 95.232 km): ----------------------------
1. Loris Capirossi (olasz, Honda) 45:49.954 p - 124.669 km/ó 2. Heinz Lüthi (svájci, Honda) 45:51.115 3. Bruno Casanova (olasz, Honda) 45:51.124 4. Fausto Gresini (olasz, Honda) 45:52.661 5. Hans Spaan (holland, Honda) 45:52.716 6. Stefan Prein (nyugatnémet, Honda) 45:52.722 7. Emilio Cuppini (olasz, Honda) 45:58.815 8. Alessandro Gramigni (olasz, Aprilia) 46:11.115 9. Gabriele Debbia (olasz, Aprilia) 46:16.150 10. Robin Appleyard (brit, Honda) 46:16.271 11. Hans Koopman (holland, Honda) 46:17.491 12. Wada Kinya (japán, Honda) 46:17.671 13. Dirk Raudies (nyugatnémet, Honda) 46:19.242 14. Steve Patrickson (brit, Honda) 46:24.624 15. Antonio Sanchez (spanyol, JJ Cobas) 46:29.862
leggyorsabb kör: Bruno Casanova 1:52.866 p - 126.564 km/ó
A vb-pontverseny állása a 13. futam után:
1. Prein 169 pont 2. Capirossi 162 3. Spaan 160 4. Doriano Romboni (olasz, Honda) 115 5. Raudies 103 6. Jorge Martinez (spanyol, JJ Cobas Rotax) 102 7. Gresini 91 8. Casanova 86 9. Gramigni és Adolf Stadler (nyugatnémet, JJ Cobas Rotax) 77-77 (folyt.köv.)
1990. szeptember 2., vasárnap 13:37
|
Vissza »
|
|
Először a motoros Magyar Nagydíjért (2. rész)
|
A legkisebb géposztályban, a 125 kcm-eseknél a nyugatnémet Stefan Prein, a holland Hans Spaan és az olasz Loris Capirossi 24 körös különcsatájára lehetett számítani, hiszen néhány hete már csak ők hárman vannak versenyben a világbajnoki címért. A 36 versenyzőt felvonultató mezőnyben az olasz Alessandro Gramigni kezdett a legjobban, de ott volt közvetlenül a nyomában Spaan és Capirossi is. A mindössze 17 esztendős Capirossi a 10. körben vette át a vezetést - bár előtte kétszer is rövid ideig az élen haladt -, s utána éllovas pozícióját már csak méterekre engedte át a vetélytársaknak. Végül több, mint egy másodperces előnnyel biztosan nyert a gyengén kezdő svjáci Heinz Lüthi és a végig az élbolyban motorozó, szintén itáliai Bruno Casanova előtt. Spaan az ötödik, Prein pedig a hatodik helyen érkezett célba. Megkülönböztetett érdeklődés kísérte az egyetlen hölgyversenyző, a finn Taru Rinne szereplését, aki az első kört még a 22. helyen zárta, de aztán fokozatosan előrelépett, s a dicséretre méltó 16. helyen végzett, vagyis épphogy kimaradt a pontszerzők táborából.
Capirossi idei - egyben pályafutása - második futamgyőzelmét aratta, s hét pontra megközelítette a vb-pontversenyben vezető Preint. Az aranyérem sorsa így két hét múlva, az ausztráliai záró erőpróbán dől el.
- Nagyon örülök a futamgyőzelemnek, s annak is, hogy versenyben maradtam a világbajnoki címért. Igérem, az utolsó viadalon is maximális erőbedobással fogok küzdeni, ám azt nem tudom megjósolni, hogy mi lesz a végső világbajnoki sorrend. Én mindenesetre nyerni akarok - nyilatkozta a lobogó hajú Capirossi. (folyt.köv.)
1990. szeptember 2., vasárnap 15:27
|
Vissza »
|
|
Először a motoros Magyar Nagydíjért (3. rész)
|
Egy újabb géposztály eredménysora:
500 kcm (28 kör, 111.104 km): -----------------------------
1. Michael Doohan (ausztrál, Honda) 49:14.920 p - 135.359 km/ó 2. Eddie Lawson (amerikai, Yamaha) 49:40.362 3. Kevin Schwantz (amerikai, Suzuki) 50:09.321 4. Wayne Gardner (ausztrál, Honda) 50:17.552 5. Juan Garriga (spanyol, Yamaha) 50:19.714 6. Jean-Philippe Ruggia (francia, Yamaha) 50:20.890 7. Niall MacKenzie (brit, Suzuki) 50:21.168 8. Karl Fogarty (brit, Honda) 50:30.509 9. Alexandre Barros (brazil, Cagiva) 50:48.920 10. Sito Pons (spanyol, Honda) 50:54.865 11. Ron Haslam (brit, Cagiva) 51:00.946 12. Marco Papa (olasz, Honda) 1 kör hátrány 13. Rachel Nicotte (francia, Chevalier) 1 kör hátrány 14. Eddie Laycock (ír, Honda) 1 kör hátrány 15. Martin Trösch (nyugatnémet, Honda) 2 kör hátrány
leggyorsabb kör: Michael Doohan 1:44.390 p - 136.841 km/ó
A vb-pontverseny állása a 14. futam után:
1. Wayne Rainey (amerikai, Yamaha) 240 pont - már világbajnok 2. Schwantz 188 3. Doohan 162 4. MacKenzie 129 5. Gardner 118 6. Garriga 111 7. Ruggia 110 8. Lawson 105 9. Christian Sarron (francia, Yamaha) 84 10. Pons 67 (folyt.köv.)
1990. szeptember 2., vasárnap 15:29
|
Vissza »
|
|
Először a motoros Magyar Nagydíjért (4. rész)
|
A legjobbak között, az 500 kcm-eseknél a mogyoródi futamra nem maradt igazán tét, mert az amerikai Wayne Rainey egy héttel korábban Brnóban bebiztosította világbajnoki győzelmét. Ennek ismeretében nem is nagy meglepetés, hogy a pilótáknak nemigen akaródzott harcba szállniuk a Hungaroringen, egyik kifogás után a másikkal álltak elő. (Köztük azért volt néhány jogos panasz is.) Végül is elérték, hogy a felügyelő bizottság 32 körről 28-ra csökkentette versenytávjukat. Ezzel elült az elégedetlenség, s a 22 nevezőből 21 felsorakozott a rajthoz. Csak az a svéd Peter Linden hiányzott, aki a szombati időmérő edzésen a 250-esek mezőnyében egy baleset során súlyos fejsérülést szenvedett, s kórházba került.
Sokáig úgy tűnt, hogy Rainey a magyar közönségnek is bebizonyítja remek vezetői képességeit, 13 körön keresztül haladt az élen, de aztán jött az edzéseken leggyorsabb ausztrál Michael Doohan, s egyszerűen faképnél hagyta a mezőnyt. Óriási fölénnyel, több mint 25 másodperces előnnyel győzött. Az is igaz, hogy üldözői közül Rainey az utolsó előtti körben műszaki hiba miatt kiállásra kényszerült, így a második hely a sokáig sérült, tavalyi világbajnok amerikai Eddie Lawsonnak jutott, míg a szintén amerikai Kevin Schwantz lett a harmadik. Ezzel az utolsó futam eredményétől függetlenül eldőlt a dobogós helyezések sorsa: Rainey mögött Schwantz végzett a második, Doohan pedig a harmadik helyen a világbajnoki pontversenyben.
Michael Doohan (24), aki második szezonját tölti a Grand Prix világában, s ezúttal aratta első futamgyőzelmét, így értékelte sikerét:
- Szokásomtól eltérően gyengén sikerült a rajtom, az első körben ,,összeszedtem,, egy másodperces hátrányt. Azonban nem csüggedtem, nem adtam fel, végig azt mondogattam magamban: menni fog, én leszek az első Talán a motorom is jobb volt az ellenfelekénél, meg aztán az is egy kis előnyt jelentett, hogy júniusban már teszteltem a pályát. Akkori negatív véleményem a ring állapotával kapcsolatban továbbra is fenntartom, úgyhogy legközelebb sem szívesen jövök ide versenyezni. (folyt.köv.)
1990. szeptember 2., vasárnap 16:32
|
Vissza »
|
|
Először a motoros Magyar Nagydíjért (5. rész)
|
További eredmények:
250 kcm (28 kör, 111.104 km): -----------------------------
1. John Kocinski (amerikai, Yamaha) 50:02.170 p - 133.228 km/ó 2. Helmut Bradl (nyugatnémet, Honda) 50:06.156 3. Carlos Cardus (spanyol, Honda) 50:16.480 4. Luca Cadalora (olasz, Yamaha) 50:22.099 5. Alex Criville (spanyol, Yamaha) 50:22.259 6. Dominique Sarron (francia, Honda) 50:35.276 7. Jacques Cornu (svájci, Honda) 50:39.794 8. Martin Wimmer (nyugatnémet, Aprilia) 50:41.087 9. Wilco Zeelenberg (holland, Honda) 50:56.257 10. Loris Reggiani (olasz, Aprilia) 51:09.684 11. Paolo Casoli (olasz, Yamaha) 51:09.974 12. Renzo Colleoni (olasz, Aprilia) 51:10.271 13. Didier de Radigues (belga, Aprilia) 51:10.854 14. Jochen Schmid (nyugatnémet, Honda) 51:20.886 15. Bernard Haenggeli (svájci, Aprilia) 51:23.195
leggyorsabb kör: John Kocinski 1:46.266 p - 134.425 km/ó
A vb-pontverseny állása a 14. futam után:
1. Cardus 208 pont 2. Kocinski 203 3. Cadalora 169 4. Bradl 133 5. Wimmer 118 6. Zeelenberg 116 7. Shimizu Masahiro (japán, Honda) 92 8. Cornu 86 9. Schmid 85 10. Sarron 72 (folyt.köv.)
1990. szeptember 2., vasárnap 16:34
|
Vissza »
|
|
Először a motoros Magyar Nagydíjért (6. rész)
|
Sokan arra számítottak, hogy a 250 kcm-es kategória képviselői - 28-an indultak - kárpótolják a nézőket, s majd nagy küzdelemben döntik el a helyezéseket. Nem így történt, az amerikai John Kocinski ,,edzéskirályhoz,, méltó teljesítménnyel rukkolt ki, s fölényes rajt-célgyőzelmet aratott. A 28 körös erőpróba még csak az első 12 kilométernél tartott, amikor kialakult a Kocinski - Bradl - Cardus sorrend, s ez a leintésig nem is változott. A világbajnoki pontversenyben a spanyol Carlos Cardus megőrizte vezető pozícióját, Kocinski azonban 10 pontos hátrányából ötöt ledolgozott, így kettejük között nagy párharcra van kilátás az ausztráliai záróversenyen.
Kocinski (21), akit a tavalyi év egyik nagy felfedezettjének tartanak, idei hatodik Grand Prix-győzelmét könyvelhette el, s ezzel futamelsőségeinek száma nyolcra emelkedett. Ő a következőket mondta a Magyar Nagydíjat követő rögtönzött sajtótájékoztatón:
- Már az edzések alatt éreztem, hogy még gyorsabban is tudok menni, a többiek viszont a teljesítőképességük határán motoroznak. Ezért aztán minél jobb startot akartam, hogy aztán néhány kör megtétele után elhúzhassak a mezőnytől. Egyébként én szeretem az ilyen vonalvezetésű pályákat, mint a Hungaroring, ahol nincsenek nagyon hosszú, mérföldes egyenesek, ahol sokat kell ,,dolgozni,, a kanyarokban. Nem szoktam törődni a külső körülményekkel, csak egy a fontos: a gépem rendben legyen. Most szerencsére nem volt gondom, ezért nagy-nagy köszönettel tartozom szerelőimnek, technikusaimnak, igazán meg sem tudom hálálni odaadó munkájukat. (folyt.köv.)
1990. szeptember 2., vasárnap 18:23
|
Vissza »
|
|
Először a motoros Magyar Nagydíjért (7. rész)
|
oldalkocsis motorok (24 kör, 95.232 km): ----------------------------------------
1. Paul Güdel, Charly Güdel (svájci, LCR Yamaha) 44:06.154 p - 129.560 km/ó 2. Rolf Biland, Kurt Waltisperg (svájci, Krauser) 44:07.683 3. Eggbert Streuer, Scott Whiteside (holland, brit, Yamaha LCR) 44:28.475 4. Steve Abbott, Shaun Smith (brit, JPX/LCR) 44:38.069 5. Kumano Masato, Eckart Rösinger (japán, nyugatnémet, TEC/LCR) 44:50.554 6. Alain Michel, Simon Birchall (francia, brit, LCR) 44:50.767 7. Markus Egloff, Urs Egloff (svájci, Yamaha) 44:55.302 8. Kumagaya Yosisada, Bryan Houghton (japán, brit, KS) 44:57.878 9. Barry Brindley, Steve Parker (brit, Fowler Yamaha) 45:11.836 10. Klaus Klaffenböck, Christian Parzer (osztrák, LCR) 45:17.946 11. Ralph Bohnhorst, Thomas Böttcher (nyugatnémet, LCR) 45:18.197 12. Derek Jones, Peter Brown (brit, LCR) 45:20.329 13. Fritz Stölzle, Hubert Stölzle (nyugatnémet, Krauser LCR) 45:30.098 14. Barry Smith, David Smith (brit, Windle ADM) 45:37.654 15. Billy Gallros, Peter Berglund (brit, svéd, Streuer Yamaha) 1 kör hátrány
leggyorsabb kör: Güdel-fivérek 1:49.009 p - 131.042 km/ó
A vb-pontverseny végeredménye 13 futam alapján:
világbajnok: ------------ Alain Michel, Simon Birchall 178 pont 2. Eggbert Streuer, Geral de Haas/Scott Whiteside 167 3. Steve Webster, Garin Simmons (brit, Krauser Yamaha) 166 4. Rolf Biland, Kurt Waltisperg 134 5. Güdel-fivérek 125 6. Steve Abbott, Shaun Smith 117 7. Kumagaya Yosisada, Bryan Houghton 115 8. Egloff-testvérek 114 9. Kumano Masato, Eckart Rösinger 89 10. Alfred Zurbrügg, Martin Zurbrügg (svájci, LCR) 82
Scott Whiteside a beteg Geral de Haas helyett ugrott be tartalékként.
A világbajnoki futamokon az első 15 helyezettet pontozzák, méghozzá 20-17-15-13-11-10-9-8-7-6-5-4-3-2-1 megoszlásban. (folyt.köv.)
1990. szeptember 2., vasárnap 18:25
|
Vissza »
|
|
Először a motoros Magyar Nagydíjért (8. rész)
|
Az oldalkocsisoknál igazán nagy küzdelemre lehetett számítani, mert az első helyezett Alain Michel, Simon Birchall francia, brit kettős csak két pont előnnyel vezetett a Steve Webster, Garin Simmons brit duó előtt. A nagy ,,méta,, azonban elmaradt, mert Websterék már a második körben kiállásra kényszerültek.
A 23 párost számláló mezőnyben a svájci Güdel-fivérek rajtoltak a legjobban, aztán öt körön át a vb-aranyra pályázó Michelék vezettek, majd a hetedik körtől újra Güdelék álltak az élre, s a célig, a 24. kör befejezéséig nem is engedték ki kezükből az első helyet. Michelék, miután látták, hogy Websterék feladták a viadalt, visszavették a tempót, csak a biztonságra törekedtek, s arra, hogy az élmezőnyben végezzenek. Mivel semmit sem kockáztattak, egyre hátrébb kerültek, végül csak hatodikok lettek, de bizonyára így is ők örültek a legjobban, mert elhódították a világbajnoki címet.
Bravúrosan versenyzett a holland Eggbert Streuer, Scott Whiteside holland, brit ,,egység,, is, ahol Whiteside az utolsó pillanatban ugrott be a szombaton megbetegedett holland Geral de Haas helyére. Elcsípték a harmadik helyet, így a vb-pontversenyben másodikok lettek, egy hellyel hátrébb szorították Websteréket.
Alain Michel (37) először lett világbajnok, bár 1976-tól szerepel ebben a mezőnyben, s a másfél évtized alatt már nyolc társsal, utassal, is próbálkozott. Az idén összeállt duó ebben az évben ötször állhatott a dobogó legfelső fokára.
A Güdel-testvérek boldogan nyilatkoztak, örömük érthető volt, hiszen most először nyertek vb-futamot.
Paul Güdel (31), a kormányos így beszélt:
- Nem számítottunk a győzelemre, már azzal is elégedettek lettünk volna, ha az élmezőnyben végzünk. A siker minden várakozást felülmúl, s reméljük, nagy lökést ad a jövő évi még eredményesebb szerepléshez.
Az 1990-es gyorsasági motoros világbajnokság záró viadalát szeptember harmadik hétvégéjén az ausztráliai Phillip Island-en rendezik meg.+++
1990. szeptember 2., vasárnap 19:06
|
Vissza »
|
|
|
|
|
|