|
|
|
|
Szakmai nap, üzletkötések a BNV-n - Az ipari miniszter a magyarországi személygépkocsi-gyártás esélyeiről (1. rész)
|
1989. május 19., péntek - Pénteken délelőtt folytatódott a szakmai napok rendezvénysorozata a tavaszi vásáron. Üzletkötésekről is érkeztek hírek, így a MOGÜRT 27 millió rubeles megállapodást írt alá lengyel partnerével, 220 csuklós Ikarus busz és 300 autóbusz-alváz idei exportjára. A MOGÜRT és a csehszlovák MOTOKOV 1,5 millió rubeles megállapodása alapján 27 nagy teljesítményű Tatra teherjárművet kapunk, ugyancsak ebben az évben. Szerződést kötöttek az indiai Maruti céggel is, így egy korábbi keretmegállapodás részeként szeptemberig újabb 330 kiskocsi érkezik az országba.
A BNV-n kiállító több számítástechnikai cég sajtótájékoztatót tartott. Az NDK-beli Robotron cégnél elmondták, hogy a BNV-re olyan géprendszereket hoztak el, amelyeket magyar vállalatokkal közösen fejlesztettek ki. Látható többek között a Csepel Művekben már alkalmazott nagy teljesítményű adatkommunikációs rendszer, valamint a magyar Datacoop és a BHG, valamint a Robotron közösen kialakított elektronikus áruházi pénztárgép-rendszere. Ez utóbbihoz a felhasználói programot a Magyar Posta készítette. A Videoton és az egyesült államokbeli Novell cég közös tájékoztatóján elmondták: ezentúl a székesfehérvári vállalat látja el a neves konszern magyarországi képviseletét. Ez azért is jelentős, mert hazánkban már ezer Novell számítástechnikai rendszert alkalmaznak. További száz komplett rendszer behozatala engedélyezés alatt áll az amerikai kereskedelmi minisztériumban. A Who,s Who svájci kiadó sajtótájékoztatóján bejelentették: új, kétkötetes gazdasági és pénzügyi lexikonjukban 250 magyar vállalat és 550 gazdasági szakember, illetve menedzser adatai is megtalálhatók. A főleg üzletemberek körében népszerű kiadvány 2700 oldalán Európa 7500 legjelentősebb vállalata és 2600 menedzsere mutatkozik be. x x x - A beruházási javak vásárán, csakúgy, mint minden más ilyen rendezvényen a kiállítók igyekeznek legújabb termékeiket és fejlesztéseiket bemutatni. Így van ez most is a tavaszi BNV-n, a hazai iparvállalatok standjain. (folyt.köv.)
1989. május 19., péntek 16:03
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
Szakmai nap, üzletkötések a BNV-n - Az ipari miniszter a magyarországi személygépkocsi-gyártás esélyeiről (2. rész)
|
A látvány azonban korántsem tükrözi a magyar gazdaság jelenlegi kritikus állapotát, azt is mondhatnánk, hogy vállalatok vásári részvétele sokszor elszakad a valóságtól - mondotta Horváth Ferenc ipari miniszter az MTI-munkatársának, amikor az Országgyűlés ipari bizottságának tagjaival együtt felkereste a BNV kiállítóit. A tárca vezetője szerint a mostani seregszemlén az egyik legörvendetesebb az, hogy az ipari kiállítók egynegyede kisvállalkozó, ami utal a gazdasági életünkben tapasztalható változásokra. Többen közülük mint egy-egy nagyvállalat bedolgozói vesznek részt a vásáron, közösen a partnerrel. A vállalkozók bemutatóin lemérhető az importliberalizáció jótékony hatása is, mert kiállított új termékeikbe és gépeikbe olyan korszerű elektronikai egységeket szerelhettek be, amelyeket neves nyugati cégektől vásároltak meg, mégpedig forintért. Ami általában a vásáron részt vevő magyar vállalatok termékeinek műszaki színvonalát illeti, az - a miniszter megítélése szerint - mérsékelt fejlődést tükröz. A szerkezetátalakítás eredményeinek vásári megjelenéséről szólva Horváth Ferenc példaként hozta fel a Műszertechnika Szövetkezetet, amely kisvállalkozásból nőtte ki magát, jelentős mérnökgárdával rendelkező, külföldi vegyesvállalatokat létrehozó, s jól gazdálkodó nagyvállalkozássá. A szövetkezet, a tönkrement elektronikai vállalat megvétele után, gyorsütemű fejlesztéseket valósított meg, s most a vásáron új versenyképes cikkeit mutatja be. Jó néhány magyar kiállító meghívta külföldi partnereit is a BNV-re. Többen, mint a bajor gazdasági államminiszter, népes üzletcsoporttal látogattak el a vásárra, közöttük volt a Siemens több vezetője is; vegyesvállalatok alapításáról tárgyaltak, egyebek között a magyar telefonhálózat-fejlesztés háttériparának kialakítására. A vállalkozásokba több tízmillió márkás tőkét is befektetnének. A BNV-vel kapcsolatban Horváth Ferenc elmondta, hogy az ilyen jellegű vásárok helyett a jövőben sokkal inkább egy-egy ágazatot, szűkebb szakmát felölelő kiállításokat kellene rendezni. A kissé már búcsúzó félben lévő nagyvásárok költségesek a vállalatoknak, s számukra általában nem kifizetődő a részvétel. Hibának bizonyulna, ha az ilyen vásárok szerepe lenne sorsdöntő az iparvállalatok üzleti munkájában; az ott kötött szerződések rendszerint amúgy is létrejönnének, a vásári aláírások legfeljebb a jó kapcsolatok ünnepélyes kifejezését jelentik. (folyt.köv.)
1989. május 19., péntek 16:10
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
Szakmai nap, üzletkötések a BNV-n - Az ipari miniszter a magyarországi személygépkocsi-gyártás esélyeiről (3. rész)
|
A miniszter szólt a magyarországi gépkocsigyártás esélyeiről is. Mint mondta, realitása inkább a különféle részegységek nagy sorozatú előállításának van, semmint a gépkocsi-összeszerelésnek. Szó van például egy autómotor-gyár Magyarországra való telepítéséről. Szerinte 3-5 évig nincs sok esély a hazai gépkocsi-összeszerelés megteremtésére, bár az arra vonatkozó, korábban megkezdett tárgyalások nem szakadtak meg. A japán Suzuki-kocsik itthoni szerelésének esélyei nem javultak az utóbbi időben, ráadásul az azt előkészítő magyar vállalatokból és bankokból létrehozott konzorcium tagjai gyakran cserélődnek. Ami a Skoda gyártásába való esetleges bekapcsolódásunkat illeti, Horváth Ferenc elmondta: a magyar vállalatok folyamatosan tesznek különféle részegységek gyártására ajánlatokat a csehszlovák félnek, ám egyelőre árproblémák nehezítik a megegyezést. x x x Szombaton és vasárnap nyitástól zárásig a közönség látogathatja a tavaszi BNV-t. (MTI)
1989. május 19., péntek 16:11
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
|
|
|