Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1990 › április 27.
1989  1990
1990. február
HKSzeCsPSzoV
2930311234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627281234
567891011
1990. március
HKSzeCsPSzoV
2627281234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930311
2345678
1990. április
HKSzeCsPSzoV
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30123456
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
OS:

A KDNP közleménye

"A Kereszténydemokrata Néppárt országgyűlési képviselői május 2-án - mielőtt elfoglalnák a helyüket a Parlamentben - reggel 8 órakor a budapesti Szent István Bazilikában ökumenikus istentiszteleten vesznek részt, - ahogy 1947-ben is a kereszténydemokraták az Országgyűlés megnyitását megelőzően tették. Az istentiszteleten megjelennek a Demokrata Néppárt 43 évvel ezelőtti, külföldön és itthon élő képviselői, a párt vendégei, akikkel a Kereszténydemokrata Néppárt képviselői együtt vonulnak be az új Parlament ünnepi ülésére . A KDNP országgyűlési képviselői az istentiszteletre szeretettel várják a párt tagjait, támogatóit, és minden hívő embert, aki imáival is kész segíteni a Parlamentben kezdődő munkát."
SZER, A mai nap:

Az FKgP-n belüli nézeteltérések

"Végül is most vasárnap tartja a nagyválasztmányi ülést a Független Kisgazdapárt, tegnap ugyanis a Budapesten összegyűlt vidéki elnökök a korábbi határozat megváltoztatására kényszerítették a központi vezetést. A döntés hátteréről és a Kisgazdapárton belüli konfliktusokról tudósít Szekeres László: A Független Kisgazdapártban újra dúl a háború. Szerdán délután közzétette a párt sajtóirodája útján, hogy a hét végére tervezett országos nagyválasztmányt gyakorlati okok miatt elhalasztják. Csütörtökön már terjedt a városban a hír - amelyet este egy sajtótájékoztatón közöltek -, hogy egy néhány helyi vezetőből álló radikális csoport fellépésére, az ő követelésükre a nagyválasztmányt mégis megtartják vasárnap."

Főc.: A negyedik rend ünnepe Felc.: Május 1. centenáriuma


     Budapest, 1990. április 27. péntek (MTI-Press)
    Mostanában baj van az ünnepekkel. Az emberek tétován állnak a
tavaly készített idei naptárak előtt, s azont tűnődnek, ugyan mely
pirosbetüs napokat kell feketebetüsnek tekinteniük. Biztos támad
kétely nem kevesekben május 1-jét illetően is. Vajon ünnep-e még?
Vajon olyan ünnep-e, mint eddig volt?

    Mindkét kérdésre viszonylag egyszerű a válasz. Május 1-je
természetesen továbbra is ünnep lesz. Egyszersmind másként és mást
fogunk benne és általa ünnepelni. Nyilvánvalóan nem a
világproletariátus győzelméhez egyre nagyobb léptekkel történő
közeledésünket, a munkásosztály és egyéb osztályok egyre szorosabb
összefogását ünnepeljük. Nyilván nem atyaian integető,
kisebb-nagyobb rangú, s formátumú vezetőkkel teli tribünök előtt fog
elvonulni "erőt sugárzó" menetünk. De ünnepelni fogunk.

    Mert május 1-je nagy ünnep. 1923-ban ezt írta róla a kor egyik
legismertebb magyar írója: "Ős ünnep: primitiv népek és gyermekek
ünnepe: minden dolgozó szivének szent emberi álma. Ma még üldözik.
De a tavaszt nem lehet kijátszani. Ha nem idézik meg, akkor is
eljön. A jövő olyan, mint a hulló kő, nem lehet, hogy ne hulljon
tovább. Ami benne van a történelem igazságtételében, annak el kell
jönnie... Oh, fájdalmas, oh vakszív, vakagyú, vaköklű magyar
Ha te egyszer meglátod, hogy ez a te ünneped: tiéd lesz az ország,
a hatalom és a dicsőség. - Magyarország minden dolgozó kéz, minden
munkás agy győzedelmes szolidaritása lesz. Ahol jog, szellemei érték
és egy tiszta emberi morál törvényei fognak uralkodni. - Magyar
demokrácia, magyar jövő, egyetlen magyar megváltás: Regnum Majale
(Május királysága) - jöjjön el a te országod."

     alc.: Dolgozó kéz és munkás agy

    Ismételjük meg: a fenti sorok 1923-ban születtek. Négy
esztendővel a Tanácsköztársaság leverése után. Egy olyan korszakban,
amikor nagy volt e hazában a forradalmakkal kapcsolatos
kiábrándulás. Szerzője az az író, aki nemcsak a Tanácsköztársasággal
állt szemben, de akit a munkásosztályhoz sem fűztek különösebben
erős kötelékek: Szabó Dezső. (folyt.)



1990. április 27., péntek 14:39


Vissza »


Május 1. centenáriuma 2.


Szabó Dezső ennek ellenére azt jövendöli, hogy "Magyarország
MINDEN DOLGOZÓ KÉZ, MINDEN MUNKÁS AGY szolidaritása lesz." S itt
jutottunk el május 1-je ünneplésének lényegéhez.

    Mint ismeretes, május 1-jét szokás a munka ünnepének nevezni.
Amikor Szabó Dezső a DOLGOZÓ KÉZ és a MUNKÁS AGY szolidaritásáról
beszél, a munka dicséretét zengi. A munkának, mint teremtő erőnek,
a munkának, mint értéknek az elismertetése hatalommal, dicsőséggel,
vitézséggel szemben igen hosszú időre visszatekintő törekvés. A
feudalizmus évszázadainak története nem egyéb, mint az iparosok,
kereskedők, egyszóval a polgárság egyenjoguvá válási
törekvéseinek története. Az értékteremtő polgárság a feudális rendi
társadalomban azonos jogú taggá kíván lenni a katonáskodó
nemességgel, illetve az értelmiségi-ideológiai funkciót betöltő
papsággal. Ez számos vonatkozásban sikerült is neki, a teljes
egyenjoguságot azonban természetesen nem érte el.

    Gondoljunk csak a német romantika nagy irójának, Heinrich von
Kleistnek híres hősére, akit a mi Sütő Andrásunk is megelevenített
drámájában, az "Egy lócsiszár virágvasárnapjában". Kohlhaas Mihályról
van szó, erről a megalkuvást nem ismerő polgári figuráról,
akinek a feudális önkény elleni lázadása okozza tragédiáját.
Kohlhaas meg nem alkuvása, önbecsülése oly erős, hogy jogainak
védelmében kénytelen-kelletlen rablóvezérré válik.

    A nemesség, a papság és a polgárság rendi jogaira természetesen a
parasztság is igényt formál, ebbeli törekvéseit azonban elfojtják.
Csupán Európa néhány területén, egy Svájcban, Tirolban és
Skandináviában tudott renddé szerveződni a parasztság.

    A polgári forradalmakkal megszünik a rendiség, eltünnek a
privilégiumok, a különféle kiváltságok. Magyarországon ez 1848-cal
történik meg, amikor eltörlik a fent említett három rend előjogait.
A NEMZET minden tagja hozzájutott a liberális polgári jogokhoz.
Ezek: a törvény előtti egyenlőség, a népképviselet, a közös
teherviselés, a személyes és dologi (tulajdonosi) szabadság.

    Mindez természetesen csak elvben érvényesül. A valóságos
egyenlőség hiányai rövidesen látványosan mutatkoznak meg, amikor
színre lép a "negyedik rend", a munkásság.

    A munkásosztály már a XIX. század első felében megfogalmazza
emancipációs (egyenjogúsági) követeléseit, ám ezek sokáig süket
fülekre találnak. (folyt.)



1990. április 27., péntek 14:41


Vissza »


Május 1. centenáriuma 3.


A XIX. század második felében azonban ellenállhatatlan erővel
hódítanak teret. A híres három 8-as körül folyik elsősorban a harc.

    A 24 órás nap hármas tágulásának eszméje érdekes módon évezredes
múltra tekinthet vissza. A 871-től 900-ig uralkodó "Nagy" Alfréd,
angol király elrendelte, hogy naponta nyolc órát munkával, nyolcat
jámbor áhitattal, nyolcat alvással töltsenek alattvalói. Jóllehet, a
szinte határtalanul hosszú munkanap megrövidítésének szervezett
követelése szintén Angliában kezdődik, a munkások első győzelmüket
Ausztráliában, Viktória államban érik el, ahol 1856-tól vezetik be a
nyolc órás munkanapot, méghozzá április 21-kén és itt ez a nap válik
ünnepé.

    alc.: Harci nap és munkásünnep

    A három 8-as és május 1-je összekapcsolása tulajdonképpen
amerikai "találmány". Ezt azért fontos hangsúlyozni, mert időről
időre felbukkanak mik a feltételezések, amelyek ősi tavaszünnepekhez
kötik ezt a munkáshagyományt, vagy az itáliai Lucca városa
munkásainak 1531 május 1-jén vérbefojtott bérmozgalmához. Valójában
arról van szó, hogy a múlt század második felében az USA-ban május
1-je olyasféle dátum volt, mint hajdan Magyarországon a
mezőgazdaságban Szent Mihály napja. Vagyis a munkahely
változtatások, az éves munkaszerződések megkötésének, illetve
lejártának a napja. Így is nevezték: moving day - a költözködés
napja. Amikor 1884 októberében a Chicagóban tartott szakszervezeti
kongresszus napirendre tűzte a nyolc órás munkanapa kérdést, itt
javasolták, hogy 1886. május 1-jétől legyen nyolc órás a napi
munkaidő.

    1886. május 1-jén azután különböző amerikai vásorosokban
rendeztek tüntetéseket. A Michigan tó partján fekvő Milwaukee-ben a
tüntetés olyan méreteket öltött, hogy a hatóságok egyre nagyobb
rendőri osztagokat vetettek be, amelyek sortűze nyomán kilencen
haltak meg. Chicagóban is áldozatokat követelt a tüntetés.

    Mindezek nyomán az 1889-ban alakult II. Internacionalé úgy
határozott, hogy a nyolc órás munkanapért folyó harcot a
munkásosztály egyenjogusítása fontos eszközének kell tekinteni. Azt
is a nemzetközi munkásszervezet alakuló kongresszusán határozták el,
hogy a nyolc órás munkaidőért folytatott harc jegyében 1890. május
1-jére nemzetközi megmozdulást kell szervezni.

Magyar vonatkozásai is vannak a dolognak. (folyt.)



1990. április 27., péntek 14:42


Vissza »


Május 1. centenárima 4.


A világ lapjai közül a Népszava közölte elsőként 1889-ben, hogy
a munkások május 1-jét világünneppé kívánják avatni. Akár a
történelem fintorának is tarthatjuk, hogy míg Magyarországon
1890-ben már ünnepeltek a munkások, az USA-ban május elsejét csupán
olyan harci napnak tekintették, amelynek célja a nyolc órás munkaidő
kivívása. Jól jellemzi az emancipációs gondolkodást a Népszava
korabeli kérdése: "És miért ne lehetne a munkásoknak is saját
ünnepük?" A II. Internacionálé majd csak a következő évben, 1891-ben
nyilvánítja valamennyi ország munkásai évenként megtartandó
ünnepének május 1-jét.

    Azt, hogy a munka világának, a munka népének már van saját,
nemzetközi ünnepe, nehéz dolog túlbecsülni. Jellemző, hogy rendkívűl
gyorsan reagál a munkáskérdésre a katolikus egyház is. 1891 május
15-én tesz közzé a "munkáspápa", XIII. Leó "Rerum Novarum" (Uj
dolgokról) című enciklikáját, amellyel az osztályharc
kibontakozásának kívánja elejét venni.

    Hogy mit jelent a munkásság egyenjogusodása-önérzetesedése
szempontjából május 1-je, azt igen szemléletesen írja le a magyar
Diner Dénes József: "Férfiak, nők, gyermekek vonulnak a házaktól
övezett utcákon a szabadba, de mennyire más ez, mint a közönséges
vasár- és ünnepnapokon. Most elvegyülnek a tömegben, nem parancsolja
őket kitérőre a polgárság hivalkodó eleganciája a gyalogjárón, nem
kell az úttesten a fényes járműveket kerülgetni. Övé, egészen övé az
utca. Nem törődik azzal, hogy ellenséges földön jár, derülten,
jövőjében bízva halad a maga utján. Ez a nap egészen az övé."

    Május 1-je tehát "minden dolgozó kéz, minden munkás agy" ünnepe.
A fizikai és szellemi munka ünnepe. Fizika és szellem a munkásoké
egyaránt. A "negyedik rendé" tehát. Ünnepnap, amely mindig aktuális
marad, mert mint Rosa Luxemburg mondja, ha a "negyedik rend" az
egész világon eléri egyenjoguságát, "akkor valószinűleg a megvívott
harcok és az elszenvedett fájdalmak napját fogja ülni az emberiség."
(MTI-Press)

kl/pé



1990. április 27., péntek 14:43


Vissza »

Partnereink
Dokumentumok
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB11BUD