|
|
|
|
|
|
|
|
OS:
Az MDF stratégiai tárcának tekinti a Honvédelmi Minisztériumot
"A honvédelem
ügyével, a Honvédséggel és a Honvédelmi Minisztériummal ennek
megfelelően kíván foglalkozni a jövőben is, amit számos
nyilatkozatban és nyilvános beszédben fejtett ki Antall József, az
MDF országos elnöke is. Ezért minden olyan nyilatkozat, amely ettől
eltér, félreértés, tévedésen alapul, vagy személyes véleményt
tükröz."
SZER, Világhíradó:
Az adósságok átütemezése
"... csábítónak látszik a gondolat, hogy az ország hitelezői
meghatározott időre halasszák el esedékes követeléseik
érvényesítését, tehát a törlesztések kifizetésére csak később
kerüljön sor. Vagyis: az ország kormánya kérje az átütemezést a
hitelezőktől.
Akik támogatják a gondolatot, arra hivatkoznak, hogy az ország
időt nyer. Egy megszabott időszakban nem nehezedik rá a törlesztés
terhe."
|
|
|
|
|
|
|
Kódex vagy etika?
|
NEM KÓDEX KELL, HANEM ETIKA - Dr. Csiba Tibor, a BM választási irodájának vezetője summázta így véleményét a televízió Napzárta című műsorában. A kampánnyal összefüggő közérdekű kérdések voltak terítéken, a választáson induló pártokkal szembeni követelményeket fogalmazták meg.
Tagadhatatlan, némi malícia is megbujt az iménti szavak mögött, amit talán néhány friss tapasztalat motívált. Mégsem állíthatnánk, hogy a választási szakember fölöslegesnek tartja a választási etikai kódexet, melyet a kampány döntő szakaszának szinte az előestéjén hagytak jóvá a választásokon induló pártok. Egy nappal azelőtt, hogy megkezdődött az ajánlószelvények gyűjtése. Jó volna látni, a gyakorlatban tapasztalni, hogy az etikus magatartás nem csupán papíron létező elvárás, de a kampányban résztvevők mindegyikét átható belső késztetés lesz. Ha a kisszerű torzsalkodás helyett bizonyos emelkedettség jellemezné a szabad választások előtti utolsó két hónapot.
Mintegy 50 párt, gyakorlott politikusok és kezdők százai indulnak most csatába a mandátumért a korábbi kétszeresére nőtt választókerületekben. A választási harc a főállású, az átlagfizetés többszörösével kecsegtető képviselői helyekért nemcsak politikai, de jószerével "statisztikai" értelemben is kiélezettnek tekinthető. Elméletileg ugyanis akár 80 jelölt is elindulhat egy-egy körzetben. Hiszen 750 jelölőcédula elegendő egy jelölt állításához. Ugyanakkor tudjuk, egy választókerületben a szavazásra jogosultak száma 70 ezer körül van. Február 23-áig - így szól a törvény - országszerte kiderül: a politikai ringbe hány jelöltnek sikerült hivatalosan is bejutni.
De nemcsak a jelöltek magas száma miatt lesz minden eddiginél kiélezettebb a kampány, hanem a politikai átmenetben élő szélsőséges vélemények miatt is számítani kell erre.
alc. Mutatkozzanak meg a pártok
A politológus ilyenkor hajlik arra, hogy kategóriákban gondolkozzon, skatulyákban helyezze el az indulókat. A politikai paletta jobb vagy bal oldalán, netán a centrumban. Mindezt persze ma még kevésbé a tettek, mint inkább a szavak, az igéretek felmérésével. Hisz nem lehet pontosan tudni, hogy mely párt, milyen tömegtámogatást tudhat maga mögött.
1990. január 29., hétfő 15:38
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
Kódex vagy etika? 2.
|
A taglétszámról jobbára szemérmesen hallgató pártok, vagy az indulók anyagi erejét visszatükröző választási hirdetések nem igazítják el az átrendeződő erővonalak között a választópolgárokat. Pedig ma az apolitikusnak számító rétegeket is vonzza a politika. Nem igaz, hogy az emberek közömbösek lennének, mindenki feszülten figyeli ma ebben az országban: KI MÖGÉ ÁLLHATNA VÉGRE ODA? De eddig inkább "nem"-eket hallottunk, kevésbé ismerjük a programokat. A választók nem azt várják, hogy mondják meg nekik, mit tegyenek, hanem azt, hogy végre mutatkozzanak meg előttük a pártok.
A politikai átmenet ellentmondásait a mandátumért versengők maguk is érzékelik, jórészt ezért csatlakoztak - az esélyegyenlőség jegyében - a Független Jogász Fórum kezdeményezésére kidolgozott választási etikai kódexhez. Ezek nem állami jogszabályok, hanem inkább erkölcsi sémák, követelmények. Kötelező érvényűvé az által lehetnek, ha a pártok, a független jelöltek kötelezőnek ismerik el a passzusait. De ma még itt nem tartunk. Az etikai kódex születése pillanatában "csupán" 12, a közvélemény előtt ismert jelentősebb párt, politikai mozgalom képviselője látta el kézjegyével. A csaltakozás lehetősége azonban mindenki számára adott.
Miben állapodtak meg az etikai kódex aláírói? Mindenekelőtt egyfajta önkorlátozásban. Például abban, hogy tartózkodnak a választójogi törvény bírálatától, s nem tesznek olyan nyilatkozatot, amellyel a választások súlyát, jelentőségét csökkentenék. A figyelmes olvasó, néző most persze máris példákat tudna sorolni, hogy mely községben, városban, megyében sértették meg ezeket az elveket. A választási rendszer bonyolultságát is nem egy párt teszi manapság szóvá. Tartja magát az a vélemény, hogy ez a jogszabály elsősorban a NAGYOKNAK kedvez, de leküzdhetetlen nehézségek elé állítja a kisebb, néhány száz fős taglétszámmal rendelkező pártokat.
Anélkül, hogy belemennénk a vitába, csak arra emlékezzünk, hogy már a politikai egyeztető tárgyalások idején megfogalmazódott az a törekvés, hogy ne atomizálódjon a jövő parlamentje. Sokan joggal tartanak attól, hogy ha túl sok apró párt szerezne mandátumot, egyszerűen működésképtelenné válna a törvényhozás, a demokratikus hatalomgyakorlás új intézménye.
alc. A jelölőcédula-gyűjtés etikája
Az etikai kódex pártokat megillető törvényes jogokat nem kívánja csorbítani, a legtöbb esetben kifejezetten ezt tekinti kiindulási alapnak. (folyt.)
1990. január 29., hétfő 15:40
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
Kódex vagy etika? 3.
|
A kódexet nyilatkoztukkal megerősítők a közvélemény szemében ezért joggal számíthatnak jelentős népszerűségi többletre. AZ ETIKAI KÓDEX MEGSÉRTŐIVEL SZEMBEN VISZONT ÓHATATLANUL KIALAKULHAT EGYFAJTA TÁRSADALMI BIZALMATLANSÁG, ami a szavazóurnáknál is éreztetheti majd a hatását.
Az etikai kódex mindenekelőtt mandátumért versengőknek szól, mégsem mondhatjuk azt, hogy szabályai nem tartoznak ránk, a több mint 7 millió szavazásra jogosult választópolgárra. Segítségével ugyanis az álampolgár maga is ítéletet alkothat a pártok etikus magatartásáról. Saját hétköznapi tapasztalatait szembesítheti az etikai kódex magas követelményeivel.
Ma, a kampány kezdeti szakaszában, a jelölőcédulák gyűjtése áll az érdeklődés homlokterében. Aktívisták adják egymásnak a kilincset, hogy meggyőzzék a választópolgárt, kire adja voksát, kinek a nevére töltse ki az ajánlócédulát. Illendő mindezt megfelelő türelemmel és megértéssel fogadni, ám miközben ajtót nyitunk a pluralizmus mellett korteskedőknek, nem árt, ha tudjuk: az etikai kódexet aláíró pártok megegyeztek abban, hogy kerülik az öncélú gyűjtést, az állampolgárok magánéletének megzavarásával járó kampányt. A kitöltetlen ajánlószelvények gyűjtését kifejezetten megtiltották. A jelentősebb pártok figyelereméltó közös szándékának ismeretében elmondhatjuk: A KÖZELGŐ VÁLAZTÁSOKON A VÁLASZTÁSOK TISZTASÁGA IS KOMOLY ESÉLLYEL INDUL. Annak ellenére, hogy a gyakorlatban máris felvetődtek kisebb-nagyobb kifogások, megoldást igénylő problémák. Hogy csak a legkirívóbb esetre emlékeztessünk: egy ismert párt immár közéleti tényezőként számontartott kampányfőnöke ellen kijelentései miatt büntetőfeljelentést tett a sérelmet szenvedő párt.
KELL-E ETIKAI KÓDEX? NETÁN ELEGENDŐ AZ ETIKA - SZABÁLYOZÁS NÉLKÜL? Hosszú demokratikus hagyományokkal, megfelelő politikai kultúrával rendelkező, szerencsésebb történelmű országokban talán elegendő az utóbbi. Másutt esetleg e kettő együttesen is kevésnek bizonyulhat. Nálunk meglehetősen nagy a választások tétje, a történelmi fordulatot legitimáló szerepe ahhoz, hogy ne legyünk szűkmarkúak ha a választások tisztaságát szolgáló garanciákra gondolunk. Hisz politikai etika nélkül a politika méltósága szenvedne csorbát. (MTI-Press)
1990. január 29., hétfő 15:40
|
Vissza »
|
|
|
|
|
|