|
|
|
|
Úton a többszálú magyar diplomácia felé - 1. Interjú Hardi
Péterrel, a Magyar Külügyi Intézet igazgatójóval
|
1990. április 12. csütörtök (MTI-Panoráma) - Eddig kevéssé
közismert fogalmak jelentek meg a magyar diplomácia palettáján:
Alpok-Adria, Dunamenti együttműködés, magyar-lengyel-csehszlovák
integráció stb. Hol tart, milyen irányba halad a magyar külpolitika,
mik az alapvető prioritások? Az MTI-Panoráma munkatársa Hardi
Pétert, a magyar külpolitika egyik hátországának számító Magyar
Külügyi Intézet igazgatóját kérdezte ezekről.
- Mikortól figyelhető meg a magyar diplomáciában a törekvés a túlzott német orientáció ellensúlyozására?
- A hetvenes évek végén a magyar pártvezetés elhatározta, hogy feleleveníti a reformkurzust, s ennek a döntésnek megvoltak a maga külpolitikai vetületei is. Természetesen, nehéz volt az indulás, mert Afganisztán, majd a lengyel szükségállapot beárnyékolta ezt a törekvést. A gazdasági útkeresésben akkor automatikusan a német vonal adódott. És ez megfigyelhető volt a gazdasági mutatókban, milyen gyorsan emelkedett az NSZK a második legfontosabb gazdasági partnerünkké a Szovjetunió után, hogyan előzte meg a többi KGST országot. A háttérben az áll, hogy csak az NSZK-nak volt kidolgozott keleti politikája az összes nyugati ország közül, beleértve az Egyesült Államokat is. Természetesen igen nagy szerepet játszott ebben az összes többi, így a földrajzi, a történelmi tényező is.
Ezt a gazdaságpolitikai folyamatot erősítette fel 1984-től egy politikai folyamat, amikor a Nyugattal való kapcsolatok nagyon fontosak voltak a magyar külpolitika számára. Annyira, hogy a szovjet lehülési vonal ellenére is hajlandó volt az erőteljes politikai kapcsolatartásra. Bizonyos jelek arra utaltak, hogy más nyugati országokkal is fejleszteni akarják a kapcsolatokat, de egyszerűen azokban nem volt meg a kellő politikai felkészültség - éppen azért, mert csak az NSZK-nak volt meg a maga Ostpolitik-ja.
Nem elhanyagolható azonban, hogy az évtized második harmadától kezdve csökkent a Szovjetunió politikai meghatározó szerepe, belső gondjai miatt egyre kevesebbet tudott Kelet-Európával foglalkozni, a gorbacsovi kurzus nyomán pedig a gazdaság belső lehetetlen állapota is oly mértékű válságot teremtett, hogy ez a külgazdasági kapcsolatokban is jelentkezett. A gyorsuló német egyesülés ismételten felvetette: mi történik akkor, ha a döntő befolyással bíró Szovjetunió Európa perifériájára szorul és nem Eurápát meghatározó, csak az európai politikát befolyásoló egyik tényezővé válik? (folyt.)
1990. április 11., szerda 12:57
|
Vissza »
|
|
Hardi Péter - 2.
|
Így vetődtek fel azok a kérdések, hogy milyen tipusu hatalmi vákuum keletkezik Kelet-Közép-Európában, mennyire erős ez, és mi tudja betölteni ezt a vákuumot; van-e a térségnek önszerveződő ereje,illetve ha ez nincs meg, akkor mi nyomul az üres térbe?
- Mennyire felkészültek ezek az államok - Magyarország, Ausztria, Olaszország, Lengyelország, Jugoszlávia, és Csehszlovákia - a különböző regionális együttműködésekre? Nem csupán arról van szó, hogy a politikai elszántság túlhaladja a gazdasági-társadalmi realitásokat?
- A kelet-közép-európai államok szeretnének modernizálódni, felzárkózni a Nyugathoz, megvalósítani a piac szabályozta gazdaságot és a többpárti parlamenti demokráciát. A folyamatoknak elvben hasonlóknak kell lenniük ezekben az országokban, hiszen az elmaradottságuk okai is hasonlóak voltak. Ezek az azonosságok látszólag megteremthetnék a lehetőséget az önszerveződésre. Az elmúlt négy évtized nyomása alól azonban ki-ki saját maga szeretne kikerülni, előrevalóbbnak itélve a nemzeti kiemelkedést, mint az összefogást.
A történelmi-, gazdasági-, és biztonságpolitikai elemzések alapján azonban úgy tünik: ennek a térségnek nincs meg az említett önszerveződő képessége. Annak ellenére, hogy vannak közös érdekek, mégis az egymással szembeni önmeghatározás, a rivalizálás a jellemző, s ezért kerülhetett ennyire előtérbe a nemzetiségi, a kisebbségi kérdés is.
- Magyarország, ugye, éppen ezért vetette fel: csak akkor vesz részt a minapi pozsonyi magyar-lengyel-csehszlovák csúcson, ha ezt a kérdést is megtárgyalják?
- A csehszlovák vezetés nem gondolt arra, hogy ilyen gyorsan változnak a körülmények a felhívás közzététele óta. Gondolok itt elsősorban a cseh és szlovák ellentétek váratlan felszinre kerülésére. De vegyük Jugoszláviát, ahol az egység ma már lassan csak fiktív dolog és aligha lehet arra számítani, hogy Jogoszlávia, mint állam tartósan vesz részt bármiféle regionális együttműködésben. Még az Alpok-Adriát is ad-hoc ötlet nyomán emelték államközi szintre. Ez a csoportosulás regionális ellenpontként szerveződhett volna meg, mondjuk egy német dominanciájú csoporttal szemben, természetesen pozitív értelemben. Az önálló szlovén és horvát állam azonban azonnal más megvilágításba helyezi ezt a törekvést. A Nyugat-Európának nyilvánvalóan elfogadhatatlan, hogy ez a térség úgy integrálódjon, hogy az egyben instabilitást és folyamatos feszültségforrást jelentsen.(folyt.)
1990. április 11., szerda 12:58
|
Vissza »
|
|
Hardi Péter - 3.
|
- Jó, hogy említette a Nyugatot. Eddig a kelet-közép-európai országok szempontjait vizsgáltuk elsősorban, kivált a magyar diplomácia szemszögéből. Menjük most a túloldalra. A napokban nyilatkozott Gianni de Michelis olasz külügyminiszter és ismertette az európai átalakulás ,,olasz,, menetrendjét. Általában is megfigyelhető az olasz diplomácia előretörése és a magyar ,,fogadókészség,, is jelentősen erősödött Itáliával kapcsolatban.
- Én nem hiszem, hogy baj lenne, ha az eddigi erőteljes német gazdasági befolyás továbbra is érvényesülne Magyarországon, bár tudom, hogy sokan ellenzik ezt, főleg történelmi tapasztalataik alapján. Sokkal inkább arról van szó, hogy nem jó soha egyetlen szálon függni, ezt mutatta az elmúlt száz év is. Éppen ezért több szálat kell keresnie a magyar külpolitikának. Olaszország ideje korán felismerte a várható német szívóhatást, még a német egyesülés felgyorsulása előtt. Az olasz gazdaság expanzionizmusa és az ügyes külpolitikai koncepció vezetett ide. Nekünk ki kell használni ezt és lényegesen jobban kell erre támaszkodni, mint korábban. Magyarországon most már megvannak erre a megfelelő törvényes gazdasági szabályozók és feltételek.
- A több szál egyike azért mégiscsak legnagyobb szomszédunk, a Szovjetunió. Pontenciálisan minden jelentős magyar politikai tényezőnek számolni kell ezzel.
- Ez kétségtelen. Ahol vita lehet az nemis a gazdaság, hanem a biztonságpolitika. Lehetséges-e olyan biztosnságpolitikát folytatni, amely nem sérti a Szovjetunió érdekeit, de ugyanakkor elvágja azokat a közvetlen függőségi szálakat, amelyek eddig meghatározták a magyar-szovjet viszonyt. A gazdaságpolitikát függetleníteni kell ettől. Erre utal, hogy az elmúlt évben szélesedett az egyes tagköztársaságokkal való együttműködés lehetősége. A legfrisebb példa erre az Orosz Föderáció vagy Ukrajna, amely a magyar kisebbség szempontjából sem elhanyagolható partner. Ezek önálló jelentkezése lényegesen növelheti a játékterünket.
A sok szálon való függőséghez hozzátartozik a távol-keleti térség is. Semmiféle kultúridegen elemtől nem kell félni, amikor hangsúlyozzuk, hogy fel kell használni ezeknek az országoknak a gazdasági potenciálját. Erősíteni kell a japán, a dél-koreai és a többi délkelet-ázsiai állam szerepvállalását, pontosan a több tényezőtől való függés érdekében.+++
Mester Nándor, MTI-Panoráma
1990. április 11., szerda 12:59
|
Vissza »
|
|
|
|
|
|