|
|
|
|
|
|
|
|
OS:
Békés megyei képviselők nyilatkozata
"Magyarország megváltozott, de a Békés Megyei Népújság sajnos még
nem. Megyénk egyetlen napilapja elvben ugyan deklarálta
függetlenségét, ennek azonban nem teremtette meg szervezeti és
személyi feltételeit. A lap élén még az MSZMP által kinevezett
igazgató-főszerkesztő áll, aki munkatársai szakmai önállóságát sem
biztosítja.
"
SZER, Késő esti mai nap:
Kelet-Európai Fejlesztési Bank
"A 42 alapító, kiknek sorában az Egyesült Államokon, Japánon, a
nyugat-európai országokon kívül ott található a Varsói Szerződés hét
állama és Jugoszlávia, de az újonnan jöttekkel, még például Marokko,
Egyiptom, Dél-Korea vagy Mexió is majdnem minden eddig hevesen
vitatott ütköző kérdésben egyezségre jutott. Ha minden jól megy,
május 30-ikáig, a születési bizonyítvány ünnepélyes kiállításáig már
csak két diplomáciai problémát kell megoldani. Az egyik a bank
elnökének kiválasztása, gyakorlatilag a két legambicíózusabb jelölt
közül, aki Atari(?), Francois Mitterrand tanácsadója és házi
gondolkodója, illetve Ruding, volt holland pénzügyminiszter.
A másik protokoll probléma: hol legyen majd az intézmény
székhelye, Londonban, Párizsban, esetleg Bécsben, Amszterdamban vagy
Prágában."
|
|
|
|
|
|
|
A Magyar Szakszervezetek Országos Szövetségének első, alakuló
kongresszusa (1. rész)
|
1990. március 4., vasárnap - Betöltötte feladatát a
szakszervezetek három napos kongresszusa: elfogadták az új szövetség
alapokmányát, programját, megválasztották tisztségviselőit és ezzel
megalakult a Magyar Szakszervezetek Országos Szövetsége. A szervezet
alapokmányát szombaton éjjel 86 szakszervezet egyhangú szavazata
emelte határozattá.
Az alapokmány leszögezi: a szövetség egyenjogú és önálló szakszervezetek tömörülése. Működésének fő alapelve a demokrácia, a szolidaritás, a tagszervezetek egyenjogúsága, önrendelkezése és önálló képviselete, döntését konszenzussal hozza. Tevékenységét a politikai intézményrendszer más szervezeteitől függetlenül végzi. Célja tagsága társadalmi, gazdasági, szociális és kulturális érdekeinek átfogó képviselete, védelme és érvényesítése. Feladata a szolidaritás alapján a szakszervezeti egység erejével támogatni tagszervezeteinek érdekérvényesítő harcát, ellátni azok védelmét, különféle szolgáltatásokkal segíteni tagszervezeteinek munkáját. Kötelességének tekinti, hogy harcoljon a munkavállalók szociális biztonságáért. Legmagasabb szintű képviselete a kongresszus, a két kongresszus közötti időszakban pedig legfőbb képviseleti testülete a Szövetségi Tanács. A szövetség gazdálkodásának, pénzügyeinek folyamatos ellenőrzését a Gazdasági Ellenőrző Bizottság látja el. Az alapokmány rögzíti, hogy a csatlakozók tulajdonosi és vagyoni jogait esetleges kilépésük semmiféleképpen sem korlátozhatja.
Vasárnap reggel a kongresszuson 21 szakszervezet nyilvánosan bejelentette, hogy összesen mintegy egymillió-hétszázezer forintot ajánlanak fel az ózdi tragédia kárvallottjainak, az áldozatok hozzátartozóinak.
A küldöttek vasárnap először arról nyitottak vitát, hogy a program tárgyalásában, a tisztségviselők megválasztásában csak a szövetséghez máris csatlakozni kész, szakszervezetek vehetnek-e részt, vagy a belépést még csak fontolgató, de a kongresszuson a szövetségalapítás szándékával jelenlévő szakszervezetek is. Az alapokmányt elfogadó szakszervezetek végül is úgy döntöttek, hogy senkit sem kívánnak jogaiban korlátozni, viszont a 86-ból az a 14 szakszervezet, amely a csatlakozás kérdésében még nem rendelkezett tagsága állásfoglalásával, önként lemondott arról, hogy szavazzon a tisztségviselők megválasztásakor. (folyt.köv.)
1990. március 4., vasárnap 17:21
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
A Magyar Szakszervezetek Országos Szövetségének első, alakuló
kongresszusa (2. rész)
|
A hosszas és heves vita után hozzáfogtak a szövetség programjának megalkotásához. Ez nem minden szempontból kimunkált, lezárt program, hiszen ilyen program megfogalmazásához nincsenek meg a reális feltételek, de hitele sem lenne. A program első részében részletesen kifejti az alapokmány tőmondatokban rögzített megállapításait a szövetség alapelveiről, céljáról és feladatáról. Egyebek között leszögezi: a szakszervezetek működésének minden szintjén fel kell számolni azokat a hatalmi kapcsolatokat, amelyek újjáélesztik a korábbi téves kettős funkciót - a munkavállalói és a tulajdonosi érdekek képviseletét. A szakszervezeteknek arra kell törekedniük, hogy a munkavállalók akaratát a törvényhozásban is meg tudják jeleníteni. A továbbiakban foglalkoztatás- és bérpolitikai, továbbá szociális és kulturális követeléseket fogalmaz meg a program, s felvázolja a szakszervezetek elképzeléseit a gazdasági válságból kivezető útról is. Ezen elképzelések kulcsszavai: az adósságválság megoldása, a tulajdonviszonyok megteremtése, az infláció megfékezése, a gazdasági szerkezet átalakítása, a költségvetés átfogó reformja, a szellemi-kulturális értékek feltárása, megbecsülése és védelme, valamint a gyorsan pusztuló környezet védelme és ezekhez kapcsolódóan szektorsemleges szabályozórendszer kialakítása.
A vitában felszólalók figyelmeztettek arra, hogy olyan programot vár tőlük a tagság, amely konkrét, teljesíthető, s számonkérhető feladatokat tartalmaz. Éppen ezért fogalmazódott meg rövid távú célként a munkavállalók bevonásával egy működőképes érdekegyeztetési rendszer kialakítása, e rendszer jogi, intézményi garanciáinak, végső soron egy érdekegyeztetési törvénynek a megalkotása, mert mint mondták, jelenleg a mozgalom tevékenységének leggyengébb láncszeme az érdekérvényesítés megvalósítása. Ezzel függ össze az az igény is, hogy minél előbb meg kell teremteni az érdekek egyeztetésének középszintű fórumait. A gazdasági célok között elhangzott: a szakszervezeteknek azért kell harcolniuk, hogy a legalacsonyabb bérek legalább a társadalmi minimum szintjét érjék el. Konkrét igényként fogalmazódott meg, hogy ha a kormány nem hajlandó rá, akkor a szakszervezetek maguk dolgozzák ki a munkavállalói tulajdon, az alkalmazotti részvény koncepcióját, s vigyék azt a Parlament elé. Követelték a miniszterelnök által a nyilvánosság elé tárt puccskísérlet szereplőinek felelősségre vonását.
Ezután a küldöttek egyhangúlag elfogadták a szövetség programját, amely a szakszervezeti követelések mellett pontosan körülhatárolja, hogy milyen területekre koncentrálódjon a szövetség munkája. (folyt.köv.)
1990. március 4., vasárnap 17:38
|
Vissza »
|
|
A Magyar Szakszervezetek Országos Szövetségének első, alakuló
kongresszusa (3. rész)
|
Így például kimondja, hogy a szövetség feladata tagjai felhatalmazása alapján az országos szintű érdekképviselet, a középszintű érdekegyeztetéseket illetően pedig a feltételek javításán kell munkálkodnia. A követelések között olvasható, hogy az állam pontosan körvonalazza szociálpolitikai felelősségét, s gondoskodjék a legrászorultabb rétegek fokozott támogatásáról, az elszegényedési folyamat megállításáról. A program mellett elfogadták az érdekvédelem rövid távú feladatait is, amelyek között szerepel: a kormány tegyen intézkedéseket az élelmiszerárak korlátok között tartására, elsősorban olyan piaci eszközök alkalmazásával, amelyek nem sértik a termelés, a forgalmazás és az ellátás biztonságát. Az élelmiszerárak és az egyéb létfenntartási költségek emelkedését a munkavállalók bérnövekedésének intézményes formában kell követnie. Követelik, hogy a szociális jövedelmek, a nyugdíjak, valamint a minimális bérek a jövőben automatikusan igazodjanak a létfenntartási költségek emelkedéséhez. Ugyanilyen nyomatékos igény a rubelelszámolású kereskedelmi forgalom átfogó felülvizsgálata, a visszafogás nyomán fenyegető tömeges munkanélküliség megelőzésére válságkezelő kormányzati program kidolgozása.
Nyilatkozatot tettek közzé, amely szerint a munkavállalók megítélésének nem lehet kritériuma a pártállás, a politikai elkötelezettség, az kizárólag a szakmai képzettségen, felkészültségen és teljesítményen alapulhat. Ezért a leghatározottabban szembeszállnak a B-listázással, és az azzal való fenyegetőzéssel, s a szolidaritás valamennyi eszközét felhasználják annak megakadályozására.
Állásfoglalást fogadtak el a szövetség nemzetközi orientációjának fő elveiről is, amely tartalmazza, hogy számolják fel a szakszervezetek korábbi egyoldalú nemzetközi elkötelezettségét.
A kongresszus vasárnapi ebédszünetében a szervezők nem kis meglepetésére a tanácskozáson jelen lévő Petrasovits Anna, a Magyarországi Szociáldemokrata Párt elnökasszonya rögtönzött sajtótájékoztatónak meghirdetett választási gyűlést tartott. Mivel a kongresszus ügyrendje kizárta annak lehetőségét, hogy a meghívott pártok képviselői szót kapjanak, az SZDP első számú vezetője ezt a módszert választotta arra, hogy mondandója nyilvánosságot kapjon.
Az újságírókkal és főként a kongresszusi küldöttekkel zsúfolásig telt teremben Petrasovits Anna mindenekelőtt arról tájékoztatta hallgatóságát, hogy az SZDP százezer forinttal járul hozzá az ózdi tragédia kárvallottjainak támogatásához. (folyt.köv.)
1990. március 4., vasárnap 17:44
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
A Magyar Szakszervezetek Országos Szövetségének első, alakuló
kongresszusa (4. rész)
|
Ezt követően választási programbeszédet mondott, majd válaszolt a jelenlévők kérdéseire. Kifejtette pártjának immár jól ismert nézeteit egy erős szakszervezeti mozgalom szükségességéről. E megállapításának visszhangjával ellentétben a szakszervezeti küldöttekből élénk tiltakozást váltott ki az az utalása, amelyet igen sokan úgy értelmeztek, hogy nem tartja demokratikusnak az elmúlt egy évben lezajlott szakszervezeti bizalmi választásokat, illetve nem ismeri a szakszervezeti mozgalomban ez idő alatt lezajlott változásokat. Arra kérték Petrasovits Annát, hogy erről szólva semmilyen körülmények között ne fogalmazzon általánosságban, mert ez sérti a szakszervezetek tagságának túlnyomó többségét, azokat, akik valóban demokratikusan, saját akaratuknak megfelelően választottak. (folyt.köv.)
1990. március 4., vasárnap 17:53
|
Vissza »
|
|
A Magyar Szakszervezetek Országos Szövetségének első, alakuló
kongresszusa (5. rész)
|
A kongresszus végezetül megválasztotta a szövetség tisztségviselőit. A szövetség elnöke Nagy Sándor lett, aki a SZOT utolsó főtitkára, az átmeneti időszakban pedig a Szakszervezetek Országos Koordinációs Tanácsának elnöke volt. Nagy Sándor egyedüli jelöltként került fel a szavazólapra, mert a többi jelölt időközben különböző okokból visszalépett. A küldötteknek ennek ellenére jogukban volt bárki másra szavazatukat adni, Nagy Sándor a 717 érvényes szavazatból így is 642-őt mondhatott magáénak. A szövetség elnökhelyetteseinek többes jelölés alapján Sándor Lászlót, az egykori SZOT titkárát és Szegő Andreát választották meg. Az eredmény kihirdetése előtt vita támadt Szegő Andrea személyét illetően, ugyanis ő a TUDOSZ tagja, amelynek képviseletében a kongresszuson már korábban bejelentették, hogy nem kívánnak csatlakozni a szövetséghez. Szegő Andrea kijelentette, hogy megválasztása esetén kilép a TUDOSZ-ból, annál is inkább, mert - mint mondta - a TUDOSZ azzal a bejelentésével, hogy nem kíván a szövetséghez csatlakozni, ,,belőle lépett ki,,. Több szakszervezet is bejelentette, hogy az elnökhelyettes-jelöltet szívesen látja soraiban, s az eredmény kihirdetését követő tapsból kitűnt, hogy a küldöttek többségének nincs semmiféle kifogása Szegő Andreával szemben.
Ezt követően a szövetség alapító dokumentumát aláírásukkal látták el 74 szakszervezet, illetve szakszervezeti szövetség képviselői, azoké, amelyek csatlakoztak az új szövetséghez, 14 tagsági felhatalmazással jelenleg még nem bíró szakszervezet pedig parafálta a dokumentumot azzal, hogy a közeljövőben nyilatkoznak tagságukról.
Ezzel megalakult a Magyar Szakszervezetek Országos Szövetsége. (folyt.köv.)
1990. március 4., vasárnap 21:34
|
Vissza »
|
|
A Magyar Szakszervezetek Országos Szövetségének első, alakuló
kongresszusa (6. rész)
|
x x x
Új arc a szakszervezeti vezetők között Szegő Andrea, az MTA Szociológiai Kutatóintézetének tudományos főmunkatársa. Az elnökhelyettes a szakszervezetekben vállalt szerepének indítékáról nyilatkozott az MTI munkatársának.
- Amikor egy társadalom és a politikai intézményrendszer átalakul, akkor alapvetően fontos az, hogy ebben ki milyen érdekoldalon foglal helyet, ki mennyire tud azok mellett mozgósító erejű érveket szolgáltatni. Korábban is a munkavállalók érdekképviselete mellett próbáltam gazdasági érveket felsorakoztatni, és erőteljesen hangsúlyoztam: nem elegendő a közgazdászoknak azt mondani, a fejlődésnek ára van, és a társadalomnak bizonyos keserű pirulákat le kell nyelnie, hanem nagyon alaposan elemezni kell, hogy ha a társadalom ezeket a keserű pirulákat valóban lenyeli, akkor tényleg meglesz-e az a bizonyos kibontakozás. Ugyanis 1978 óta halljuk azt: amennyiben a kívánt áldozatokat meghozzuk, akkor a másik oldalon ebből elindul a gazdasági felemelkedés. Ezeket a pirulákat a társadalom lenyelte, gazdasági felemelkedés pedig nincs.
- Korábban is láttam azt, hogy aki egyszerűen csak a szociálpolitika oldaláról hoz érveket, és próbál a munkavállalók érdekei mellett harcolni, arra azonnal rásütötték a szociális demagógia bélyegét. Való igaz, a szakszervezeti mozgalom gyengesége volt, hogy az egész érdekképviseletet csak úgy fogta fel, meg kell védeni a bérek pozícióját, a szociális vívmányokat. Ugyanakkor látni lehetett azt, hogy a bértárgyalásokon elért eredményeket például egy forintleértékelés azonnal semmissé teszi. Tehát a szociális kérdésekben érdekvédelmet gyakorolni csak az tud, aki a gazdaság alapvető kérdéseire is átfogó választ tud adni, és megvizsgálja, hogy valóban megalapozottak-e azok a gazdaságpolitikai programok, amelyek áldozatok vállalása mellett a felemelkedést ígérik.
- A szövetség most elfogadott programja kijelöli ennek a gondolkodásmódnak a kereteit. Természetesen nem állítható, hogy ezt a feladatot egy ilyen rövid idő alatt elkészült dokumentum teljes egészében teljesítené. Nagyon alapos szakmai munkára lesz szükség, a szakszervezeteknek például abban a kérdésben is állást kell foglalniuk, hogy hogyan jussanak hozzá a gazdasági információkhoz. Átfogó programot ugyanis nem lehet elvárni egy olyan intézményrendszertől, amely ezekhez az alapvető gazdasági információkhoz a ,,hátsó lépcsőn,, keresztül jut hozzá. (folyt.köv.)
1990. március 4., vasárnap 22:16
|
Vissza »
|
|
A Magyar Szakszervezetek Országos Szövetségének első, alakuló
kongresszusa (7. rész)
|
- Tehát nemcsak az érdekérvényesítés intézményrendszerének átalakítását kell kezdeményeznünk, hanem ezzel összefüggésben a különböző érdekképviseleti szervek információs ellátásának alapvető megváltoztatását is.
Arra a kérdésre, hogy a kongresszuson a személye körül kibontakozott vita milyen hatással volt rá, így válaszolt:
- Ami itt történt, az ma a politikai harcok szükségszerű velejárója. Ma minden élesben megy, az ilyen dolgokból nem lehet önérzeti kérdést csinálni. Aki valamit állít, az számíthat arra, hogy mellette bizonyos emberek felsorakoznak, mások pedig ellene szólnak. (MTI)
1990. március 4., vasárnap 22:18
|
Vissza »
|
|
|
|
|
|