|
|
|
|
Moszkva és a németkérdés (2. rész)
|
A szovjetek számára kezdettől fogva nem az egyesülés ténye, hanem annak tempója, alapja, módja volt kérdés. Moszkvában azt is látják, hogy a megoldás kulcsa az NSZK kezében van, noha világos, hogy az NDK lakosainak zöme is az egyesülés mellett van.
A szovjet németszakértők két irányzatot látnak jellemzőnek. Az egyik szerint nem szűnt meg az 1945 előtti Reich, tehát helyreállítani is a hosszú ,,Csipkerózsika-álmot,, alvó birodalmat kell. E felfogás értelmében nem két szuverén állam egyesül, hanem visszállítják a széttördelt birodalmat. A másik, realista irányzat abból indul ki, hogy két Németország egyesüléséről van szó, amelynek eredményeként egy új, harmadik Németország jön létre. Új kezdésről van szó, nem pedig az 1945-ben abbamaradt történet folytatásáról. (Vannak olyan vélemények is, hogy a mai nyugatnémet alkotmány szellemében végrehajtott egyesítés egy új Anschluss lenne.)
Külön elemzések tárgya az egyesülés ára, vagyis az, hogy mennyibe kerül mindez az NSZK-nak. A 160 milliárd DM-re becsült nyugatnémet nemzeti jövedelemből Bonn évente mintegy 80 milliárdot tud az egyesülésre, illetve a mai NDK-ra fordítani, s az összes várható költségeket jó 600 milliárd DM-re becsülik.
Ebből 60 milliárdra taksálják a pénzügyi unió megteremtését; a közutak, telefon és egyéb infrastrukturális hálózat rendbetétele 250-300 milliárdot vinne el; több tízmilliárd márkára rúgna a jelenlegi termelékenységi különbségekből fakadó bérkülönbségek megszüntetése, a termelékenység nyugatnémet szintre való felfuttatása; s végül ma még csak nagyon hozzávetőlegesen becsülhető meg a veszteséges keletnémet üzemek leállításának, átalakításának költsége.
A gazdasági kérdésekben is sok bizonytalansági tényezőt feltételeznek. Egyfelől akadnak sokan, akik úgy vélik: jó, hogy ilyen nagyok a költségek, hiszen ezek legalább egy évtizedre lefoglalnák Bonn figyelmét. Igaz, teszik hozzá mások, ezen évtized leteltével viszont megjelenik Európa politikai térképén egy mindenki másnál erősebb gazdasági és politikai hatalom, amely bizonyos diktátum veszélyét is hordozza. Megint mások attól félnek, hogy mindez lelassíthatja a közép- és kelet-európai változásokat.
A külső érintettek között az alapvető vita a jövendő NSZK státusának kérdése. Egyre erőteljesebb - NATO-n kívüli európai országok, köztük Magyarország részéről is - az az álláspont, amely szerint kiszámíthatóbb, ellenőrizhetőbbb egy NATO-tag egységes Németország, mint a semleges egységes Németország. (folyt.)
1990. április 3., kedd 12:28
|
Vissza »
Folytatásokkal »
|
|
|
|
|
|