Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1990 › március 30.
1989  1990
1990. január
HKSzeCsPSzoV
25262728293031
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930311234
1990. február
HKSzeCsPSzoV
2930311234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627281234
567891011
1990. március
HKSzeCsPSzoV
2627281234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930311
2345678
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
OS:

Az FVB nyilatkozata

"Az eredmények gyors közlésének követelése ellentétben állt a választási szervekben végzett munka nagyfokú időigényességével. Ezért a választási szervek és munkacsoportok lelkiismeretes és felelősségteljes, a demokratizmust tartalmilag érvényesítő munkáját nem illetheti elmarasztalás. Hangsúlyozzuk, hogy az államigazgatási szervek dolgozói a lehetőségek határain belül mindent megtettek a választási szervek eredményes munkájának elvégzése érdekében. "
BBC, Panoráma:

Különbségek az MDF és sz SZDSZ gazdasági programjában

"Van különbség a két politika között. Szerintem ez a különbség a különbség három nagyon fontos területen mutatkozik. Az első kérdés a működő tőke behívásának a kérédse, vagyis, hogy hogyan viszonyulnak a külföldi tőkéhez. Ebben a vonatkozásban szerintem a szabaddemokratáknak kifejezett álláspontja, hogy ezt a működő tőkét szabadon, korlátozásmentesen és (...) be kell hívni. A Magyar Demokrata Fórum gazdaságpolitikai programjában ugyan a működő tőkéről pozitív leírás van, de a politikai részben is és a kijelentésekben nagyon sokszor elhangzik, hogy ez az ország kiárusításához vezet. Ez a kérdés: hogy ezt komolyan gondolják-e - ezt a bizonyos kiárusítási szöveget -, vagy nem. Ha komolyan gondolják, akkor ez egy komoly eltérést fog jelenteni a gazdaságpolitikában nyilvánvalóan."

A T. Ház 3.

A HATALOMMEGOSZTÁS JOGI, SZERVEZETI KONSTRUKCIÓJÁT NEM AZÉRT
KELL MEGVALÓSÍTANI, MERT AZ DEMOKRATIKUSABB, MINT A HATALOM EGYSÉGE,
HANEM AZÉRT, MERT A POLITIKAI PLURALIZMUS IRÁNYÁBA VÁLTOZOTT A
TÁRSADALOM. Az új szabályoknak a középpontjában a hatalommegosztás
szervezeti elve áll, amely a törvények végrehajtása alapján ad
hatalmat az államfőnek és az államigazgatási szerveknek.

    alc. Elnöki hatalom, elnöki függetlenség

    A parlament és az államfő ebben a rendszerben egymás mellé és
nem egymás fölé van rendelve. Az államfő csak a parlament által
hozott törvényekkel kaphat hatalmat, viszont jogokat kap a politikai
pártképviseleten nyugvó parlamenttel szemben. Ilyen jogok különösen,
hogy az országgyűlés által elfogadott törvényt újabb megfontolás
érdekében visszaküldheti a parlamentnek (vétójog), meghatározott
feltételek mellett elnapolhatja és feloszlathatja az országgűlést.

    NAPJAINK VITATOTT KÉRDÉSE, HOGY A PARLAMENTTŐL KAPJA-E AZ ELNÖK
A MEGBÍZÁST, VAGY AZ ÁLLAMPOLGÁROK KÖZVETLENÜL VÁLASSZÁK? Mindkét
megoldás mellett lehet érveket és ellenérveket felhozni. A KÖZVETLEN
VÁLASZTÁS KÉTSÉGTELENÜL DEMOKRATIKUSABB, DE AZ ELNÖK TÚLZOTTAN
FÜGGETLENEDHET A PARLAMENTTŐL, hiszen ő egyedül ugyanúgy az
állampolgárok szavazata alapján jut tisztségéhez, mint a parlament
egésze. Történelmi tapasztalat, hogy az elnöki rendszer általában
közvetlen választást alakít ki, míg A PARLAMENTÁLIS KORMÁNYZÁS
ESETÉN AZ ELNÖK ÁLTALÁBAN A KÉPVISELETI SZERVTŐL KAPJA MEGBÍZÁSÁT.
Ha nem így lenne, akkor a parlamentnek és nemcsak az elnöknek
felelős kormány esetén feloldhatatlan ellentmondás keletkezhet a
többpártrendszerű parlament és az egyetlen párt politikáját támogató
elnök között.

    Az új alkotmányos berendezkedés ezért egyértelművé teszi, hogy a
parlamentáris rendszernek megfelelően az elnököt az országgyűlés
választja. A POLITIKAI EGYEZTETŐ TÁRGYALÁSOKON MEGEGYEZÉS SZÜLETETT,
HOGY A KÖZTÁRSASÁGI ELNÖKI INTÉZMÉNYT AZONNAL BE KELL VEZETNI.
Politikailag viszont a mai országgyűlés társadalmi elismertségének
alacsony foka miatt nem lenne helyes, ha a mostani országgyűlés
elnököt választana. Így született a kompromisszum, amely szerint egy
alkalommal az állampolgárok útján közvetlenül kapja az elnök
megbízatását. Ezt a megoldást politikailag csak a Szabad Demokraták
Szövetsége vétózta meg azzal, hogy a közvetlen választás felett
népszavazást kezdeményezett. (folyt.)


1989. október 25., szerda 13:23


Vissza » Folytatásokkal » A hírhez kapcsolódik »

Partnereink
Dokumentumok
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB10BUD