|
|
|
|
|
|
|
|
OS:
A Keresztény Nemzeti Unió tagjainak felhívása
"A Keresztény Nemzeti Unió
felszólítja tagjait, támogatóit és szimpatizánsait, a Szent Korona
felkéri olvasóit, hogy április 8-án, a választások második
fordulóján a Magyar Demokrata Fórum jelöltjeire szavazzanak .
A magyar nemzet jövője szempontjából sorsdöntőnek tartjuk, hogy
a Magyar Demokrata Fórum kormányzóképesen kerüljön ki a
választásokból, és ehhez a Keresztény Nemzeti Unió minden segítséget
megad.
1990. március 29.
A Keresztény Nemzeti Unió tagjai:
Magyar Nemzeti Párt
Független Magyar Munkáspárt
Bizottmány Erdély Megmentéséért
Magyar Legitimista Párt
Magyar Nemzetőrök Szövetsége
Mindszenty Emlékbizottság
Magyar Demokrata Keresztény Párt
"
SZER, Hírek, 11.00:
Zsidóüldözés Romániában?
"A romániai
főrabbi washingtoni látogatásán arról számolt be, hogy Romániában
újjáéledőben van az antiszemitizmus és ismét szerveződik a Vasgárda,
amelynek tagjai 1941-ben pogromokat hajtottak végre zsidók ellen. A
rabbi szerint az utóbbi időben számos romániai zsidó életét
megfenyegették és megrongáltak egy vidéki zsinagógát is.
A bukaresti kormány hangoztatta, hogy meg fogja bűntetni az
antiszemita akciók végrehajtóit, de a főrabbi kétkedésének adott
hangot azzal kapcsolatban, hogy a hatóságok megfelelő hatékonysággal
képesek fellépni.
"
|
|
|
|
|
|
|
Út a ,,zöldülő,, Európa felé - 1.
|
1990. március 29. csütörtök (The Economist/MTI-Panoráma) -
Aligha lehet kétséges, hogy európa nyugati felén megsokasodnak a
környeztvédelmi viták, amikor 1992-ben leomlanak a tizenkét közös
piaci ország között húzódó vámhatárok. Az egységes Nyugat-Európában
legalább olyan nehéz lesz feltartóztatni a környzetszennyező anyagok
és technológiák vándorlását, mint mondjuk a kábítószerek áramlását a
jelképesre zsugorodó határokon át. A brüsszeli bizottság szakértőit
már most is élénken foglakoztatják azok a problémák, hogy miként
lehet egységes és méltányos környezetvédelmi szabványokat
megállapítani olyan közösségben, amelybe egyaránt beletartozik a
Ruhr-vidék és Szicília.
A dilemma nagyjából úgy fogalmazható meg, hogy miközben a Közösség lebontja a vámhatárokat, nem akar gátat vetni annak, hogy egyik ország esetleg szigorúbb környezetvédelmi előírásokat alkalmazzon, mint a szomszédja. De hol lehet meghúzni a határt? Nyilvánvaló, ha például az NSZK - vagy 1992-ben már Németország - szigorúbb környezetvédelmi követelményeket támaszt, a többiek könnyen vádolhatják azzal, hogy többé vagy kevésbé álcázott módon korlátozza a Közösségen belüli kereskedelmet. Ellenkező esetben, ha mondjuk Portugália gyengébb környezetvédelmi követelményeket támaszt saját iparával szemben, akkor azt vethetik a szemére, hogy kedvező versenyhelyzetbe hozza saját termékeit az egységes piacon. Általában is, vajon a rendszerint kevésbé fejlett országok alacsonyabb normái csökkenteni fogják konkureciahátrányukat?
Amikor például Dánia 1981-ben bevezette, hogy a sört és az üdítő italokat csak visszaváltható és kötelező betétdíjért árult üvegekben lehet forgalomba hozni az országban, a külföldi sörgyártók morgolódni kezdtek, mondván, hogy ez felemészti a viszonylag kis piacon elérhető profitjukat. A Közösség nemzetközi bíróság elé vitte az ügyet mondván, hogy Koppenhága ezzel a lépésével aránytalanul magas környzetvédelmi mércét állított az oda exportálók útjába. A bíróság azonban elutasította a keresetet s ezzel tulajdonképpen a környeztvédelemnek adott elsőbbséget a kereskedelem bizonyos nem vám jellegű korlátozását is eltűrve.
A környzetvédelmi előírások szigorát a Zöldek befolyását tekintve a közös piaci országok három rétege különböztethető meg: az első szinten az NSZK, Hollandia és Dánia áll, ahol magasak a követelmények, a harmadikon Görögország, Spanyolország, Portugália és Írország és bizonyos tekintetben Olaszország, és valahol közöttük helyzekedik el Nagy-Britannia, Franciaország és Belgium. (folyt.)
1990. március 29., csütörtök 14:29
|
Vissza »
|
|
Út a ,,zöldülő,, Európa felé - 2.
|
A nyugatnémetek és a hollandok például azon az állásponton vannak, hogy az ipari hulladéknak az elhelyzéséről és ártalamtlanításáról ott kell gondoskodni, ahol keletkezik, akár úgy hogy maga az ipar környzetvédelmi beruházásokkal csökkenti keletkezésének mértékét, akár úgy állami pénzekből épült telepeken tárolják és semmisítsék meg. Ezek az országok azt vallják, hogy hulladék sem árunak sem szolgáltatásnak nem tekinthető, következésképpen a határok lebontása nem is vonatkozhat rá.
Nyilvánvaló, hogy nehezen elfogadtathatóak ugyanolyan levegőszennyezési normák a népes és túliparosodott Ruhr-vidéken, mint például Közép-Spanyolországban vagy Írország nyugati felén.
Túlságosan egyszerű megoldás lenne, ha a Közösség arra a végkövetkeztetésre jutna, hogy amennyiben valamely ország a szomszédoknál szigorúbb környezetvédelmi előírásokat vezet be és ezzel tisztább levegőt és vizeket biztosít magának, akkor ennek árát az alacsonyabb versenyképességgel is fizesse meg. Ezzel viszont éppen azok az országok értenek a legkevésbé egyet, amelyek a legtöbbet tesznek a környezetvédelemért. Ugyanakkor a viszonylag kevésbé fejlett orzágoknak, mint Görögország, vagy Portugália, nagyob beruházásokat kellene eszközölniük, hogy ugyanolyan tiszta legyen a levegőjük a vízük, mint például Hollandiában, és saját erejükből ezt nem engedhetik meg maguknak.
Vajon a nyugatnémet adófizetők pénzéből ki lehet-e egészíteni a görög erőművek és kohók korszerűsítésének költségeit? Ma még aligha, de a jövő útja nem lehet más. Mert, ahogy a környzet szennyeződés hatása nem áll meg az államhatároknál, éppúgy a védekezés sem szűkíthető le egy-egy országra. Ugyanúgy ahogy egy cégnek önmagában túlságosan megnövelik a költségeit a levegő- és a víztisztító létesítmények, vagy a hulladéktárólók és ezeket is igyekeznek többen együtt felépíteni, a jövő útja csak az lehet, ha az országokra is átterjed az összefogás.
A környzetvédelmi problémák közös kezelésére annál is nagyobb szükség van, mivel 1992 után számítások szerint 35-50 százalékkal nő majd az országok közötti közúti teherfuvarozás, a vámoktól megszabadított autóárak nyomán még több lesz a személygépkocsi fellendül a turizmus és egyes országokban, ahol most az energiára nagyob adók rakodnak a kiegyelítődés következtében nőhet a felhasználás. Ez mind növelheti a környzet veszélyeztetettségt.
Ha az 1992-es határidőre a brüsszeli bizottságban sikerül nemcsak a homogén piac, hanem a homogén környzetvédelem mechanizmusát is kialkítani, az alighanem mintaként szolgálhat más régiók számára is.+++
1990. március 29., csütörtök 14:33
|
Vissza »
|
|
|
|
|
|