Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1990 › március 29.
1989  1990
1990. január
HKSzeCsPSzoV
25262728293031
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930311234
1990. február
HKSzeCsPSzoV
2930311234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627281234
567891011
1990. március
HKSzeCsPSzoV
2627281234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930311
2345678
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
OS:

A Keresztény Nemzeti Unió tagjainak felhívása

"A Keresztény Nemzeti Unió felszólítja tagjait, támogatóit és szimpatizánsait, a Szent Korona felkéri olvasóit, hogy április 8-án, a választások második fordulóján a Magyar Demokrata Fórum jelöltjeire szavazzanak . A magyar nemzet jövője szempontjából sorsdöntőnek tartjuk, hogy a Magyar Demokrata Fórum kormányzóképesen kerüljön ki a választásokból, és ehhez a Keresztény Nemzeti Unió minden segítséget megad. 1990. március 29. A Keresztény Nemzeti Unió tagjai: Magyar Nemzeti Párt Független Magyar Munkáspárt Bizottmány Erdély Megmentéséért Magyar Legitimista Párt Magyar Nemzetőrök Szövetsége Mindszenty Emlékbizottság Magyar Demokrata Keresztény Párt "
SZER, Hírek, 11.00:

Zsidóüldözés Romániában?

"A romániai főrabbi washingtoni látogatásán arról számolt be, hogy Romániában újjáéledőben van az antiszemitizmus és ismét szerveződik a Vasgárda, amelynek tagjai 1941-ben pogromokat hajtottak végre zsidók ellen. A rabbi szerint az utóbbi időben számos romániai zsidó életét megfenyegették és megrongáltak egy vidéki zsinagógát is. A bukaresti kormány hangoztatta, hogy meg fogja bűntetni az antiszemita akciók végrehajtóit, de a főrabbi kétkedésének adott hangot azzal kapcsolatban, hogy a hatóságok megfelelő hatékonysággal képesek fellépni. "

Út a ,,zöldülő,, Európa felé - 1.

1990. március 29. csütörtök (The Economist/MTI-Panoráma) - Aligha lehet kétséges, hogy európa nyugati felén megsokasodnak a környeztvédelmi viták, amikor 1992-ben leomlanak a tizenkét közös piaci ország között húzódó vámhatárok. Az egységes Nyugat-Európában legalább olyan nehéz lesz feltartóztatni a környzetszennyező anyagok és technológiák vándorlását, mint mondjuk a kábítószerek áramlását a jelképesre zsugorodó határokon át. A brüsszeli bizottság szakértőit már most is élénken foglakoztatják azok a problémák, hogy miként lehet egységes és méltányos környezetvédelmi szabványokat megállapítani olyan közösségben, amelybe egyaránt beletartozik a Ruhr-vidék és Szicília.


A dilemma nagyjából úgy fogalmazható meg, hogy miközben a
Közösség lebontja a vámhatárokat, nem akar gátat vetni annak, hogy
egyik ország esetleg szigorúbb környezetvédelmi előírásokat
alkalmazzon, mint a szomszédja. De hol lehet meghúzni a határt?
Nyilvánvaló, ha például az NSZK - vagy 1992-ben már Németország -
szigorúbb környezetvédelmi követelményeket támaszt, a többiek
könnyen vádolhatják azzal, hogy többé vagy kevésbé álcázott módon
korlátozza a Közösségen belüli kereskedelmet. Ellenkező esetben, ha
mondjuk Portugália gyengébb környezetvédelmi követelményeket támaszt
saját iparával szemben, akkor azt vethetik a szemére, hogy kedvező
versenyhelyzetbe hozza saját termékeit az egységes piacon. Általában
is, vajon a rendszerint kevésbé fejlett országok alacsonyabb normái
csökkenteni fogják konkureciahátrányukat?

    Amikor például Dánia 1981-ben bevezette, hogy a sört és az üdítő
italokat csak visszaváltható és kötelező betétdíjért árult üvegekben
lehet forgalomba hozni az országban, a külföldi sörgyártók
morgolódni kezdtek, mondván, hogy ez felemészti a viszonylag kis
piacon elérhető profitjukat. A Közösség nemzetközi bíróság elé vitte
az ügyet mondván, hogy Koppenhága ezzel a lépésével aránytalanul
magas környzetvédelmi mércét állított az oda exportálók útjába. A
bíróság azonban elutasította a keresetet s ezzel tulajdonképpen a
környeztvédelemnek adott elsőbbséget a kereskedelem bizonyos nem vám
jellegű korlátozását is eltűrve.

    A környzetvédelmi előírások szigorát a Zöldek befolyását
tekintve a közös piaci országok három rétege különböztethető meg: az
első szinten az NSZK, Hollandia és Dánia áll, ahol magasak a
követelmények, a harmadikon Görögország, Spanyolország, Portugália
és Írország és bizonyos tekintetben Olaszország, és valahol közöttük
helyzekedik el Nagy-Britannia, Franciaország és Belgium. (folyt.)



1990. március 29., csütörtök 14:29


Vissza »


Út a ,,zöldülő,, Európa felé - 2.


A nyugatnémetek és a hollandok például azon az állásponton
vannak, hogy az ipari hulladéknak az elhelyzéséről és
ártalamtlanításáról ott kell gondoskodni, ahol keletkezik, akár úgy
hogy maga az ipar környzetvédelmi beruházásokkal csökkenti
keletkezésének mértékét, akár úgy állami pénzekből épült telepeken
tárolják és semmisítsék meg. Ezek az országok azt vallják, hogy
hulladék sem árunak sem szolgáltatásnak nem tekinthető,
következésképpen a határok lebontása nem is vonatkozhat rá.

    Nyilvánvaló, hogy nehezen elfogadtathatóak ugyanolyan
levegőszennyezési normák a népes és túliparosodott Ruhr-vidéken,
mint például Közép-Spanyolországban vagy Írország nyugati felén.

    Túlságosan egyszerű megoldás lenne, ha a Közösség arra a
végkövetkeztetésre jutna, hogy amennyiben valamely ország a
szomszédoknál szigorúbb környezetvédelmi előírásokat vezet be és
ezzel tisztább levegőt és vizeket biztosít magának, akkor ennek árát
az alacsonyabb versenyképességgel is fizesse meg. Ezzel viszont
éppen azok az országok értenek a legkevésbé egyet, amelyek a
legtöbbet tesznek a környezetvédelemért. Ugyanakkor a viszonylag
kevésbé fejlett orzágoknak, mint Görögország, vagy Portugália,
nagyob beruházásokat kellene eszközölniük, hogy ugyanolyan tiszta
legyen a levegőjük a vízük, mint például Hollandiában, és saját
erejükből ezt nem engedhetik meg maguknak.

    Vajon a nyugatnémet adófizetők pénzéből ki lehet-e egészíteni a
görög erőművek és kohók korszerűsítésének költségeit? Ma még aligha,
de a jövő útja nem lehet más. Mert, ahogy a környzet szennyeződés
hatása nem áll meg az államhatároknál, éppúgy a védekezés sem
szűkíthető le egy-egy országra. Ugyanúgy ahogy egy cégnek önmagában
túlságosan megnövelik a költségeit a levegő- és a víztisztító
létesítmények, vagy a hulladéktárólók és ezeket is igyekeznek többen
együtt felépíteni, a jövő útja csak az lehet, ha az országokra is
átterjed az összefogás.

    A környzetvédelmi problémák közös kezelésére annál is nagyobb
szükség van, mivel 1992 után számítások szerint 35-50 százalékkal nő
majd az országok közötti közúti teherfuvarozás, a vámoktól
megszabadított autóárak nyomán még több lesz a személygépkocsi
fellendül a turizmus és egyes országokban, ahol most az energiára
nagyob adók rakodnak a kiegyelítődés következtében nőhet a
felhasználás. Ez mind növelheti a környzet veszélyeztetettségt.

    Ha az 1992-es határidőre a brüsszeli bizottságban sikerül
nemcsak a homogén piac, hanem a homogén környzetvédelem
mechanizmusát is kialkítani, az alighanem mintaként szolgálhat más
régiók számára is.+++



1990. március 29., csütörtök 14:33


Vissza »

Partnereink
Dokumentumok
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB10BUD