|
|
|
|
|
|
|
|
SZER, Magyar híradó:
Választások előtt - kecskeméti jelentés
"Kecskeméten
ma eleven volt a hangulat, még a helyi KGST-piacon is nyüzsgött az
élet - ahogy kecskeméti tudósítónktól, Doboznyi Gézától hallhatjuk:
- Harangszó ébresztette a város lakóit, és a kora reggeli
óráktól igazi fesztiválhangulatban ünnepelhetjük az első szabad
választás napját. Ebben jelentős szerepe van a szerencsés
időzítésnek: március 15-ike óta zajlanak a Kecskeméti Tavaszi Napok
rendezvényei, melynek látogatói, bel- és külföldiek egyaránt, napok
óta nemzetközi jellegűvé alakították a városközpontot.
A választók két választókerületben 72 szavazókörben jelölhették
meg választottjaikat. Az egyes számú kerületben 8 egyéni jelöltre,
38 szavazókörben választhatnak, míg a kettes számú kerület 6
jelöltjére 34 egyéni szavazókör választói adhatják le voksaikat.
Bács-Kiskun megyében összesen 12 párt állított listát, melyből
18 országgyűlési képviselő kerülhet ki győztesen. A városi
választóbizottságtól kapott tájékoztatás szerint elvileg 20 órától
lesz lehetőség a választás részeredményei megismerésére - de
várakozásaik szerint inkább 22 órát tartják reálisnak.
"
|
|
|
|
|
|
|
Országgyűlés - rendes ülésszak - hétfő (2. rész)
|
A polgármesteri tisztségről szóló törvényjavaslat általános vitáját egyébként a rendkívüli ülésszakon már megkezdett polémia jellemezte. Ismét csak heves szópárbaj alakult ki a kormánykoalíció pártjai, illetve az ellenzék között a polgármesteri tisztség összeférhetetlenségi listája kapcsán. Az ellenzék továbbra is ragaszkodik ahhoz, hogy képviselők is betölthessék e funkciót. A kérdésnek egy távolabbra mutató jogi vonatkozása is van, nevezetesen: milyen szavazati aránnyal hozzon határozatot a Parlament a törvénytervezet ügyében.
Orbán Viktor, a Fidesz frakcióvezetője éles hangon figyelmeztetett arra, hogy a kormánykoalíció pártjai úgymond destabilizálják a magyar jogrendet, amikor összemossák az egyes törvénykezési szinteket; vagyis jelen esetben az egyszerű szótöbbséget igénylő, úgynevezett feles törvények közé sorolják be a polgármesterek jogállásáról intézkedő jogszabályt. Ezzel gyakorlatilag egy alkotmányerejű jogszabályból - az önkormányzati törvényből - szakítanak ki egy részt. A Fidesz ezt a gyakorlatot elutasítja.
Kónya Imre, az MDF frakcióvezetője ezzel szemben ismét csak az alkotmányra hivatkozott, amely kimondja: a képviselők esetében ,,törvény összeférhetetlenség egyéb eseteit meghatározhatja,,. Ez történik most, amikor egyszerű szótöbbséget igénylő törvényjavaslatban szabályozzák a polgármesteri tiszt, illetve ezzel összefüggésben a képviselői megbízatás egymást kizáró voltát.
Füzessy Tibor (KDNP) a polgármesteri tiszt kettős arculatára hívta fel a figyelmet. A polgármester ugyanis nemcsak az önkormányzatnak, hanem az államigazgatásnak is szerves részét alkotja. Ez utóbbi szerepről azonban kevés szó esik. Márpedig Füzessy Tibor véleménye szerint ennek tudatosításával egyértelművé válik, hogy a polgármesteri tiszt és a képviselői mandátum kizárja egymást, hiszen az alkotmány szerint képviselő nem lehet államigazgatási szerv dolgozója. A ,,kétharmados,, vitával kapcsolatban a frakcióvezető úgy foglalt állást, hogy maga az önkormányzati törvény kétharmados többséggel született meg. Ami abból kimaradt, az nem tartozik a kétharmados törvények keretébe.
Torgyán József, a Független Kisgazdapárt frakcióvezetője sérelmezte, hogy azt a nagy munkát, amelyet az alkotmányügyi bizottság hosszú hetek alatt elvégzett, a Fidesz két perc alatt lerombolja, a magyar jogrend destabilizálására hivatkozva. (folyt.köv.)
1990. szeptember 3., hétfő 13:44
|
Vissza »
Folytatásokkal »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
|
|
|