|
|
|
|
|
|
|
|
SZER, Magyar híradó:
Választások előtt - kecskeméti jelentés
"Kecskeméten
ma eleven volt a hangulat, még a helyi KGST-piacon is nyüzsgött az
élet - ahogy kecskeméti tudósítónktól, Doboznyi Gézától hallhatjuk:
- Harangszó ébresztette a város lakóit, és a kora reggeli
óráktól igazi fesztiválhangulatban ünnepelhetjük az első szabad
választás napját. Ebben jelentős szerepe van a szerencsés
időzítésnek: március 15-ike óta zajlanak a Kecskeméti Tavaszi Napok
rendezvényei, melynek látogatói, bel- és külföldiek egyaránt, napok
óta nemzetközi jellegűvé alakították a városközpontot.
A választók két választókerületben 72 szavazókörben jelölhették
meg választottjaikat. Az egyes számú kerületben 8 egyéni jelöltre,
38 szavazókörben választhatnak, míg a kettes számú kerület 6
jelöltjére 34 egyéni szavazókör választói adhatják le voksaikat.
Bács-Kiskun megyében összesen 12 párt állított listát, melyből
18 országgyűlési képviselő kerülhet ki győztesen. A városi
választóbizottságtól kapott tájékoztatás szerint elvileg 20 órától
lesz lehetőség a választás részeredményei megismerésére - de
várakozásaik szerint inkább 22 órát tartják reálisnak.
"
|
|
|
|
|
|
|
A nacionalizmus, Kelet-Európa átka
|
----------------------------------
München, 1990. március 24. (SZER, Kelet-európai szemle) - Kelet-európai szemlénk következik Bárdy István összeállításában: Nacionalizmus, Kelet-Európa átka.
A szabadság kapuján most kopogtató Kelet-Európa új rémséggel, a nacionalizmus démonával találja szemben magát. Felületesebb kommentárokban ezt gyakran azzal magyarázzák, hogy a marxizmus, a kommunista uralom lett volna az egyetlen erő, amely 40 éven át sakkban tartotta a nacionalista szenvedélyeket, amelyek a diktatúra megdőlésével nyomban újra fellángolnak. A valóság ezzel szemben - amire egyre több nyugati megfigyelő rámutat -, hogy a kommunizmus nem csupán tartósította, hanem egyenesen szította, sőt újakkal tetézte a népek közti ellentéteket.
Elég egy pillantást vetni Kelet-Európa térképére, mindenütt a bolsevizmus által mesterségesen és erőszakkal megúnt határokra bukkanunk. Kulturálisan és etnikailag igen különböző népeket zsúfoltak össze a jugoszláv államszövetségben. Az oroszoktól teljesen idegen baltiakat Moszkva egyszerűen annektálta, Lengyelországot pedig eltolta Nyugat felé, a Szovjetunióhoz csatolt területekért Németország egy jó nagy darabjával kárpótolta a lengyeleket.
Számtalan népet kényszerítettek bele a szovjet birodalomba, amelyeket mind még a cári időkben alávetett népekkel egyetemben a ploretár internacionalizmus jelszavával, tőlük teljesen idegen népekkel való együttélésre kárhoztattak.
A kényszer volt a szovjet, majd a kelet-európai gyarmatokon is bevezetetett kommunizmus legfőbb ismérve. Kényszer és béklyó mindenre, ami emberi megnyilvánulás, lett légyen az szó, gondolat vagy cselekedet. Tilos volt legfőbbképp minden, ami nem volt összeegyeztethető a népek közti barátság központilag elrendelt mákonyával. (folyt.)
1990. március 24., szombat
|
Vissza »
|
|
- A nacionalizmus, Kelet-Európa átka - 1. folyt.
|
A népek szabad, önkéntes kapcsolatait vagy társulását felváltotta a szocialista testvérállamok kölcsönös zsarnoksága, melyben az országlók szocialista együttműködéssel nyomták el saját és egymás népeit, amivel bilincsbe vertek minden fejlődést, hisz épp a szabadság megjegyzést tenni mások viselkedésére, talán még ki is fakadni néha, a szabadság adott esetben még hibázni, tévedni is, ez az emberiség fejlődésének legfőbb záloga. S aki a szabadságot - mindegy, jószándékkal-e vagy sem - betiltja, a népek szívébe meríti a tőrt.
1945-tel - attól a perctől kezdve, hogy a szovjet csapatok megjelentek - Kelet-Európában megállt az idő. Nem úgy, mint Nyugat-Európában, ahol végleg elföldelték a nácizmus lidércét. Kelet-Európában tovább élt. Még említeni is tilos volt ezt a démont, mert nem volt éveken, évtizedeken át tartó szabad, nyilvános vita a fajelméletről, amelyből a közvélemény is megértette volna, mekkora iszonyatos rémség rejlik mindennemű faji megkülönböztetésben. Az eredmény, amit Kelet-Európába látogató nyugatiak megdöbbenéssel tapasztalnak: tovább él és virul az antiszemitizmus, mintha ez volna a marxizmus ellenszere.
Nyugaton széles körű megdöbbenést vált ki a Pamjaty nevű szovjet náci szervezet felbukkanása. Nem csupán az, hogy az internacionalizmust papoló Kreml nem tiltja be, hanem hogy mennyire népszerű, sőt hívei és támogatói közé tartoznak nem csupán párttagok, hanem vezető funkcionáriusok, még a KGB is.
A Pamjatyról szólva Habsburg Ottó rámutat: "Ez a vadul fasiszta, nyiltan antiszemita szervezet nagygyűlésein a legszemérmetlenebb módon használja a nácik sufniból előrángatott vészterhes nyelvezetét. Olyanokat mondanak például a Pamjaty szónokai nyilvánosság előtt, hogy a balsorsot, a kommunizmust úgymond a világ zsidóságának összeesküvése hozta volna Oroszországra". (folyt.)
1990. március 24., szombat
|
Vissza »
|
|
- A nacionalizmus, Kelet-Európa átka - 2. folyt.
|
Habsburg Ottó szerint a Szovjetunió nyilvános és rendes nemzeti szocialista állammá vedlik át, a birodalom az igazi nácizmus szakadéka felé menetel, mert a kollektivizmus eszméje csakis úgy maradhat fenn, hogy jószerével átveszi a nácizmus számos ismertetőjelét.
Egybevág Habsburg Ottó megállapításával angol történészek azon tétele, hogy a nemzeti és a kommunista szocializmus még az eddig feltételezettnél is közelebbi rokonok. Ezt bizonyítja Engels A magyarok harcáról című írása, amelyben eredendően reakciós népekről - ahogy szó szerint fogalmaz - "a népek szemetjéről értekezik", akiket szerinte ki kell írtani. És Herman Rauschning(?), egy volt a harmadik birodalommal még időben szakító főnáci emlékiratai szerint: "Hitler magánbeszélgetésekben több ízben is beismerte, hogy tulajdonképpen marxista, és a nemzetiszocializmust a marxizmus egyedül helyes megvalósításának képzeli".
Mindezeket a nyugati felismeréseket azonban kirekesztette Kelet-Európából a vasfüggöny. És nem kell még Moszkváig sem elmennünk, hogy felfedezzük az antiszemitizmus jeleit. Árulkodó ismérvei már felbukkannak Középkelet-Európában, közvetlen közelünkben is.
Lengyelországban még egyes politikusok és egyházi személyiségek szájából is elhangzottak a közelmúltban antiszemita ízű kitételek az Auschwitzban létesítendő katolikus zárda kapcsán.
Romániában a Vasgárda utódszervezete, a Vatra Romaneasca lépett működésbe. A marosvásárhelyi pogromban is bűnrészes szervezet elnöke szerint ahelyett, hogy tanúságot tennének a román nemzethez való tartozásuk mellett, főleg a zsidók és a magyarok verik a mellüket, hogy ők mennyire mások.
Magyarország sem mentes az antiszemitizmus újraéledésének jeleitől. A választások alkalmából a budapesti utcákat járó nyugati újságírók visszatetszéssel tudósítanak a választási kampányban is burkoltan bevetett antiszemitizmusról, a választási falragaszokra ráfirkált horogkeresztekről, fajvédő szidalmakról. (folyt.)
1990. március 24., szombat
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
- A nacionalizmus, Kelet-Európa átka - 3. folyt.
|
Csakúgy, mint - a legújabb jelentések szerint - négy másik antiszemita szervezettel egységbe tömörülő szovjet Pamjaty, a magyarországi antiszemiták is azt az eszelős legendát próbálják feltámasztani, hogy a kommunizmus minden bűnéért csupán egyetlen s természetesen a magyartól különböző nép volna felelős. A többségre akaratát rákényszeríteni próbáló elenyésző kisebbségről szónokolnak.
A szemellenzős, önhitt, elvakult fanatikusok tudatáig még nem hatott le az az alapigazság, amit Václav Havel, Csehszlovákia államelnöke a napokban három szóban fogalmazott meg: "Mindannyian bűnösök vagyunk". És a közös bűnrészesség felismerése az egyetlen kiút, az egyetlen remény arra, hogy a kommunizmus megdöntése után ne ugorjanak tüstént egymás torkának Kelet népei.
Nyugat-Európában a második világháborút követően majdhogynem teljesen eltűnt a nacionalizmus. Az antiszemitizmust - egy elenyésző, kihaló kisebbségtől eltekintve - a nyugati átlagpolgár őrültek és gyilkosok filozófiájának tekinti. Az egykori ellenségek - németek és franciák - már régen megbékéltek egymással, nincs közöttük sem nyelvi, sem kulturális, sem területi vita. Németek és franciák jól tudják, hogy a történelem során egyikük sem volt szent, mindketten vétkeztek egymás ellen.
Az igazi demokrácia, a szabadság kigyógyította Nyugat-Európát a csak a másik bűnös végzetes önhittségéből, hiánya viszont - ami kommunista kényszerrezsimeknek volt fő jellemzője - Kelet-Európában csak erősítette ezt a paranoiás eszmerendszert: a másik ember állandó hibáztatását, a másik emberre való állandó gyanakvást, különösen akkor, ha netán jót akar.
A Romániában fellángoló barbár nacionalista szenvedélyeket is ez magyarázza, ami persze korántsem azt jelenti, mintha az elkövetőket vagy a politikai szinten tétleneket, netán titkos támogatókat ne terhelné a legsúlyosabb felelősség, de erőszakra sohasem lehet erőszak a válasz, gyűlöletre sohasem gyűlölet a gyógyír. És épeszű ember nem teheti kollektívan felelőssé a román nemzetet a marosvásárhelyi iszonyatért. Fanatizált, normálisnak nem tekinthető egyének, de nem egy nép követte el. (folyt.)
1990. március 24., szombat
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
- A nacionalizmus, Kelet-Európa átka - 4. folyt.
|
A magyar-román viszony rendezése - szöges ellentétben a "csak ő a gonosz, én jó ember vagyok" hóbortosságával - nem csupán Bukaresten és a románokon, hanem Budapesten és a magyarokon is múlik. Nevezetesen azon, hogy mindkét fél felismerje a másik érzékenységét, mindkét fél ráébredjen, hogy korábban egy viszállyal terhes történelem is volt, melynek során egyikük sem volt éppenséggel grállovag. És hogy ezt az évszázados és kölcsönös történelmi csengőfrászt csakis a legnagyobb megértéssel, tapintattal lehet majd egy napon áthidalni.
Az elmondottakból világos: a nacionalizmus kelet-európai átka szovjet és kommunista átok is egyben. És aki ezt felismeri, az ösztönösen már szégyenében is visszariad a faji gyűlölet minden formájától. +++
1990. március 24., szombat
|
Vissza »
|
|
|
|
|
|