|
|
|
|
|
|
|
|
SZER, Világhíradó:
Magyarország lélekszáma
"Idén január elsején Magyarország népessége
10 millió 450 ezer fő volt. 260 ezerrel kevesebb, mint 10
esztendővel korábban. Ráadásul az utóbbi évtizedben a halálozások
száma meghaladta az élve születéseket, és ez azt jelenti, hogy
tovább apad a lakosság, amit nem pótolnak a bevándorlások sem, mert
az érkezőknél többen telepednek le más államokban.
A derűlátóak vagy közömbösek nem látnak ebben különösebb
tragédiát, sőt még azt a véleményt is megkockáztatják, hogy a mai
lakásínséges helyzetben, a gyatra gazdasági lehetőségek szorításában
elég a felnőtteknek önmagukat és a nyugdijasokat eltartaniuk. Nem
szabad további megpróbáltatásokkal növelni a középkorosztályhoz
tartozók pusztulási arányát. Hiszen a mostani 13,003 ezrelékkel a
nemzetközi élmezőnybe tartozunk. "
|
|
|
|
|
|
|
Amerikai tanácsadók szerepe
|
---------------------------
Washington, 1990. március 24. (Amerika Hangja, Világhíradó) - Magyarországon hivatalosan befejeződött a választási kampány. Ragadjuk meg az alkalmat, és nézzük meg, milyen szerepet játszottak a választási küzdelemben az amerikai politikai kampánytanácsadók.
A Time magazinban a világpolitikai rovat első oldalának jobb felső sarkát magyar szemnek ismerős poszter fotója érkesíti: a Magyar Demokrata Fórum Tovariscsi konyec feliratú kortesplakátja. A cikk, amelyet kísér, azt a címet viseli, hogy a legkelendőbb amerikai export a kampányegyetem. De hogy a büszke hazai olvasó azért nagyon el ne bízza magát, az alcím arra céloz, hogy a jóindulat önmagában nem elegendő.
Hasonló dolgot feszegetett a minap a New York Times is, amelynek Budapestre kiküldött riportere úgy kezdte cikkét, hogy a demokráciának is ára van, hát még a demokratikus választásoknak. Az új magyar pártok - írja a budapesti tudósító - most tanulják csak meg igazán, milyen sokba is kerül egy kampány. Az amerikai stílusú politikai fund raising, azaz adománygyűjtés Magyarországon még ismeretlen művészet, és a kezdeti próbálkozások a magyar lélektanban tájékoztatlan amerikai választási szakemberek legjobb tanácsai ellenére sem hozták meg a várt sikert. Pedig a választási kampány még ott is jókora összeget emésztett fel, ahol csak két párt színeiben vetélkedtek a jelöltek.
A magyar pártok mindegyike pénzhiányban szenved. Meglepő módon - saját bevallása szerint - még az MSZP is. A New York Times tudósítója megemlíti, hogy a legtöbb új párt jó néven veszi a külföldi anyagi támogatást. A riporter szerint ez a taktika aránylag sokkal sikeresebbnek is bizonyult, mint a hazai fund raising-kísérletek. (folyt.)
1990. március 24., szombat
|
Vissza »
|
|
- Amerikai tanácsadók szerepe - 1. folyt.
|
A Time magazin Walter Shappirót küldte Budapestre választás előtti riportot készíteni. Beszámolójában nemcsak az imént említett anyagi problémákat említette, de részletesebben is beszámolt a Magyarországon tartózkodó amerikai kampányemberek tevékenységérről.
Ott jártakor a Demokrata Fórum kampányának székházában egyidejűleg két segíteni vágyó, de az elég fejletlen magyar politikai etiketben is meglehetősen járatlan amerikai delegáció is tartózkodott, pedig az Egyesült Államok kiváló politikai reklámkoponyákat adott kölcsön.
Az egyik csoport a Gerald Brown, volt kaliforniai kormányzó küldöttsége volt, amely 24 órás tanulmányozás után készült ítéletet mondani az egész magyar demokratikus folyamatról. Sajnos Brown már akkor bajba került, amikor megtudta, hogy az MDF szeretné, ha a rivális pártok március 15-ike napjára felfüggesztenék a kampányt, és helyette közös emlékünnepségen vennének részt. Egy amerikai politikus fülének ez a fajta úri visszafogottság és patriotizmus 10 nappal a választások előtt kissé naívnak tűnik.
A volt kormányzó és demokrata párti delegációja az MDF-kampány főhadiszállásának 22-es szobájában állítólag nem is tudott róla, hogy a szomszédos 23-asban is honfitársak dolgoznak, ott a washingtoni illetőségű republikánus intézet három tagú delegációja tanította a kampánystratégiát az MDF-nek. A republikánusok egyik tanácsadója azzal a javaslattal állt elő, hogy a pártnak mielőbb nyilvánosságra kell hoznia, hány parlamenti mandátumot tud majd megszerezni.
Kulin Ferenc igyekezett elmagyarázni, hogy Magyarországon ez nem lenne a legsikeresebb taktika, és hamarosan nyilvánvalóvá vált az amerikai riporter számára is, hogy az USA-ban bevált kortesreceptekből nem mindenhol lehet sikeres kampányt főzni. (folyt.)
1990. március 24., szombat
|
Vissza »
|
|
- Amerikai tanácsadók szerepe - 2. folyt.
|
Mint a magyarországi tapasztalatok jól mutatják - írja a Time magazin tudósítója -, noha Amerika legsikeresebb exportcikke a demokrácia, az amerikai kampányszakértők nem feltétlenül a legjobb menedzserei. De a magyarok szerencséseknek mondhatják magukat, mert az óriási honoráriumért dolgozó kampánykonzultánsokat legalább sikerült megúszniuk.
Az amerikai tanácsadókat, közöttük Mike Dukakis volt demokrata párti elnökjelölt kampánymenedzserét is a legnemesebb politikai szándékok vezérelték Budapestre: idealizmus, kíváncsiság, helyismeretszerzés és a későbbiekben esetleg hasznos ismeretségek kötése iránt érzett leküzdhetetlen vágy.
Albert Gore szenátor ugyancsak 1988-as demokrata párti elnökjelölt, a szintén futott kategóriából egykori kortesfőnöke a következőképpen nyilatkozott a Time magazin tudósítójának: A magyar politikánál - emlékezetem óta - nem volt izgalmasabb emberi dráma. Ez az ember, Fred Martin, tavaly ősz óta már négy alkalommal szerepelt is a dráma egy-egy jelenetében, mint a Szabad Demokraták Szövetségének tanácsadója, ingyen. Martin és az SZDSZ között érzelmi szálak vannak. Ennek oka, hogy a magyar szabaddemokraták kívül-belül hasonlítanak az amerikai liberálisokra.
A Time magazin budapesti tudósítója szerint a fővárosi értelmiséget tömörítő SZDSZ-nek, amely Magyarországot Nyugat-Európa részévé szeretné tenni, ellentétben a többi párttal, nemigen volt szüksége külső segítségre a kampánytechnika elsajátításához. (folyt.)
1990. március 24., szombat
|
Vissza »
|
|
- Amerikai tanácsadók szerepe - 3. folyt.
|
Amikor a magyar tévé mindegyik nagyobb pártnak 5 percnyi műsoridőt adott, ők voltak azok, akik amerikai szemmel a leghatásosabban jelentkeztek, és be kell vallani, hogy jelenlegi fizetett tévéreklámjuk - a demokratikus egér diadala a kommunista macska fölött - sokkal jobb, mint bármi, amit Albert Gore kampánystábja valaha is képernyőre vitt.
És még ha az amerikai tanácsadók néha mellé is fognak, stratégiai értéküket Magyarországon e pillanatban nehéz lenne túlbecsülni. Higgadt és józan külső szemlélők, akik jóindulattal igyekeznek győzelemre segíteni a demokratikus pártokat.
Az USA-ban talán egyetlen szervezet sem agresszívabb exportőrje az úgynevezett amerikai útnak, mint a nemzeti demokratikus intézet, amely csakúgy, mint a hasonló republikánus intézmény részben kormány-, részben magántámogatásból tartja fenn magát. Vezetője röviden úgy ismerteti a szervezet tevékenységét, hogy az demokráciaépítés.
Tavaly tavasz óta a nemzeti demokratikus intézet 120 ezer dollárt költött Magyarországon, nagy részét hat politikai párt számára tartott szemináriumokra. A cél dícséretre méltó - írja a Times tudósítója -, de hozzáteszi, hogy a kivitelezésben időnként becsúszott némi kívánni való.
A csoport veterán amerikai politikai jelöltidomárokat importált Magyarországra, akik időnként a "mi, nagymenők ezt így csináljuk" stílusban tartott előadásaikkal akaratlanul megsértették azokat, akik iránt a legnagyobb jóindulattal viseltetnek. (folyt.)
1990. március 24., szombat
|
Vissza »
|
|
- Amerikai tanácsadók szerepe - 4. folyt.
|
Februárban például a Kereszténydemokrata Párt számára tartott előadáson az előadó bizony már bevezetőjében elkövette a legnagyobb baklövést. Azt mondta: ami ma itt Kelet-Európában történik, életem legizgalmasabb eseménye. Természetesen hallgatósága figyelmét nem kerülte el, hogy nincs tisztában azzal, Európa melyik részén is tartózkodik éppen.
Az amerikai kampánytanácsadókat azért nem illik erősen elmarasztalni csupán naivitásból fakadó hibákért, amelyeket remélhetőleg senki nem is vesz túl komolyan. Amit viszont a hetilap tudósítója aggasztónak tart, az az a veszély, hogy a különböző egyesült állomokbeli delegációk tagjai határtalan segíteni akarásukkal esetleg letörölhetetlen nyomokat hagynak abban a kísérleti laboratóriumban, ami a mai demokrácia felé orientálódó Magyarország - zárja cikkét a Time magazin munkatársa.
Végezetül még egy érdekességet idéznénk szintén a Time-ból, amely sorrendben felsorolja a legesélyesebb magyar pártokat, és az olvasók tájékoztatása végett mindegyiket röviden jellemzi is. Azt hiszem, kizárólag azért érdemes ezt a rövid listát és a hozzáfűzött magyarázatokat idézni, mert nagyszerűen tükrözik az amerikai nézőpontot. Tehát:
Magyar Demokrata Fórum: jobbközép-párt, megyei városokban erős, a reformkommunistákkal szemben toleráns.
Szabad Demokraták Szövetsége: volt ellenzékiek budapesti bázisú csoportosulása, elkövetelezett Nyugat-Európa iránt.
Független Kisgazdapárt: régi agrármozgalom, az államilag kisajátított földek eredeti tulajdonosoknak történő visszaszolgáltatását követeli.
Magyar Szocialista Párt: a kommunista MSZMP átkeresztelt reformszárnya. Továbbra is a hatalomban, de népszerűségben erősen lemaradva. +++
1990. március 24., szombat
|
Vissza »
|
|
|
|
|
|