![](../img/spacer.gif) |
![](../img/spacer.gif) |
|
![](../img/spacer.gif) |
![](../img/spacer.gif) |
|
![](../img/spacer.gif) |
![](../img/spacer.gif) |
SZER, Világhíradó:
Magyarország lélekszáma
"Idén január elsején Magyarország népessége
10 millió 450 ezer fő volt. 260 ezerrel kevesebb, mint 10
esztendővel korábban. Ráadásul az utóbbi évtizedben a halálozások
száma meghaladta az élve születéseket, és ez azt jelenti, hogy
tovább apad a lakosság, amit nem pótolnak a bevándorlások sem, mert
az érkezőknél többen telepednek le más államokban.
A derűlátóak vagy közömbösek nem látnak ebben különösebb
tragédiát, sőt még azt a véleményt is megkockáztatják, hogy a mai
lakásínséges helyzetben, a gyatra gazdasági lehetőségek szorításában
elég a felnőtteknek önmagukat és a nyugdijasokat eltartaniuk. Nem
szabad további megpróbáltatásokkal növelni a középkorosztályhoz
tartozók pusztulási arányát. Hiszen a mostani 13,003 ezrelékkel a
nemzetközi élmezőnybe tartozunk. "
|
|
![](../img/spacer.gif) |
|
![](../img/spacer.gif) |
![](../img/spacer.gif) |
![](../img/1990_icon.gif) |
![](../img/spacer.gif)
Sajtószemle
|
![](../img/spacer.gif)
London, 1990. október 27. (BBC, kora reggeli híradás)
A Guardian ma reggeli számában Irena Chekierska(?) tudósítása olvasható: a benzin áremelések elleni tiltakozások szinte teljesen megbénítják Magyarországot - címmel. A taxisok és a teherautó sofőrök akciója a cikkíró szerint láthatólag a lakosság széleskörű támogatását élvezi, noha rendkívüli fennakadásokat hozott magával a közlekedésben.
A tavaszi választás óta a jobbközép kormány most került a legsúlyosabb helyzetbe, amely egyben azt is jelzi, hogy Kelet-Európa új demokráciái milyen nagy gondokkal küzdenek. A tudósító megemlíti, hogy az áremelést az kényszerítette ki, hogy a Szovjetunióból várt kőolajszállítmányok elmaradása miatt Magyarország arra kényszerült, hogy a világpiacon szerezze be a hiányzó olajat. A benzinárak az átlagfizetéshez képest igen magasak és az elégedetlenséget tovább tüzelte, hogy egyes újságcikkek szerint az üzemenyag ára az év végéig újabb 100 százalékkal emelkedhet. Irena Chekierska arról is tudósít, hogy felvásárlási hullám kezdődött Budapesten, mivel az élelmiszer kiszállítások is elakadtak tegnap reggel.
A Guardian riportere beszámol László Balázs kormányszóvivő nyilatkozatáról, miszerint a kormánynak nem áll módjában visszavonni az áremeléseket, valamint arról, hogy Horváth Balázs belügyminiszter elállt attól, hogy rendőri erőszak bevetésével számolja fel az útakadályokat. Idézi Haraszti Miklóst, aki azt mondotta, hogy a szabad demokraták elítélik mind az áremelés mértékét, mind bevezetésének mikéntjét. A Guardian cikke azzal zárul, hogy a közgazdászok szerint a mostani benzin áremelés 1-2 százalékkal emeli majd az inflációt, amely amúgy is a 30 százalékos szint közelében jár.
A Magyarországi helyzettel rövid, tényszerű ismertetések formájában a Times és az Independent című lap is foglalkozik. Részletesebb beszámolóval a Guardian című lapból idézett cikken kívül még a Financial Times jelentkezik Nicolas Denten(?) tudósításával. Nicolas Denten szerint a taxisok akciója az életszínvonal süllyedése miatti elégedetlenség kirobbanásához szolgáltatta a szikrát, s most a kormányra vár, hogy megoldja a helyzetet. (folyt.)
1990. október 27., szombat
|
![](../img/spacer.gif)
Vissza »
Folytatásokkal »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
![](../img/spacer.gif) |
|
|